Worst maken van verspilling CONSUMENT 45 De potjes en pannetjes van Yvon Jaspers KOOPWAAR Wouter Klootwijk Mooie broodjes. Kleiner dan witte kadetjes en veel steviger. De bak ker maakt ook grote broden. Maar de kleintjes stelen je hart, speelgoed bijna. Ik heb er honderd of meer nodig. En vol gende week weer. De bakker be waart ze voor me. Dat wil zeg gen: de broodjes die hij niet ver koopt voordat ze oud worden. Hij bakt er meer dan dat er klanten voor zijn. Jaren geleden woonde ik in een kleine stad tegenover een bakker. Elke dag vers brood. Maar wel voor drieën naar de winkel en zelfs dan kon je te laat zijn. De bakker raakte elke dag halverwe ge de middag uitverkocht. Hij had wat meer broden kunnen bakken, maar dat deed hij niet. Want je wist maar nooit of hij er dan toch mee zou blijven zitten. En ik had toen nog geen varkens. Nu wel. Nu weer. Ik doe het voor de derde keer, om de regering te kunnen adviseren. Ik probeer var kens te houden met uitsluitend voer dat je afval zou kunnen noe men, omdat het niet geschikt (meer) is voor mensen. Ik heb een zak korrels gekocht, volledig varkensvoer. En nog zo'n zak waarop staat: 'varkensmuesli'. Duur. Maar het voer staat alleen maar klaar voor in geval van nood. Het is er nog niet van geko men. Er is genoeg gratis eten bij een te schooien. KeukenafVal ook. Je weet soms niet wat je ziet: zo veel als er wordt weggegooid. Van de wereldleiding tot in Den Haag, van de Wereldgezondheids organisatie tot de liefste vrouw in de regering, Sharon Dijksma, wordt erop gehamerd dat we te veel voedsel verspillen. In Neder land zou volgens de overheid per jaar voor vijf miljard euro aan eten worden weggegooid. Dat moet afgelopen zijn, zegt staatssecretaris Dijksma. Al in 2015 moet de verspilling met een vijfde worden teruggebracht. Knap lastig als gelijkertijd meer voedsel dan ooit als ongeschikt voor menselijke consumptie op de afvalmarkt komt. Vis. Vissers moeten zogenoemde bijvangst voortaan mee naar huis nemen. Onverkoopbare vis, te klein of niet gewild bij de verwende men sen. Als die vis terug overboord was gegaan, was het voer ge weest voor andere vissen, want vissen eten vis. Nu moeten we er aan land iets mee. En ja hoor. Mijn varkens zijn er gek op. Ze eten ondermaatse scharretjes net zo gretig als kren tenbrood en friet van gisteren. Krentenbrood? Ja, biologisch! Ik kocht mijn twee varkens als biggen bij een varkenshouder in Brabant die zijn veestapel, net als ik, uitsluitend voert met wat de mensen morsen of niet op willen eten. Elke week rijdt hij met een vrachtwagen naar een distributie centrum waar de biologische su permarktketen Ekoplaza de spul len heeft staan. Elke week de al lerbeste krentenbroden van over de verkoopdatum en af en toe dui zend kilo biologische bananen, niet eens met een vlekje, maar ge woon de datum voorbij. Gratis. Dat wou ik mevrouw staatssecre taris Dijksma tippen. Varkens! Of kippen. Die zijn ook dol op vis. Een koe geeft melk en een kip legt een ei. Logisch? Veel kinderen hebben er geen idee van. Koe Boe wil met een fleurige kinderkledinglijn kind en boerenland dich ter bij elkaar brengen. la van Benthem, die zelf ook een boeren dochter is„Met heel simpele afbeeldingen willen we het platteland uitdragen. Een tractor bijvoorbeeld; dat is iets wat bij kin deren tot de verbeelding spreekt." In de toekomst moet Koe Boe verder gaan dan alleen kleding en accessoires. „We willen kinderen laten zien hoe het er aan toe gaat op het platteland. We zijn daar over in gesprek met allerlei partijen. Zo denken we onder meer aan het stimuleren van eigen moestuintjes maken. Daarvoor willen we pakketjes aanbieden. Maar