Drukte op Nederlandse
wegen, Rotterdam
loopt langzaam vast
Ophef om
vertrek
historisch
schip uit VS
DeStem
Nederland gericht
BINNENLAND 7
Brug over
het IJ, wens
die nooit
uitkwam
ALBANY - In de VS is commotie
ontstaan over de beslissing van
het New Netherland-museum
om een replica van het ontdek
kingsschip Halve Maen aan het
Nederlandse Westfries Museum
uit te lenen. Burgemeester Kathy
Sheehan van Albany, in de staat
New York, wil niet dat het schip
naar Nederland vertrekt.
De Halve Maen is het schip waar
mee Henry Hudson in 1609 naar
de oostkust van de VS voer. De
Engelsman, in dienst van de Repu
bliek der Zeven Verenigde Neder
landen, 'ontdekte' New York met
het vaartuig. Volgens Sheehan
heeft het schip geschiedenis ge
schreven in New York en moet
het daarom ook daar blijven,
meldden Amerikaanse media.
Het Amerikaanse museum zegt
dat de deal met het Westfries Mu
seum in Hoorn onomkeerbaar is
en liet eerder dit jaar weten dat er
niet genoeg geld is om het schip
nog in de VS te laten varen. Op 16
december maakte eigenaar
Andrew Hendricks van het mu
seum bekend dat de replica naar
Nederland gaat. Toch zei hij
woensdag dat het vaartuig niet
naar Nederland gaat om finan
ciële redenen, maar omdat het
daar meer bekijks zal krijgen.
RIJSWIJK - Het was in 2014 druk op
de Nederlandse wegen. Dit jaar
stonden er evenveel files als in
2013. Daarmee is er een einde ge
komen aan de afname van de file-
druk van de afgelopen jaren. Dat
blijkt uit voorlopige cijfers die de
VerkeerslnformatieDienst (VID)
naar buiten heeft gebracht.
Vooral rond Rotterdam loopt het
verkeer vast. Van de zeven groot
ste knelpunten liggen er drie bij
de havenstad.
De laatste jaren nam de filedruk
(lengte maal duur) flink af. Tus
sen 2007 en 2012 verminderde de
ze met 50 procent. Volgens de
VID kwam dit doordat meer bre
dere snelwegen en nieuwe tun
nels werden aangelegd.
„In de eerste helft van 2014 was
het rustiger dan vorig jaar, maar
in de tweede helft juist drukker",
zegt een woordvoerder van de
VID. Vooral de drukkere herfst
maanden, in vergelijking met
2013, zijn opvallend omdat het in
september, oktober en november
droger was dan in dezelfde perio-
Vooral de drukkere herfst
maanden zijn opvallend.
Het was in die maanden
juist droger dan anders
de een jaar eerder, aldus de
dienst.
„Op een natte dag staat er gemak
kelijk twee keer zoveel file als op
een droge dag. Een effect dat, nor
maal gesproken, in de herfst sterk
is."
Dat het in 2014 weer aanschuiven
was op de snelweg komt volgens
de VID deels doordat wegverbre-
dingen vaak maar een tijdelijk ef
fect hebben in de strijd tegen op
stoppingen. „Bredere snelwegen
trekken ook meer verkeer, waar
door het positieve effect teniet
wordt gedaan."
Daarnaast is het in zijn alge
meenheid drukker geworden op
de Nederlandse wegen, waar
schijnlijk door het economisch
herstel. Volgens de VID vraagt
vooral de situatie rondom Rotter
dam om een spoedige oplossing.
„De verbreding van de A15 tussen
Maasvlakte en Vaanplein biedt
daar komend jaar beperkt soelaas.
Pas eind 2015 zullen de nieuwe
A15 en ook de A4 Midden-Delf
land voor verlichting kunnen zor
gen."
Van de zeven grootste
knelpunten in Nederland
liggen er drie bij de stad
Rotterdam
Bereik uw doelgroep
Al in 1842, toen de
ontwikkeling van
Amsterdam-Noord
net begon, werd het
eerste ontwerp voor
een brug over het IJ
gepresenteerd. Plan
nen sneuvelden altijd
omdat men bang was
dat een brug of tun
nel te duur zou zijn,
hinder voor de
scheepvaart zou ople
veren of het IJ zou
doen dichtslibben.
Het dichtstbij de reali
satie van een vaste
oeververbinding voor
voetgangers en fiet
sers waren de eerste
ontwerpen voor de IJ-
tunnel (geopend in
1968) en de Noord-
Zuidlijn (vermoedelij
ke opening 2017). De
IJ-tunnel zou een
buis voor niet-gemo-
toriseerd vervoer krij
gen; de Noord-Zuid-
lijn een metrohalte
aan de noordoever
van het IJ. Uit bezuini
gingsdrift zijn beide
plannen gesneuveld.
Eens in de zoveel tijd
barst de discussie
over een brug los, of
wordt er een ont
werp voor een vaste
oeververbinding ge
presenteerd. Vaak
zijn ze spectaculair,
zoals de hoge 'Lucht
tunnel' van twee ver
diepingen die lijkt te
zweven. Of het 'Ei
aan het IJ': enorme
gondels aan een ka
belbaan die om de
halve minuut vertrek
ken.
Meer realistische op
ties zijn de plannen
om de Noord-Zuid-
lijn-halte aan de
noordoever toch te
realiseren of een
brug aan te leggen
achter het Centraal
Station.
Belangrijk is wel dat
die brug op een snel
le manier hoge sche
pen kan laten passe
ren.
dam, broer van de beruchte crimi
neel Sedat S. - in de elitewijk Ni-
satansi doorzeefd. Hij liep samen
met een vriend en een lijfwacht
op de stoep. Vanuit een passeren
de auto werden ze met een kalasj-
nikov onder vuur genomen.
Zowel Vedat S. als zijn bodyguard
overleed in het ziekenhuis. De
vriend is zwaargewond. Dagblad
Hurriyet plaatste het filmpje van
het moment van de beschieting
op de website. De paniek van om
wonenden is zichtbaar.
De Turkse politie heeft een groot
team op de zaak gezet en onder
zoekt of er een verband bestaat
tussen de twee liquidaties. Vol
gens het dagblad Vatan zijn de af
rekeningen het gevolg van een al
tien jaar durende vete tussen de
bende van Sedat S. en die van Bur-
hanettin Saral, een beruchte on
derwereldfamilie.
Vier dagen eerder werden in een
restaurant in Buyukcekmece, een
buitenwijk van Istanbul, twee
mannen 'van Saral' doodgescho
ten. De aanslag op Vedat S. zou
een represaille betreffen. Volgens
de Turkse krant zou ook de aan
slag op Ali A. hiermee te maken
hebben.
Vedat S. werd gisteren in Bafra, in
het Zwarte Zeegebied begraven.
Een konvooi met driehonderd wa
gens begeleidde zijn lichaam van
af het vliegveld in Samsun.
ZATERDAG 27 DECEMBER 2014
Met BN DeStem bereikt u maar liefst meer dan 165.000 lezers in Zeeland.
Gecombineerd met online plaatsingen op onze nieuwssites is dit bereik zelfs
meer dan 265.000 personen!*
BN DeStem biedt u als ondernemer of opleidingscentrum met het katern Wonen
een geweldige omgeving om uw doelgroep te bereiken. Dit kan op diverse manieren
afhankelijk van üw behoefte en uw doel. Wilt u meer informatie? Maak geheel
vrijblijvend een afspraak met uw accountmanager of neem contact op met
Direct Sales regio Zuid 088 - 0139995 of mail naar adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Bron: NOM-STIR