Burgemeester, leraar, arts en agent waren pilaren waarop we konden bouwen. Van vertrouwen in experts lijkt weinig over. Waar ging het mis? Zonder vertrouwen flnreren enkel de maffia en het verzekeringswezen Piet-Hein Dnnner, vicevnnrzitter Raad van State lecht nieuws: een glas wijn per dag is toch niet goed voor je, en pu re chocolade ook niet. Ja renlang hoorden we het tegenovergestelde en we hebben het gretig ge loofd. Oké, de wijn moest rood zijn en de chocolade moest zoveel moge lijk cacao bevatten, maar dan kreeg je de juiste antioxidanten binnen die je beschermen tegen kanker en hartziek tes. Voor het puberbrein zou alcohol wél erg slecht zijn. Niks van waar, zeg gen andere wetenschappers nu. Wie kun je nog geloven? Vooral op het gebied van voeding lijken we de kluts volledig kwijt. Vroeger was melk drinken gezond, nu weer niet. En tarwebrood, is dat nou goed, of ma ken de gluten die erin zitten je juist ziek? Wie het nog begrijpt, mag het zeggen. Ook fraude in de wetenschap en de voedselketen, misleidende claims van voedingsproducenten en gebrekkige overheidscontrole tasten het vertrou wen aan. De commerciële belangen in de voedingsindustrie zijn groot en sommige spelers zoeken de mazen in de wet. Dit zorgt voor misstanden, zo als het schandaal met paardenvlees dat werd verkocht als rundvlees en verwarrende informatie over bijvoor beeld gluten, koolhydraten en energie drankjes. Logisch dat je als burger niet meer weet wie je moet geloven. Waar ging het mis? Burgers voelen zich verraden door de politiek, justitie en de financiële sector. De incidenten stapelden zich op. Banken verkochten te riskante producten (DSB), politici deden grote beloftes die ze niet waar konden maken (welke partij niet?), rechters sloten onschuldige mensen op (Lucia de B.), wetenschappers ma nipuleerden onderzoeksresultaten (Diederik Stapel). Uit boosheid en on zekerheid zijn we zelf gaan shoppen in de waarheid. Bevalt het niet wat de arts zegt, dan zoek je bij een andere arts of via zelftestjes naar een ander antwoord. Intussen neemt door publi caties over fouten en problemen in de zorg het vertrouwen in ziekenhuizen af. Een treffend voorbeeld is het ge sprek tussen een oncologisch chirurg en een patiënt. Kort voordat de man onder het mes ging, zei hij: 'Ik heb u gegoogeld'. 'En viel het mee?', vroeg de chirurg. 'Ja', zei de patiënt, 'anders lag ik hier niet'. Was het vroeger echt zoveel beter? Zoals met zoveel andere dingen van vroeger is ook het gevoel van vertrou wen geromantiseerd. In de jaren vijf tig hadden minder mensen de beno digde kennis om het gezag te controle ren: ze waren lager opgeleid, minder mondig en de toegang tot openbare in formatie was beperkt. Toch is het on behagen niet nieuw. De kerk, de ver zuilde politiek en maatschappelijke or ganisaties dempten de manier waarop het onbehagen en wantrouwen wer- den geuit. Sinds de opkomst van Pim Fortuyn in 2002 is de stem van het volk niet meer weg te denken. Het on behagen klinkt door in straatinter views, talkshows en opiniepeilingen. En wie ergens 'tegen' is, vormt makke lijker een meerderheid voor stille toch ten en demonstraties dan wie ergens 'voor' is. Verrassend genoeg blijkt het ver trouwen van Nederlanders in gezag hebbers relatief hoog. We schelden op straat en op sociale media wel op de overheid: 'het moet niet gekker wor den', 'ik voel me niet meer thuis in dit land'. Toch schommelt ons vertrou wen in het gezag al jaren rond de 60 procent. Alleen sommige Scandinavi sche landen scoren beter. Het vertrou wen in rechters en politie is