.Ji SPECTRUM 13 cabaret l j! Je moet veel Een oer-Hollands feno meen is het, de jaarlijk se oudejaarsconferen ce op tv. Maar de tijd dat bijna heel Neder land er ademloos naar keek en er zelfs kabi netten door dreigden te sneuvelen, ligt ver achter ons. Kijkcijfers van 7,5 miljoen mensen op één avond, in een tijd van zo'n 13 miljoen inwoners, zijn vermalen tussen de talloze tv-netten. Nieuw talent meldt zich amper. Is er toekomst voor deze vorm van ca baret? „Je moet veel investeren in een show die heel beperkt houdbaar is", aldus Guido Weijers. Hij is een van de cabaretiers die dit jaar een oudejaars- show op tv doen: bij RTL 4. Youp van 't Hek wordt op dezelfde avond zijn di recte concurrent, bij de Vara. Ook Dolf Jansen heeft een oudejaarsvoor- stelling gemaakt, maar niet voor tv. „Ik ben ditmaal niet gevraagd. Dus gooi ik alles op internet." De geschiedenis van de oudejaarscon ference, met als 'uitvinder' Wim Kan, is een regelrechte spiegel van onze ver anderende meningen. Wat vroeger spraakmakend was, omdat niemand anders dat durfde te zeggen, klinkt nu ronduit soft. „Democratie is de wil van het volk. Elke dag lees ik stomver baasd in de krant wat ik nou weer wil", zegt Wim Kan in Zuinig over de drempel (1973), een van de best beke ken en gewaardeerde oudejaarsshows op tv ooit. Wat een contrast met Theo Maassen veertig jaar later: „PW in Vo- lendam! Dat hele dorp is blank. De enige variatie die ze daar hebben in huidskleur, zijn de slachtoffers van die cafébrand." Dankzij Wim Kan krijgt de oudejaars conference een bijna heilige status. Ze ker als hij tijdens zijn derde oudejaars- show op de radio (in 1958) letterlijk overstapt naar de televisie: Kan begint op de radio, verdwijnt daar en gaat meteen door op tv. Dat wordt het ge sprek van de dag. Zijn vierde show leidt zelfs tot vragen in de Eerste Ka mer: of hij het gezag en de democratie niet ondermijnt? Het is Seth Gaaikema, die al jaren tek sten voor Kan schrijft, die in 1969 de eerste volledige oudejaarsshow op tv neerzet. Ook hij stunt. Hij zet de hip piecast van de musical Hair vredig naast de politiekapel op het toneel. Wat een statement van verzoening in deze roerige tijd! Nog dagen praten de mensen er over na. In 1971 krijgt Gaaikema opnieuw een lading publiciteit als hij mr. Pieter van Vollenhoven in zijn show een rie deltje op de piano laat spelen. Dat is nog nooit vertoond. Even ongekend is de snelheid waarmee Wim Kan in 1982 roemloos tenonder gaat. In Wan kelend over de drempel. Wat een, onge wild, toepasselijke titel. De grootmees ter wordt volledig weggevaagd door die razendsnelle debutant op het an dere tv-net: Freek de Jonge. Diens bril jante oudejaarsshow De openbaring is letterlijk een eye-opener. Niet één stoeltje, één microfoon en geen spiek- borden zoals Kan, maar visueel spekta kel vol actuele grappen. De Jonge vraagt niet om applaus, maar kapt het juist af, want 'we hebben maar een uurtje'. Geen Wim Kan-vingertje, wél een boodschap: 'Niemand is ge lukkig, wees niemand'. Youp van 't Hek is de volgende die de kussens flink opschudt. Met z'n eerste oudejaarsconference lult hij in 1989 meteen letterlijk het alcoholvrije bier Buckler van de schappen. Een onbe doelde stunt die veel publiciteit haalt. „Het heeft niet veel geholpen want nu is iedereen aan de Radier", blikt Van 't Hek terug. Twee jaar later jakkert plotseling het cabaretduo Lebbis en Jansen over het scherm. Die twee trekken meteen de heilige voile van de oudejaarsconferen ce af. Bam!, elk jaar een rauwe show, is hun motto. Ze gaan op actuele ram koers in dubbele snelheid want ze zijn tenslotte met zijn tweeën. „Snelheid heeft te maken met ritmes en die veranderen in de loop der tijd", verklaren ze de teloorgang van oude successen. Snelheid! Daar weet nieuw komer Guido Weijer wel raad mee. Zijn oudejaarsshow van 2006 is goed voor 350 grappen in 60 minuten. Wei nig politiek, wel leuk voor een breed publiek. Een grap a la Weijers: „Des kundigen hebben drie dagen in het investeren in een show die beperkt houdbaar is journaal geroepen dat ze aan het uit zoeken waren wat de oorzaak was van de brand. Nou, dat wist ik meteen al: Vuur!" Het publiek smult. Ook al zijn de kijkcijfers inmiddels ge kelderd van 6 a 7 miljoen (Wim Kan) tot een miljoentje, de cabaretiers staan toch iedere keer weer in de rij. Zonder opgeheven vingertje, want dat pikt het mondige publiek niet meer. Maar nog wel lange tijd met een mening. Ook daar komt de klad in. „Er zijn al zo veel meningen, hoe voeg je tegenwoordig nog iets toe", vraagt Dolf Jansen zich af. Dat laatste doet Jan Jaap van der Wal de das om. Om de traditie in ere te houden, stapt hij in 2007 in de oudejaarsarena. 'Veel inhoud, weinig te lachen', oordelen de recensenten. 'Is het fenomeen achterhaald?' Nou, niet voor Arie Koomen, de helft van cabaretduo Arie Silvester. Die steekt zich er het jaar erop zelfs voor in de schulden. Niveau grappen: 'Als ik een pub had, noemde ik hem hup- peldepub'. Erik van Muiswinkel met een aantal collega's en Theo Maassen maken daarna venijnige shows met prima kijkcijfers. Maar de impact van vroeger blijft weg: te veel tv-zenders, te veel meningen, minder kijkers. Kan jong, fris talent hier nog wel tegenop? Youp van 't Hek: „Ach, als deze tradi tie langzaam wegwaait, het zij zo." ZATERDAG 27 DECEMBER 2014 Het knalt nog, soms Wim Kan tijdens de Oudejaarsconference van 1982. archieffoto Hollandse Hoogte door Anja van den Akker Guido Weijers reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 39