we zouden bijvoorbeeld ook graag samenwer kingen aangaan om kinderen letterlijk in aanraking te brengen met de boerderij, zo als dat bij de Boerderijschool en de Farm- camps gebeurt." Ze is bekend van Boer zoekt vrouw, maar daar staat ze eigenlijk niet meer bij stil. „We zijn destijds veertien weken lang op tv geweest. Destijds werd ik elke dag wel herkend. Dat is nu een beetje weggeëbd. Toch sta ik er soms nog van te kijken hoe vaak mensen ons nog herkennen. Dat is best een rare gewaarwording." Kinderen van achter de tablet en de tv vandaan halen en meer bij het platteland be trekken. Dat is de missie van Marlies van Zeeland. Het boe renleven zit in haar bloed. Ze komt uit een boerengezin en groeide op op het Brabantse platteland. Ze studeerde aan de Universiteit van Wagenin- gen en in 2006 gaven studiegenoten haar op om mee te doen aan het programma Boer zoekt vrouw. En jawel, de vonk sprong over tussen haar en boer Martijn. Het is nog steeds dikke mik en samen met 190 koeien wonen ze op een melkveebedrijf aan de rand van Venray. Terwijl boer Martijn het melkveebedrijf runt en dus tussen de koeien te vinden is, heeft Van Zeeland het druk met haar eigen bedrijf Mevrouw De Boer, dat ze samen met zus Rianne heeft opgezet. Mevrouw De Boer wil boeren en maatschappij meer met elkaar in verbinding brengen. Daar voor ontwikkelt en verzorgt ze presentaties en trainingen voor boeren en boerinnen. „Wij zijn als sector met heel veel passie met ons product bezig", vertelt Van Zee land. „Consumenten weten alleen niet waar we precies mee bezig zijn. De kloof tussen boer en consument is best groot, mer ken we. Daarom willen wij boeren en boerinnen meer la ten communiceren over wat ze doen en waarom ze het doen." Ook bij kinderen schort het behoorlijk aan kennis over de boer, zo merkte ze. „Op de boerderij van mijn ouders komen vaak groepen kinde ren kijken. Dan zie je dat heel veel kinderen het echt verbazingwekkend vinden dat melk uit een koe komt. Ze kijken hun ogen uit; ze weten dat echt niet. Ook de basiskennis van de kip die een ei legt, ontbreekt ge woon. En sla, dat koopt je moeder in een zakje in de su permarkt. Van een krop en hoe die dan groeit, hebben die kinderen nog nooit ge hoord. Dan gaat het niet al leen om stadskinderen, maar om alle kinderen." Daarom bedacht ze Koe Boe, een kinderkledinglijn met een duidelijke verwij zing naar het boerenleven. „Via deze kinderkledinglijn willen we communiceren met kinderen." De kleren van Koe Boe zien er vro lijk en stoer uit. Felle kleu ren, ravotproof, aanspreken de plaatjes en grappige tek sten. Van Zeeland werkte voor de kledinglijn samen met modeontwerpster Caro- VRIJDAG 2 JANUARI 2015 Boe zegt de koe www.koe-en-boe.nl; www.mevrouwdeboer.com; www.boerzoekt- vrouw.kro.nl Marlies van Zeeland is niet de enige van Boer zoekt vrouw die een eigen lijn heeft opgezet. Ook presentatrice Yvon Jaspers verkoopt spulle tjes die ze zelf heeft ontworpen. Haar servieslijn Kakelbont is exclusief verkrijgbaar bij de Mars kramer en voor Intratuin kiest ze elk seizoen een serie gezellige woonaccessoires uit onder de noemer Natuurlijk Yvon. Het kan niemand zijn ontgaan dat Boer zoekt vrouw dit tv-seizoen tien jaar bestaat. Marlies van Zeeland, die in seizoen 2 boer Martijn aan de haak sloeg, was onlangs te zien in de jubi leumuitzendingen. Vanaf zondag 4 januari 2015 gaat het nieuwe seizoen verder en zien we hoe het de nieuwe boeren, die zich eerder al hebben voorgesteld, vergaat op hun liefdespad. reageren? consument@depersdienst.nl door Machteld Leistra foto's Koe Boe zomer 2015

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66