Filmklassieker blijft de gevoelige
snaar nog steeds raken
UIT 3
Cinema Middelburg presenteert zon
dag 28 december een eenmalige ver
toning van Gone with the Wind
(1939) van regisseur Victor Fleming
Het betreft de door EYE gerestaureerde ver
sie van deze klassieker.
De bijtende liefdesvertelling van epische pro
porties heeft een van de beroemdste koppels
uit de fdmgeschiedenis in de hoofdrol. Tegen
de achtergrond van de Amerikaanse Burger
oorlog ondervindt de verwende 'southern
belle' Scarlett O'Hara (Vivien Leigh) de nodi
ge problemen op het gebied van de liefde
met Rhett Butler (Clark Gable). Hoewel het
verhaal in eerste instantie over de relatie tus
sen de diverse hoofdpersonen gaat, biedt het
ook een goed overzicht van de burgeroorlog.
De fdm was destijds goed voor acht Oscars.
Gone with the wind is een van de eerste Hol-
lywoodproducties waarin ten volle gebruikt
wordt gemaakt van het Technicolor-proces
en geldt daarom als een mijlpaal in de ge
schiedenis van de kleurenfdm. Een bitter de
tail dat aan de film kleeft: Bij de eindceremo-
nie van de Oscar-uitreiking moest Hattie Mc-
Daniels met de andere zwarte acteurs uit de
film aan een aparte tafel zitten, achterin de
zaal. De slavernij mocht afgeschaft zijn in
1865, pas aan het einde van de jaren zestig
van de vorige eeuw werden de segregatiewet
ten in de hele VS opgeheven. De film duurt
2.38 uur, inclusief pauze.
Het weesmeisje Annie
uit de gelijknamige musi
cal is niet meer roodha
rig en onder de klassie
ker 'Tomorrow!' klinkt
nu een vette beat. Heilig
schennis of vooruitgang?
n de openingsscène van de
nieuwe filmmusical 'Annie'
wordt een roodharig meisje
dat voor de klas een oubol
lig versje voordraagt vrien
delijk verzocht weer te gaan
zitten. Een afro-Ameri-
kaans meisje, dat óók naar de
naam Annie luistert, neemt het
over en ontlokt met een swin
gend optreden een groot applaus
van haar klasgenoten.
Het is een grappige binnenkomer,
maar of 'Annie'-puristen er blij
mee zijn, is een tweede. Amerika
nen zijn immers geobsedeerd
door de roodharige Annie, die ze
nu al decennialang omarmen. En
dit zou zomaar als een elleboog
stoot geïnterpreteerd kunnen wor
den.
„Dat is het niet hoor", beklem
toont regisseur Will Gluck, ver
antwoordelijk voor 'Annie 2.0'.
„Ik wilde duidelijk maken dat we
'Annie' niet zozeer gaan eren,
maar er een eigen versie van ma
ken."
En dat gebeurt. Annie wordt ge
speeld door het donkere meisje
Quvenzhané Wallis en de muziek
heeft een moderne update gekre
gen. Er klinken vette beats onder
'Tomorrow' en 'Hard knock life'.
De elleboogstoten kwamen er
wel, maar uit het pro-'Annie'
kamp. Steeds wanneer er iemand
zich bemoeit met diepgeworteld
jeugdsentiment, puilen social me
dia uit van vurige berichten die al
le veranderingen met de grond ge
lijk maken.
Over de nieuwe 'Annie' versche
nen op Twitter berichten als 'Ik
ben niet racistisch hoor, maar An
nie hoort wit te zijn!' en 'Annie is
een roodharige!'
Gluck doet het af als grote onzin.
„Allemaal niet waar, ze begon als
een cartoon. Het beroemde meis
je dat haar ouders zoekt, was in
eerste instantie zwart/wit, met
cirkels als ogen. Kleur wordt al
leen maar door journalisten aange
haald en op het kwaad dat inter
net heet. In de fdm wordt het
nooit benoemd."
Hoofdrolspeler Jamie Foxx, die
zich in de fdm als Will Stacks ont
fermt over Annie, voegt eraan toe:
„Het zijn de fanatieke oude men
sen die zeuren over de nieuwe 'ur
ban' Annie. Mijn dochter zegt:
'wij stoppen niks in hokjes, we kij
ken gewoon wat we leuk vin
den'."
En dat was precies de insteek die
Gluck had bij de casting voor de
nieuwe 'Annie'. „We hebben een
casting voor iedereen gedaan",
legt Gluck uit. „Voor allerlei ver
schillende mensen. We hadden
geen idee wie we gingen kiezen
en de audities waren in heel Ame
rika. En toen kwam deze 9-jarige
ineens met een Oscarnominatie,
en we zochten juist iemand van
die leeftijd. We wilden meteen
weten of ze kon zingen en dan
sen. Dat liet ze gelijk zien bij de
auditie. Dit was zo zeldzaam, dat
we onze zoektocht staakten. Qu
venzhané Wallis was Annie!"
Dat de keuze viel op het inmid
dels 11-jarige acteerkanon, was
niet zo vreemd. Het meisje werd
in 2012 genomineerd voor een Os
car voor haar rol in 'Beasts of the
southern wild'. Ze is een volhou-
dertje. „Net als Annie ga ik recht
op mijn doel af. En als er iets in
de weg staat, ga ik eromheen", ver
telt ze. Van de kritiek kreeg ze na
tuurlijk ook iets mee. Lacherig
veegt ze die van tafel. „Ik geef
mijn haar geen ander kleurtje.
Het is geweldig zo."
WOENSDAG 24 DECEMBER 2014
Zon. 28 dec., Cinema Middelburg, 13.30 uur.
Clark Cable en Vivien Leigh in de filmklassieker 'Cone with the wind'.
Annie: „Ik geef mijn haar geen an
der kleurtje. Het is geweldig zo."
foto Barry Wetcher
gaat recht op haar doel af
Annie
door Ruben van Eijl
Annie, te zien in Vlissingen, Terneuzen
en Goes.