Drukte op Nederlandse wegen, Rotterdam loopt langzaam vast Ophef om vertrek historisch schip uit VS DeStem Nederland gericht BINNENLAND 7 Brug over het IJ, wens die nooit uitkwam ALBANY - In de VS is commotie ontstaan over de beslissing van het New Netherland-museum om een replica van het ontdek kingsschip Halve Maen aan het Nederlandse Westfries Museum uit te lenen. Burgemeester Kathy Sheehan van Albany, in de staat New York, wil niet dat het schip naar Nederland vertrekt. De Halve Maen is het schip waar mee Henry Hudson in 1609 naar de oostkust van de VS voer. De Engelsman, in dienst van de Repu bliek der Zeven Verenigde Neder landen, 'ontdekte' New York met het vaartuig. Volgens Sheehan heeft het schip geschiedenis ge schreven in New York en moet het daarom ook daar blijven, meldden Amerikaanse media. Het Amerikaanse museum zegt dat de deal met het Westfries Mu seum in Hoorn onomkeerbaar is en liet eerder dit jaar weten dat er niet genoeg geld is om het schip nog in de VS te laten varen. Op 16 december maakte eigenaar Andrew Hendricks van het mu seum bekend dat de replica naar Nederland gaat. Toch zei hij woensdag dat het vaartuig niet naar Nederland gaat om finan ciële redenen, maar omdat het daar meer bekijks zal krijgen. RIJSWIJK - Het was in 2014 druk op de Nederlandse wegen. Dit jaar stonden er evenveel files als in 2013. Daarmee is er een einde ge komen aan de afname van de file- druk van de afgelopen jaren. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die de VerkeerslnformatieDienst (VID) naar buiten heeft gebracht. Vooral rond Rotterdam loopt het verkeer vast. Van de zeven groot ste knelpunten liggen er drie bij de havenstad. De laatste jaren nam de filedruk (lengte maal duur) flink af. Tus sen 2007 en 2012 verminderde de ze met 50 procent. Volgens de VID kwam dit doordat meer bre dere snelwegen en nieuwe tun nels werden aangelegd. „In de eerste helft van 2014 was het rustiger dan vorig jaar, maar in de tweede helft juist drukker", zegt een woordvoerder van de VID. Vooral de drukkere herfst maanden, in vergelijking met 2013, zijn opvallend omdat het in september, oktober en november droger was dan in dezelfde perio- Vooral de drukkere herfst maanden zijn opvallend. Het was in die maanden juist droger dan anders de een jaar eerder, aldus de dienst. „Op een natte dag staat er gemak kelijk twee keer zoveel file als op een droge dag. Een effect dat, nor maal gesproken, in de herfst sterk is." Dat het in 2014 weer aanschuiven was op de snelweg komt volgens de VID deels doordat wegverbre- dingen vaak maar een tijdelijk ef fect hebben in de strijd tegen op stoppingen. „Bredere snelwegen trekken ook meer verkeer, waar door het positieve effect teniet wordt gedaan." Daarnaast is het in zijn alge meenheid drukker geworden op de Nederlandse wegen, waar schijnlijk door het economisch herstel. Volgens de VID vraagt vooral de situatie rondom Rotter dam om een spoedige oplossing. „De verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein biedt daar komend jaar beperkt soelaas. Pas eind 2015 zullen de nieuwe A15 en ook de A4 Midden-Delf land voor verlichting kunnen zor gen." Van de zeven grootste knelpunten in Nederland liggen er drie bij de stad Rotterdam Bereik uw doelgroep Al in 1842, toen de ontwikkeling van Amsterdam-Noord net begon, werd het eerste ontwerp voor een brug over het IJ gepresenteerd. Plan nen sneuvelden altijd omdat men bang was dat een brug of tun nel te duur zou zijn, hinder voor de scheepvaart zou ople veren of het IJ zou doen dichtslibben. Het dichtstbij de reali satie van een vaste oeververbinding voor voetgangers en fiet sers waren de eerste ontwerpen voor de IJ- tunnel (geopend in 1968) en de Noord- Zuidlijn (vermoedelij ke opening 2017). De IJ-tunnel zou een buis voor niet-gemo- toriseerd vervoer krij gen; de Noord-Zuid- lijn een metrohalte aan de noordoever van het IJ. Uit bezuini gingsdrift zijn beide plannen gesneuveld. Eens in de zoveel tijd barst de discussie over een brug los, of wordt er een ont werp voor een vaste oeververbinding ge presenteerd. Vaak zijn ze spectaculair, zoals de hoge 'Lucht tunnel' van twee ver diepingen die lijkt te zweven. Of het 'Ei aan het IJ': enorme gondels aan een ka belbaan die om de halve minuut vertrek ken. Meer realistische op ties zijn de plannen om de Noord-Zuid- lijn-halte aan de noordoever toch te realiseren of een brug aan te leggen achter het Centraal Station. Belangrijk is wel dat die brug op een snel le manier hoge sche pen kan laten passe ren. dam, broer van de beruchte crimi neel Sedat S. - in de elitewijk Ni- satansi doorzeefd. Hij liep samen met een vriend en een lijfwacht op de stoep. Vanuit een passeren de auto werden ze met een kalasj- nikov onder vuur genomen. Zowel Vedat S. als zijn bodyguard overleed in het ziekenhuis. De vriend is zwaargewond. Dagblad Hurriyet plaatste het filmpje van het moment van de beschieting op de website. De paniek van om wonenden is zichtbaar. De Turkse politie heeft een groot team op de zaak gezet en onder zoekt of er een verband bestaat tussen de twee liquidaties. Vol gens het dagblad Vatan zijn de af rekeningen het gevolg van een al tien jaar durende vete tussen de bende van Sedat S. en die van Bur- hanettin Saral, een beruchte on derwereldfamilie. Vier dagen eerder werden in een restaurant in Buyukcekmece, een buitenwijk van Istanbul, twee mannen 'van Saral' doodgescho ten. De aanslag op Vedat S. zou een represaille betreffen. Volgens de Turkse krant zou ook de aan slag op Ali A. hiermee te maken hebben. Vedat S. werd gisteren in Bafra, in het Zwarte Zeegebied begraven. Een konvooi met driehonderd wa gens begeleidde zijn lichaam van af het vliegveld in Samsun. ZATERDAG 27 DECEMBER 2014 Met BN DeStem bereikt u maar liefst meer dan 165.000 lezers in Zeeland. Gecombineerd met online plaatsingen op onze nieuwssites is dit bereik zelfs meer dan 265.000 personen!* BN DeStem biedt u als ondernemer of opleidingscentrum met het katern Wonen een geweldige omgeving om uw doelgroep te bereiken. Dit kan op diverse manieren afhankelijk van üw behoefte en uw doel. Wilt u meer informatie? Maak geheel vrijblijvend een afspraak met uw accountmanager of neem contact op met Direct Sales regio Zuid 088 - 0139995 of mail naar adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Bron: NOM-STIR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 75