Niet-i1 is zo veelzijdig als
de getekende journalistiek-
ijemten hekken ee*-i
persoonlijke bhkopde
wereld. tte>t geeft- de 5
lezer de gelegen he id om
de wereld door de ogen
pan een ander VC Z-<eh. J
Zo heeft hij he+yesoel 5
ztlf \er f>lekke te zijn.
VERDIEPING 11
Tekenende journalisten zijn er in vele Soorten en maten;
66 Een tekenaar doet
hetzelfde als een
filmende collega,
alleen met ander
materiaal
in
Opdracht
van NSC)'*,
(o-f vrouw/
werkt ervoor,
zoals ir\ het
geval V<K4\
(7wy Peli*Ie)
zoeken hef
dichter by hn\s.
jantfen
yolqde de
iVtwonery van
Doel in hun
Sinjd Hjen
de opchfckeno/e
haven van
Antwerpen.
Ingewikkelde
onderwerpen worden
op een heldere*
acïndrekKelnte wnier
gebwhtr.
eenqaaeerde hdden d
het leed van.dtqewone
menS in de oorlog laten zten, bij voorbeeld.
\dat alle tekenaars
Met uneta&ren verjter/cè
de -telcehaar de boodschap
obe hjj w;\overbi'ehger\.
eeuw etsen gemaakt van de onaf
hankelijkheidsoorlog in Spanje."
Jules Calis is verslaggever, maar
ook vormgever van verhalen die
anderen hem vertellen. „Ik heb
een serie tekeningen gemaakt
over het leven van een Syrische
vluchteling, op basis van inter
views. Natuurlijk, dat is een inter
pretatie, maar dat is een journalis
tiek verhaal eigenlijk altijd." Er
zijn tóch al steeds vaker twijfels
over het waarheidsgehalte van
nieuws, zegt Pollmann. „Photo
shop heeft de integriteit van foto
grafie ondermijnd. Een tekenaar
als Sacco heeft niet zoveel met ob
jectiviteit. Hij tekent zichzelf ook
in het verhaal. Hij is een mens
met emoties en laat dat ook zien."
Het grote voordeel van stripjour-
nalistiek is het tempo. Het is een
langzaam medium, voor de lezer
en de maker. „Mensen vinden
een fotograaf vaak bedreigend,
maar een tekenaar die in een
hoekje zit te schetsen niet. Foto
grafie is heel snel. Stripjournalis-
tiek juist niet. Dat lage tempo
geeft mogelijkheden tot reflectie.
En de lezer heeft alle tijd om al
die informatie te verwerken."
De tekenaars staan te popelen om
werk te leveren. Nu zijn de kran
ten aan zet, vindt Pollmann. „Re
dacties vinden stripjournalistiek
vaak nog te duur, en ze zijn vaak
behoudend. Strips worden vaak
nog geassocieerd met lichtvoetig
heid." Terwijl strips echt iets toe
kunnen voegen. „Het verhaal
wordt persoonlijker, tekeningen
lenen zich heel goed voor het uit
vergroten van details en er zit hu
mor in de verhalen. Zelfs in de
zwartste verhalen van Joe Sacco
zitten nog grapjes."
DINSDAG 16 DECEMBER 2014
schetsboek
Joost Pollmann,
samensteller expositie
Stripjournalistiek. De tekenaar als ver
slaggever. Tot en met 1 maart 2015.
www.persmuseum.nl