Na de kerstcrisis weten veel politieke waarzeggers het zeker: dit kabinet overleeft 2015 niet. Toch zijn er een paar reddingsboeien voor Rutte en zijn ploeg. I woensdag 31 december 20141 vooruitblik 2015 oor veel spindoc tors en waarne mers is het zeker: de coalitie van WD en PvdA sneu velt. Dit verstands huwelijk, inclusief de lossere relatie met drie constructie ve oppositiepartijen D66, Christen- Unie en SGP, zal niet standhouden. De risico's worden moeiteloos opge somd. Allereerst is er een vertrou- wensprobleem sinds de afgewende ka binetscrisis voor kerst. Partijen kun nen er niet zomaar van uitgaan dat een afspraak met de PvdA werkelijk staat. Het moment dat PvdA-leider Samsom meent dat hij het herstel van zijn partij in de weg staat, zou steeds dichterbij komen. En het vijfpartijenverbond kan zijn meerderheid verliezen bij de senaats verkiezingen, zodat regeren praktisch onmogelijk wordt. Daarnaast is het nieuwe belasting stelsel een potentieel gevaar. WD en PvdA willen de lasten op arbeid verla gen, maar pas als er meevallers zijn. D66 en CDA willen daar nu al mee be ginnen en extra bezuinigen. Voor het kabinet is dat onbespreekbaar. De stel selwijziging is het grootste agenda punt voor de rest van de kabinetsperi ode, dus falen kan leiden tot vallen. In de coalitie wordt intussen met argusogen gekeken naar D66-chef Alexander Pechtold en CDA-voorman Sybrand Buma. Pechtold vindt al tij den dat het kabinet treuzelt. Nu D66 klimt in de peilingen, klinkt de vrees dat hij de winst wil verzilveren. Pech told kan zijn steun aan het kabinet eenvoudig intrekken door regeringsbe leid af te serveren als 'te weinig, te laat'. CDA-voorman Buma is niet van plan Rutte II uit de brand te helpen. De christendemocraten steunen veel kabinetsvoorstellen, maar belangrijke onderdelen kregen een 'nee'. Dat gaat niet zomaar veranderen, de oppositie modus levert stemmen op. Zonder de hulp van het duo 'WachtNiet/Wil- Niet' (Pechtold/Buma) kan Rutte II er beter mee stoppen, lijkt het. Maar tegelijkertijd kan het kabinet het ook zomaar nog een poosje uitzin gen. Vier redenen. 1 Niemand wil het feestje verstoren Begin deze maand meldde het Cen traal Planbureau dat het economisch weer een beetje meezit. Met dank aan de goedkope euro en de lage olieprijs. Het is prettig campagne voeren met fi nanciële wind in de rug. De economie groeit komend jaar met 1,5 procent, ge noeg reden voor een klein feestje. Welke spelbreker wil dat feest ver storen? Met dat verhaal gaan WD en PvdA straks de boer op. 'Laat ons het karwei afmaken'. Nu geen experimen ten, in de woorden van premier Mark Rutte. Niet nu net alle grote hervor mingen zijn doorgevoerd, de econo mie aantrekt, het tekort daalt, de belas tinginkomsten weer wat stijgen en de werkloosheid daalt. Daarbij biedt de groeiende economie ruimte voor ca deautjes aan de oppositie. Knappe ke rel die dan het kabinet in problemen brengt, luidt het dreigement. Als Pechtold en Buma niet meedoen, is het verwijt dat ze met nieuwe verkie zingen het herstel van de economie in de weg zitten. Ze kijken wel uit. 2 De coalitie houdt de meerderheid Bij elke verkiezing zijn er verrassin gen. Denk aan de wederopstanding van de PvdA in 2012. De vraag is of het Samsom bij de komende Staten verkiezingen (die bepalend zijn voor de samenstelling van de Eerste Ka mer) lukt nog een keer zo'n truc uit te halen. Ook als een eindsprint van VVD en PvdA te weinig oplevert, kan het kabinet blijven. D66/Christen- Unie/SGP kunnen met extra winst het verlies van de coalitie goedmaken. Met een sterkere positie valt er wel meer te eisen voor de oppositie. Maar daar is wel ruimte voor, zie r. 3 Senaat is amper nog nodig Zelfs als de vijf partijen samen geen meerderheid halen, is er geen man overboord. 2025 wordt namelijk het Ook veel oppositiepartijen zitten niet op nieuwe verkiezingen te wachten jaar van de uitvoering. De overheve ling van sociale regelingen en (jeugd)zorgtaken naar gemeenten vergt alle energie van de ministers. In het eerste kwartaal zal de ene na de andere rel passeren. Cliënten in ge meente X die plotseling ten onrechte geen huishoudelijke hulp meer krij gen? Spoeddebat! Mensen in stad Y die de stoep bij het gemeentehuis moeten schrobben in ruil voor hun uitkering? Minister op het matje! Het kenmerk van de decentralisatie is dat veel lokaal geregeld wordt, maar bij incidenten is de boeman 'Den Haag'; daar wordt verhaal gehaald. Een meerderheid in de Eerste Kamer is dan het laatste waar de regering wakker van ligt. Het aangepaste zorg plan moet nog door de senaat, maar de ruggengraat van dat voorstel kan door een list van het kabinet (de bekri tiseerde Algemene Maatregel van Be stuur) desnoods ook zonder goedkeu ring van het parlement worden inge voerd. Het enige waarvoor de Eerste Kamer komend jaar dan nog echt no dig is, is de begroting. Omdat daarin waarschijnlijk ook aanpassingen van het belastingstelsel zitten, schuilt hier in de redding. Wanneer oppositiepar tijen vanwege de opkrabbelende eco nomie inderdaad geen obstructie dur ven te plegen, steunen ze waarschijn lijk ook de begroting waarin de afge sproken maatregelen zitten om die be lastingen te hervormen. 4 (Bijna) niemand wil verkiezingen De impasse rond het zorgplan maakte één ding duidelijk: WD en PvdA heb ben nu geen trek in nieuwe Tweede Kamerverkiezingen. Een kabinetsval dreigde even. Toch kwam bij de coali tie al snel het besef dat ze de crisis moest overleven. De partijen willen na twee jaar van hervormen en het land overhoop halen in 2025 gaan oog sten. Voor veel oppositiepartijen geldt trouwens evenzeer dat ze niet op nieu we verkiezingen zitten te wachten. Er is geen winnaar voor wie nu al een en keltje naar het Torentje klaarligt, veel partijen schommelen tussen de 20 en 30 zetels. Bovendien: voor D66 bete kent regeren nogal eens halveren. Dus kan het raadzaam zijn voor Pechtold om eerst nog wat te groeien in de op positie, voordat de partij aan een rege- ringsavontuur begint. Als het allemaal toch anders uit pakt, kan het kabinet ook nog hopen op een groot GroenLinks in de Eerste Kamer. De partij van Bram van Ojik zit in de lift en dat is goed nieuws voor Rutte-II. GroenLinks hielp het kabinet uit de brand met de invoering van het sociaal leenstelsel. En als eni ge niet-meewerkende oppositiepartij stemde GroenLinks toch in met het belastingplan. Zo ontpopte Van Ojik zich tot heimelijke, vierde constructie ve partner. Reddingsboeien van Rutte II door Niels Klaassen V Deze vooruitblik kwam tot stand na ge sprekken met bronnen in (en rond) coali tie en oppositie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 35