Eredienst
Blof voor
inspirator
Thé Lau
Ruzies stoppen vereist toverkracht
Jasper van Damme blaast zich in beat band
ZEELAND 23
middelburg - Meestal heeft Marie
ke Meijer zelf wel een toneelstuk
op het oog. Zij houdt van repertoi
re dat een beetje afwijkt van het
geijkte. Maar dit keer ging het an
ders. Zij kreeg van het Middel
burgs Theater de uitnodiging een
wintervoorstelling voor jong en
oud te komen regisseren en het
script daarvoor lag op de plank:
Heksie van de Belgische schrijver,
zanger, gitarist en acteur Hugo
Matthysen. De voorstelling gaat
zaterdag in première in het Mi-
nitheater in Middelburg.
„Eerst even de tekst lezen", luid
de Meijers voorbehoud, maar haar
De sfeer doet een
beetje denken aan
de boeken van
Roald Dahl. Daar
houd ik van
besluit op de uitnodiging in te
gaan was snel genomen. „Het
stuk spreekt me enorm aan, een
beetje surrealistisch. Daar houd
ik van. De sfeer doet een beetje
denken aan de boeken van Roald
Dahl. Daar heb ik ook altijd erg ge
noten. Bovendien is het stuk echt
geschikt voor iedereen tussen zeg
maar 6 en 96 jaar. Als je natuur
lijk bereid bent een beetje mee te
gaan in die fantasiesfeer", zegt de
regisseur.
Het verhaal gaat een kleine heks
die ruzie maken niet leuk vindt,
maar in haar familie gebeurt dat
wel voortdurend. Als Heksie 16
jaar wordt, mag ze zelf gaan tove
ren, maar dat wil ze niet. „Tove
naars zijn ruziemakers", consta
teert zij. De enige die zou kunnen
helpen is de Grote Heks, ofwel
haar grootmoeder. Heksie moet
echter een lange avonturentocht
afleggen om haar oma echt te kun
nen bereiken. Op die tocht komt
zij allerlei opmerkelijke figuren te
gen: een voetballende dribbel
draak en Roger, het Rottige Rund
om maar enkelen te noemen. In
tussen vraagt Heksie zich af of zij
zelf wel genoeg toverkracht bezit
om de ruzies te stoppen.
„Het leuke is dat er ook nog zeven
liedjes door de voorstelling verwe
ven zitten die het verhaal extra
voortstuwen. Daar zitten solo's
in, een duet en zelfs een rap. Om
dat zingen toch echt weer wat an
ders is dan regisseren, hebben we
Ellis Jane als zangcoach aangetrok
ken. Ik vind het mooi om te zien
hoe zij de spelers kwalitatief echt
een stapje hoger kan brengen met
zingen", vertelt Meijer. Tot haar
verrassing leverde de auditie pre
cies de juiste mensen op om een
geschikte cast voor Heksie mee te
vormen. Een goede mix van man,
vrouw en jong en wat ouder.
„Ik ben begonnen met de spelers
te stimuleren tot uitvergroot spel.
Tovenaars zijn
ruziemakers,
ledereen in mijn
familie maakt
altijd ruzie
Dat vergt de stijl van dit stuk. De
ene speler doet dat wat makkelij
ker dan de andere. Soms moet er
wat schroom overwonnen wor
den, maar in de loop van het pro
ces gaat iedereen erin mee", aldus
de regisseur. Zij prijst zich geluk
kig dat het Middelburgs Theater
goed contact had gelegd met pro
fessioneel Jeugdtheater Het Paleis
in Antwerpen, die dit stuk eerder
had uitgebracht. Het Paleis was
bereid de kostuums uit te lenen.
„We zijn ze in Antwerpen gaan
ophalen en vervolgens leek thuis
bij het passen wel of ze voor onze
spelers gemaakt waren."
Het decor vergde aanzienlijk
meer eigen inbreng. „Daar was
echt veel inventiteit voor nodig,
maar gelukkig heb ik Izaak Won-
dergem in de cast. Hij kan naast
spelen, ook nog eens goed ontwer
pen en wat hij bedenkt kan hij
dan nog zelf maken ook met hulp
van andere enthousiastelingen."
AMSTERDAM - Knap als je met een
finale waarop velen hoopten en
ook wel een beetje rekenden een
concert vol verrassingen nog weet
te overtreffen. Het lukte Blof zater
dagavond in de Amsterdamse Zig-
go Dome. Bij het gastoptreden van
Thé Lau tijdens de laatste toegift
verbleekten de bepaald niet misse
lijke bijdragen van Miss Montreal,
Mr Probz, Rowwen Hèze en Chefs
Special-zanger Joshua Nolet.
