Michelinsterren voor melkkoe 66 De keuken van oma Ancella was voor mij de veiligste plek op aarde CONSUMENT 41 Kunst bron van culinaire inspiratie KOOPWAAR Wouter Klootwijk Dit jaar, zonder dat het te voren was afgesproken, is het jaar van de koe ge worden. Veel koeien- nieuws. Voor het eerst import uit Japan van het meest bejubelde rundvlees: Wagyu. Restaurants van stand hebben het op de kaart voor verwende nesten met zat geld. En er was opwinding in de Tweede Kamer over koeien en dat ze in de wei moeten lopen. Niet alle koeien staan in de wei. Vertegenwoordigers van het volk willen dat dat moet, verplicht, voorgeschreven door de regering. Een koe kan het niet schelen, er zijn riante verblijven voor runde ren waar ze het beter hebben dan mensen in een vakantiebunga low. Maar een meerderheidje in Den Haag wil de wei. Maar laten we het over oudere koeien hebben. Over melkkoeien die een mooie tijd achter zich hebben, in de wei of in de stal en de mens nog eens dienen als ge braad. Boer De Boer zei het me jaren ge leden al. Hij is boer en heet De Boer. Melkvee, Edam, Noord-Hol land. Van zijn melk wordt de be roemde Goudse kaas gemaakt die beter is dan kaas uit Gouda, Zuid-Holland. Als zijn koeien worden afgedankt omdat ze min der melk geven, worden ze een halfjaar met rust gelaten in de wei, of in de stal. Dan gaan ze naar de slager. Maar altijd wil De Boer er wat van terug, in delen, uitgebeend. Voor in de pan. Nou iets vreemds. Nergens in Ne derland kun je melkkoe kopen. Tenminste, we kopen het wel en eten ervan, maar we weten het niet. Het wordt er niet bij gezegd. Melkkoe heeft mogelijk een slech te naam. Volkomen onterecht. Het zou een onthullende blind- proeverij kunnen worden. Culi naire praatjesmakers proeven reepjes rundvlees. Ze mogen eventueel zeggen wat ze denken dat ze eten, maar vooral moeten ze smaak en malsheid rapportcij fers geven. Een ribstuk van een doodgewone melkkoe kan dan verrassend als beste worden aan gewezen. Heel ander nieuws, ook met een koe in de hoofdrol, maar niet be kend bij een breed publiek. De jaarlijkse uitreiking van Michelin- sterren in november. Altijd eet huizen die een ster kwijtraken, chef janken aan de telefoon tegen culinaire journalisten. Altijd eet- huizen die een ster krijgen of nog een er bij. Chef dolgelukkig tegen culinaire journalisten. Af en toe zijn er lui die demonstratief hun ster inleveren. Ook aan de tele foon, culinieuws kent geen eind. Dit jaar gebeurde iets onge woons. In Amsterdam werd bin nen de grachtengordel een hotel geopend. Waldorf Astoria. Sjiek. Duur. In het hotel een restaurant. Het is maar net op gang, paar maanden. En pardoes kreeg het in november twee sterren van Mi- chelin. Dat is opmerkelijk. Om er maar niks lelijks over te denken. Mij zullen Michelinsterren worst zijn. Maar toch. Pontificaal, in be grijpelijk Nederlands, in dat nieu we tweesterreneethuis; brutaal en onomwonden staat het op de kaart: melkkoe. De ober kan het haast niet aanslepen. Massimo Bottura leerde koken van zijn oma. Als kok is zijn missie de Italiaanse keuken de 21ste eeuw in te helpen. Dat leverde hem al drie Michelinsterren op. 've been everywhere', ci teert Massimo Bottura John ny Cash. De Italiaanse chef-kok en eigenaar van Osteria Francescana, een restaurant met drie Miche linsterren in Modena, heeft de afgelopen tijd behoorlijk veel we relddelen gezien. Maar hij is nooit lang van huis. Hij wil ook niet te lang wegblijven van zijn restaurant, want dat is zijn thuis. Daar in Modena ligt zijn basis. Het is de plek waar hij geboren en ge togen is en waar hij nu zijn kennis en ervaringen met zijn team en gasten deelt. Zijn eigen basis, een passie voor lekker eten én koken, werd al in zijn vroege jeugd gelegd. En hoe kan het ook anders, we hebben het immers over een Italiaan, dat was bij zijn oma. Haar keuken was zijn toevluchtsoord, waar hij zich verstopte onder tafel om te ontsnappen aan zijn oudere broers. „De keuken van oma Ancella was voor mij de veiligste plek op aarde en ja, bij haar begon mijn zin in eten. En later was daar