Mesheftenvisser Brood worstelde tegen Lichtfestival keert veel groter terug in Cent De kleinkinders vinde die raore fehuren juust 't leutigste STREEKTAAL 26 ZEEUWS-VLAANDEREN KUNSTENAAR OP DE GRENS Alphonse D'HEYE heeft het helemaal gehad met zelfverheerlijking en schone schijn. Kijk eens met ogen van een ander. „Daar eten de mensen mesheften met de kerst. Dat hoort gewoon zo. En iedereen wil ze vers. We werken daarom elk jaar rond deze tijd 24 uur per dag door om zo veel te leveren als we kunnen. We zijn dan met dubbele ploegen con tinu bezig met inpakken en probe ren zo min mogelijk de Noordzee op te gaan. Maar nu staat voor het eerst in achttien jaar alles stil. Het is diep triest." De harde wind houdt Bout en zijn collega-vissers sinds afgelo pen donderdag aan wal. „De gol ven zijn te hoog. Voor de schip pers en de vissers is dat geen pro bleem: wij kunnen wel wat heb ben. Maar voor de schelpen wel. Het schip beweegt te veel op de hoge golven, waardoor je het scheepstuig en de schelpen kapot maakt. Met golven boven de één meter zestig maak je meer stuk dan heel. Na afgelopen woensdag moesten we al van alles repare ren. En nu zijn de golven meer De vorige edities vonden plaats in 2011 en 2012. Daarna werd beslo ten er een driejaarlijks festival van te maken. Het Lichtfestival was een enorme trekker. In 2012 kwam er een half miljoen men sen op af en ontstonden proble men door de te grote mensenmas- dan twee meter hoog. Geen twij fel mogelijk dus." Behalve Bout zijn er nog drie mes heftenvissers actief in Nederland: twee in Zeeland en één in Harlin- gen. De andere vissers kunnen evenmin het water op, weet Bout. „Dit is een ramp voor de meshef tenvisserij. Ik schat de schade op enkele tonnen." De extra mensen die Bout van plan was in te zet ten, zijn niet in vaste dienst. „Ik werk bewust met flexibele krach ten, want je weet dat je een risico neemt." Bout heeft al woedende super markteigenaren aan de lijn gehad. „Ze bellen overal vandaan. Ze heb ben geen boodschap aan de weers omstandigheden. Ze willen mes heften hebben." De weersvoorspellingen voor de komende dagen zien er niet goed uit. „Tot woensdag blijven de windkracht en de windrichting hetzelfde. Tijdens de kerstdagen gaat de wind even liggen, maar daarna gaat het weer waaien. Dat wordt niks meer. Mijn hele jaar is naar de knoppen." sa. Mede met het oog daarop is het parkoers nu aanzienlijk uitge breid: er zijn veertig in plaats van twintig internationale lichtattrac- ties. In het nieuwe parkoers zijn voor het eerst ook het Sint-Pie tersplein, het Baudeloopark, de Muinkkaai en de Oude Beesten markt opgenomen. De Stad Gent investeerde de afgelopen jaren veel in de sfeervolle verlichting van de binnenstad. Het Lichtfesti val wil dat unieke en bekroonde lichtplan extra benadrukken. KNOKKE - Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Het lijkt hét mot to van een groot deel van de (wes terse) wereld. Maar het is Alphon se D'HEYE een gruwel. De kunste naar heeft een broertje dood aan het 'egocentrisme' dat het mens dom in zijn greep heeft. Hij gooi de het roer daarom drastisch om en hoopt met kunst mensen de ogen te open en letterlijk door de ogen van een ander te laten kij ken. Tot ruim drie jaar terug was D'HEYE ('met allemaal hoofdlet ters, die hebben we ergens in de geschiedenis meegekregen') een succesvol en gevierd