Afschaffing melkquota verdrijft koe uit de wei 66 Het is vooral leuk voor onszelf om onze klanten te kunnen spreken. We zien ze nooit 6 BINNENLAND ONLINE ARTIKELENWINKEL Kranten lezen door per artikel te betalen. Het kan online. Zaterdag kon het met schaar en écht papier. verzamelen zich al enkele tiental len mensen voor de deur van de 'pop-up-store' die slechts twee uur open zal blijven. Het zijn vooral medewerkers, vrienden en bekenden. Een enkele toevallige voorbijgan ger blijft even hangen. „Een ope ning. Ik zie ze binnen al goodie- bags vullen. Laten we even wach ten", zegt een man tegen een vriendin. Het loopt uit op een te genvaller. De gevulde tassen zit ten vol met kranten. Het papier wordt op tafel gelegd. Wie graag een artikel wil lezen, mag het ter plaatse voor 20 cent uitknippen. Net zoals bij de onli ne Blendle, dus. Maar dan nu met écht papier. Is dit nodig om ande re doelgroepen aan de website te binden? Klopping glimlacht. „Nee, het is vooral leuk voor ons zelf om onze klanten te kunnen spreken. We zien ze nooit. Krij gen hooguit af en toe een mailtje met vragen." Die klant is anders dan de gewo ne krantenlezer, weet de Blendle- initiatiefnemer. „Van de mensen die zich via Facebook bij ons heb ben geregistreerd, is twee derde jonger dan 30 jaar." Een leeftijdsgroep waarin veel kranten en tijdschriften juist wei nig vaste abonnees hebben. „Soms besluiten mensen een abonnement op een krant of tijd schrift te nemen nadat ze er via Blendle mee in aanraking zijn ge komen", weet Klopping. Wat op valt: die jongere lezer koopt juist de langere achtergrondverhalen. Dat leesgedrag maakt Blendle ook voor uitgevers aantrekkelijk. Zoda nig zelfs dat de Amerikaanse krant New York Times en de Duit se uitgever Axel Springer onlangs voor 3 miljoen euro 23 procent aandeelhouder werden van het jonge bedrijf. „Ik zit nu veel in New York voor overleg. En er zijn plannen in Duitsland en Frank rijk. Maar nog niks waar ik nu al helemaal mee naar buiten kan", vertelt Klopping aan de tafel in Hoog Catharijne, waar deze zater dag eenmalig papieren kranten met scharen worden bewerkt. Echt storm loopt het overigens niet in de pop-up-store. De kran ten op de tafels blijven redelijk in tact. Willen mensen dan hele maal niet lezen? Het antwoord is om de hoek te vinden. Bij de kran- ten- en tijdschriftenwinkel van Primera staat een rij voor de kas sa. Maar de klanten van Blendle zitten kennelijk liever thuis ach ter de computer dan rond te lo pen in het drukke Hoog Catharij ne. UTRECHT - Een raadsel: een vijfti ger en een dertiger lezen dit arti kel. Wat is het verschil tussen die twee? Het antwoord: de kans is groot dat de jongste van de twee geen abonnement op deze krant heeft, maar deze tekst online leest. Daar waar de oudere lezer een complete krant aanschaft, hopt de jongere vaker van het ene naar het andere medium. Gedrag waar 'online artikelenwin kel' Blendle sinds ongeveer een jaar slim op inspeelt. Met de ta blet, op de smartphone of op de computer scan je via Blendle de pagina's van een groot aantal kran ten en tijdschriften. Lijkt een arti kel je interessant, dan klik je erop. Een bedrag van enkele dubbeltjes wordt van je leestegoed ingehou den en je kunt het artikel op je ge mak lezen. Zeventig procent van het betaalde bedrag gaat naar de uitgever, de rest is voor Blendle. Dat het werkt, is de voorbije maanden bewezen. „We hebben inmiddels 167.000 gebruikers", vertelt oprichter Alexander Klopping. Veel gebruikers profite ren vooral van de 2,50 euro aan leestegoed die Blendle cadeau- doet. Eén op de vijf besluit vervol