Lidia Cristoni, mijn culinaire mentor. Zij hielp mij overleven toen ik 20 was en mijn eerste restaurant opende. Zij leerde mij het koksvak." Zijn grootmoeder en Lidia zijn niet de enigen die hij op een voetstuk plaatst. Sterker, hij noemt ze in één adem met Alain Ducasse. De wereldwijd beken de Franse kok die ook de meeste Mi chelinsterren op zijn naam heeft staan, was Massimo's leermeester. In het Hotel de Paris in Monaco leerde hij het klappen van de zweep. „Het was de obsessie van Ducasse voor kwa liteit en ingrediënten die mij fascineer de. Maar Ducasse heeft mij vooral ge holpen om meer zekerheid, zelfver trouwen te krijgen. Toen ik bij hem kwam om te vertellen dat ik zou ver trekken, om mijn eigen restaurant in Modena te openen, vroeg hij naar mijn aantekeningen. „Je hebt leren lo pen en kunt nu op eigen benen staan', zei hij tegen me en verscheurde mijn aantekeningen." En dan is er nog iemand in zijn leven die Massimo niet ongenoemd wil la ten. „Mijn vrouw Lara, omdat zij mij in aanraking heeft gebracht met mo derne kunst. Zonder cultuur kun je niet met de wereld communiceren. Cultuur brengt kennis." Met cultuur bedoelt Massimo uiter aard niet alleen kunst en muziek, de Italiaanse keuken hoort daar ook bij. Dat weet Massimo als geen ander. „Daarom is het zo belangrijk om ken nis te hebben, want alleen dan kun je het verleden kritisch analyseren zon der te verzanden in nostalgie. Kijk, ik hou van mijn verleden, maar ik projec teer mezelf altijd in de toekomst om me te kunnen blijven ontwikkelen." Dat de chef-kok de Italiaanse cultuur niet verloochent, blijkt ook uit zijn on langs verschenen boek De kunst van de Italiaanse keuken. Een boek waarin zijn recepten geen prominente plaats heb ben, maar wel de verhalen achter zijn recepten. En die lezen niet alleen als een reis door de geschiedenis van Ita- lië, maar getuigen ook van de moed die Massimo had om naar zijn eigen zeggen 'de Italiaanse keuken uit zijn zelfgenoegzaamheid te dwingen'. Niet door het over een hele andere boeg te gooien, maar juist door zijn kennis in te zetten om 'hedendaagse gastrono mie' te creëren. Dat doet hij door te kijken naar tradities, die te onderzoe ken en te experimenteren. Dat levert gerechten op als tagliatelle met ragü waarbij elke vleessoort op lage tempe ratuur in een vacuümzak wordt ge gaard. Onrijpe dooiers door de eierpas- ta geven het deeg meer bite. „Je kunt die culinaire traditie van Ita lië als een zware last op je schouders dragen, maar je kunt ook proberen om daaraan te ontsnappen. Daarvoor heb je vechtlust nodig, moet je een lastpak en rebels zijn. En dat ben ik. Ik heb al les, mijn leven heeft mij alles gegeven. Dat begon al in de keuken van mijn oma. Het leven is als een piramide. Er zijn er maar een paar die de top halen, de rest blijft beneden. Daarom moet je altijd blijven onderzoeken. Als ik al leen in de keuken was geweest en niet verder had gekeken, had ik mij nooit zo kunnen ontwikkelen. Inspiratie is in heel veel dingen te vinden, ik vind het in hedendaagse kunst en in mu ziek. Die inspireren mij om door te groeien en mijn droom te verwezenlij ken: het beste uit de geschiedenis doorgeven aan de toekomst." Massimo Bottura de kunst van de Italiaanse keuken VRIJDAG 19 DECEMBER 2014 Osteria Francescana is het beroemdste restau rant in Italië. Aan de oven staat chef-kok Massimo Bottura die zich graag laat inspire ren door moderne kunst. Dat levert inno vatieve gerechten op die spelen met de Itali aanse culinaire tradi tie. Bottura kreeg er drie Michelin-sterren voor en zijn Osteria staat nummer drie op de lijst van vijftig bes te restaurants ter we reld. Zijn onlangs ver schenen boek De kunst van de Italiaanse keu ken leest als een ont dekkingsreis. Ook be schrijft het Bottura's 25-jarige carrière als sterrenchef in zijn res taurant in Modena. De kunst van de Italiaanse keuken; uitg. Terra; 49,50 euro. Een Italiaanse rebel door Nanska van de Laar foto's Paolo Terzi reageren? consument@depersdienst.nl PHAIDON TERRA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 26