VERDIEPING 15 ders welkom zijn op de rampplek. „Ze hoeven alleen een brief te schrijven met de juiste aanduiding van onze re publiek", stelt vicepremier Poergin. De werkelijkheid op de grond lijkt weerbarstiger dan een juist geadresseer de brief Maar in oktober doen ook de Oekraïners een duit in het zakje. Minis ter Klimkin van Buitenlandse Zaken zegt dat Nederland best direct met de rebellen had mogen onderhandelen. „Maleisië tekende zelfs formele docu menten met de Volksrepubliek Do netsk, maar die hadden geen politieke of wettelijke consequenties. Als het werkt, vinden wij dat prima", zegt hij tegen Nieuwsuur. Na felle kritiek uit Den Haag draaien de Oekraïners weer: nee, natuurlijk zijn directe onderhandelingen met de rebellen geen optie. Maar waarom geven de rebellen niet volledig toegang tot de rampplek? Is het de veiligheid van de onderzoekers waar ze zich zorgen over maken of heb ben ze iets te verbergen? De separatis ten zeggen niets met de crash te ma ken te hebben. Maar de onderzoekers van de OW zeggen begin december, nadat de wrakstukken in Nederland zijn gearriveerd, dat er 'dingen ontbre ken': delen van het vliegtuig en bepaal de elektronica. Opzet wordt niet uitge sloten. En: „We hebben er ook dingen aangetroffen die we niet meer op de crashsite verwachtten te vinden." De Oekraïnse legerwoordvoerder Ansdri Lysenko zegt dat de rebellen direct na de ramp wrakstukken en lichamen hebben weggehaald. De lichamen wer den weer teruggebracht, de wrakstuk ken niet. „Getuigen hebben dat tegen ons gezegd. We hebben ook informa tie dat er al snel na de crash mensen van de FSB (de Russische geheime bij gevochten wordt of simpelweg om dat de muts van de rebellen er niet naar staat. „Elke dag stonden we een soort motorkapoverleg te houden met mannen met bivakmutsen over waar we wel en waar we niet heen moch ten", zegt Joop de Schepper, convoy commander van de repatriëringsmissie. Andere missieleden wijzen op de be langrijke rol van de OVSE die 's nachts onderhandelde met de rebellen, waar na de zoekers (soms) overdag hun werk konden doen. Buitenlandse Za ken vindt de rol van de OVSE cruciaal. Hadden zij niet bemiddeld, dan had den de separatisten het hele wrak mis schien wel in brand gestoken. Maar zelfs de OVSE vindt het inmiddels raar dat er nog steeds geen leden van de of ficiële onderzoeksmissie van de Neder landse Onderzoeksraad voor Veilig heid (OW) ter plekke zijn. De OW doet het onderzoek naar de oorzaak van de crash, maar vindt de rampplek nog steeds te gevaarlijk. Er zijn al ge noeg slachtoffers gevallen, stellen zij. In het Catshuis in Den Haag legt Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp de opties voor een militaire missie op tafel. Send in the marines, roept het volk. Nee, zeg gen de ministers, het gebied is daar voor te groot en het leger sturen kan er toe leiden dat de strijd daar alleen nog maar verder escaleert. Daarmee ac cepteert het kabinet ook dat het nog weken zal duren voordat alle menselij ke resten terug zijn en nog maanden voordat de wrakstukken in Nederland zijn. De diplomatieke oorlog woedt voort. Keer op keer zeggen de vertegenwoor digers van de rebellen dat de Nederlan- dienst) ter plekke zijn geweest, ver kleed als rampenbestrijders. Ze heb ben bewijsmateriaal verwijderd." Daar heeft het telefoontje van Rutte naar Poetin niets aan veranderd, volgens hem. „Ze hebben gebeld. Ja, en? Dat heeft dus niets opgeleverd." FSB'ers op de rampplek? Het zou niet de eerste ongefundeerde propaganda uit Kiev zijn, maar ondenkbaar is het ook niet. In Maleisië groeit in de maanden de wrevel. Nu de lichamen terug zijn en de wrakstukken worden geborgen, val len de Aziaten een beetje buiten de boot. Ze maken van het begin af aan geen volledig deel uit van het team dat het strafrechtelijke onderzoek doet naar de daders. Omdat Maleisië de doodstraf kent en Nederland, Austra lië, Oekraïne en België (de andere teamleden) niet, zo luidt de officiële verklaring. In Maleisië zien ze het als een straf van de westerse landen om dat hun overheid wel direct met Boro dai onderhandelde en niet meteen met de beschuldigende vinger naar Rusland zwaaide. De kritiek blijft aanzwellen tot Mark Rutte in november naar Kuala Lum pur vliegt. Daar wordt de zaak gere geld. Begin december treedt Maleisië als volwaardig partner toe tot het on derzoeksteam. Het belooft, als een rechtszaak in dat land zou worden ge houden, geen doodstraf op te leggen. Mark Rutte zei op 18 juli 'dat de onderste steen bo ven moet komen'. „Als het een aanslag is moeten de daders worden opgespoord en hun gerechte straf krijgen. Eerder zullen we niet rusten." Maar hij offerde de poli- tieke belangen van Nederland daar niet voor op. Nu, ruim vijf maanden na de ramp, zijn de meeste menselijke resten in Ne derland en zijn op vier na alle 298 slachtoffers geïdentificeerd. De belang rijkste brokstukken liggen voor onder zoek in een hangar in Gilze-Rijen. Het strafrechtelijk onderzoek van het OM loopt, maar duurt nog zeker een jaar. Conclusie: de doelen die Nederland op de avond van 17 juli stelde zijn voor een flink deel bereikt. Maar de vraag blijft wat er in die eerste dagen na de crash allemaal is gebeurd op de ramp plek. Is er die eerste dagen cruciale in formatie verdwenen? Had Nederland dat kunnen voorkomen door direct met de rebellen te onderhandelen en zo eerder ter plekke te zijn? De nabe staanden van vlucht MH17 zullen moe ten leven met de wetenschap dat de onderste steen nog lang niet boven is. Voor deze reconstructie zijn achtergrond- gesprekken gevoerd met politici en amb tenaren. Maleisië en de OVSE gingen niet in op interviewverzoeken. De cita ten van Van Vliet en De Schepper ko men uit het politievakblad Blauw. ZATERDAG 27 DECEMBER 2014 De zwarte dozen worden in de nacht van 21 op 22 juli overhan digd aan de Ma- leisiërs. De man met het blauwe jasje is rebellen leider Borodai. foto Capucine Granier-Deferre Nederlanders in specteren 21 juli op het station in Torez de treinwa gons met de li chamen van de slachtoffers. Een dag later mag de trein vertrekken naar Charkov. foto Andrey Stenin/HH Terwijl separatis ten de wacht houden, krijgt een Maleisisch team op 22 juli de gelegenheid onderzoek te doen op de rampplek, foto Dai Tianfang/HH De eerste vlucht met slachtoffers arriveert op 23 juli op vliegveld Eindhoven, waar een sobere plechtigheid wordt gehou den. foto Bram Saeys/HH Zondag 27 juli Zaterdag 27 december Van de incheckbalie tot de ramp plek: bekijk de reconstructie van 'MH17, vlucht naar het noodlot' op www.digiverhaal.nl/mh17. mmv Joost Bosman en Remko Tanis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 18