Zeeland heeft in 2014 toch weer veel voor elkaar gebokst Kansen ZEELAND 19 Provincie ziet graag meer marineschepen KNRM schiet sportvisboot te hulp voor kust Breskens De Zeeuwse Zetel m Gedeputeerde Kees van Beveren (CDA) kopte die voorzet van Sta tenlid Tom Aalfs (D66 vrijdag gretig in. Maar hij tekende daar wel direct bij aan dat het terrein eigendom is van Zeeland Seaports. Het havenbedrijf be paalt uiteindelijk aan wie de grond wordt verpacht en voor die hoek zijn er momenteel meerdere gegadigden, aldus Van Beveren. „Dat maakt het lastig." Het bevoorradingsschip Karei Doorman heeft de afgelopen week in de Scaldiahaven van Ver- brugge nieuwe hulpgoederen in geladen voor een tweede reis naar de door ebola getroffen landen in de Golf van Guinee. Aalfs ziet mo gelijkheden het oude Dart-Line terrein aan de Buitenhaven vaker in te zetten voor dergelijke doel einden. De strategische ligging van Vlis singen maakt het volgens de ge pensioneerd landmachtofficier ook tot een prima uitvalsbasis voor patrouilleschepen van de Ne derlandse én Belgische marine. BRESKENS - De Koninklijke Neder landse Reddingsmaatschappij (KNRM) is zaterdagochtend een sportvisbootje te hulp geschoten dat stil was komen te liggen voor de kust van Breskens. De vissers boot kwam rond half 10 in de pro blemen. De boot, bemand door vier mannen, had juist de haven van Breskens verlaten, toen de motor er mee stopte. Er bleek een probleem met de brandstoftoe voer te zijn, dat niet een twee drie was op te lossen. De beman ning vroeg daarop om hulp van de kustwacht. Reddingsboot Zeemanshoop nam de sportvisboot op sleeptouw en bracht het terug in de haven van Breskens. Dit is een wekelijkse rubriek over wat voor en achter de schermen speelt in politiek Den Haag. Nog een klein weekje. Dan zit het er op en gaat de Tweede Ka mer met kerstreces. Veel span nends staat er voor Zeeland niet meer op de agenda. En dus is het een goed moment om terug te kijken. Wat heeft Zeeland in 2014 gescoord? Eigenlijk is het niet eerlijk om het te doen. Maar eigenwijs als ik ben, doe ik het toch: even terug kijken naar 2013. Wat was dat een topjaar. Zeeland kreeg een mari nierskazerne, een tweede afslag van de A58 bij Goes en na veel ge steggel bleef gevangenis Toren- tijd open en hield Zeeland een belastingkantoor. Stuk voor stuk waren het resultaten van jaren lang intensief lobbyen. En dat viel in 2013 toevallig samen. Met dat in het achterhoofd, lijkt 2014 minder succesvol. Maar dat kun je dus niet zeggen. Want niet alles waaraan hard is getrok ken, kan al als een succes worden ingeboekt. Als je dat weet, dan heeft Zeeland in 2014 toch weer veel voor elkaar gebokst. Wat te denken van een versoepe ling van de nieuwe stikstofre- gels? Daardoor kunnen bedrijven ook in de toekomst uitbreiden en kan de BV Zeeland vooruit. Havenbedrijf Zeeland Seaports kan weer opgelucht adem halen. Na fel protest (samen met Rotter dam, Amsterdam, Moerdijk en Groningen) hoeven de havens toch geen vennootschapsbelas ting te betalen. Ook bij gemeenten met veel va kantiehuisjes is de vlag uitge gaan. Zij worden gelukkig finan cieel niet de dupe van een nieu we rekenmethode. Nog zo'n succes is dat het kabi net de ideeën uit de regio heeft overgenomen over het terugbren gen van (beperkt) getij op het Volkerak-Zoommeer en de Greve lingen. Daarmee zijn er ook kan sen voor de bouw van een getij- dencentrale in de Brouwersdam. En dat is nog niet alles. Want Zeeland kan volop profiteren van de komst van een mega-windmo- lenpark voor de monding van de Westerschelde. En er liggen vol op kansen voor scholen en bedrij ven nu op vliegbasis Woens- drecht de motoren van straalja ger JSF onderhouden gaan wor den. Heeft Zeeland dan alles bereikt wat ze wilde? De vraag stellen is hem beantwoorden. Helaas lukte het niet om het kabinet ervan te overtuigen dat de pompstations in de grensstreek minder brand stof verkopen door de accijnsver hoging op diesel en lpg. Ook luk te het niet om subsidie te krijgen voor het ombouwen van de ko lencentrale in Borsele naar een 'groene' stroomfabriek. Al met al is 2014 een prima 'Zeeuws Haags' jaar. Lang is nog nagepraat over het Zeeuws diner in Nieuwspoort. Daar zette Zee land zich in februari op de kaart als een provincie vol kansen. Een provincie die niet klaagt, maar doet. Dat biedt volop perspectief voor 2015. MAANDAG 15 DECEMBER 2014 I Zo moet Pirateneilland in de Grevelingen er volgens het plan van Henk Gravestein (linksboven) komen uit te zien. Op de bestaande mosselbank voor de jachthaven bij Bruinisse wordt een fort gebouwd. De attractie moet 1 april 2016 de deuren openen, foto Marieke Mandemaker/artist impression BTL middelburg - De provincie zegt al le medewerking toe voor een fre quenter gebruik van de haven van Vlissingen door de marine. door Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 70