kunstenaar. Zijn impressionistische doeken vonden gretig aftrek bij een breed publiek, onder wie vele (Bel gische) beroemdheden. D'HEYE werd weliswaar geboren in Sluis, maar groeide op in Sint-Mar- tens-Latem. Het kunstenaarsdorp onder de rook van Gent inspireer de de jonge D'HEYE zeer. Behalve aan Claude Monet is hij dan ook schatplichtig aan impres- sionisten-luministen van de La- temse school als Jenny Montigny en Emile Claus. Net als die kun stenaars weet ook D'HEYE zijn landschappen en mintaferelen in een prachtig - vaak romantisch - licht te zetten. Belgisch Minister van Staat en voormalig premier Mark Eyskens prijst hem als 'zondronken schilder, geobse deerd door licht en schaduw'. Eyskens stelt ook dat D'HEYE leeft volgens een uitspraak van Dostojevski: 'Enkel de schoon heid kan onze wereld redden'. Maar die D'HEYE is niet meer. De kunstenaar - die al zestien jaar in Eede woont- wordt nog steeds ge grepen door schoonheid, maar vindt die in andere zaken dan al leen mooie plaatjes en genotvolle beelden. „Ik had gewoon door kunnen gaan met het maken van sfeervolle impressionistische schilderijen. Ik krijg vaker te ho ren dat mensen mijn oude werk meer waarderen. Maar ik voel de noodzaak om ander, maatschappij kritischer werk te maken." D'HEYE wil de mensen iets mee geven door zijn emo-icons, schil derijen van iconen van de moder ne wereld, die door de ogen of de bril van een ander bekend per soon kijken. De hoofdfiguur krijgt mede gezicht door een sneeuwbui van stippen, wat be wijst dat de kunstenaar niet al leen de impressionistische schil dertechniek beheerst, maar ook het pointillisme tot in de puntjes in de vingers heeft. De stippen trekken al aandacht naar de levensechte portretten van Belgische en internationale beroemdheden, maar de ogen doen dat nog veel meer. Want de ogen zijn nauwgezet en hyperrea listisch nageschilderd van fotopor tretten. En, veel belangrijker, de ogen zijn niet van de geportret teerde, maar van een andere be roemdheid. Zo kijkt de Noord-Ko- reaanse president Kim Jung-Un met de ogen van zijn Zuid-Kore- aanse collega Park Geun; weet de Amerikaanse president Obama wat klokkenluider Edward Snow- den beweegt om spionagegehei- men prijs te geven en kijkt de wel wat van U2-zanger Bono wegheb- bende Mark Chapman door het gebroken brilletje van de door hem vermoorde John Lennon. Het zijn voor D'HEYE geen gein tjes om iconen eens in een ander daglicht te zetten. Elk portret staat voor mensen die zich zou den moeten inleven in eikaars standpunt door eens met de ogen van elkaar naar de wereld of een situatie te kijken. „Als je door de ogen van een ander kijkt, kijk je tegelijkertijd in zijn of haar ziel. Dan kun je ook begrip opbrengen voor de leef- en gedachtenwereld van een ander. En die boodschap wil, nee móét ik gewoon brengen, want de steeds meer individualis tische wereld nekt mij." Wat is december toch 'n leutihe maend vó vee maansen. Nie vó aole maansen, 't is ok 'n maend waer of je j'n eihe eêl eênzaem kan voele. Dat is eihenlijk bie aole feêsten. A je die noe alleênig mot viere ka je vee misse. Vó de kinders is 't netuurlijk bute- hewoon. Ik dienke d'r nog wé 's an oe dat sinterklaos vroeher bie ons tuus gevierd wier. Aoltied mit 'n eêle kro, mit vee pakjes in gedichjes. Pao brocht de groóte teêle mit kedoos binne in dan be- hon 't feêst. Daer è'k a vroeg an