Eredienst Blof voor inspirator Thé Lau Ruzies stoppen vereist toverkracht Jasper van Damme blaast zich in beat band ZEELAND 23 middelburg - Meestal heeft Marie ke Meijer zelf wel een toneelstuk op het oog. Zij houdt van repertoi re dat een beetje afwijkt van het geijkte. Maar dit keer ging het an ders. Zij kreeg van het Middel burgs Theater de uitnodiging een wintervoorstelling voor jong en oud te komen regisseren en het script daarvoor lag op de plank: Heksie van de Belgische schrijver, zanger, gitarist en acteur Hugo Matthysen. De voorstelling gaat zaterdag in première in het Mi- nitheater in Middelburg. „Eerst even de tekst lezen", luid de Meijers voorbehoud, maar haar De sfeer doet een beetje denken aan de boeken van Roald Dahl. Daar houd ik van besluit op de uitnodiging in te gaan was snel genomen. „Het stuk spreekt me enorm aan, een beetje surrealistisch. Daar houd ik van. De sfeer doet een beetje denken aan de boeken van Roald Dahl. Daar heb ik ook altijd erg ge noten. Bovendien is het stuk echt geschikt voor iedereen tussen zeg maar 6 en 96 jaar. Als je natuur lijk bereid bent een beetje mee te gaan in die fantasiesfeer", zegt de regisseur. Het verhaal gaat een kleine heks die ruzie maken niet leuk vindt, maar in haar familie gebeurt dat wel voortdurend. Als Heksie 16 jaar wordt, mag ze zelf gaan tove ren, maar dat wil ze niet. „Tove naars zijn ruziemakers", consta teert zij. De enige die zou kunnen helpen is de Grote Heks, ofwel haar grootmoeder. Heksie moet echter een lange avonturentocht afleggen om haar oma echt te kun nen bereiken. Op die tocht komt zij allerlei opmerkelijke figuren te gen: een voetballende dribbel draak en Roger, het Rottige Rund om maar enkelen te noemen. In tussen vraagt Heksie zich af of zij zelf wel genoeg toverkracht bezit om de ruzies te stoppen. „Het leuke is dat er ook nog zeven liedjes door de voorstelling verwe ven zitten die het verhaal extra voortstuwen. Daar zitten solo's in, een duet en zelfs een rap. Om dat zingen toch echt weer wat an ders is dan regisseren, hebben we Ellis Jane als zangcoach aangetrok ken. Ik vind het mooi om te zien hoe zij de spelers kwalitatief echt een stapje hoger kan brengen met zingen", vertelt Meijer. Tot haar verrassing leverde de auditie pre cies de juiste mensen op om een geschikte cast voor Heksie mee te vormen. Een goede mix van man, vrouw en jong en wat ouder. „Ik ben begonnen met de spelers te stimuleren tot uitvergroot spel. Tovenaars zijn ruziemakers, ledereen in mijn familie maakt altijd ruzie Dat vergt de stijl van dit stuk. De ene speler doet dat wat makkelij ker dan de andere. Soms moet er wat schroom overwonnen wor den, maar in de loop van het pro ces gaat iedereen erin mee", aldus de regisseur. Zij prijst zich geluk kig dat het Middelburgs Theater goed contact had gelegd met pro fessioneel Jeugdtheater Het Paleis in Antwerpen, die dit stuk eerder had uitgebracht. Het Paleis was bereid de kostuums uit te lenen. „We zijn ze in Antwerpen gaan ophalen en vervolgens leek thuis bij het passen wel of ze voor onze spelers gemaakt waren." Het decor vergde aanzienlijk meer eigen inbreng. „Daar was echt veel inventiteit voor nodig, maar gelukkig heb ik Izaak Won- dergem in de cast. Hij kan naast spelen, ook nog eens goed ontwer pen en wat hij bedenkt kan hij dan nog zelf maken ook met hulp van andere enthousiastelingen." AMSTERDAM - Knap als je met een finale waarop velen hoopten en ook wel een beetje rekenden een concert vol verrassingen nog weet te overtreffen. Het lukte Blof zater dagavond in de Amsterdamse Zig- go Dome. Bij het gastoptreden van Thé Lau tijdens de laatste toegift verbleekten de bepaald niet misse lijke bijdragen van Miss Montreal, Mr Probz, Rowwen Hèze en Chefs Special-zanger Joshua Nolet. Anders dan