j é&'J 7 l £306»®? HU b Ze gaan op pad met een potlood en een schetsboek, in plaats van met een camera of een kladblok: stripjournalisten maken beeldverhalen van nieuws. Eer» gesprek fan leWerhjfc worden weergegeven. Een tekenaar kon Zi'cnzelX -foch nier Zien?f 10 VERDIEPING STRIPJOURNALISTIEK Er is de afyeloptn zojdar veel veranderof inde m a ni er waarop Wij he+ ru'eaws VQrnQna -&r\ Vroeger waren strips alleen 1 Voor kinderen Veel lekenaarJ' Voeren Zichzelf op «IS personage In deze chaos ij een vorm van SLOW JOURNALISM. Door 2i'chze/f op fe voeren «eef-f jefekenaar dcu hij ietplaaftt was. Maar hoe 2iVdaJ? ^Achtwur- joumaal i ontStddn öto»*^e»Aeh^ o^> eer» Krant In het laatste beeld van de pagina spat het woestijn zand met kracht de lucht in: het zou een plaatje kunnen zijn uit een avon- turenstripboek, maar dat is het niet: het is een teke ning uit de strip die Jules Calis maakte over de militaire missie naar Uruzgan, een tekening van een ontploffende bermbom. Zijn tekeningen zijn samen met die van collega-stripjournalisten vanaf vandaag te zien in het Pers museum in Amsterdam. Calis te kende het boek op basis van inter views met soldaten die in Afgha nistan dienden. „Het voordeel van een strip is dat je een verhaal rustig kunt vertellen. ]e kunt er de tijd voor nemen", vertelt Calis in zijn atelier in Dongen. „Het ver haal beklijft. De beelden kunnen gruwelijk zijn, maar toch kan de lezer ernaar blijven kijken. Een stripverhaal is minder confronte rend dan een fotoreportage." Veel verschil tussen stripjournalis- tiek en gewone journalistiek is er eigenlijk niet, vindt Joost Poll- mann, de samensteller van de ten toonstelling. „Het is journalistiek met getekende documenten. Een tekenaar doet hetzelfde als een schrijvende of een fdmende colle ga, alleen met ander materiaal." In echte striplanden als Engeland, Frankrijk, België, Japan en de Ver enigde Staten is de journalistieke strip ingeburgerd. „In Japan is zelfs een echte mangakrant (man ga is een typisch Japanse strip, red.). Het komt er hier ook wel aan. Redacties moeten nog wak ker worden." Eva Hilhorst (die de beelden rond deze pagina tekende) is al jaren ac tief als strip journaliste. Floor Rie- der maakt grafische interviews in het Parool, Jan Rothuizen tekent regelmatig voor De Volkskrant en er is De kraker, de agent, de jurist en de stad, een 'onderzoeksjournalis tieke graphic novel', van het collec tief De Mediaridders. Het genre is nog relatief nieuw. Art Spiegelman tekende Maus in de jaren zeventig, een stripver haal over de holocaust. De Ameri kaan ]oe Sacco was de eerste mo derne stripjournalist: hij trok in de jaren negentig naar voormalig Joegoslavië om verslag te doen van de oorlog. „Maar stripjourna- listiek is eigenlijk veel ouder", zegt Calis. „In Bayeux heb je het wandkleed met de geborduurde verovering van Engeland uit de elfde eeuw. Francisco Goya heeft aan het begin van de negentiende m fUin(i Journalist met door Nadia Berkelder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16