mee'edae, want ik was vuve toe dat ik be- hon te twufelen an Sinterklaos. Je schoene zette in dan om tien ure zóhenaemd benee nae de wc mot te in netuurlijk twint loere of dat 'r a wat aors in de schoene zat as 'n pee. Op 'n dag kwam Zwarte Piet bie ons tuus. Ik was nie zó benauwd as de femielje docht. Piet ao nae- melijk 'n taefelkleêd om z'n schoe- ren dat ik bie bure op taefel ezien ao. Toe dat'n de deure achter z'n eihe dicht'etrokken ao mot ik ge- zeid dat z'n stemme percies die van Toon, de zeune van bure, leek. Z'è toe de waer'eid ma vertaald, 't Wier vó mien enkelt ma leutiher, want ik mocht toe 't eêle feêst meemaeke saeves. Eêmae passend bie zó'n feêst van traditie was bie ons de gewoonte van mien ou- wers om in Midden-Beemster, waer mien vaoder gehore was, vó aalk van ons 'n groóte taoi-taoipoppe te bestellen. Die waere zó'n 60 cm oahe. Moe per- beerde 't 'n verrassieng t'ouwen, ma as ze gebrocht waere dee't eêle uus d'r nae ruke, dust ons wiste trek dat 'r vó d'eêle maend genocht te snoepen was. Aalken aeven deeje m'n d'r 'n reêpje van ofsnieje. Jao, a je zunig was kó je d'r tot nieuwjaer mee doe. Laeter vond ik december mit mien klasse aoltied de móóiste maend. Je kon d'r zóvee leutihe diengen in laete maeke. Ik wete d'r nog van dat ons mit de kin ders bute op d'n ouwen baes stien- ge te wachten. Op 'n keer was 't eêl mistig, je kon nie varre zie. Aneêns kwam vlakbie Sinterklaos opduke, oag op z'n paerd. Zaalfs vó de groóte maansen was 't 'n be levenis om nie te verheten, 't Mot op de kinders dust zeker vee in druk gemaekt D'r waere ok zwartepieten bie. Gewoon zwart, weet je, zó-as dat bie ons sinter- klaosfeêst aoltied geweest is. Ok vó kossemisse kó je vee doe mit andenarbeid in tekene in zien- ge. 'n Gevaerlijke maend is 't wé mit aol dat lekkers. In dan wul- der nog 'n schoónzeune die of in december verjaert. Eêmae ver keerd netuurlijk. Mit ouwejaer dee mien vaoder vroeher aoltied de oliebollen bak- ke. 't Was d'eênigste keer dat 'n z'n eihe mit 't eten gieng be- moeie. 't Za wè daedü komme dat ik nog aoltied zaalf op de leste dag van 't jaer die diengen wil bakke. Ma de verleidieng om ze gewoon te koapen 'oor aalk jaer groóter. Bie mien ore 't nóóit ron de bollen. Neênt, z'è lange uutloa- pers, 't bin raore fehuren, ma de kleinkinders vinde die noe juust 't leutigste. Jao, ik bin meer vó de zomer, ma december mag t'r vó mien toch ok weze. Je mot wè de weegschae- le in de gaten ouwe! In op 1 janne- waorie eêst nae je gewicht kieke, vó datje zeit: gelokkig nieuwjaer! heeft slechte kerst D 'HE YE Stfi j dt fel door Cornelleke Blok kamperland - De periode rond de feestdagen is voor ondernemer Ad- ri Bout normaal gesproken de druk ste tijd van het jaar. Zijn bedrijf Seafarm bij de Oosterschelde- stormvloedkering levert enorme hoeveelheden mesheften aan Span je, Italië, Frankrijken België. CENT - In het stadscentrum van Gent wordt eind januari de derde editie van het Lichtfestival gehou den. Het begint donderdag 29 ja nuari en eindigt zondag 1 februari. CC Van de kerstdagen moeten we het hebben en nu kunnen door het slechte weer niet vissen. Balen! Adri Bout door René Hoonhorst Antwerpen v f I De laatste bladzijde in het speciale dagboek van Herman Brood. door Henk Blom Voor de gesproken rubriek zie www.pzc.n I/streektaa I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 72