bij Concert at Sea was de terminaal zieke zanger van The Scene zaterdag voldoende in vorm om mee te kunnen zingen met zijn liedje 'Iedereen is van de wereld', dat de laatste tijd steevast tot de toegiften van Blof behoort. Hij heeft niet meer de stem van weleer, maar de emotionele en ge dreven uitvoering greep de zeven tienduizend aanwezigen - Ziggo Dome was uitverkocht - bij de keel. Lau en de Blof-leden waren zichtbaar ontroerd toen de mu ziek stilviel en het publiek hen massaal en keihard „Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen" bleef toezingen. Het mooie eerbetoon aan de zan ger die met The Scene de belang rijkste inspiratiebron was voor Blof volgde op een reeks aan gast optredens. Miss Montreal schitter de in 'We doen wat we kunnen' en zanger Jack Poels en accordeo nist Tren van Enckevort van Row wen Hèze gaven 'Aan de kust' en de carnavaleske versie van 'Twee koude handen' een Limburgs tint je mee. Bij 'Bestel mar' ging het dak er bijna af. En verrassend was dat niet Nielson of Ilse de Lange - met wie Blof recentelijk liedjes opnam - opdraafden, maar Mr Probz en Joshua Nolet. Nog verras sender was wat Blof met hun hits 'Waves' en 'In your arms' had ge daan. De eerste coupletten van beide liedjes werden door Jakob- sen in prachtig Nederlands gezon gen, waarna de zangers op het po dium werden genodigd om ze in het Engelse origineel af te maken. Op dat podium was een bouw werk opgetrokken dat plaats bood aan twee enorme videoschermen. Het geheel werd omlijst met een gigantische neonpresentatie, geba seerd op de vormgeving van het laatste album In het midden van al les, en een grote licht- en laser show. Boven de bandleden fun geerde een derde, bewegend doek beurtelings als projectiescherm en - wanneer de podiumsetting om wat meer intimiteit vroeg - als verlaagd dak. De bombast van liedjes als 'Klaar voor', 'Mens' en 'Wraak' werd zo doende in beeld nog extra aange zet. Geraffineerder was de onder steuning bij 'Harder dan ik heb ben kan', waar videobeelden van de spelende muzikanten achter een beregend raam zichtbaar wa ren, en 'Hier' waarbij enorme kerkramen in glas-en-lood wer den geprojecteerd, referend aan de regels 'hier ben ik heilig, dit is mijn kerk'. Het enthousiasme van het publiek grensde, zeker in de toegiften, aan verafgoding. Vrij wel onopgemerkt waren ook ko ning Willem-Alexander en konin gin Maxima aanwezig. De jongste muzikant in de Rumbata Beat Band, de Mid delburgse saxofonist Jasper van Damme, timmert flink aan de weg. Niet alleen met zijn band Tommy Moustache. Van Damme won de Conservatorium Talent Award én de Dutch Jazz Competi tion met het Loran Witteveen Quintet. Het levert hem een mooie Young VIPS tournee op. Van Damme kwam per toeval in de Rumbata Beat Band. „Een van de oorspronkelijke saxofonisten was op de eerste repetitie verhin derd", zegt de saxofonist. „Daar voor viel ik in. Het eerste optre den en de cd-opnamen kon hij ook niet doen dus die deed ik. En toen zat ik erbij." Van Damme heeft het naar zijn zin in deze band. „Het is muziek met een beat, altijd met een dansbare com ponent erin. Vooral de vier com ponisten brengen de stukken in, maar met zijn allen maken we die af. Ieder met zijn eigen inbreng. Daarbij is er een duidelijke rich ting: het moet passen binnen het concept beat band." MAANDAG 15 DECEMBER 2014 door Ernstjan Rozendaal van Rumbata Beat Band door Ali Pankow Marieke Meijer, regisseur Heksie Zaterdag 20 december (première), 19.00 uur; zondag 21 december, 14.30 uur, Minitheater, Middelburg. Daar tot en met 4 januari; voor speel lijst en kaartverkoop zie: www.middelburgstheater.nl In de Rumbata Beat Band wordt jazz, Latin, soul en beat tot een eenheid gebracht. Jasper van Damme.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49