Verbod op
Mexicaans
paard treft
kroket
Beleef Italië
44 Toen we ons hier
vestigden was
Marokko nog een
low-low-cost-land,
nu is het low-cost
ini
Korting
op alle
reizen!
ECONOMIE 17
Marokko werkt hard
aan een eigen auto
industrie. In 2016
moeten er 400.000
Renaults en Dacia's
van de band rollen.
AANG^NPRUG
TANCER - Een enorm wit paneel
behangen met elektriciteitskabels
schuift voorbij in de productiehal
van SEBN, een toeleveringsbedrijf
voor de auto-industrie in Tanger.
Een werknemer bindt de kabels
met speciale tape bij elkaar. Aan
het eind van de productielijn
hangt de complete bedrading van
een Audi Ai er, precies naar wens
van de klant die de auto bestelde.
„Soms maken we bedradingen
voor zevenduizend Polo's per
week, in vijfduizend verschillen
de combinaties", zegt CEO Peter
Guellich in een kantoor boven de
productiehal. „De klant kiest voor
drie- of vijfdeurs, het soort stoe
len, de spiegels, het dak, het navi
gatiesysteem, het soort motor, het
geluidssysteem. Elke combinatie
heeft een eigen bedrading. De tijd
dat elke radio op hetzelfde draad
je paste, is voorbij."
De bedrading van de auto moet
met de hand samengesteld en in-
getaped worden. Daarom werken
er 4300 mensen bij SEBN. En dat
is een van de redenen dat het be
drijf besloot zich in 2000 in
Noord-Marokko te vestigen, sis
een van de eerste grote bedrijven
in de Marokkaanse autobranche,
die sinds 2012 fors groeit. Guel
lich: „Toen we ons hier vestigden
was Marokko nog een low-low-
cosf-land, nu is het low-cost. De
minimumlonen zijn met 25 tot 50
procent gestegen." De laagstbetaal
de werknemer verdient bij SEBN
bijna 13 dirham per uur, iets meer
dan een euro.
Marokko werkt gestaag aan de uit
breiding van zijn auto-industrie;
een nieuw Detroit, de Amerikaan
se autostad, in de noordelijke re
gio. Daar hebben zo'n zeventig be
drijven in de autobranche zich ge
vestigd, waaronder multinatio
nals als Yazaki en Delphi. Met als
voorlopig hoogtepunt de opening
van een nieuwe Renault-Nissan-
fabriek in 2012 van anderhalf mil
jard dollar. Deze maand lekte uit
dat ook Peugeot plannen zou heb
ben om naar Marokko te komen;
eerst met een afdeling onderzoek
en ontwikkeling, later wellicht
met een fabriek. De opening van
de Renault-fabriek leidde tot woe
de in Frankrijk, maar Marokko
haalde de investeerder met open
armen binnen. Inmiddels werken
er zo'n 5300 mensen en claimt
Renault indirect voor nog eens
30.000 banen te zorgen bij toele
veranciers en in Tanger-Med, de
goederenhaven van Tanger. In
heel 2014 rollen er zo'n 200.000
Renaults en Dacia's van de lopen
de band. In 2016 moet dat aantal
verdubbeld zijn. Marokko is daar
mee het tweede auto-produce
rende land in Afrika, na Zuid-Afri
ka. Het land doet er alles aan om
grote internationale bedrijven te
trekken; rond Tanger zijn zes be-
drijfszones ingericht. „Investeer
ders worden vrijgesteld van btw
en importhefïïngen, en ze kun
nen investeren met euro's", zegt
managing director Mehdi Tazi
van de Tanger Free Zone. „Daar
naast bieden we goedkope grond,
te huur of te koop. Een investeer
der die hier een nieuwe fabriek
wil bouwen, moet binnen een
jaar kunnen produceren."
In de vleeskroketten die Ad van
Geloven via snackbars verkoopt,
zit binnenkort geen paardenvlees
uit Mexico meer. Ook groothandel
Visser van Walsum uit Dord
recht en andere importeurs moe
ten op zoek naar nieuwe leveran
ciers. De Europese Commissie
heeft de import van paardenvlees
uit Mexico verboden. Bij inspec
ties van Mexicaanse slachthuizen
trof de Europese voedselwaak-
hond FVO veel gewonde paarden
aan. 87 procent van de paarden die
in Mexico worden geslacht, komt
uit de VS waar geen paardenslacht-
huizen zijn. Tijdens de lange trans
porten gaat veel mis. Ook is vol
gens de FVO het risico te groot
dat verboden pijnstillers in vlees
belanden. Geneesmiddelen die in
Europa streng verboden zijn bij
dieren die voor consumptie wor
den gebruikt, worden in Amerika
volop toegediend. Directeur Mi
chael Hooreman van Visser van
Walsum trekt die bevindingen in
twijfel. „Wij komen al jaren in
Mexico en hebben goede ervarin
gen met de slachthuizen waar we
zaken mee doen. Hier zijn we niet
blij mee." Eyes on Animals publi
ceerde eerder dit jaar een kritisch
rapport over de productie van
paardenvlees in Mexico, de VS, Ca
nada, Argentinië en Uruguay.
Wasmachine, droger of
vaatwasser kapot?
Bel: 0112 - 57 24 27
m
ij
ZATERDAG 27 DECEMBER 2014
door Annemieke van Dongen
Bij SEBN in de Tanger worden de elektrische kabels voor auto's bij elkaar gebonden met tape. foto Rik Goverde/HH
Detroit in Noord-Afrika
door onze correspondent
Rik Coverde
Peter Guellich, CEO SEBN
TILBURG - Nederlandse snackfabri
kanten en vleesimporteurs balen
van het verbod om paardenvlees
uit Mexico te halen. De Europese
Commissie maakt zich grote zor
gen over de voedselveiligheid en
het welzijn van de dieren.
www.aangeenbrugelectro.nl
www.datrepareerikzelfwel.nl
Onze rondreizen naar Italië zijn inclusief vliegreis, hotels,
diverse maaltijden, Nederlandssprekende reisleiding en
fantastische excursies.
Venetië, Florence Cinque Terre
Boordevol afwisseling meto.a. Florence, Lucca,
Cinque Terre, Padua, Venetië en Verona.
Klantbeoordeling 8,2 "Fantastischereis"
Zie: Kras.nl/38306
Toscane, Umbrië Rome
Verrassende rondreis met o.a. Florence, Arezzo,
Cortona, Bagnoregio, Rome, Assisi en Perugia.
Klantbeoordeling 8,2 "Italiëopz'n best!"
Zie: Kras.nl/38625
Zuid-ltalië, Calabrië Apulië
Ongerepte regio's in de punt van de laars met
o.a. Pompei, Sorrento, Capo Vaticano en Bari.
Klantbeoordeling 7,8 "Verrassendereis"
Zie: Kras.nl/38789
Italia Grandiosa
Afwisselende en complete reis met o.a. Venetië,
Cinque Terre, Rome, Pisa, Florence en Pompei.
Klantbeoordeling 8,3 "Interessantereis"
Zie: Kras.nl/38307
Tot 100 korting p.p,
kras.nl/kortingsdagen