f
"i
Meer vermogen gaat samen
met lager brandstofverbruik
16 AUTO
Waardering voor
Audi-connectiviteit
Collectorsitem:
Pirelli-kalender
Grid Girl-verkiezing
op motorbeurs
'Adrenalin' belicht
BMW-racewereld
RIJTEST RENAULT CLIO R.S. MONACO CP
NIEUWTJES
RIJ-IMPRESSIE AUDI Q3
RENAULT CLIO R.S. EN DE CONCURRENTEN
Kleine en snelle auto's
prikkelen de zinnen van
liefhebbers. Met de Mo
naco GP-versie van de
Clio legt Renault een
link naar de eigen succes
volle Formule 1-carrière.
De historie van
Renault in de For
mule gaat terug
tot midden jaren
zeventig. De laat
ste jaren levert
het merk motoren
aan diverse renstallen. De afde
ling die deze motoren bouwt en
Renault Sport (R.S.) zijn nauw
met elkaar verbonden. Daardoor
kan Renault Sport technieken uit
de Formule 1 heel makkelijk in se
rieproductie toepassen. Om die
band extra te onderstrepen, voegt
Renault de Monaco GP-variant
aan de Clio-lijn toe.
Het verschil met de standaardver
sie zit vooral in de uitrusting. Aan
ties onder de rechtervoet. Een vol
strekt nutteloze, maar wel leuke
toevoeging is launch control. Met
die functie worden de maximale
prestaties behaalt, zoals een accele
ratie van o naar 100 kilometer per
uur in 6,7 seconden.
Hoewel de turbomotor mede
dankzij wettelijke regels keurig
wordt gedempt, klinkt er bij acce
lereren toch een voorname brom.
Wie dat nog niet genoeg vindt,
voegt via de elektronische weg ge
luid toe dat alleen in het interieur
te horen is.
Renault biedt op de Clio R.S.
twee afstemmingen voor het on
derstel. Het normale chassis kan
op de openbare weg alles aan.
Wie regelmatig de auto op het cir
cuit wil uitlaten, opteert voor het
zogenoemde Cup-chassis, waar
van de demping veel straffer is.
Het mooie van een moderne, com
pacte turbomotor is dat zelfs een
sportieve auto als de Clio R.S. be
hoorlijk zuinig kan worden gere
den: 1 op 13,8! Uiteraard daalt dit
resultaat aanzienlijk als er maxi
maal wordt genoten.
De Clio R.S. kost 26.990 euro.
Voor de extra complete en gelimi
teerde Monaco GP-uitvoering
vraagt Renault 29.490 euro.
De wijzigingen die Au
di aan modellen door
voert, hebben gevol
gen voor zowel presta
ties als brandstofverbruik. Na
400.000 verkochte exemplaren
ging ook de Q3 door de molen.
De 1.4 benzine krijgt er 10 pk
bij, mede dankzij cilinderuit
schakeling. Dezelfde toename
geldt voor de 2.0 TDI. Beide ko
men op 150 pk uit. De motoren
verbruiken minder brandstof,
al resulteert dat niet in lagere
bijtelling. Het duo presteert be
hoorlijk, beschikt over een com
fortabele afstemming, maar is
geen absolute ster qua rijgenot.
Dat geldt niet voor de snelste
versie, de Audi RS Q3, waarvan
de 2.5 liter vijfcilinder turbo er
ook vermogen bij heeft gekre
gen. De prestaties overstijgen
de verwachtingen van een
crossover. De auto weet boven
gemiddeld te overtuigen.
De nieuwe Q3 1.4 TFSI start
vanaf 37.200 euro en de 2.0 TDI
bij 41.900 euro. De prijs van de
RS Q3 is nog niet bekend.
de buitenkant kenmerkt deze
zich door een parelmoerwitte lak
en een contrasterend zwart dak,
spiegelkappen en diffuser. De
zwarte wielen, met daarachter
zichtbaar de rode remklauwen, be
horen tot de opties.
Wie het portier opent, ziet op de
dorpel een genummerd typeplaat
je, waarmee de auto een vleugje
exclusiviteit krijgt. De aanvulling
op het interieur bestaat uit zwart
leer met grijze stiksels en diverse
andere grijze details. Maar de gro
te lol van deze Clio schuilt in de
techniek. In het vooronder huist
een 1.6 liter turbomotor, die met
een vermogen van 200 pk en een
koppel van 240 Nm tot zeer spor
tieve prestaties in staat is.
Normaal rijdend ontpopt de Clio
R.S. zich als een uitermate vlot
karretje. Wie nog meer wil, drukt
op de R.S.-knop tussen de stoelen
en krijgt dan de maximale presta-
'W
Renault Clio R.S.
Bagage 300-1.146 liter,
gewicht 1.197 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 200 pk.
Vanaf 26.990 euro, Mo
naco CP 29.490 euro.
Ford Fiesta ST
Bagage 295-979 liter,
gewicht 1.063 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 182 pk.
Vanaf 25.145 euro,
ST2 26.395 euro.
Peugeot 208 GTi
Bagage 285-1.076 liter,
gewicht 1.135 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 200 pk.
Vanaf 26.640 euro,
30th 30.208 euro.
Volkwagen Polo GTI
Bagage 280-952 liter,
gewicht 1.180 kg. Benzi
ne 1.4 liter, 192 pk.
Vanaf 25.250 euro,
5-deurs 25.705 euro.
Meer contrast aan de buitenkant behoort tot de kenmerken van de Renault Clio R.S. Monaco CP. foto's Automedia
door Tony Vos
De 42e editie van de Pirelli-kalen
der heeft het thema 'fetish'. Lak,
leer en latex domineren de sexy
foto's van twaalf dames, onder wie
plus-size model Candice Huffine
en de half Nederlandse Cigi Hadid.
Steven Meisel debuteert als foto
graafvan deze 2015-editie. De Pi
relli kalender is altijd zeer gewild
onder de fans. De oplage is, zoals
elk jaar, beperkt.
door Tony Vos
Achter gefacelift front van Audi Q3 schuilt zuinige techniek, foto AM
Audi legt de lat hoog op het ge
bied van infotainment, connectivi-
teit en assistentiesystemen. Als
waardering mag het merk in janua
ri voor de nieuwe TT de 'Connec
ted Car 2014' in ontvangst nemen.
Auto Bild en Computer Bild ken
den de award toe. Vooral de 'virtue
le cockpit', het elektronische instru
mentenpaneel en car-to-car-com-
municatie oogstten waardering.
Audi TT en connectiviteit.
Miss november: Gigi Hadid.
Adrenalin - The BMW Touring Car
Story is een 123 minuten durende
documentaire over het leven op de
limiet, gelardeerd met mooie ver
halen uit de pitstraat. Samen met
hun bemanning reisden filmma
kers Tim en Nick Hahne een jaar
door Europa om tientallen motor
sportcoureurs en -managers uit
heden en verleden te interviewen.
Zie ookwww.adrenalin-film.de.
BMW actief in racerij. foto's PR
Tijdens de Motorbeurs in Utrecht
(van 26-2 tot en met 1-3) wordt
wederom een Grid Girl voor de
Dutch TT in Assen gekozen. De win
nares assisteert wereldkampioen
Supersport Michael van der Mark
bij de start van het WK Superbike.
Het Nederlandse motorpubliek
kan op een favoriet stemmen en
vijf kandidaten gaan naar de finale.
Zie www.motorbeursutrecht.nl.
Stemmen op de Grid Girl.
Brutaaltje
met manierë