Schoolsucces hangt af van ondersteuning 44 Een loket voor alle leerlingen is op zich prima, maar het gaat ook over bezuinigingen 44 Ik zou heel graag 28 ZEELAND PASSEND ONDERWIJS Voor elk kind passend onderwijs op een school waar het tot zijn recht kan komen. Dat klinkt goed, maar er zijn ook zorgen rond kinderen met een beperking. Mytylschool De Sprienke in Goes is bezorgd om mogelijk leerlingverlies door de intro ductie van het passend onder wijs. De school telt nu zo'n 180 leerlingen uit heel Zeeland en westelijk West-Brabant die langdurig ziek zijn of een li chamelijke en/of verstandelijke beperking heb ben. Gevreesd wordt dat de kinderen met het hoogste ontwikkelingsniveau op andere scho len terechtkomen. De insteek van het passend onderwijs (en eer der het concept 'Weer samen naar school') is immers, dat kinderen zo veel mogelijk regu lier onderwijs volgen. Pas als dat niet kan, komt het speciaal onderwijs in beeld. Het ver schil met de vroegere situatie zit 'm in de rol van de regionale samenwerkingsverbanden van scholen. Zij gaan bepalen op welke school een kind het best tot zijn recht kan komen. Zij verdelen het geld voor de benodigde extra ondersteuning, gebaseerd op vergoedingen per leerling. Voorheen kochten ouders zelf zorg of ondersteuning in op basis van een indi catiestelling. „Er is tot nu toe goede samenwerking met de 9 samenwerkingsverbanden (SWV) in onze re gio", zegt Saskia Steenhuizen, teamleider bij De Sprienke. „Maar als kinderen van speciaal basisonderwijs naar voortgezet speciaal onder wijs doorstromen kunnen we dat mogelijk merken. Misschien dat SWV voor leerlingen die bij ons de leerroute vervolgonderwijs of ar beid volgen (de hoogste niveaus) toch kiest voor een andere school die goedkoper is." Volgens Michiel Minderhoud, coördinator bij SVW Zeeuws-Vlaanderen is die vrees onge grond. „Het gaat erom elk kind op een goede plek te krijgen. Daarbij is geld geen afweging. Wél moeten we af van het idee dat onderwijs op een reguliere school voor een kind met een beperking per definitie slechter zou zijn. Dat kinderen met en zonder beperking samen op groeien is voor beide populaties goed. Ik denk dat de Sprienkepopulatie de komende jaren niet veel zal veranderen." Van alle scholen voor speciaal onderwijs zijn de mytylscholen wel het meest specifiek. Dat is gezien de kwetsbare leerlingpopulatie ook niet zo gek: in verreweg de meeste gevallen is er sprake van een complexe medische achter grond. Het kenmerkende van een mytylschool is dat therapieën (onder meer fysio, logopedie, ergo therapie) op school gegeven worden door ge specialiseerde medewerkers. Daarnaast zijn er verpleegkundigen in dienst die medische ver zorging op school bieden, zoals bijvoorbeeld het toedienen van sondevoeding. Bij De Sprienke merken ze dat veel onderwijsmen sen onvoldoende weten van mytylscholen. Dat je er bijvoorbeeld een gewoon vmbo-di- ploma kunt halen, is vaak onbekend. Om zich zelf beter in beeld te brengen heeft De Sprien ke samen met vijf andere mytylscholen in Ne derland een kennisgroep opgericht. „We heb ben bijvoorbeeld een doos met informatiekaar- ten samengesteld over allerlei aandoeningen en beperkingen die leerlingen van onze scho len hebben. Zo kan iedereen zien wat die bete kenen voor het onderwijs, docenten en leerlin gen. Maar we wisselen onderling kennis op al lerlei terrein uit." De mytylscholen willen 'meer zichtbaar' zijn, juist met het oog op de gevolgen van het pas send onderwijs. „Een loket voor alle leerlin gen is op zich prima, maar het gaat ook over geld", zegt Steenhuizen. „De vergoedingen per kind gaan voor veel van onze leerlingen omlaag, dus het gaat wel degelijk om een be zuiniging. Dat noopt tot voorzichtigheid." Marjo van Kruisdijk, unitmanager van Reigers bos, zou het liefst zien dat onderwijs en zorg nog intensiever samenwerken, ook financieel gezien. „Maar overheidsmaatregels drijven die twee juist uit elkaar. Wij werken bijvoorbeeld nog steeds met papieren dossiers omdat de itc-sys- temen niet op elkaar aansluiten en vanwege privacywetgeving. De tijd om therapie tussen de lessen door te geven, wordt helaas ook steeds beperkter omdat er allerlei verplichtin gen zoals bijvoorbeeld groepsonderwijs bij ko men." Maar het blijft 'fantastisch' om er te werken, zeggen Van Kruisdijk en Steenhuizen. „Het geeft veel voldoening als een kind op zijn plek komt. Voor