zelfs 70 procent. Het vertrouwen in de politiek is ui terst grillig. Kort na de ramp met de neergeschoten MH17 was het vertrou wen in de politiek opvallend groot. In tussen is het weer gedaald tot de nor male waardes van tussen de 50 en 60 procent. Dat het vaak anders lijkt, komt door de voortdurende stroom opiniepeilingen, die veel aandacht krij gen van de media en de politiek. Maar wat is vertrouwen eigenlijk? Psycholoog Paul van Lange, gespeciali seerd in vertrouwen en sociaal gedrag omschrijft het zo: „Vertrouwen is het vermogen je kwetsbaar op te stellen, op basis van een positieve verwach ting van het gedrag van anderen. Ver trouwen is iets anders dan geloven. Je geeft vertrouwen altijd in het besef dat je teleurgesteld kunt worden, dat de ander je vertrouwen kan bescha men. Wie gelooft, denkt dat hij nooit zal worden verraden. Dat vermogen tot kwetsbaarheid neemt af. Vooral door de economische crisis, die al vijf jaar duurt, krijgt het wantrouwen meer kans. Is dat erg? Ja, dat is erg, voor ons allemaal. Vertrouwen is het sociale cement. Wie alleen nog zich zelf vertrouwt, moet voortdurend over zijn schouder kijken. Dat is dood vermoeiend en ongezond. Om met Piet-Hein Donner, vicevoorzitter van de Raad van State te spreken: 'Zonder vertrouwen floreren enkel de maffia en het verzekeringswezen'. Ongenuanceerd roepen om meer vertrouwen is echter geen goed idee. Een zekere mate van waakzaamheid ten opzichte van machthebbers is een gezond, evolutionair gegeven. Bij men sen als de Amerikaan Bernard Madoff (die beleggers voor miljarden oplicht te) en Dirk Scheringa (die cliënten met dubieuze financiële producten diep in de schulden stortte), kun je niet genoeg wantrouwen voelen. Maar we zijn doorgeslagen in ons wantrouwen. Vanuit de behoefte aan DE KLIMAATLEUGEN Tien jaar geleden kreeg Al Gore's film An Unconvenient Truth over de opwarming van de aarde veel bijval. Al snel nam de kritiek, afkomstig van nuchtere wetenschappers tot rabia te complotdenkers, toe. Steeds meer mensen menen intussen dat de aarde helemaal niet opwarmt. Volgens hen bewijzen de opvallend koude winters dat. Want als de aarde opwarmt, waarom werd een deel van de VS vorige maand dan bedolven onder een ongekend groot pak sneeuw? Er zijn ook critici die de opwarming erkennen, maar volgens wie dat niets te maken heeft met de uitstoot van CO2. VOEDING Nergens zijn zoveel tegenstrijdigheden als op het ter rein van voeding. Aan sommige superfoods worden overdreven posi tieve krachten toegeschreven, terwijl andere voedingsmiddelen juist extreem slecht zouden zijn. Zo wordt suiker het 'nieuwe gif ge noemd en is glutenvrij eten nodig om te voorkomen dat je een 'lek kende darm' krijgt, die ziektes veroorzaakt. Ook zouden energie drankjes levensgevaarlijk zijn omdat ze grote hoeveelheden cafeïne bevatten waardoor je acuut hartfalen kunt krijgen. Dat in deze drank jes evenveel cafeïne zit als in een kop koffie wordt er niet bij gezegd. DE MAAGDENPRIK Op internet tierden de vaccinatiemythes welig. Tegenstanders van vaccinatie tegen baarmoederhalskanker - zoals de vereniging Kritisch Prikken - beweerden vorig jaar dat het vaccin de eierstokken van meisjes kan vernietigen en zelfs tot de dood kan leiden. Voorstanders van de vaccinatie werden nauwelijks nog geloofd. De overheid voelde zich uiteindelijk genoodzaakt een verklaring rond te sturen over de 'feiten en fabels' met betrekking tot de prik. De onrust werd er niet minder van. zekerheid en veiligheid maken we wetten en regels die het wantrouwen institutionaliseren. We zijn minder