Verbod op Mexicaans paard treft kroket Beleef Italië 44 Toen we ons hier vestigden was Marokko nog een low-low-cost-land, nu is het low-cost ini Korting op alle reizen! ECONOMIE 17 Marokko werkt hard aan een eigen auto industrie. In 2016 moeten er 400.000 Renaults en Dacia's van de band rollen. AANG^NPRUG TANCER - Een enorm wit paneel behangen met elektriciteitskabels schuift voorbij in de productiehal van SEBN, een toeleveringsbedrijf voor de auto-industrie in Tanger. Een werknemer bindt de kabels met speciale tape bij elkaar. Aan het eind van de productielijn hangt de complete bedrading van een Audi Ai er, precies naar wens van de klant die de auto bestelde. „Soms maken we bedradingen voor zevenduizend Polo's per week, in vijfduizend verschillen de combinaties", zegt CEO Peter Guellich in een kantoor boven de productiehal. „De klant kiest voor drie- of vijfdeurs, het soort stoe len, de spiegels, het dak, het navi gatiesysteem, het soort motor, het geluidssysteem. Elke combinatie heeft een eigen bedrading. De tijd dat elke radio op hetzelfde draad je paste, is voorbij." De bedrading van de auto moet met de hand samengesteld en in- getaped worden. Daarom werken er 4300 mensen bij SEBN. En dat is een van de redenen dat het be drijf besloot zich in 2000 in Noord-Marokko te vestigen, sis een van de eerste grote bedrijven in de Marokkaanse autobranche, die sinds 2012 fors groeit. Guel lich: „Toen we ons hier vestigden was Marokko nog een low-low- cosf-land, nu is het low-cost. De minimumlonen zijn met 25 tot 50 procent gestegen." De laagstbetaal de werknemer verdient bij SEBN bijna 13 dirham per uur, iets meer dan een euro. Marokko werkt gestaag aan de uit breiding van zijn auto-industrie; een nieuw Detroit, de Amerikaan se autostad, in de noordelijke re gio. Daar hebben zo'n zeventig be drijven in de autobranche zich ge vestigd, waaronder multinatio nals als Yazaki en Delphi. Met als voorlopig hoogtepunt de opening van een nieuwe Renault-Nissan- fabriek in 2012 van anderhalf mil jard dollar. Deze maand lekte uit dat ook Peugeot plannen zou heb ben om naar Marokko te komen; eerst met een afdeling onderzoek en ontwikkeling, later wellicht met een fabriek. De opening van de Renault-fabriek leidde tot woe de in Frankrijk, maar Marokko haalde de investeerder met open armen binnen. Inmiddels werken er zo'n 5300 mensen en claimt Renault indirect voor nog eens 30.000 banen te zorgen bij toele veranciers en in Tanger-Med, de goederenhaven van Tanger. In heel 2014 rollen er zo'n 200.000 Renaults en Dacia's van de lopen de band. In 2016 moet dat aantal verdubbeld zijn. Marokko is daar mee het tweede auto-produce rende land in Afrika, na Zuid-Afri ka. Het land doet er alles aan om grote internationale bedrijven te trekken; rond Tanger zijn zes be- drijfszones ingericht. „Investeer ders worden vrijgesteld van btw en importhefïïngen, en ze kun nen investeren met euro's", zegt managing director Mehdi Tazi van de Tanger Free Zone. „Daar naast bieden we goedkope grond, te huur of te koop. Een investeer der die hier een nieuwe fabriek wil bouwen, moet binnen een jaar kunnen produceren." In de vleeskroketten die Ad van Geloven via snackbars verkoopt, zit binnenkort geen paardenvlees uit Mexico meer. Ook groothandel Visser van Walsum uit Dord recht en andere importeurs moe ten op zoek naar nieuwe leveran ciers. De Europese Commissie heeft de import van paardenvlees uit Mexico verboden. Bij inspec ties van Mexicaanse slachthuizen trof de Europese voedselwaak- hond FVO veel gewonde paarden aan. 87 procent van de paarden die in Mexico worden geslacht, komt uit de VS waar geen paardenslacht- huizen zijn. Tijdens de lange trans porten gaat veel mis. Ook is vol gens de FVO het risico te groot dat verboden pijnstillers in vlees belanden. Geneesmiddelen die in Europa streng verboden zijn bij dieren die voor consumptie wor den gebruikt, worden in Amerika volop toegediend. Directeur Mi chael Hooreman van Visser van Walsum trekt die bevindingen in twijfel. „Wij komen al jaren in Mexico en hebben goede ervarin gen met de slachthuizen waar we zaken mee doen. Hier zijn we niet blij mee." Eyes on Animals publi ceerde eerder dit jaar een kritisch rapport over de productie van paardenvlees in Mexico, de VS, Ca nada, Argentinië en Uruguay. Wasmachine, droger of vaatwasser kapot? Bel: 0112 - 57 24 27 m ij ZATERDAG 27 DECEMBER 2014 door Annemieke van Dongen Bij SEBN in de Tanger worden de elektrische kabels voor auto's bij elkaar gebonden met tape. foto Rik Goverde/HH Detroit in Noord-Afrika door onze correspondent Rik Coverde Peter Guellich, CEO SEBN TILBURG - Nederlandse snackfabri kanten en vleesimporteurs balen van het verbod om paardenvlees uit Mexico te halen. De Europese Commissie maakt zich grote zor gen over de voedselveiligheid en het welzijn van de dieren. www.aangeenbrugelectro.nl www.datrepareerikzelfwel.nl Onze rondreizen naar Italië zijn inclusief vliegreis, hotels, diverse maaltijden, Nederlandssprekende reisleiding en fantastische excursies. Venetië, Florence Cinque Terre Boordevol afwisseling meto.a. Florence, Lucca, Cinque Terre, Padua, Venetië en Verona. Klantbeoordeling 8,2 "Fantastischereis" Zie: Kras.nl/38306 Toscane, Umbrië Rome Verrassende rondreis met o.a. Florence, Arezzo, Cortona, Bagnoregio, Rome, Assisi en Perugia. Klantbeoordeling 8,2 "Italiëopz'n best!" Zie: Kras.nl/38625 Zuid-ltalië, Calabrië Apulië Ongerepte regio's in de punt van de laars met o.a. Pompei, Sorrento, Capo Vaticano en Bari. Klantbeoordeling 7,8 "Verrassendereis" Zie: Kras.nl/38789 Italia Grandiosa Afwisselende en complete reis met o.a. Venetië, Cinque Terre, Rome, Pisa, Florence en Pompei. Klantbeoordeling 8,3 "Interessantereis" Zie: Kras.nl/38307 Tot 100 korting p.p, kras.nl/kortingsdagen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 20