i Marenne Weiten solo in De Pont Hard-Core: zien met de ogen dicht 8 UIT Nico Out De waarde van een tentoonstel ling wordt vooral bepaald door wat je bijblijft. Is dat positief, dan heerst enthousiasme. De Zeeuwse Kunstkring is erin ge slaagd weer met een evenwich tige tentoonstelling te komen. DDit jaar maakt de winter tentoonstelling van de Zeeuwse Kunstkring de pretenties weer waar. Maar wat blijft mij het meeste bij? Ik kan natuurlijk niet om Miems van Citters heen. Zij is 78 jaar, geboren in Burgh en sloot in 1961 haar studie aan de Koninklijke Academie in Den Haag af. Op haar 28e werd zij lid van de ZKK en zij is nog steeds actief op niveau. Een allround, klassiek ge schoolde vakvrouw, die de schoonheid van mens, dier en natuur verbeeldt in schilde rijen, etsen en beelden in brons, hout en steen. Een kleine selectie van haar werk is blikvanger in de rustig ingerichte Vleeshal in Middelburg. Waarbij opvalt dat er met de expositieblokken steeds weer andere in delingen zijn te maken. Nu verdelen ze de hal in kamers waarin uit gekiende combinaties worden gepresen teerd. Zo hangen de kleurige en witte orga nische reliëfs van Glenn Priester naast de geometrische composities van Michiel Hermsen. Een goed gekozen contrast. Terug naar mijn keuze. Die wordt in eerste instantie bepaald door wat me verrast. Leen van Duivendijk bijvoorbeeld ver beeldt treffend de relatie tussen de rijk dom van Middelburg en de slavenhandel. Zeeuwse schepen vervoerden in twee eeu wen zo'n 270.000 slaven. Van Duivendijk laat de royale gevels van Kaaien en Dam overvloeien in een kaart van Afrika. Ook Hajo Hoffmann richt zich op de geschiede nis. Geraffineerd combineert hij oude en nieuwe reproductietechnieken om een on ontkoombare relatie tussen historische ge beurtenissen te suggereren. In beide geval len is het samenspel tussen idee, voorstel ling, materiaal- en kleurgebruik meer dan de som der delen. Dat zie ik eveneens te rug in de derde exposant die refereert aan geschiedenis: Els van Baarle. Zij stelt uit tientallen intens bewerkte bladzijden van een streng christelijk traktaat een soort wandkleed samen met als titel 'Weg ten Hemel'. Tussen de donkere kleuren lichten hier en daar woorden als 'zaligheid' op. Maar blijdschap is ver te zoeken. Een zwaarwichtige inhoud is echter geen voorwaarde om te overtuigen. Met een paar speels gestileerde vormen roept Paula Mosmans in haar grafiek zowel een voor stelling op als een sfeer van opgewektheid en vitaliteit. Zij laat meer weg dan ze toont en zet me als toeschouwer aan het werk om er zelf een 'verhaal' van te maken. Ook Anneke Coppoolse is luchtig op dreef als zij een golvende strook crème geglazuurde klei voorziet van een geel kroontje. Dat komt in een ander beeldje terug als huis waaruit een lint in de nationale driekleur hangt, wellicht om te vieren dat hetzoals de titel vermeldt, 'boven water staat'. Dat zou je iedereen gunnen! Wat zal ik nog meer benoemen? De fijnzin nigheid waarmee Jan de Heer met stipjes, kloddertjes, vlekjes en lijntjes die opdoe men op het wit van het papier een kwets bare wereld tovert boeit steeds weer. Hij suggereert puur vanuit het materiaal on grijpbare velden van gedachten en emo ties. Wat Frans Kegels heel anders en in brons doet. Velen zullen hem kennen van geometrische sculpturen van roestig staal en glas. Nu komt hij met een rijk gescha keerd ensemble aan bronzen beelden. Vaak zijn het torens waarin, aan of op zich iets bevindt dat een personage zou kunnen zijn Soms valt de toren zelfs samen met het personage. Het gaat over je verhouden tot jezelf, de ander en het leven. Verras send! In totaal exposeren er 23 kunstenaars. Alle disciplines en materialen zijn aanwe zig en veel werk is uiterst betaalbaar. Er is zelfs een wand met klein werk ruim onder de 150 euro. Een rijke oogst! Een solo-expositie in Museum De Pont in Til burg valt niet veel kunstenaars uit Zeeland ten deel. Marenne Weiten - zij woont en werkt in Middelburg - is dat wel gelukt. Dat dankt zij aan een gestage en unieke productie als schilder van intieme taferelen, vooral interieurs. Ze ademen het verleden. Je ziet ouderwetse fau teuils, kachels en zware gordijnen. Weiten baseert deze op foto's en bouwt ze op met deels transpa rante streken olieverf. De verf is er deels wel en deels niet. Dat geldt ook voor de interieurs. Ze zijn een glimp van wat was en alleen als herinnering voortleeft. Maar hoe verhoudt die zich tot de wer kelijkheid? En gaat het eigenlijk wel om fysieke ruimtes? Of zijn het verbeelde gedachten? Een be schouwing die bestaat uit ruim 140 kleine werken. In Ruimte Caesuur in Middelburg is niets te zien, op twee geluidsboxen na. Ze steken donker aftegen de hagelwitte wanden. Als slot van een seizoen waarin de grenzen van kunst en exposeren worden verkend, doet het Engelse collectief Hard-Core een beroep op je verbeelding. In tekst en mu ziek maak je in een klein half uur een reis langs plekken en situaties die vragen oproepen over kunst en werkelijk heid. Wat maakt iets tot kunst? Opent kunst je blik op de wer kelijkheid of creëert zij juist een scherm waarachter de werkelijkheid verdwijnt? Als een kunstwerk pas bestaat in het bewustzijn van de toeschouwer en daar pas zijn wer king heeft, kun je dan niet iets beters verzinnen? Heeft kunst zin? En hoe geef je het bestaan zin? Vragen waar mee je de laatste dagen van het jaar prima doorkomt. T/m 4/1. Museum De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg Di. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Tweede Kerstdag open. T/m 27/12. Ruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. Alleen nog vr. en za. 14.00 - 17.00 uur. Werk van Miems van Citters, een klassiek geschoolde vakvrouw. Frans Kegels (op de voorgrond) toont een rijk geschakeerd ensemble aan bronzen beelden. Rijke oogst Zeeuwse Kunstkring Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 4/1 2015. Zeeuwse Kunstkring, De Vlees hal, Markt 1, Middelburg. Dagelijks 12.00-17.00.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 32