bereid om de wet na te leven, vanuit het gevoel toch niet vertrouwd te wor den. Omdat we niemand vertrouwen krijgt ook de controleur een eigen con troleur, zo ontstaat een hele markt van betrouwbaarheidsdeskundigen: de accountants, de toezichthouders, de visitatiecommissies. Het Droste-ef- fect is volgens filosoof Jan Bransen niet te overzien: voor iedere deskundi ge een diploma, voor ieder diploma een stempel, voor iedere stempel een accreditatie, voor iedere accreditatie weer een deskundige, met een diplo ma, met een stempel enzovoort. Het oerwoud aan regels voedt de il lusie van een maakbare samenleving waarin alle risico's beheersbaar zijn. We koesteren een fantasie waarin je 'vertrouwen dat het goed komt' zou kunnen vervangen door 'verzekeren dat het niet fout gaat'. Alle regels en controles maken ons banger als steeds weer blijkt dat het toch misgaat. Ze knabbelen aan de eigen oordeelsvor ming van mensen. Zonder regels moet je zelf beslissen of het wel goed is wat je doet. Mét regels hoefje min der na te denken: 'Het mag toch?' De zucht naar meer toezicht staat haaks op de wens van een prettige leefcul tuur. Met alle regelgeving en extern toe zicht hebben we een samenleving ge maakt die op wantrouwen stoelt. Als je vindt dat iemand vertrouwen eerst moet verdienen, heb je de strijd al ver loren. Het begint met vertrouwen, en met goede wil. Een pakkend nieuw ge luid klinkt vanuit de gemeente Hol landse Kroon. Daar is bij wijze van ex periment 80 procent van de regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) geschrapt omdat ze weinig zin vol of overbodig zijn. Het gaat bijvoor beeld om regeltjes dat honden niet op de stoep mogen poepen, mannen niet mogen wildplassen en dat winkelwa gens de naam van winkel moeten dra gen. Niet dat al die dingen opeens wél mogen. De gedachte is dat dit soort re gels zich in het onderling verkeer moet handhaven. Terug naar het ge zond verstand en een beetje vertrou wen. Dat vertrouwen is niet erfelijk, maar wordt vooral bepaald door ons sociale netwerk. Het wordt gevormd door het gedrag van anderen, door de economische situatie en maatschappe lijke trends. Het vermogen anderen te vertrouwen is niet alleen prettig voor je directe omgeving, het is ook goed voor jezelf. Het belang van een goed sociaal netwerk is minstens zo belang rijk voor je gezondheid als geen over gewicht hebben en niet roken. Hoe be ter je sociaal netwerk en hoe meer je anderen durft te vertrouwen, hoe ouder je wordt. Er is niets dat een dosis vertrouwen en gezond verstand niet kan oplossen. Leef een kwetsbaar leven en wan trouw met mate. Wantrouwen regeert door Mo Prins Bronnen Gezonde voeding, wie kan ik nog vertrouwen?, lezing hoogleraar Fred Brouns, Universiteit Maastricht (2014); Laat je niets wijsmaken. Over de macht van experts en de kracht van gezond verstand, boek hoogleraar gedragswe tenschappen Jan Bransen, Radboud Universiteit Nijmegen; CBS-cijfers over vertrouwen in mensen en organisaties (2014); Toezicht en vertrouwen: Alice in spiegelland?, voordracht Piet-Hein Donner, vicevoorzitter Raad van State (2014); Het onbehagen voorbij. Een wekend perspectief op onvrede en onmacht, publicatie Raad voor de Maatschappelijke Ontwikkeling (2013). Verder gesprekken met: Eefje Steenvoorden (onderzocht het vertrouwen in de politiek); Paul van Lange, hoogleraar psychologie (specialisatie vertrouwen en sociaal gedrag), Vrije Universiteit Amsterdam; Flans Boutellier, hoogleraar veiligheid en burgerschap, Vrije Universiteit Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 54