j
é&'J
7
l
£306»®?
HU
b
Ze gaan op pad met een potlood en een schetsboek,
in plaats van met een camera of een kladblok:
stripjournalisten maken beeldverhalen van nieuws.
Eer» gesprek fan
leWerhjfc worden
weergegeven.
Een tekenaar kon
Zi'cnzelX -foch nier
Zien?f
10 VERDIEPING
STRIPJOURNALISTIEK
Er is de afyeloptn zojdar veel veranderof
inde m a ni er waarop Wij he+ ru'eaws VQrnQna -&r\
Vroeger waren
strips alleen
1 Voor
kinderen
Veel lekenaarJ'
Voeren Zichzelf
op «IS personage
In deze chaos ij een
vorm van
SLOW
JOURNALISM.
Door 2i'chze/f op fe voeren
«eef-f jefekenaar
dcu hij ietplaaftt was.
Maar hoe 2iVdaJ?
^Achtwur-
joumaal
i
ontStddn
öto»*^e»Aeh^
o^> eer» Krant
In het laatste beeld van de
pagina spat het woestijn
zand met kracht de lucht
in: het zou een plaatje
kunnen zijn uit een avon-
turenstripboek, maar dat
is het niet: het is een teke
ning uit de strip die Jules Calis
maakte over de militaire missie
naar Uruzgan, een tekening van
een ontploffende bermbom.
Zijn tekeningen zijn samen met
die van collega-stripjournalisten
vanaf vandaag te zien in het Pers
museum in Amsterdam. Calis te
kende het boek op basis van inter
views met soldaten die in Afgha
nistan dienden. „Het voordeel
van een strip is dat je een verhaal
rustig kunt vertellen. ]e kunt er
de tijd voor nemen", vertelt Calis
in zijn atelier in Dongen. „Het ver
haal beklijft. De beelden kunnen
gruwelijk zijn, maar toch kan de
lezer ernaar blijven kijken. Een
stripverhaal is minder confronte
rend dan een fotoreportage."
Veel verschil tussen stripjournalis-
tiek en gewone journalistiek is er
eigenlijk niet, vindt Joost Poll-
mann, de samensteller van de ten
toonstelling. „Het is journalistiek
met getekende documenten. Een
tekenaar doet hetzelfde als een
schrijvende of een fdmende colle
ga, alleen met ander materiaal."
In echte striplanden als Engeland,
Frankrijk, België, Japan en de Ver
enigde Staten is de journalistieke
strip ingeburgerd. „In Japan is
zelfs een echte mangakrant (man
ga is een typisch Japanse strip,
red.). Het komt er hier ook wel
aan. Redacties moeten nog wak
ker worden."
Eva Hilhorst (die de beelden rond
deze pagina tekende) is al jaren ac
tief als strip journaliste. Floor Rie-
der maakt grafische interviews in
het Parool, Jan Rothuizen tekent
regelmatig voor De Volkskrant en
er is De kraker, de agent, de jurist en
de stad, een 'onderzoeksjournalis
tieke graphic novel', van het collec
tief De Mediaridders.
Het genre is nog relatief nieuw.
Art Spiegelman tekende Maus in
de jaren zeventig, een stripver
haal over de holocaust. De Ameri
kaan ]oe Sacco was de eerste mo
derne stripjournalist: hij trok in
de jaren negentig naar voormalig
Joegoslavië om verslag te doen
van de oorlog. „Maar stripjourna-
listiek is eigenlijk veel ouder",
zegt Calis. „In Bayeux heb je het
wandkleed met de geborduurde
verovering van Engeland uit de
elfde eeuw. Francisco Goya heeft
aan het begin van de negentiende
m
fUin(i
Journalist met
door Nadia Berkelder