f "i Meer vermogen gaat samen met lager brandstofverbruik 16 AUTO Waardering voor Audi-connectiviteit Collectorsitem: Pirelli-kalender Grid Girl-verkiezing op motorbeurs 'Adrenalin' belicht BMW-racewereld RIJTEST RENAULT CLIO R.S. MONACO CP NIEUWTJES RIJ-IMPRESSIE AUDI Q3 RENAULT CLIO R.S. EN DE CONCURRENTEN Kleine en snelle auto's prikkelen de zinnen van liefhebbers. Met de Mo naco GP-versie van de Clio legt Renault een link naar de eigen succes volle Formule 1-carrière. De historie van Renault in de For mule gaat terug tot midden jaren zeventig. De laat ste jaren levert het merk motoren aan diverse renstallen. De afde ling die deze motoren bouwt en Renault Sport (R.S.) zijn nauw met elkaar verbonden. Daardoor kan Renault Sport technieken uit de Formule 1 heel makkelijk in se rieproductie toepassen. Om die band extra te onderstrepen, voegt Renault de Monaco GP-variant aan de Clio-lijn toe. Het verschil met de standaardver sie zit vooral in de uitrusting. Aan ties onder de rechtervoet. Een vol strekt nutteloze, maar wel leuke toevoeging is launch control. Met die functie worden de maximale prestaties behaalt, zoals een accele ratie van o naar 100 kilometer per uur in 6,7 seconden. Hoewel de turbomotor mede dankzij wettelijke regels keurig wordt gedempt, klinkt er bij acce lereren toch een voorname brom. Wie dat nog niet genoeg vindt, voegt via de elektronische weg ge luid toe dat alleen in het interieur te horen is. Renault biedt op de Clio R.S. twee afstemmingen voor het on derstel. Het normale chassis kan op de openbare weg alles aan. Wie regelmatig de auto op het cir cuit wil uitlaten, opteert voor het zogenoemde Cup-chassis, waar van de demping veel straffer is. Het mooie van een moderne, com pacte turbomotor is dat zelfs een sportieve auto als de Clio R.S. be hoorlijk zuinig kan worden gere den: 1 op 13,8! Uiteraard daalt dit resultaat aanzienlijk als er maxi maal wordt genoten. De Clio R.S. kost 26.990 euro. Voor de extra complete en gelimi teerde Monaco GP-uitvoering vraagt Renault 29.490 euro. De wijzigingen die Au di aan modellen door voert, hebben gevol gen voor zowel presta ties als brandstofverbruik. Na 400.000 verkochte exemplaren ging ook de Q3 door de molen. De 1.4 benzine krijgt er 10 pk bij, mede dankzij cilinderuit schakeling. Dezelfde toename geldt voor de 2.0 TDI. Beide ko men op 150 pk uit. De motoren verbruiken minder brandstof, al resulteert dat niet in lagere bijtelling. Het duo presteert be hoorlijk, beschikt over een com fortabele afstemming, maar is geen absolute ster qua rijgenot. Dat geldt niet voor de snelste versie, de Audi RS Q3, waarvan de 2.5 liter vijfcilinder turbo er ook vermogen bij heeft gekre gen. De prestaties overstijgen de verwachtingen van een crossover. De auto weet boven gemiddeld te overtuigen. De nieuwe Q3 1.4 TFSI start vanaf 37.200 euro en de 2.0 TDI bij 41.900 euro. De prijs van de RS Q3 is nog niet bekend. de buitenkant kenmerkt deze zich door een parelmoerwitte lak en een contrasterend zwart dak, spiegelkappen en diffuser. De zwarte wielen, met daarachter zichtbaar de rode remklauwen, be horen tot de opties. Wie het portier opent, ziet op de dorpel een genummerd typeplaat je, waarmee de auto een vleugje exclusiviteit krijgt. De aanvulling op het interieur bestaat uit zwart leer met grijze stiksels en diverse andere grijze details. Maar de gro te lol van deze Clio schuilt in de techniek. In het vooronder huist een 1.6 liter turbomotor, die met een vermogen van 200 pk en een koppel van 240 Nm tot zeer spor tieve prestaties in staat is. Normaal rijdend ontpopt de Clio R.S. zich als een uitermate vlot karretje. Wie nog meer wil, drukt op de R.S.-knop tussen de stoelen en krijgt dan de maximale presta- 'W Renault Clio R.S. Bagage 300-1.146 liter, gewicht 1.197 kg. Benzi ne 1.6 liter, 200 pk. Vanaf 26.990 euro, Mo naco CP 29.490 euro. Ford Fiesta ST Bagage 295-979 liter, gewicht 1.063 kg. Benzi ne 1.6 liter, 182 pk. Vanaf 25.145 euro, ST2 26.395 euro. Peugeot 208 GTi Bagage 285-1.076 liter, gewicht 1.135 kg. Benzi ne 1.6 liter, 200 pk. Vanaf 26.640 euro, 30th 30.208 euro. Volkwagen Polo GTI Bagage 280-952 liter, gewicht 1.180 kg. Benzi ne 1.4 liter, 192 pk. Vanaf 25.250 euro, 5-deurs 25.705 euro. Meer contrast aan de buitenkant behoort tot de kenmerken van de Renault Clio R.S. Monaco CP. foto's Automedia door Tony Vos De 42e editie van de Pirelli-kalen der heeft het thema 'fetish'. Lak, leer en latex domineren de sexy foto's van twaalf dames, onder wie plus-size model Candice Huffine en de half Nederlandse Cigi Hadid. Steven Meisel debuteert als foto graafvan deze 2015-editie. De Pi relli kalender is altijd zeer gewild onder de fans. De oplage is, zoals elk jaar, beperkt. door Tony Vos Achter gefacelift front van Audi Q3 schuilt zuinige techniek, foto AM Audi legt de lat hoog op het ge bied van infotainment, connectivi- teit en assistentiesystemen. Als waardering mag het merk in janua ri voor de nieuwe TT de 'Connec ted Car 2014' in ontvangst nemen. Auto Bild en Computer Bild ken den de award toe. Vooral de 'virtue le cockpit', het elektronische instru mentenpaneel en car-to-car-com- municatie oogstten waardering. Audi TT en connectiviteit. Miss november: Gigi Hadid. Adrenalin - The BMW Touring Car Story is een 123 minuten durende documentaire over het leven op de limiet, gelardeerd met mooie ver halen uit de pitstraat. Samen met hun bemanning reisden filmma kers Tim en Nick Hahne een jaar door Europa om tientallen motor sportcoureurs en -managers uit heden en verleden te interviewen. Zie ookwww.adrenalin-film.de. BMW actief in racerij. foto's PR Tijdens de Motorbeurs in Utrecht (van 26-2 tot en met 1-3) wordt wederom een Grid Girl voor de Dutch TT in Assen gekozen. De win nares assisteert wereldkampioen Supersport Michael van der Mark bij de start van het WK Superbike. Het Nederlandse motorpubliek kan op een favoriet stemmen en vijf kandidaten gaan naar de finale. Zie www.motorbeursutrecht.nl. Stemmen op de Grid Girl. Brutaaltje met manierë

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 18