Maffiaoorlog: alle ogen op 6 BINNENLAND AMSTERDAM Noord is niet meer het lelijke eendje van Amsterdam. Maar hoe kom je het IJ over? Daar wordt aan gewerkt. 1 HOTELDEAL.NL/ARCEN AMSTERDAM - Amsterdam-Noord, met zijn vele arbeiderswijken en ooit bloeiende maar overwegend weer vergane industrie, was altijd het afgelegen, lelijke eendje van Amsterdam. Sinds 2000 zit het stadsdeel van 90.000 inwoners, dat door het brede water het IJ ge scheiden wordt van de rest van Amsterdam, in de lift. Tot 2040 komen er 23.000 wonin gen bij. Verlaten industrielocaties veranderen in hippe hotspots en opleidingen vestigen zich er. Op een strook aan de IJ-oever te genover het Centraal Station is een bouw- en renovatie-explosie aan de gang met fdmmuseum Eye, cultureel centrum Tolhuis- tuin, toren Overhoeks en een ho tel, hostel en woontoren - soms van enorme omvang. „Veel meer mensen willen in Noord wonen en niet-inwoners komen er steeds liever", constateert stads deelbestuurder Coby van Berkum (Stedelijke Ontwikkeling) tevre den. De voormalige NDSM-werf is een trekker voor jonge bedrij ven, experimentele cultuur en modern wonen. Ruimtelijk gezien kan Amster dam-Noord bijna onbeperkt uit breiden. Achilleshiel is echter het verkeer, vooral voor voetgangers en fietsers. Voor hen zijn de gratis veerdiensten over het IJ de enige optie. „Met vijftien miljoen gebruikers per jaar zitten de ponten nu al aan hun maximale capaciteit", waarschuwt Ed Eringa, in het da gelijks leven medisch onderzoe ker, maar vooral inwoner van Am- sterdam-Noord en fel pleitbezor ger van een brug over het IJ. „Ze zijn niet opgewassen tegen de mil joenen bezoekers die Amster dam-Noord er binnen enkele ja ren bij zal krijgen." Met name de dagrecreanten die de IJ-oever bezoeken, zullen vol gens hem zand in de raderen van het pontsysteem strooien. Film museum Eye trekt momenteel al 750.000 bezoekers per jaar, van wie een groot deel vanuit het cen trum met de pont komt. De beeldbepalende A'DAM-toren (voorheen de Shell-toren Over hoeks) verwacht vanaf volgend jaar met een combinatie van uit gaansgelegenheden, observatie punt, restaurant, hotel en kanto ren een miljoen bezoekers per jaar te trekken. Binnen afzienbare tijd zullen aan de IJ-oever ook het Maritim-hotel (600 kamers en congrescentrum voor 5000 bezoe kers) en het Clink-hostel (1000 bedden) openen. Alleen het inzet ten van extra ponten is niet toerei kend, beseft iedereen. Een brug over het IJ is de meest voor de hand liggende oplossing. Plannen daarvoor zijn er al 172 jaar, nooit werd het concreet. Haast ongelofelijk voor Amster dammers, maar nu lijkt het te gaan gebeuren. Het college van B en W heeft een 'verkennend on derzoek' ingesteld naar een 'vaste oeververbinding'. Hangende het onderzoek wil de gemeente er nog niets over kwijt. Van Berkum heeft er vertrouwen in dat er snel voor een nieuwe ver binding gekozen wordt: „Het col lege wil graag dat de nieuwe ho tels in Noord komen, dus lijkt het me logisch dat ook de vervoers problemen worden aangepakt." De gemeente publiceert de uit komsten van het verkennende on- derzoek pas over een paar maan den, maar Eringa en zijn mede standers hebben het ruwe reken werk al lang en breed gedaan. Eringa: „Door onder andere de 1,6 miljoen liter diesel en de perso neels- en onderhoudskosten, kos ten de ponten zo'n 10 miljoen eu ro per jaar. Een brug vergt een eenmalige investering van 25 tot 60 miljoen euro. Die heb je er zo uit. En dan heb ik het nog niet eens over de winst voor milieu en gezondheid. Deze cijfers spreken voor zich, dunkt me." Parkhotel Bad Arcen Ticket t.w.v. 27,50 51% Zijn de afrekeningen het gevolg van een jarenlange, bloedige vete tussen twee Turkse bendes? Is er een verband met de recente liqui datiegolf in Nederland, zo wil de Turkse pers weten. De beide slachtoffers zijn berucht in de Nederlandse onderwereld. Woensdag werd Nederlander Ali A. op klaarlichte dag in zijn Bent- ley - wachtend voor het stoplicht - een aantal keer door het hoofd geschoten. Twee mannen voerden de moord uit. Zijn Nederlandse vrouw reed volgens de Turkse pers in een andere wagen achter hem en zag het van nabij gebeu ren. Ali A. stond in Nederland bekend als drugsbaron met de sinistere bijnaam De Moordmakelaar. Dat laatste vanwege sterke verdenkin gen van betrokkenheid bij de moorden op vastgoedhandelaar Kees Houtman en caféhouder Thomas van der Bijl. Het Open baar Ministerie (OM) verdacht A. ervan liquidatieopdrachten te heb ben gegeven en zelf ook te heb ben gemoord in het Amsterdamse liquidatieproces Passage. Bij gebrek aan bewijs werd hij be gin 2013 vrijgesproken, waarna het OM, dat levenslang had geëist, in hoger beroep ging. A. vertrok naar Turkije waar hij de aandacht trok met zeer dure au to's. In de Turkse pers werd hij aanvankelijk omschreven als 'vast goedondernemer'. Inmiddels groeit de belangstelling voor het criminele verleden van A.. Hij zou met 4 miljoen euro drugsgeld Ne derland zijn ontvlucht. Nog geen negen uur na zijn liqui datie werd een goede bekende van Ali A - Vedat S. uit Rotter- In Noord gaat het gebeuren door Emiel van Dongen 15 172 Met 15 miljoen gebruikers per jaar zitten de gratis ponten al aan hun maximale capaciteit, zeggen voorstanders van een brug over het IJ. Over een brug wordt al 172 jaar nagedacht. De kosten, de mogelijke hinder voor de scheepvaart en de vrees dat het IJ zou dichtslibben, ston den aanleg steeds in de weg. r,. wLJry-.»- -JM :ik Op de voorgrond Amsterdam- Noord met het Eye-museum (lang gerekt wit gebouw) en de voorma lige Shell-toren. Aan de overkant van het IJ het Centraal Station. De fiets/voetveren die daar vertrek ken kunnen de stroom mensen nauwelijks verwerken, foto Marco van Middelkoop/HH bel ons op 088-0331506 of ga naar: 1 nacht incl. ontbijt Entree Thermaalbad Arcen Gratis Wi-Fi parkeren Beoordeeld met een 7.8 Vlakbij Arcen &Venlo Geldig t/m eind mei 2015 korting pp- door onze correspondent Jessica Maas ISTANBUL/AMSTERDAM - 'Alle Ogen zijn nu op Nederland gericht', aldus het Turkse dagblad Hurriyet. Twee liquidaties op dezelfde dag in twee luxe wijken. Het is in Istanbul verre van normaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 12