Zeeland heeft in 2014 toch weer veel voor elkaar gebokst
Kansen
ZEELAND 21
Provincie ziet
graag meer
marineschepen
KNRM schiet
sportvisboot te
hulp voor kust
Breskens
De Zeeuwse Zetel
m
Gedeputeerde Kees van Beveren
(CDA) kopte die voorzet van Sta
tenlid Tom Aalfs (D66 vrijdag
gretig in. Maar hij tekende daar
wel direct bij aan dat het terrein
eigendom is van Zeeland
Seaports. Het havenbedrijf be
paalt uiteindelijk aan wie de
grond wordt verpacht en voor die
hoek zijn er momenteel meerdere
gegadigden, aldus Van Beveren.
„Dat maakt het lastig."
Het bevoorradingsschip Karei
Doorman heeft de afgelopen
week in de Scaldiahaven van Ver-
brugge nieuwe hulpgoederen in
geladen voor een tweede reis naar
de door ebola getroffen landen in
de Golf van Guinee. Aalfs ziet mo
gelijkheden het oude Dart-Line
terrein aan de Buitenhaven vaker
in te zetten voor dergelijke doel
einden.
De strategische ligging van Vlis
singen maakt het volgens de ge
pensioneerd landmachtofficier
ook tot een prima uitvalsbasis
voor patrouilleschepen van de Ne
derlandse én Belgische marine.
BRESKENS - De Koninklijke Neder
landse Reddingsmaatschappij
(KNRM) is zaterdagochtend een
sportvisbootje te hulp geschoten
dat stil was komen te liggen voor
de kust van Breskens. De vissers
boot kwam rond half 10 in de pro
blemen. De boot, bemand door
vier mannen, had juist de haven
van Breskens verlaten, toen de
motor er mee stopte. Er bleek een
probleem met de brandstoftoe
voer te zijn, dat niet een twee
drie was op te lossen. De beman
ning vroeg daarop om hulp van
de kustwacht.
Reddingsboot Zeemanshoop nam
de sportvisboot op sleeptouw en
bracht het terug in de haven van
Breskens.
Dit is een wekelijkse rubriek over
wat voor en achter de schermen
speelt in politiek Den Haag.
Nog een klein weekje. Dan zit
het er op en gaat de Tweede Ka
mer met kerstreces. Veel span
nends staat er voor Zeeland niet
meer op de agenda. En dus is het
een goed moment om terug te
kijken. Wat heeft Zeeland in
2014 gescoord?
Eigenlijk is het niet eerlijk om
het te doen. Maar eigenwijs als ik
ben, doe ik het toch: even terug
kijken naar 2013. Wat was dat een
topjaar. Zeeland kreeg een mari
nierskazerne, een tweede afslag
van de A58 bij Goes en na veel ge
steggel bleef gevangenis Toren-
tijd open en hield Zeeland een
belastingkantoor. Stuk voor stuk
waren het resultaten van jaren
lang intensief lobbyen. En dat
viel in 2013 toevallig samen.
Met dat in het achterhoofd, lijkt
2014 minder succesvol. Maar dat
kun je dus niet zeggen. Want
niet alles waaraan hard is getrok
ken, kan al als een succes worden
ingeboekt. Als je dat weet, dan
heeft Zeeland in 2014 toch weer
veel voor elkaar gebokst.
Wat te denken van een versoepe
ling van de nieuwe stikstofre-
gels? Daardoor kunnen bedrijven
ook in de toekomst uitbreiden en
kan de BV Zeeland vooruit.
Havenbedrijf Zeeland Seaports
kan weer opgelucht adem halen.
Na fel protest (samen met Rotter
dam, Amsterdam, Moerdijk en
Groningen) hoeven de havens
toch geen vennootschapsbelas
ting te betalen.
Ook bij gemeenten met veel va
kantiehuisjes is de vlag uitge
gaan. Zij worden gelukkig finan
cieel niet de dupe van een nieu
we rekenmethode.
Nog zo'n succes is dat het kabi
net de ideeën uit de regio heeft
overgenomen over het terugbren
gen van (beperkt) getij op het
Volkerak-Zoommeer en de Greve
lingen. Daarmee zijn er ook kan
sen voor de bouw van een getij-
dencentrale in de Brouwersdam.
En dat is nog niet alles. Want
Zeeland kan volop profiteren van
de komst van een mega-windmo-
lenpark voor de monding van de
Westerschelde. En er liggen vol
op kansen voor scholen en bedrij
ven nu op vliegbasis Woens-
drecht de motoren van straalja
ger JSF onderhouden gaan wor
den.
Heeft Zeeland dan alles bereikt
wat ze wilde? De vraag stellen is
hem beantwoorden. Helaas lukte
het niet om het kabinet ervan te
overtuigen dat de pompstations
in de grensstreek minder brand
stof verkopen door de accijnsver
hoging op diesel en lpg. Ook luk
te het niet om subsidie te krijgen
voor het ombouwen van de ko
lencentrale in Borsele naar een
'groene' stroomfabriek.
Al met al is 2014 een prima
'Zeeuws Haags' jaar. Lang is nog
nagepraat over het Zeeuws diner
in Nieuwspoort. Daar zette Zee
land zich in februari op de kaart
als een provincie vol kansen. Een
provincie die niet klaagt, maar
doet. Dat biedt volop perspectief
voor 2015.
MAANDAG 15 DECEMBER 2014
I Zo moet Pirateneilland in de Grevelingen er volgens het plan van Henk Gravestein (linksboven) komen uit te zien. Op de bestaande mosselbank voor de
jachthaven bij Bruinisse wordt een fort gebouwd. De attractie moet 1 april 2016 de deuren openen, foto Marieke Mandemaker/artist impression BTL
middelburg - De provincie zegt al
le medewerking toe voor een fre
quenter gebruik van de haven van
Vlissingen door de marine.
door Jeffrey Kutterink