'Keurige' kersttoespraak Willem-Alexander
4 IN HET NIEUWS
Over veel ex-topsporters wordt een boek
geschreven, over oud-voetballer
Berry van Aerle een musical.
spelersvrouw. Die zich vooral af
vraagt wat ze in de PC Hooft-
straat moet gaan doen. „Ik heb ei
genlijk niks nodig."
Met haar eerste productie maakt
de stichting De Helmondse Musi
cal indruk, getuige de staande ova
tie die na afloop minutenlang aan
houdt. De voorstelling is meer
dan een muzikaal verhaal over
een succesvolle voetballer die al
snel een cultfiguur werd. Het
geeft een tijdsbeeld van Hel
mond, vol humor. Met sneren
naar roddelpers (oud-Helmonder
Evert Santegoeds komt voorbij),
voetbalanalist Johan Derksen
(had vooraf kritiek zonder te we
ten waar de voorstelling over
gaat) en politiek (twee wethou
ders die het succes van Berry voor
al op hen af wilden laten stralen).
Met projecties worden afwisselen
de taferelen gecreëerd, van het
voetbalpleintje in het Haagje, de
meisjeskamer van Willeke tot dis
cotheek Castel.
Aan de periode van Berry van Aer
ie als postbode - erg voor de hand
liggend om die breed uit te me
ten - wordt slechts zijdelings gere
fereerd. Wel wordt duidelijk hoe
de ex-prof ooit prins carnaval
werd.
Met de acteer- en zangkwalitei
ten van de spelers, die via audi
ties zijn gekozen, zit het meer
dan goed. Het was in eerste in
stantie niet de bedoeling om het
stuk in dialect te spelen. „Berry in
het Nederlands bleek niet te wer
ken", zegt hoofdrolspeler Francois
van der Zanden. En dus is het
stuk toch deels in het Helmonds.
Dat verhoogt de herkenbaarheid.
„Dit is precies mijn leven", rea
geert Berry van Aerle na afloop.
„Alles klopte. Over sommige
oud-topsporters wordt een boek
geschreven, over mij een musi
cal." Hij had even moeten slikken
bij het lied dat refereert aan het
kort na elkaar sterven van zijn
ouders. En bij de scène waarin
zijn vader met een bloemenkar
rondging om wat extra te verdie
nen. Om voetbalschoenen voor
zijn zoon te kunnen kopen.
HELMOND - Waarom een musical
over hun vader, de ex-profvoetbal
ler Berry van Aerle? „Waarom
niet?", pareert Len van Aerle (19).
„Omdat hij nuchter is gebleven,
nooit uit de hoogte doet. Ik vind
het keileuk en ben keitrots", zegt
Sanne van Aerle (22).
De hoofdpersoon (52) zelf vindt
het vooraf'spannend'. Zijn vrouw
Willeke al helemaal. Ze vieren
tweede kerstdag altijd met vrien
den. Voor de familie Van Aerle
wordt het dit keer een middagje
theater.
In een uitverkocht Speelhuis ging
gisteren Berry, de musical in pre
mière. Het publiek genoot. Van
het verhaal van de Helmondse
jongen die het Nederlands voet
balelftal haalde en in 1988 zelfs
Europees kampioen werd en daar
vooral gewoon onder bleef. Gaan
zweven zou ook niet kunnen met
twee hardwerkende ouders en
een echtgenote die niet beant
woordt aan het prototype van een
WASSENAAR - In zijn positief ont
vangen kersttoespraak legde ko
ning Willem-Alexander de nadruk
op vrijheid en tolerantie. Maar hij
benadrukte ook de gezamenlijke
verantwoordelijkheid. „Nederland
is meer dan 17 miljoen selfies."
„Een keurige toespraak, waarin de
koning op een goede manier alles
ter sprake bracht wat ter sprake
moest komen", recenseert Fred
Lammers, schrijver van veel boe
ken over het koningshuis.
Niet verrassend begon Willem-
Alexander met het verdriet van
Nederland om de vliegramp met
de MH17, die het kerstfeest van
duizenden mensen overschaduw
de. Hij sprak over de onrust aan
de grenzen van Europa en elders
in de wereld, die vluchtelingen
dwingt huis en haard te verlaten.
„De wereld raakt ons. Omgekeerd
hebben onze acties invloed op het
leven van mensen ver weg. Ons
land is geen geïsoleerde haven."
Ook spanningen dichter bij huis,
'in wijken en buurten, op scho
len, op het werk, op internet' zet
ten volgens hem 'het ideaal van
een vrije, open samenleving' on
der druk. We moeten accepteren
dat mensen van elkaar verschil
len, zei de koning. „Eenheid zon
der verscheidenheid is verstik
kend. Verscheidenheid zonder
eenheid is los zand. Nederland is
meer dan zeventien miljoen
selfies."
Een mooie oneliner die maakt dat
de bijna dominee-achtige bood
schap van de koning beklijft, stelt
Lammers. „Zo'n woord als selfie
zou Beatrix niet snel hebben ge
bruikt." Met zijn toespraak liet
Willem-Alexander volgens de ko-
ningshuisdeskundige wederom
zien een modern staatshoofd te
zijn. Hij gebruikte heldere taal en
koos voor een ander decor dan vo
rig jaar. Zat hij toen naast een
open haard, nu stond hij in een
andere kamer in zijn landhuis Ei
kenhorst. Persoonlijke noten za-
ten ditmaal echter niet in zijn
speech. Vorig jaar refereerde Wil
lem-Alexander onder meer aan
het verlies van zijn broer Friso.
Na de kritiek eerder dit jaar dat
hij nooit over God spreekt, haalde
Willem-Alexander nu het geloof
wel aan. Maar alleen in algemene
zin: het kerstverhaal dat mensen
verbindt en het lied Stille Nacht
dat mensen altijd en overal hoop
heeft geboden.
Zijn woorden over vrijheid in ver
bondenheid konden politici van
links tot rechts bekoren, zo bleek
uit hun Twitterberichten.
Bijna twee miljoen mensen keken
op tv naar de kersttoespraakvan
Willem-Alexander.
Berry van Aerie is aandachtig toeschouwer bij de musical die zijn naam draagt, foto's Ton van de Meulenhof
'Keileuk' zo'n voetbalmusical
Scène uit Berry the musical in Speelhuis Helmond.
door Hans van de Ven
door Annemieke van Dongen
Willem-Alexander tijdens de kerst
toespraak. foto Frank van Beek/RVD