S upermarktbollen 66 Goede krukken: lastig te vinden of zo exclusief, dat de prijs niet paste bij het product 6 WONEN Iff $mc GROENE VINGERS Romke van de Kaa Ze zijn er weer: de drie hya cinten in een potje. Bij iedere supermarkt staan ze voor een paar euro's te koop in wit, blauw of roze. De blauwe zijn altijd het eerst weg. Daarom zou je verwachten dat de leverancier meer blauwe hyacin ten zou oppotten dan witte en ro ze. Maar nee, kennelijk is de ge- dachtengang: maak een artikel schaars, dan verkoopt het beter. Misschien heeft de supermarkt wel speciaal een scholier in dienst genomen, die betaald wordt om steeds als de blauwe hyacinten op zijn één potje blauwe uit het ma gazijn te halen. Zo denkt de klant telkens dat het geluk hem of haar toelacht, omdat hij of zij net het laatste potje blauwe hyacinten heeft bemachtigd. Zo'n potje met drie hyacintenbol- len bevat bijna geen grond; die kan er niet meer bij. En zelfs de wortels van de hyacinten passen er meestal niet in en steken dan boven de pot uit. Nu zit alle ener gie die de plant nodig heeft om te bloeien, opgeslagen in de bol. Het maakt dan ook niet zo heel veel uit of de bollen met zorg zijn opge pot. Als ik in een koude bollenschuur zat en per potje betaald werd, zou ik het ook niet zo nauw nemen. Zolang de hyacinten maar water krijgen, zullen ze heus wel bloeien. En als je het niet leuk vindt tegen zo'n afzichtelijk plastic potje aan te kijken, kun je de bollen altijd nog in een leuke aardewerken bloempot zetten. Als je een potje met bloembollen direct in de verwarmde huiska- mer zet, wil het nog weieens ge beuren dat de planten uit hun krachten groeien. Vooral als de thermostaat lekker hoog staat. Dan worden de bloemen top zwaar en vallen ze om. In zo'n ge val is het handiger de bollen in een koele kamer in bloei te trek ken en ze pas naar de warme huis kamer te laten verhuizen als de bloemknoppen opengaan. Maar ja, bestaan er nog wel huizen met een koele kamer? Hyacinten in een huiskamer bloeien kort en wat doe je dan als ze zijn uitgebloeid? Heb je een tuin, dan is er geen probleem. Je plant ze uit, ook al is het midden in de winter. Als het vriest, be waar je ze tot het weer dooit. De hyacinten zullen het volgende jaar weer bloeien, zij het met kleinere en ijlere bloemtrossen. Veel men sen vinden dat wel zo mooi. Als je geen tuin hebt, sta je voor de keuze: bloembak, vuilnisbak of gemeenteplantsoen. Het is geen gek idee een grote, aardewerken pot aan te schaffen, speciaal voor die uitgebloeide bloembollen. In de mode is het een hit: er supergewoon bij lopen. Normaal is de norm en dat waait door in het interieur. Met simpele krukken, kannen en afwasborstels. Van ongewone kwaliteit! yrv Zijn winkel staat vol nieuw ontwerp en toch zijn het evergreens, stelt Paul de Zwart. Hij woont en werkt in Londen en sinds het voor jaar heeft zijn jonge meubel- merk Another Country een plek in een eigen winkel in de wijk Maryle- bone. Stap er over de drempel en het voelt alsof de winkel er altijd al was. Hetzelfde geldt voor de spullen die er staan. Houten stoelen, krukken en tafels, wollen stoffen, keramieken kannen: ze voelen vertrouwd, gewoon op een prettige manier. Dat klopt wel zo'n beetje, zegt De Zwart. Hij is medeoprichter van designmagazine Wallpaper en werkt nu sinds enkele jaren met succes aan zijn meubelmerk. Hij zocht zelf gewoon een paar goede meubels voor zijn huis op het platteland. „Goede kruk ken, sterk en duurzaam, bleken lastig te vinden. Of ze waren zo exclusief, dat de prijs niet paste bij het product." De Zwart klopte aan bij een bevriende meubelmaker om ze zelf te gaan maken. Het idee voor Another Country was gebo ren: een lijn