de kinderen hier gaat het allemaal niet vanzelf. Als je hand niet goed meedoet, kun je moeilijk zelfstandig naar het toilet. Als dat dan door therapie wel lukt, is dat extra mooi. De stapjes zijn klein en alles is niet al tijd voor iedereen haalbaar, maar het zijn wel allemaal kinderen die ervoor gaan. Allemaal kinderen die weten wat knokken is." naar het regulier onderwijs gaan, maar toch twijfel ik er ook over Ik vind dit wel een goede school", zegt Jo chem, „maar ik moet wel steeds een uur in de taxi zitten voordat ik thuis ben. En mijn sociale netwerk is toch ook in Zeeuws- Vlaanderen. Dus ik zou heel graag naar het re gulier onderwijs gaan. Ik weet niet of het kan, ik twijfel erover omdat ik mijn handicap eigen lijk nog steeds niet helemaal geaccepteerd heb, maar ik denk er al heel lang over na." Jochem Geerlings is 14 jaar, komt uit Axel en zit sinds zijn vierde op De Sprienke in Goes. Dat is een mytylschool, een school met 180 leerlingen tussen de 4 en 20 jaar die allemaal een beperking hebben, lichamelijk, verstande lijk, qua gedrag of een combinatie daarvan. Jo chem zit in een rolstoel als gevolg van cerebra le parese (motorische problemen als gevolg van een hersenbeschadiging bij de geboorte), maar doet met hulp van klassenassistenten en medische ondersteuning toch het vmbo. Waar Jochem een leerroute volgt die gericht is op vervolgonderwijs, leidt het traject van Joris de Kok (19) uit Oostburg naar dagbesteding. Ook hij doorliep zijn gehele schoolcarrière bij De Sprienke. Joris werd geboren met spina bi fida (open rug) en kan niet lopen. Jarenlang kreeg hij hulp bij bepaalde lichaamsverzorgen- de handelingen. Maar intussen is hij hier al zelfstandiger in geworden. Joris is al een beet je aan het afhouwen op school, want als hij twintig wordt over een aantal maanden, is het gedaan in Goes. „Ik loop momenteel stage op een zorgboerderij in Oostburg en dat vind ik hartstikke leuk. Ik hoop dat ik daar kan gaan werken. Ik ben vooral met techniek bezig. De montage is wat ik doe. Spullen uit elkaar ha len. En op de zorgboerderij maak ik tafels en stoelen en zo." Of hij dan ook op zichzelf wil wonen, weet hij nog niet. „Eerst maar zien dat ik op de zorgboerderij kan komen." Jochem wil zeer zeker een keer zelfstandig gaan wonen. „Ik weet niet of dat kan. Maar ik hoop van wel, ik hoop ook dat ik een goede baan kan krijgen. Ik ben niet zo heel goed in lezen, ik ben wel vooruitgegaan en als ik hulp krijg, haal ik voor Duits bijvoorbeeld heel goe de punten. Als iemand het voorleest, kan ik de lesstof beter onthouden dan wanneer ik het zelf moet lezen. Toetsen maak ik op de lap top." Ook met bepaalde dagelijkse handelin gen, zoals naar het toilet gaan, heeft Jochem soms hulp nodig. „Vroeger kon ik lopen met een looprek, nu kan ik nog staan en eigenlijk ook wel zelf naar de WC. Maar ik ben soms bang dat ik val. Ik heb heel veel therapie ge had en dat helpt." Het bijzondere van een mytylschool is dat the rapie op school gebeurt, geïntegreerd in het lesprogramma. Het kan gaan om fysiothera pie, ergotherapie en logopedie maar ook om psychologische ondersteuning in de vorm van muziektherapie bijvoorbeeld of weerbaar heidstraining. Allemaal verzorgd door gespe cialiseerde medewerkers van revalidatiecen tra; in Goes is dat Het Reigerbos dat naast de school is gebouwd. Het is handig dat al die zorg vlakbij is, reali seert Jochem zich. „Maar ik heb gezien dat ze op het Zeldenrustcollege in Terneuzen bijvoor beeld ook een rolstoeltoilet hebben. En ik kan er ook op een laptop werken, net als hier. Ik ga daar een keer een proefdag doen. Kijken hoe het bevalt. Als er mensen zijn die mij hel pen, net als hier, moet het kunnen." Op De Sprienke juichen ze een eventuele over stap van leerlingen naar het reguliere onder wijs toe. Maar ze hebben tegelijkertijd ook dubbele gevoelens. Verpleegkundige Jeannet Wondergem: „Op een reguliere school is een kind met een beperking een uitzondering, hier niet. Hier heeft iedereen wat. Maar het is niet zwart-wit, er zijn ook kinderen die juist extra geprikkeld worden doordat ze gezonde kinderen om zich heen hebben. Succes hangt af van wat het kind en de ouders willen en wat een school kan bieden aan ondersteu ning." Zorgen om kinderen die moeten knokken Saskia Steenhuizen, Sprienke door Florence Imandt Jochem Ceerlings

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 56