CHEERMAN Anouk Kramer (14) uit Leersum ontmoette Knol bij een meeting in Amsterdam: „Ik was enorm nerveus, maar ik heb even met 'm kunnen pra ten en een foto gemaakt. Dat was ge weldig. Ik heb zo genoten!" De erva ringen van Knol zijn voor Kramer een voorbeeld: „Hij maakt mensen aan het lachen, helpt mensen die gepest worden en vertelt over zijn eigen erva ringen. Hij heeft veel interactie met zijn kijkers en brengt veel positiviteit en humor over." Zo is Knol niet bang om voor de camera te vertellen over zijn puistjes en andere puberproble men. De herkenbaarheid is daardoor groot, zodat tieners zich aan hem kun nen spiegelen. Omdat ze veel van hun privéleven laten zien in hun video's, kennen de kijkers de vloggers door en door. De Zwolse beautyvlogger Cynthia Schultz (24), beter bekend als Miss Lipgloss, blijft het desondanks raar vinden om herkend te worden op straat: „Ik zal er nooit aan wennen. Be kende Nederlander worden is nooit mijn doel geweest, maar het hoort nu eenmaal bij wat ik doe." Naast het ma ken van vlogs komt Schultz inmid dels ook regelmatig op televisie en vo rig jaar bracht ze het boek Beauty uit. „Toen ik dat presenteerde, stonden er meiden te huilen omdat ze me einde lijk ontmoetten. Dan zeg ik: 'Ik ben maar gewoon Cynthia, hoor'!" Schultz realiseert zich dat ze een voor beeldfunctie heeft en houdt daar ook rekening mee: „Vroeger was ik onbe- vangener. Toen stond ik nog wel eens dronken in de kroeg, maar dat doe ik nu toch echt niet meer. Je bent toch een soort voorbeeld voor anderen." Loïs Kok (14) uit Dordrecht heeft niet zo veel met vrouwelijke vloggers, maar is juist laaiend enthousiast over de heren van StukTV. Bij hun video's bepaalt de kijker welke stunts worden uitgevoerd, door te stemmen op de website. Kok: „Het leuke aan StukTV vind ik alle gekke opdrachten die ze uitvoeren. En dat ze daarbij de kijkers betrekken, omdat die het verzinnen. Dat maakt ze anders en super leuk." Kok kijkt dagelijks naar de video's en liet zich inspireren om zelf stunts te gaan uithalen: „Door hen ben ik ook video's gaan maken met een vriendin. Eerst deden we daar niets mee, maar nu willen we dat wel. Niet de grootse dingen die zij doen natuurlijk, maar we hebben wel eens geprobeerd een vlot te maken en iemand aan de muur vast te tapen. Maar niet echt de specta culaire dingen die zij doen, want dat is gewoon te riskant." Voor Kok hebben de video's de tele visie grotendeels vervangen: „Ik kijk niet zo veel tv en zou ook liever een YouTuber in het echt ontmoeten dan een tv-ster. Ik vertrouw YouTubers ook eerder dan bijvoorbeeld tv-reda- mes. Waarom precies weet ik niet, dat is gewoon zo bij mij." De Udense Giel de Winter (24), pre sentator bij StukTV, heeft een wat dubbel gevoel bij de invloed van de vlogs die hij samen met Stefan en Tho mas maakt. Ze zijn zo populair dat ze inmiddels ook worden uitgezonden op Veronica. De Winter: „Natuurlijk zijn we ons bewust van die invloed, maar als je daar te veel mee bezig bent, kun je niks meer doen. Ja, we schelden wel eens, maar uiteindelijk is de kijker verliefd geworden op wie wij zijn. Bij heftige stunts zeggen we er wel altijd bij dat mensen ze niet moeten nadoen." Hun bekendheid gebruiken ze nu ook om zaken als seksuele voorlich ting op de agenda te zetten. „En we hebben laatst een jongen geholpen die terminaal ziek was. Zijn laatste wens was om StukTV te ontmoeten. Hij heeft in Walibi de dag van z'n le ven gehad. We schelden en vloeken wel, maar we hebben ook gewoon een hart", zegt De Winter. Goede doelen hebben dat inmiddels in de gaten en zoeken nu samenwerking met vlog gers als StukTV. Zowel de vloggers zelf als nieuwe media-onderzoekers verwachten dat het aantal vlogs de komende jaren ver der zal toenemen. Iedere jongere met een smartphone kan immers een vi deo opnemen en die met een paar drukken op de knop op YouTube plaat sen. Hoewel verzadiging op de loer ligt, zullen jongeren uit het grote aanbod de video's kiezen waarmee zij zich het meest kunnen identificeren. Ook is het denkbaar dat ze, zodra de oude re generatie de vloggers gaat ontdek ken, op zoek gaan naar iets anders. Dat gebeurt momenteel al bij Face- book, waar veel jongeren weggaan nu steeds meer ouderen (en dus ook ouders) een profiel hebben. Teske de Schepper gaat ervan uit dat het vlog- gen niet voor eeuwig zal zijn. „Ik reali seer me dat ik niet tot m'n 65e YouTu- be-video's zal maken. En dat geeft ook niet, want ik heb nog veel meer passie." Owww.pzc.nl/vloggers www.bndestem.nl/vloggers Lees meer over de geïnterviewden en bekijk hun video's op de website

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 39