In New York, op Coney Island, ontdekte Baby Dee dat het podium een van de veiligste plekken op aarde is, voor mensen zoals zij. Nu woont Dee hier. Stikge- lukkig in Geersdijk. 66 36 ZEELAND BABY DEE, MUZIKANT Ik geloof dat we het resultaat zijn van onze eigen acties, nu en in vorige levens. Actie, reactie: karma. door Ondine van der Vleuten Ze houdt van zachte, pluizige kleding. Van fluffy stofjes. Van kleur, van felroze en van opval lende patronen. Vandaag draagt Baby Dee een wijdval lende broek van zwart nep bont en een blouse met tijger print in zwart en blauw. Zo, niet te missen, staat de geboren Amerikaanse in de deurope ning van haar huis om het bezoek te verwelko men. Met de komst van Baby Dee, anderhalfjaar ge leden, is Geersdijk weer een stukje kleurrijker geworden. Haar uiterlijk is al even opvallend als haar leven. En toch: geen flamboyant per soon, zegt ze zelf. „Ik hou van kleur en draag graag kleurige kleding, maar alleen voor een optreden maak ik me op. Nu heb ik dat ge daan omdat er een fotograaf langskomt." Waarmee niet gezegd is dat Baby Dee nor maal gesproken niet opvalt. Haar warrige haar dos is rozerood geverfd: een signature hairdo. Vind je het prettig om op te vallen? „Deels zal het wel in mijn karakter zitten. De andere kant is dat je als transgender altijd een buitenbeentje bent. Als je anders bent dan an deren, kun je twee dingen doen. Het ene is: proberen om zo min mogelijk op te vallen, schuilen in de massa. Dat is geen optie voor mij. Als ik dertig centimeter kleiner was en vijftig kilo lichter, had ik daar misschien nog voor kunnen kiezen. Maar die keuze heb ik niet. I stick out like a sore thumb, ik ben de spij ker die uitsteekt. Dan kun je alleen nog maar je eigenheid benadrukken. Uniek zijn. En daar door op een bepaalde manier onaantastbaar worden." Sta je daarom graag op het toneel? „Het podium is een van de veiligste plekken op aarde voor mensen zoals ik. De anderen - degenen die graag in de massa opgaan - mij den het podium. Omdat ze daar in het middel punt van de belangstelling staan, terwijl zij juist niet bekeken willen worden. If they fuck with you, they are in the spotlights. Dus laten ze je met rust." Performer. Is dat hoe je jezelf ziet? „Nee. Ik treed op om me te manifesteren, me zelf te kunnen zijn. Maar ik zie mezelf niet als performer. Ik ben muzikant. En een change ling. Ik heb zoveel gedaan in mijn leven, zo veel levens gehad." „Zestig jaar geleden ben ik geboren. Als jon gen. In Cleveland, een industriestad die twee gezichten had. Aan de ene kant van de spoor weg leefden de welgestelden. Aan de andere kant het werkvolk. Grappig, want in het En gels betekent on the wrong side of the tracks de verkeerde wijk, een slechte wijk. In Cleveland was dat letterlijk zo. West 39th Street, waar mijn ouderlijk huis stond, lag aan de verkeer de kant van de spoorweg. Interessante straat was dat, met een bijzondere mix van mensen. Er woonden hillbilly's, mensen die oorspron kelijk uit Duitsland kwamen, uit Ierland - maar let wel, géén zwarten. Dan had je nog de groep die pas na WO II gekomen was. DP's werden die genoemd: displaced persons. Dat was zo ongeveer het ergste wat je over iemand kon zeggen, een scheldwoord. Over één van de kinderen in die straat, Kent Lang, heb ik al jaren een song willen schrijven, maar het luk te steeds maar niet - tot voor kort. Op mijn nieuwe cd staat een nummer over Kent Lang: Whose rough hands are these. Van wie zijn deze ruwe handen. Er werd veel gemept, in die straat. Mijn eigen vader had ook losse handjes. Als hij een slechte bui had, kon hij je zomaar, uit het niets, een mep verkopen. En als je dan vroeg waaróm je een klap kreeg, zei hij: gene ral principles. Slaan uit principe. Maar Kent Lang deed ons, kinderen, inzien dat onze ei gen vaders zo kwaad nog niet waren. Want zijn vader, die was pas écht slecht. We zagen hem nooit, we hóórden alleen dat hij er was. Aan het geschreeuw van Kent, als hij hem weer eens in elkaar sloeg. Of dat van een buurtjongen die hij te grazen nam. Onze straat telde acht, tien huizen en evenzoveel bo men. Als Kent de straat afliep, piste hij tegen elke boom. Hij kon die straat gewoon niet aflo pen zonder dat te doen, dus je kunt wel na gaan dat het een tijdje duurde voor hij de hoek om was." „Ik ben nu zestig, maar nog nooit heb ik ie mand ontmoet die zo messed up was als