Niet-i1 is zo veelzijdig als de getekende journalistiek- ijemten hekken ee*-i persoonlijke bhkopde wereld. tte>t geeft- de 5 lezer de gelegen he id om de wereld door de ogen pan een ander VC Z-<eh. J Zo heeft hij he+yesoel 5 ztlf \er f>lekke te zijn. VERDIEPING 11 Tekenende journalisten zijn er in vele Soorten en maten; 66 Een tekenaar doet hetzelfde als een filmende collega, alleen met ander materiaal in Opdracht van NSC)'*, (o-f vrouw/ werkt ervoor, zoals ir\ het geval V<K4\ (7wy Peli*Ie) zoeken hef dichter by hn\s. jantfen yolqde de iVtwonery van Doel in hun Sinjd Hjen de opchfckeno/e haven van Antwerpen. Ingewikkelde onderwerpen worden op een heldere* acïndrekKelnte wnier gebwhtr. eenqaaeerde hdden d het leed van.dtqewone menS in de oorlog laten zten, bij voorbeeld. \dat alle tekenaars Met uneta&ren verjter/cè de -telcehaar de boodschap obe hjj w;\overbi'ehger\. eeuw etsen gemaakt van de onaf hankelijkheidsoorlog in Spanje." Jules Calis is verslaggever, maar ook vormgever van verhalen die anderen hem vertellen. „Ik heb een serie tekeningen gemaakt over het leven van een Syrische vluchteling, op basis van inter views. Natuurlijk, dat is een inter pretatie, maar dat is een journalis tiek verhaal eigenlijk altijd." Er zijn tóch al steeds vaker twijfels over het waarheidsgehalte van nieuws, zegt Pollmann. „Photo shop heeft de integriteit van foto grafie ondermijnd. Een tekenaar als Sacco heeft niet zoveel met ob jectiviteit. Hij tekent zichzelf ook in het verhaal. Hij is een mens met emoties en laat dat ook zien." Het grote voordeel van stripjour- nalistiek is het tempo. Het is een langzaam medium, voor de lezer en de maker. „Mensen vinden een fotograaf vaak bedreigend, maar een tekenaar die in een hoekje zit te schetsen niet. Foto grafie is heel snel. Stripjournalis- tiek juist niet. Dat lage tempo geeft mogelijkheden tot reflectie. En de lezer heeft alle tijd om al die informatie te verwerken." De tekenaars staan te popelen om werk te leveren. Nu zijn de kran ten aan zet, vindt Pollmann. „Re dacties vinden stripjournalistiek vaak nog te duur, en ze zijn vaak behoudend. Strips worden vaak nog geassocieerd met lichtvoetig heid." Terwijl strips echt iets toe kunnen voegen. „Het verhaal wordt persoonlijker, tekeningen lenen zich heel goed voor het uit vergroten van details en er zit hu mor in de verhalen. Zelfs in de zwartste verhalen van Joe Sacco zitten nog grapjes." DINSDAG 16 DECEMBER 2014 schetsboek Joost Pollmann, samensteller expositie Stripjournalistiek. De tekenaar als ver slaggever. Tot en met 1 maart 2015. www.persmuseum.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15