Bij na-botsingen: heb vertrouwen in de Russische piloot Het beroepsgerichte vmbo gaat op de schop. Leerlingen kiezen straks uit tien profielen. 66 Overstappende jongeren zijn straks nog vóór de zomer in beeld bij het mbo 66 Eigenlijk zijn de beroepsgerichte vakken sinds 1999 niet inhoudelijk aangepast 4 IN HET NIEUWS VMBO-PROFIELEN DEN HAAG - Wie zich nu verdiept in het vmbo, verdwaalt al snel in een groot aantal leerprogram ma's. Er is 'handel en verkoop', maar ook 'handel en administra tie'. Er is 'uiterlijke verzorging' maar ook 'verzorging'. Dat moet simpeler, met minder overlap. Vanaf het schooljaar 2016-2017 on dergaat het beroepsgerichte vmbo daarom een metamorfose. De vier leerwegen blijven bestaan, maar staatssecretaris Dekker van On derwijs kondigde gisteren tien profielen aan. Verzorging gaat op in 'zorg en welzijn', handel in 'economie en ondernemen'. Naast de algemene vakken (Ne derlands, Engels, maatschappij leer, lichamelijke opvoeding en beeldende vorming) krijgen vm- bo-leerlingen straks nieuwe, bij passende profielvakken. Krijgen leerlingen nu nog, als ze eenmaal gekozen hebben voor een beroepsgericht vak, een vast programma, straks mogen ze ook vakken kiezen. Leerlingen met het profiel 'bouw, wonen en inte rieur' kunnen zich bijvoorbeeld specialiseren in timmeren of schil deren, of zich verbreden door iets over administratie te leren. Volgens staatssecretaris Dekker sluit het vmbo van nu niet meer goed aan op de arbeidsmarkt. „Ei genlijk zijn de beroepsgerichte vakken sinds de komst van het vmbo in 1999 niet meer inhoude lijk aangepast", zegt Rob Abben- huis, projectleider van de vernieu wing. „Dan gaat het om wat je uit eindelijk moet kunnen en ken- nen. Daar stond bijvoorbeeld niet in dat je moet kunnen werken met bepaalde tekenprogramma's op de computer. Dat is nu belang rijk." Scholen mogen zelf bepalen wel ke keuzevakken ze aanbieden, en zelfs een paar eigen vakken ont wikkelen die aansluiten op de re gionale arbeidsmarkt. Veel vmbo- leerlingen blijven immers wer ken in hun regio. Dekker roemt de KTS Teylingen in Voorhout die al samenwerkt met de Leidse Instrumentmakers School. „Ik kan me ook voorstellen dat Stork, in Twente, jongeren graag warm wil maken voor hun sector. Sa men kunnen scholen en Stork een keuzevak ontwikkelen", geeft Abbenhuis als ander voorbeeld. In alle profielen krijgt in ieder ge val loopbaanbegeleiding een be langrijkere rol. Twijfelaars moe ten daardoor beter begeleid wor den naar het mbo of havo, waar die nu nog vaak uitvallen. Om die reden vervroegt de staatssecre taris ook de uiterlijke datum om je aan te melden bij een mbo-in- stelling naar 1 mei. „Daarmee zijn overstappende jongeren vóór de, voor sommige leerlingen, risi covolle zomermaanden scherp in beeld en blijven dat gedurende de overstap", schrijft hij aan de Twee de Kamer. Lundström neemt het op voor col lega's die de laatste maanden bijna tegen (waarschijnlijk Russi sche) militaire toestellen botsten. De militaire vliegers hadden hun transponder uitgezet, waardoor ze onzichtbaar waren op de in strumenten in de cockpit van de SAS-vliegtuigen. Zweedse politici roepen in koor dat dit de veiligheid in gevaar brengt. Het Nederlandse ministe rie van Buitenlandse Zaken riep op 30 oktober de tijdelijk zaakge lastigde van de Russische ambas sade op het matje vanwege Russi sche toestellen die onaangekon digd het Nederlandse luchtruim binnenvliegen. Luchtvaartveilig heidsorganisatie EASA doet op verzoek van Brussel onderzoek naar de voorvallen. Hoognodig, want het is een kwestie van tijd eer het misgaat, aldus Lundström. „Onzin", vindt Hugo Roos, emeri tus-hoogleraar luchtvaartecono mie aan de Erasmus Universiteit. Roos werkte eerder voor Defensie en trainde mensen van de inlich tingendienst. „Dit gaat niet mis." Volgens Roos zijn de militaire vliegers goed getraind en hebben ze alle apparatuur aan boord om precies te zien waar ze veilig kun nen vliegen. Het is volgens hem heel gebruikelijk dat militaire toe stellen zonder transponder de landsgrens oversteken. „Dat doen de Belgen ook bij Nederland. Lan den testen eikaars alertheid uit." Zonder transponder zijn de mili taire toestellen alleen te zien op ouderwetse radarschermen. Dan is echter nog niet te zien welk toe stel ergens vliegt en waar het heen gaat. Gevolg: de luchtver keersleiding moet snel de rest van het vliegverkeer omleiden. Fiö's nemen dan ter plaatse een kijkje. Voor een gewone piloot is het even schrikken als er plotseling een waarschuwing komt voor een naderend militair toestel dat niet op de eigen schermpjes te zien is, stelt Piet-Hein Eldering, bestuurs lid Vliegtechnische Zaken bij de Vereniging Nederlandse Verkeers vliegers (VNV). „Als het militair vliegtuig bewust dichtbij op duikt, is dat niet wenselijk, maar ook niet gevaarlijk." Het risico hangt vooral af van de vaardigheden van de militaire pi loot. Hij ziet al het vliegverkeer om zich heen wél op z'n instru menten. Pas als de luchtverkeers leiding de radar niet in de gaten houdt én de militaire piloot niet oplet, wordt het link. Die kans is heel klein, stellen zowel Eldering als Roos. Nieuw vmbo wordt simpeler door Freke Remmers Staatssecretaris Sander Dekker Rob Abbenhuis, SLO door Paul Bots AMSTERDAM/STOCKHOLM - „Stop de stiekeme militaire vluchten bo ven Europees grondgebied. Als de internationale gemeenschap niet in grijpt, gaat het een keer helemaal mis." Deze noodkreet uit piloot Christer Lundström van Scandina vian Airlines (SAS) op zijn weblog. Voor het incident vlogen al twee Russische Soechoj-24 gevechtsvliegtuigen door het Zweedse luchtruim, foto HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10