Verzeker je woning tegen het onstuimige winterweer De luxe om talent te mogen kopen 22 WERKEN V Heerlijk om binnen bij het haardvuur te zitten als er een gure winterstorm rond het huis jaagt. Tot dat de dakpannen van het huis waaien of harde hagelstenen een ruit beschadigen. Ben je dan wel verzekerd? Het goede nieuws is dat weerscha- de aan je woning vaak wordt ge dekt door de opstal- of inboedel verzekering, samen woonverzeke- ringen genaamd. De opstalverze kering dekt schade aan spullen die vastzitten in en aan het huis. Vrijwel iedere huizenbezitter heeft zo'n opstalverzekering, want banken stellen deze vaak verplicht om een hypotheek te kunnen afsluiten. En woon je in een appartement, dan is de Vere niging van Eigenaren (WE) wet telijk verplicht een opstalverzeke ring af te sluiten. Een inboedelverzekering is niet verplicht, maar wel verstandig om af te sluiten. Een inboedelver zekering is bedoeld voor spullen in huis die niet vast zitten. Slaat de bliksem in, dan kan elektri sche apparatuur bijvoorbeeld be schadigd raken. Ook schade aan tuinmeubilair valt onder de inboe delverzekering. Om te voorkomen dat er discus sie ontstaat of iets al of niet onder de opstal- of inboedelverzekering valt, is het slim beide woonverze- keringen bij dezelfde verzekeraar af te sluiten. Een woonverzekering keert alleen uit als je genoeg hebt gedaan om de schade te voorkomen. Zit de dakgoot al jaren vol bladeren of laat je gewoon de openslaande deuren naar de tuin openstaan tij dens een hoosbui, dan is de kans groot dat je bij schade niets krijgt uitgekeerd. „Bij een paar loszitten de dakpannen die er afgewaaid zijn, zal een verzekeraar niet zo snel moeilijk doen. Maar heb je grove waterschade omdat je regen goot in verregaande staat van ont binding is, dan is het wel terecht dat de verzekeraar daar een punt van maakt", zegt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. Neem ook tijdens hevige storm, regen of hagel maatregelen om de schade zo veel mogelijk te beper ken. Maar ga nooit op eigen hout je de schade herstellen. Wel is het slim bewijsmateriaal te verzame len. Maak dus foto's en gooi geen beschadigde spullen weg. Er zijn een paar uitzonderingssi tuaties, waarbij weerschade niet door iedere verzekeraar wordt ver goed. Zo dekt niet iedere verzeke raar schade door hevige wind, als de windkracht lager is dan 7. Ook indirecte waterschade is niet al tijd gedekt. Denk aan schade door regen die via de grond de woning binnenloopt. Bij nieuwe verzeke- Karin Bloemen is een thea tervedette. Ze zingt, imi teert en vertelt sterke ver halen. Om dichter bij de school van hun twee dochters te wonen, verhuisde ze met man en kinderen van Broek in Waterland naar hartje Amsterdam. Waarop zou je nooit bezuinigen? „Op de kwaliteit van het leven. Daarom koop ik gezond voedsel, ook al ben ik daar soms wat meer geld voor kwijt. Het is het waard, want je gezondheid is toch de ba sis voor alles. „Ook bij mijn shows bezuinig ik niet op kwaliteit. Ik werk graag met de allerbeste muzikanten en aarzel niet geld uit te geven aan spetterende kostuums. Want de muziek en de aankleding bepalen de sfeer van een voorstelling. En het publiek komt toch om beto verd te worden." Waarop kan je best bezuinigen? „Op reiskosten. Ik kan best wat va ker de fiets pakken in plaats van de auto. Op die auto heb ik trou wens al fors bezuinigd, want ik heb mijn grote Chrysler Voyager ingeruild voor een kleinere Mitsubishi. Die kost de helft en rijdt net zo goed. Alleen hebben we in die auto wel wat minder ruimte. Na een feestje van de kin deren kan ik niet meer in één keer zeven vriendinnetjes naar huis brengen. Ach ja, dan rij ik toch gewoon twee keer..." Wat was je beste aankoop? „Het zwembad bij ons huis in Broek in Waterland. Iedereen vond het zwaar overdreven, maar het was zó lekker. Met die beken de kop van mij was het bepaald geen pretje naar een openbaar zwembad te gaan, want voor je een spat water hebt gezien, sta je al op de foto. Daarom koos ik voor dat zwembad thuis. In dat bad ben ik zó vaak zó gelukkig ge weest! Ik hoefde gewoon niet meer op vakantie." Wat was je grootste miskoop? „Een Cadillac Eldorado. Dan heb ik het over een auto. Een Ameri kaans slagschip. Prachtig om te zien en lekker stoer om mee te rij den. Echt zo'n ding van vijf keer steken voor je de gracht op kan. Maar mooi! Het leek een koopje, voor 5.000 euro. „Vanaf het moment dat we hem hadden, mankeerde er steeds wat aan. De olie liep er uit, de boel lekte en de V-snaar brak om de paar kilometer. We hebben hem uitgeleend aan een vriend, die er diep in Frankrijk mee is gestrand. Daar moet die wagen nog ergens staan, achter op een boerenerf. Waarschijnlijk met een plantje op het dashboard en een verge ten varken op de achterbank." Wat wil je nog kopen? „Ik kijk er altijd naar uit mooie liedjes te kopen. Voor mijn voorstellingen klop ik graag aan bij topschrijvers als Jan Boerstoel, Jurriaan van Dongen en Jan Beuving. Ik vind het een luxe een stukje van hun talent te mogen kopen." ,c^ Solliciteren is geen mensen werk meer. Althans: niet hele maal. Grote bedrijven gebrui ken computers om de beste kandidaat te kiezen. Hoe zorg je dat jij bij de selectie zit? Als de banen niet voor het op rapen liggen, besteed je als werkzoekende (nog) meer aandacht aan je cv. Daar pre senteer je wie je bent en wat je kunt. Want je weet: je cv is het eerste waar een perso neelsfunctionaris naar kijkt. Een personeelsfunctionaris? Vergeet het maar! Veel grote bedrijven gebruiken tegen woordig een Applicant Tracking System, of tewel: sollicitantenvolgsysteem. Uit reac ties die binnenkomen, filtert deze robot de beste cv's. Alleen de uitverkoren exempla ren komen terecht op het bureau van een echt mens. Wel zo efficiënt in een tijd waarin op de meeste vacatures een paar honderd reacties binnenkomen. Maar voor sollicitanten is de computer een extra hobbel. Het blijft tenslotte een ding dat niet zelfstandig denkt. Noem jij jezelf accountmanager en zoekt de robot op sales executive? Dan kun je nog zo geschikt zijn voor de aangeboden baan, maar je brief be- door Irene van den Berg Vragen over de geldkwestie in deze rubriek kunt u sturen naar geld@depersdienst.nl Wij proberen in de volgende aflevering antwoord te geven. Hoe gaan BN'ers om met hun geld? Elke week snuffelen we in het huishoudboekje van een nationale bekendheid. Vandaag: Karin Bloemen door Jan Vriend Karin Bloemen, foto HH Sollicitere door Jolenta Weijers Ronald Visser/Cetty Images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 25