van redelijk geprijsde meu bels, eenvoudig in vormgeving, gemaakt van pure materialen, liefst in lokale werk plaatsen. Wel tijdloos, niet per se trendy. En verdorie, nu blijkt dat toch een trend te zijn. In de mode althans. Daar bleek afgelo pen zomer dat heel gewoon een statement op zich is. De aanhangers van normcore ('normaal' en 'hardcore') doen hun best er pretentieloos en gewoon bij te lopen. Al is er wel goed over nagedacht. Populair bij de ze normcore-lovers? Simpele spijkerbroe ken, witte gympen, capuchontruien, T-shirts en het liefst zo unisex mogelijk. Opvallen in onopvallendheid. Normcore toont dat mensen moe zijn van steeds sneller wisselende trends. De trend is niet te verwarren met de merkloze No Logo-trend van eind jaren negentig. Norm- core-dragers vermijden opvallend design en statement-kledingstukken, maar laten wél (lekker grote) labels uit hun kleding steken. Het ziet er heel gemiddeld uit, maar ze weten precies wat ze dragen. In het interieur speelt dat ook, maar er lijkt iets meer aan de hand. Op meubelbeurzen en tijdens designfestivals vielen ze op in bescheidenheid, merken met gewoon spul. Maar ze hebben ook vaak een verhaal of op vallende kwaliteit te bieden. Dat geldt niet alleen voor de ambachtelijk gemaakte meu bels en gebruiksvoorwerpen van Another Country, maar ook voor andere merken. Zo stuitten we in Parijs op de expositie en collectie 'Matos, the right stuff. Merci zet simpele, goede spullen als een citruspers, kookpan en hamer in de schappen. Alle maal met het motto: gewoon goed is goed genoeg. Niet flashy, blingbling of nieuw, maar degelijke kwaliteit, die niet per se hoeft op te vallen. Winkels als het Japanse Uniqlo en Muji en het Duitse Manufactum propageren die boodschap al veel langer. Ook op de beursvloer van Maison Objet viel het op: veel simpele, goede, bruikbare spullen. Iris Hantverk sprong eruit. Dat Zweedse merk maakt een enorme collectie prachtige, supersimpele producten. Vooral borstels: voor de vloer, voor de afwas, om te poetsen. Maar ook andere gebruiksvoorwerpen, de meeste nog met de hand gemaakt in Zwe den. Het verhaal erachter is misschien nog wel mooier, want Iris Hantverk komt voort uit een project om blinden aan werk te hel pen. Nog steeds worden de Zweedse bor stels gemaakt door vijf visueel beperkte werknemers. Sinds Sara Edhall en Richard Sparrenhök het bedrijf twee jaar terug kochten van de 'sociale werkplaats' wordt het steeds hipper en bekender. De Franse Isabelle Mathez en Fredéric Win kler van Malle W Trousseau doen eigenlijk hetzelfde. Bestaande, vertrouwde en niet per se modieuze evergreens 'in de adel stand verheffen'. Dat mooie rundleren schort dat met de jaren alleen maar mooier wordt; die houten snijplank die in geen en kele keuken mag ontbreken; dat mes of dat zeefje dat jaren meegaat. Toen hun dochter op kamers ging, shopte zij eerst door haar ouderlijk huis op zoek naar de perfecte uit zet. Dat bracht haar ouders op een idee. Ze verzamelden de beste huisraad en keu kenuitrusting - veelal uit eigen ervaring - en stelden een uitzet anno 2014 samen. De inhoud? Potten, pannen, bestek, onderzet ters, prachtig verpakt in een nieuwerwet se uitzetkist. Niet sexy, wel om heel gelukkig van te worden. Het is even een uitgave, maar als het goed is, is dat voor het leven. Dat lijkt de kern van normcore in huis: geen modegril, maar gewoon goed spul, dat een leven lang meegaat. Bloembollen in een pot. Doe maar gewoon... door Renske Schriemer PESï •'V - 1 S V/, M Paul de Zwart, medeoprichter en -eigenaar Another Country www.anothercountry.com www.irishantverk.se www.m all ewtro usseau.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 33