Gezien in DWDD: Een roman in zes novellen in zes verschillende stijlen en tijden. Met Tijdmeters bewijst David Mitchell andermaal zijn meesterschap. Een gekwelde dichter Dizzieni 18 DIZZIE Prachtig boek! Waargebeurd INTERVIEW Win 'De vrouw op de trap' van Schlink et is kwart over acht in de ochtend. Een ge schikte tijd voor een ontbijt op een Londen- se straathoek. David Mitchell treuzelt niet: hij kiest noodles. Het zal zijn vorige leven in Japan zijn en z'n huwelijk met een Japanse. Verder is David Mitchell (45) een en al Britse voorkomendheid. Als schrijver een evenwichtskunstenaar. Geen auteur waagt zich op het slappe koord zo hoog boven bodemloze afgronden. Niemand ook die zo triomferend aan de overkant komt. Zijn nieuwe roman Tijdmeters is van zo'n duizelingwekkende grootheid dat je je afvraagt hoe zijn geest dit alle maal heeft kunnen omvatten. Net als in Wolkenatlas, zijn meesterproef uit 2004, begint hij in het verleden om al snel over het heden heen tot diep in de toekomst te reiken. Tijdmeters is het ver haal van Holly Sykes. Het is haar leven vanaf 1969, in zeven decennia, door Mitchell beschreven in zes novellen. „Ik ben geen romanschrijver", zei hij bij een van de presentaties van het boek, in okto ber in Londen. Hij zweert bij novellen, ze ker in het geval van Tijdmeters. „Met dit boek wil ik laten zien hoe de de cennia van invloed zijn op ons ouder wor den, losjes naar de zeven levensfasen van de mens, zoals beschreven door Shakespe are in As you like it. Tegenover het besef van eindigheid, de onontkoombaarheid van de dood, zet ik fantasiepersonages voor wie dat niet geldt. Zij kunnen met de dood onderhandelen." De mens, zo benadrukt Mitchell in Tijdme ters, heeft maar zeer beperkte middelen om door te leven. „Ons voortplanten. Re productie is onze enige manier om sterfe lijkheid te overwinnen. Daar hebben jij en ik heel weinig aan, behalve het genot op de korte termijn. Zelf blijven we niet bestaan als we ons voortplanten, maar de soort wel. Het is iets." Met wat hij allemaal bij elkaar brengt, speelt hij hoog spel, dat realiseert hij zich terdege. In een deel schrijft hij over de grondoorlog in Irak, in een volgend hoofd stuk verkeert de lezer in een gefantaseerd gevecht in een kasteel in de hemel. „Ik combineer het politieke en het fantas tische. Met te veel nadruk op het fantas tische, ondermijn ik het belang van het politieke. Als ik over de oorlog in Irak schrijf, moeten de lezers me wel serieus nemen." Hij geniet niet alleen van deze complexe tegenstellingen, hij vindt ze essentieel. „Ik houd van dingen die moeilijk lijken. Je hebt boeken waarvan je meteen weet dat de schrijver niet heeft hoeven zweten. Die heeft zich geen zorgen gemaakt, dat merk ik meteen. Dan is zo'n boek hooguit middelmatig. Alle boeken waar ik van houd, waren monsters om te schrijven. Daarom houd ik van ze. Houd van de monsters, schrijf een monster!" Moby Dick van Herman Melville komt ter sprake. „Mogelijk het beste voorbeeld. Mel ville moet zich hebben afgevraagd wat hij De Engelse uitge ver Lee Bracksto- ne, van Faber 8c Faber, belde met Deborah Curtis. Deed hij vaker, uit beleefdheid en vriendschap. Even horen. Deborah is de weduwe van Ian Curtis, de zanger van Joy Divi sion, de Engelse new wave band die uit elementen van punk, zwarte romantiek en elektronica de meest aangrij pende rockmuziek van die tijd maakte, eind jaren zeventig, be gin jaren tachtig. Obsessieve muziek ook. De pla ten van Joy Division zet nie mand zomaar even op. Want Ian Curtis was niet de zoveel ste liedjeszanger. Hij was een dichter, een gekwelde poëet die worstelend met geest en lijf zijn donkerste gedachten opschreef en zo zijn demonen bevocht. Curtis leed aan depres sies en epilepsie. Hij had toeval len op het podium. Aan de vooravond van een Amerikaan se tournee maakte hij, in mei Handgeschreven teksten van Ian Curtis, de dichter van Joy Division, lagen op zolder 1980, een einde aan zijn leven. De band had net de opnamen van de tweede elpee afgerond: Closer. De single Love will tear us apart zal dit jaar weer de Radio 2 Top 2000 sieren. Later zou Brackstone het boek van Debo rah Curtis over haar man en Joy Division uitgeven: Touching from a distance. Als vanzelf kwam het gesprek op Ian. Zoals alle keren. Alleen zei ze deze middag opeens: „Ik geloof dat zijn papieren hier nog op zolder liggen." Kalm blijven, dacht Bracksto ne, maar hij is nog nooit zo snel naar Macclesfield gereden als die middag. Zij had de pape rassen al van zolder gehaald en op de salontafel uitgespreid. Schriftjes, velletjes. „Kun je er iets mee?" Dat kon hij. Hij maakte er een prachtig boek van, met facsimi le's van alle blaadjes, voor- en achterkant. Op glanzend pa pier, gebonden en met het om slag in de grijstoon die aansluit bij Still, het latere verzamelal- bum van Joy Division. So this is permanence heet het boek. De teksten, Curtis' aantekeningen boekjes, al zijn poëzie. Het is telkens met een brok in de keel dat ik het opensla. Het handschrift van de man laat zich al net zo moeilijk kennen als Ian Curtis zelf. Dat is pre cies zoals het hoort. Bedreigde dieren als marketingconcept THEO HAKKERT De mooiste boeken vind je op Dizzie toch in vredesnaam aan het doen was. Had hij net een lang hoofdstuk geschre ven over witheid. In een roman! Maar dat moest wel. Moby Dick was de meest excen trieke roman tot dat moment. Hij voor voelde dat het boek hem ten gronde zou richten. En hij had gelijk: het liep slecht met hem af. Maar het is een meesterwerk. Omdat het een monster is." David Mitchell is een oeuvrebouwer van een ongewone soort. Niet alleen weet hij Anneloes Timmerijë Het vergelen verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd www.degeus.nl 'Ik ben Tijdmeters David Mitchell Vertaling Harm Damsma en Niek Miedema 592 blz. Nieuw Amsterdam 24,95 euro ACTIE We geven op Dizzie.nl tien exem plaren weg van De vrouw op de trap van Bernhard Schlink. Deze nieu we roman van de auteur van De voorlezer is een verrassend en boeiend liefdesverhaal. door Theo Hakkert RECENSIE J Benieuwd naar nieuwe titels of je me ning delen met anderen? Dat kan op Dizzie: hét online boekenplatform van deze krant, met nieuws, eigen re censies en interviews. Stel je boeken plank samen en koop je titels online. Go naar Dizzie.nl 'Door bedreigde diersoorten als mar ketingconcept te gebruiken, wordt de consumptiemaatschappij herken baar te kijk gezet', aldus een recensie op Dizzie over Albrecht en wij van Lo- dewijk van Oord. Lees op Dizzie.nl NU IN DE BOEKHANDEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 20