Kent. Best kans dat zijn zuster zijn moeder was, uit zo'n gezin kwam hij. Niemand was aardig te gen Kent. Iedereen vond hem raar en smerig. Het enige wat hij te horen kreeg, van ieder een, was: Ga weg! Rot op! En hij had altijd maar één antwoord: FUCK YOU! Volkomen begrijpelijk antwoord. Heel redelijk, als je be denkt hoe hij werd bejegend. Hij stal wel eens iets en er gingen geruchten dat hij de school in brand had gestoken, maar verder was Kent volstrekt onschadelijk. Een klein wonder, ei genlijk. Kent was goed beschouwd bijna een heilige, in die totaal verrotte omgeving." Kun je dat nummer over Kent Lang al laten ho ren? „Gek misschien, maar dat heb ik hier niet. ik zet zelden cd's op. Ook niet van mezelf. Ik maak alleen muziek. Als kind al wilde ik mijn eigen muziek kunnen schrijven, maar ik was er erg slecht in. Ik begon te schrijven, maar on der mijn handen veranderde het muziekstuk voortdurend, het kreeg maar geen vaste vorm. Improviseren kan ik goed. Dat heb ik ook veel gedaan in de tijd dat ik kerkorganist was. Tij dens de Nacht van de Nacht heb ik in De Vleeshal in Middelburg een concert gegege- ven bij kaarslicht. Nog altijd is het zo dat geen enkel concert van mij hetzelfde is. Er zijn men sen die op het podium exact naspelen wat er op hun cd's staat; dat kan ik niet. „Een goede song is iets speciaals. It's a big thing. Ik probeer altijd tot de kern door te drin gen, en als het een goed nummer is, valt er al tijd weer iets nieuws in te ontdekken. Dat is wat zo bijzonder is aan een echt goed num mer. Alleen, sorry dat ik het moet zeggen, er is niet zoveel goede muziek. Muziek zoals Beethoven die maakte, bijvoorbeeld. Muziek die langer houdbaar is dan een mensenleven, die blijft boeien." „Pas toen ik een jaar of veertig was, lukte het me om zelf muziek te schrijven. Mijn eerste cd kwam uit toen ik een jaar of vijftig was. Ik speel nu harp, accordeon, piano. En ik zing. In maart komt mijn achtste cd uit, bij het platen label Tin Angel. De werktitel is A Sky of Lo ving Arms, maar dat kan dus nog veranderen. De presentatie zal waarschijnlijk bij De Spot in Middelburg zijn." Je zegt: ik ben boeddhist. Wat houdt dat voor jou in? „Ik geloof in reïncarnatie. Ik geloof dat we het resultaat zijn van onze eigen acties, nu en in vorige levens. Actie, reactie: karma. Dat klinkt vreselijk, het klinkt harteloos, koud. Omdat we alleen denken aan slechte dingen die je doet, en de slechte dingen die jou daardoor overkomen. Mijn boeddhistische leraar ging op toernee om een boek te promoten dat hij geschreven had. Dat was kort na 9/11, de dag van de terroristische aanslagen op onder meer Twin Towers in New York. Zijn uitgever was doodsbenauwd dat hij over karma zou begin nen. Want als je over karma praat, denkt ieder een altijd alleen aan vergelding: je doet iets slechts en daarna krijg je straf. Niemand denkt aan de andere kant, aan de goede din gen die je doet en het goede dat als gevolg daarvan naar je toekomt." Je bent naar Nederland verhuisd om samen te kun nen zijn met je vrouw. Hoe heb je haar leren ken nen? „Een paar jaar geleden kreeg ik na een optre den op het Holland Festival in Amsterdam een brief van een Nederlandse, Christina de Vos. Ze vertelde dat ze kunstenaar was en schreef over een schilderij van Rubens dat haar enorm fascineerde. En dat maakte veel in druk op mij; want ik ken dat schilderij en ben er ook helemaal weg van. Ik heb het voor het eerst gezien toen ik zeven was en met mijn va der naar een museum ging. We zijn gaan cor responderen. Op een gegeven moment heb ik haar uitgenodigd mee te gaan naar optredens in Londen en Parijs. That sealed the deal. Daar na waren we een stel. Op 2 november 2013 zijn we getrouwd, in een kerk in Rotterdam." „Christina's oudoom en oudtante woonden Opgaan in de massa is voor mij geen optie Baby Dee (1953, Cleve land, Ohio) ver huisde ander halfjaar gele den naar Geers dijk. De Ameri kaanse straatle gende verdien de haar geld als harpspeler op een driewieler in New Yorks Central Park, als kerkorganist in de Bronx, als 'treeworker' in Cleveland en performer op Coney Island. Naast harp speelt Dee ac cordeon en pia no, ze zingt en schrijft songs. In maart ver schijnt haar achtste cd, die gepresenteerd wordt in De Spot in Middel burg. Dee is ge trouwd met kunstenaar Christina de Vos.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 87