'Keurige' kersttoespraak Willem-Alexander 4 IN HET NIEUWS Over veel ex-topsporters wordt een boek geschreven, over oud-voetballer Berry van Aerle een musical. spelersvrouw. Die zich vooral af vraagt wat ze in de PC Hooft- straat moet gaan doen. „Ik heb ei genlijk niks nodig." Met haar eerste productie maakt de stichting De Helmondse Musi cal indruk, getuige de staande ova tie die na afloop minutenlang aan houdt. De voorstelling is meer dan een muzikaal verhaal over een succesvolle voetballer die al snel een cultfiguur werd. Het geeft een tijdsbeeld van Hel mond, vol humor. Met sneren naar roddelpers (oud-Helmonder Evert Santegoeds komt voorbij), voetbalanalist Johan Derksen (had vooraf kritiek zonder te we ten waar de voorstelling over gaat) en politiek (twee wethou ders die het succes van Berry voor al op hen af wilden laten stralen). Met projecties worden afwisselen de taferelen gecreëerd, van het voetbalpleintje in het Haagje, de meisjeskamer van Willeke tot dis cotheek Castel. Aan de periode van Berry van Aer ie als postbode - erg voor de hand liggend om die breed uit te me ten - wordt slechts zijdelings gere fereerd. Wel wordt duidelijk hoe de ex-prof ooit prins carnaval werd. Met de acteer- en zangkwalitei ten van de spelers, die via audi ties zijn gekozen, zit het meer dan goed. Het was in eerste in stantie niet de bedoeling om het stuk in dialect te spelen. „Berry in het Nederlands bleek niet te wer ken", zegt hoofdrolspeler Francois van der Zanden. En dus is het stuk toch deels in het Helmonds. Dat verhoogt de herkenbaarheid. „Dit is precies mijn leven", rea geert Berry van Aerle na afloop. „Alles klopte. Over sommige oud-topsporters wordt een boek geschreven, over mij een musi cal." Hij had even moeten slikken bij het lied dat refereert aan het kort na elkaar sterven van zijn ouders. En bij de scène waarin zijn vader met een bloemenkar rondging om wat extra te verdie nen. Om voetbalschoenen voor zijn zoon te kunnen kopen. HELMOND - Waarom een musical over hun vader, de ex-profvoetbal ler Berry van Aerle? „Waarom niet?", pareert Len van Aerle (19). „Omdat hij nuchter is gebleven, nooit uit de hoogte doet. Ik vind het keileuk en ben keitrots", zegt Sanne van Aerle (22). De hoofdpersoon (52) zelf vindt het vooraf'spannend'. Zijn vrouw Willeke al helemaal. Ze vieren tweede kerstdag altijd met vrien den. Voor de familie Van Aerle wordt het dit keer een middagje theater. In een uitverkocht Speelhuis ging gisteren Berry, de musical in pre mière. Het publiek genoot. Van het verhaal van de Helmondse jongen die het Nederlands voet balelftal haalde en in 1988 zelfs Europees kampioen werd en daar vooral gewoon onder bleef. Gaan zweven zou ook niet kunnen met twee hardwerkende ouders en een echtgenote die niet beant woordt aan het prototype van een WASSENAAR - In zijn positief ont vangen kersttoespraak legde ko ning Willem-Alexander de nadruk op vrijheid en tolerantie. Maar hij benadrukte ook de gezamenlijke verantwoordelijkheid. „Nederland is meer dan 17 miljoen selfies." „Een keurige toespraak, waarin de koning op een goede manier alles ter sprake bracht wat ter sprake moest komen", recenseert Fred Lammers, schrijver van veel boe ken over het koningshuis. Niet verrassend begon Willem- Alexander met het verdriet van Nederland om de vliegramp met de MH17, die het kerstfeest van duizenden mensen overschaduw de. Hij sprak over de onrust aan de grenzen van Europa en elders in de wereld, die vluchtelingen dwingt huis en haard te verlaten. „De wereld raakt ons. Omgekeerd hebben onze acties invloed op het leven van mensen ver weg. Ons land is geen geïsoleerde haven." Ook spanningen dichter bij huis, 'in wijken en buurten, op scho len, op het werk, op internet' zet ten volgens hem 'het ideaal van een vrije, open samenleving' on der druk. We moeten accepteren dat mensen van elkaar verschil len, zei de koning. „Eenheid zon der verscheidenheid is verstik kend. Verscheidenheid zonder eenheid is los zand. Nederland is meer dan zeventien miljoen selfies." Een mooie oneliner die maakt dat de bijna dominee-achtige bood schap van de koning beklijft, stelt Lammers. „Zo'n woord als selfie zou Beatrix niet snel hebben ge bruikt." Met zijn toespraak liet Willem-Alexander volgens de ko- ningshuisdeskundige wederom zien een modern staatshoofd te zijn. Hij gebruikte heldere taal en koos voor een ander decor dan vo rig jaar. Zat hij toen naast een open haard, nu stond hij in een andere kamer in zijn landhuis Ei kenhorst. Persoonlijke noten za- ten ditmaal echter niet in zijn speech. Vorig jaar refereerde Wil lem-Alexander onder meer aan het verlies van zijn broer Friso. Na de kritiek eerder dit jaar dat hij nooit over God spreekt, haalde Willem-Alexander nu het geloof wel aan. Maar alleen in algemene zin: het kerstverhaal dat mensen verbindt en het lied Stille Nacht dat mensen altijd en overal hoop heeft geboden. Zijn woorden over vrijheid in ver bondenheid konden politici van links tot rechts bekoren, zo bleek uit hun Twitterberichten. Bijna twee miljoen mensen keken op tv naar de kersttoespraakvan Willem-Alexander. Berry van Aerie is aandachtig toeschouwer bij de musical die zijn naam draagt, foto's Ton van de Meulenhof 'Keileuk' zo'n voetbalmusical Scène uit Berry the musical in Speelhuis Helmond. door Hans van de Ven door Annemieke van Dongen Willem-Alexander tijdens de kerst toespraak. foto Frank van Beek/RVD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11