Anders dan bij Concert at Sea was
de terminaal zieke zanger van
The Scene zaterdag voldoende in
vorm om mee te kunnen zingen
met zijn liedje 'Iedereen is van de
wereld', dat de laatste tijd steevast
tot de toegiften van Blof behoort.
Hij heeft niet meer de stem van
weleer, maar de emotionele en ge
dreven uitvoering greep de zeven
tienduizend aanwezigen - Ziggo
Dome was uitverkocht - bij de
keel. Lau en de Blof-leden waren
zichtbaar ontroerd toen de mu
ziek stilviel en het publiek hen
massaal en keihard „Iedereen is
van de wereld en de wereld is van
iedereen" bleef toezingen.
Het mooie eerbetoon aan de zan
ger die met The Scene de belang
rijkste inspiratiebron was voor
Blof volgde op een reeks aan gast
optredens. Miss Montreal schitter
de in 'We doen wat we kunnen'
en zanger Jack Poels en accordeo
nist Tren van Enckevort van Row
wen Hèze gaven 'Aan de kust' en
de carnavaleske versie van 'Twee
koude handen' een Limburgs tint
je mee. Bij 'Bestel mar' ging het
dak er bijna af. En verrassend was
dat niet Nielson of Ilse de Lange -
met wie Blof recentelijk liedjes
opnam - opdraafden, maar Mr
Probz en Joshua Nolet. Nog verras
sender was wat Blof met hun hits
'Waves' en 'In your arms' had ge
daan. De eerste coupletten van
beide liedjes werden door Jakob-
sen in prachtig Nederlands gezon
gen, waarna de zangers op het po
dium werden genodigd om ze in
het Engelse origineel af te maken.
Op dat podium was een bouw
werk opgetrokken dat plaats bood
aan twee enorme videoschermen.
Het geheel werd omlijst met een
gigantische neonpresentatie, geba
seerd op de vormgeving van het
laatste album In het midden van al
les, en een grote licht- en laser
show. Boven de bandleden fun
geerde een derde, bewegend doek
beurtelings als projectiescherm
en - wanneer de podiumsetting
om wat meer intimiteit vroeg -
als verlaagd dak.
De bombast van liedjes als 'Klaar
voor', 'Mens' en 'Wraak' werd zo
doende in beeld nog extra aange
zet. Geraffineerder was de onder
steuning bij 'Harder dan ik heb
ben kan', waar videobeelden van
de spelende muzikanten achter
een beregend raam zichtbaar wa
ren, en 'Hier' waarbij enorme
kerkramen in glas-en-lood wer
den geprojecteerd, referend aan
de regels 'hier ben ik heilig, dit is
mijn kerk'. Het enthousiasme van
het publiek grensde, zeker in de
toegiften, aan verafgoding. Vrij
wel onopgemerkt waren ook ko
ning Willem-Alexander en konin
gin Maxima aanwezig.
De jongste muzikant in de
Rumbata Beat Band, de Mid
delburgse saxofonist Jasper van
Damme, timmert flink aan de
weg. Niet alleen met zijn band
Tommy Moustache. Van Damme
won de Conservatorium Talent
Award én de Dutch Jazz Competi
tion met het Loran Witteveen
Quintet. Het levert hem een
mooie Young VIPS tournee op.
Van Damme kwam per toeval in
de Rumbata Beat Band. „Een van
de oorspronkelijke saxofonisten
was op de eerste repetitie verhin
derd", zegt de saxofonist. „Daar
voor viel ik in. Het eerste optre
den en de cd-opnamen kon hij
ook niet doen dus die deed ik. En
toen zat ik erbij." Van Damme
heeft het naar zijn zin in deze
band. „Het is muziek met een
beat, altijd met een dansbare com
ponent erin. Vooral de vier com
ponisten brengen de stukken in,
maar met zijn allen maken we die
af. Ieder met zijn eigen inbreng.
Daarbij is er een duidelijke rich
ting: het moet passen binnen het
concept beat band."
MAANDAG 15 DECEMBER 2014
door Ernstjan Rozendaal
van Rumbata Beat Band
door Ali Pankow
Marieke Meijer, regisseur
Heksie
Zaterdag 20 december (première),
19.00 uur; zondag 21 december,
14.30 uur, Minitheater, Middelburg.
Daar tot en met 4 januari; voor speel
lijst en kaartverkoop zie:
www.middelburgstheater.nl
In de Rumbata Beat Band wordt jazz, Latin, soul en beat tot een eenheid gebracht.
Jasper van Damme.