Filmklassieker blijft de gevoelige snaar nog steeds raken UIT 3 Cinema Middelburg presenteert zon dag 28 december een eenmalige ver toning van Gone with the Wind (1939) van regisseur Victor Fleming Het betreft de door EYE gerestaureerde ver sie van deze klassieker. De bijtende liefdesvertelling van epische pro porties heeft een van de beroemdste koppels uit de fdmgeschiedenis in de hoofdrol. Tegen de achtergrond van de Amerikaanse Burger oorlog ondervindt de verwende 'southern belle' Scarlett O'Hara (Vivien Leigh) de nodi ge problemen op het gebied van de liefde met Rhett Butler (Clark Gable). Hoewel het verhaal in eerste instantie over de relatie tus sen de diverse hoofdpersonen gaat, biedt het ook een goed overzicht van de burgeroorlog. De fdm was destijds goed voor acht Oscars. Gone with the wind is een van de eerste Hol- lywoodproducties waarin ten volle gebruikt wordt gemaakt van het Technicolor-proces en geldt daarom als een mijlpaal in de ge schiedenis van de kleurenfdm. Een bitter de tail dat aan de film kleeft: Bij de eindceremo- nie van de Oscar-uitreiking moest Hattie Mc- Daniels met de andere zwarte acteurs uit de film aan een aparte tafel zitten, achterin de zaal. De slavernij mocht afgeschaft zijn in 1865, pas aan het einde van de jaren zestig van de vorige eeuw werden de segregatiewet ten in de hele VS opgeheven. De film duurt 2.38 uur, inclusief pauze. Het weesmeisje Annie uit de gelijknamige musi cal is niet meer roodha rig en onder de klassie ker 'Tomorrow!' klinkt nu een vette beat. Heilig schennis of vooruitgang? n de openingsscène van de nieuwe filmmusical 'Annie' wordt een roodharig meisje dat voor de klas een oubol lig versje voordraagt vrien delijk verzocht weer te gaan zitten. Een afro-Ameri- kaans meisje, dat óók naar de naam Annie luistert, neemt het over en ontlokt met een swin gend optreden een groot applaus van haar klasgenoten. Het is een grappige binnenkomer, maar of 'Annie'-puristen er blij mee zijn, is een tweede. Amerika nen zijn immers geobsedeerd door de roodharige Annie, die ze nu al decennialang omarmen. En dit zou zomaar als een elleboog stoot geïnterpreteerd kunnen wor den. „Dat is het niet hoor", beklem toont regisseur Will Gluck, ver antwoordelijk voor 'Annie 2.0'. „Ik wilde duidelijk maken dat we 'Annie' niet zozeer gaan eren, maar er een eigen versie van ma ken." En dat gebeurt. Annie wordt ge speeld door het donkere meisje Quvenzhané Wallis en de muziek heeft een moderne update gekre gen. Er klinken vette beats onder 'Tomorrow' en 'Hard knock life'. De elleboogstoten kwamen er wel, maar uit het pro-'Annie' kamp. Steeds wanneer er iemand zich bemoeit met diepgeworteld jeugdsentiment, puilen social me dia uit van vurige berichten die al le veranderingen met de grond ge lijk maken. Over de nieuwe 'Annie' versche nen op Twitter berichten als 'Ik ben niet racistisch hoor, maar An nie hoort wit te zijn!' en 'Annie is een roodharige!' Gluck doet het af als grote onzin. „Allemaal niet waar, ze begon als een cartoon. Het beroemde meis je dat haar ouders zoekt, was in eerste instantie zwart/wit, met cirkels als ogen. Kleur wordt al leen maar door journalisten aange haald en op het kwaad dat inter net heet. In de fdm wordt het nooit benoemd." Hoofdrolspeler Jamie Foxx, die zich in de fdm als Will Stacks ont fermt over Annie, voegt eraan toe: „Het zijn de fanatieke oude men sen die zeuren over de nieuwe 'ur ban' Annie. Mijn dochter zegt: 'wij stoppen niks in hokjes, we kij ken gewoon wat we leuk vin den'." En dat was precies de insteek die Gluck had bij de casting voor de nieuwe 'Annie'. „We hebben een casting voor iedereen gedaan", legt Gluck uit. „Voor allerlei ver schillende mensen. We hadden geen idee wie we gingen kiezen en de audities waren in heel Ame rika. En toen kwam deze 9-jarige ineens met een Oscarnominatie, en we zochten juist iemand van die leeftijd. We wilden meteen weten of ze kon zingen en dan sen. Dat liet ze gelijk zien bij de auditie. Dit was zo zeldzaam, dat we onze zoektocht staakten. Qu venzhané Wallis was Annie!" Dat de keuze viel op het inmid dels 11-jarige acteerkanon, was niet zo vreemd. Het meisje werd in 2012 genomineerd voor een Os car voor haar rol in 'Beasts of the southern wild'. Ze is een volhou- dertje. „Net als Annie ga ik recht op mijn doel af. En als er iets in de weg staat, ga ik eromheen", ver telt ze. Van de kritiek kreeg ze na tuurlijk ook iets mee. Lacherig veegt ze die van tafel. „Ik geef mijn haar geen ander kleurtje. Het is geweldig zo." WOENSDAG 24 DECEMBER 2014 Zon. 28 dec., Cinema Middelburg, 13.30 uur. Clark Cable en Vivien Leigh in de filmklassieker 'Cone with the wind'. Annie: „Ik geef mijn haar geen an der kleurtje. Het is geweldig zo." foto Barry Wetcher gaat recht op haar doel af Annie door Ruben van Eijl Annie, te zien in Vlissingen, Terneuzen en Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 26