gens geld bij te storten om door te kunnen lezen. „Een veel hoger percentage dan het aantal men sen dat na een proefabonnement op een krant besluit een vaste abonnee te worden." De link tussen de digitale wereld en de papieren media die Blendle legt, wordt zelden zichtbaar. Tot afgelopen zaterdagmiddag in Utrecht. De 'artikelenwinkel' opent daar voor het eerst ook in de échte wereld de deuren. Mid den in het Utrechtse winkelcen trum Hoog Catharijne. Tien minuten voordat Klopping ceremonieel een lintje doorknipt, De schaalvergroting in de sector zet komende jaren door. In april worden de melkquota afgeschaft die de hoeveelheid melk die boe ren mogen produceren nu nog be perken. Tot 2020 stijgt het aantal koeien daardoor met 5 procent tot 1,6 miljoen. Daar staat tegenover dat veel oudere boeren met kleine bedrijven het voor gezien hou den. Het aantal melkveebedrijven daalt tot 2020 met 20 procent. De bedrijven die overblijven, breiden uit. Het aantal 'megastallen' met meer dan 250 koeien verdubbelt volgens Alterra tot meer dan vijf honderd. Hoe groter bedrijven zijn, hoe minder koeien in de wei staan. Bij bedrijven met meer dan 250 koeien staat nu 60 procent van de koeien permanent op stal, tegen over gemiddeld 30 procent in de hele melkveehouderij. „Om koeien te laten weiden, is genoeg grond nodig vlakbij de stal, waar de melkmachine staat", verklaart onderzoeker Herman Agricola. „Als het perceel rond hun boerde rij te klein is, zijn boeren genood zaakt de koeien op stal te laten." De trend dat in het landschap steeds minder koeien te zien zijn, is al zeker vijftien jaar gaande. De afgelopen drie jaar bleef het aan tal koeien in de wei ongeveer ge lijk. Dat is mede te danken aan zuivelbedrijven die boeren een kleine premie betalen als ze hun dieren buiten laten grazen. On danks die inspanningen zal het aantal koeien dat permanent in stallen verdwijnt, volgens Alterra stijgen. Dat heeft gevolgen voor het landschap, dat in Nederland sterk bepaald wordt door de melk veehouderij. Zo worden de stal len en silo's op boerenerven steeds groter. Omdat kleine boe ren stoppen en collega's de grond overnemen, komen stallen leeg te staan. Verrommeling van het land schap ligt op de loer. Alterra waar schuwt dat het draagvlak voor de melkveehouderij in de samenle ving daardoor kan afnemen. Milieudefensie, opdrachtgever van het onderzoek, pleit voor ac tie. „Zuivelbedrijven moeten hun weidegangpremie verhogen", zegt woordvoerster Jacomijn Plui- mers. „Gemeenten en provincies moeten melkveehouders die hun bedrijf willen uitbreiden, weide- gang verplichten. Ook kunnen ze ruilverkaveling stimuleren." Landbouworganisatie LTO erkent dat de weidegang de komende ja ren onder druk staat als gevolg van de schaalvergroting in de melkveehouderij. „Ook wij vin den het belangrijk dat koeien in de wei blijven", zegt woordvoer der Kees Romijn. „Of instrumen ten als weidegangpremie en ruil verkaveling dat kunnen bewerk stelligen, zal de tijd leren." Blendle laat even gezicht Alexander Klopping, oprichter Blendle Alexander Klopping (links) en Mar ten Blankesteijn in de Blendle pop-up store. Voor 20 cent kon den mensen in de winkel een arti kel uit een krant knippen, foto HH door Paul Bots door Annemieke van Dongen WACENINCEN - In 2020 komt 37 procent van de koeien nooit meer buiten. Dat voorspelt het Wage- ningse onderzoeksinstituut Alterra in een rapport over de toekomst van de melkveehouderij dat van daag verschijnt. Doordat melkveebedrijven steeds groter worden, verdwijnen meer koeien in de stal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 6