Minister Schippers positief over NIPT 40.000 gezinnen behouden toeslag Spoorwegen kopen 178 Sprinters, maar volle trein blijft IN HET NIEUWS 3 S®i Maand meer tijd voor aangifte y-^HaaaS saste DEN HAAG - De kans dat de Niet- Invasieve Prenatale Test (NIPT) volgend jaar voor alle zwangeren wordt opengesteld, is aanzienlijk. De minister van Volksgezondheid Edith Schippers (WD) staat er po sitief tegenover. Ze besloot vorig jaar de NIPT niet alleen toe te staan, maar ook te laten vergoe den voor vrouwen met een ver hoogd risico op een kindje met een chromosoomafwijking. Als uit het advies van de Gezond heidsraad blijkt dat de bloedtest ook aan vrouwen zonder ver hoogd risico op een chromosoom- afwijking kan worden aangebo den, zal ze die zo snel mogelijk in voeren, liet de minister onlangs bij een debat in de Tweede Kamer weten. Over hoe toegankelijk de test dan is, maakt PvdA-Kamerlid Agnes Wolbert zich zorgen: „Ik wil niet dat een goede test alleen beschik baar is voor mensen die 500 euro kunnen betalen." De combinatietest kost ongeveer 160 euro en wordt per 1 januari niet meer vergoed. Dat was al niet het geval voor vrouwen jonger dan 36 jaar, maar straks dus voor geen enkele vrouw. De Gezond heidsraad heeft namelijk gecon cludeerd dat de leeftijdsgrens van de moeder geen goede indicatie geeft van een verhoogd risico, ter wijl dat jaren wel de overtuiging was. Het is de hoogste tijd het ge hele screeningsbeleid tegen het licht te houden, vindt de minis ter. Die opdracht heeft ze dan ook aan de Gezondheidsraad gegeven. De resultaten worden in de loop van 2015 verwacht, net als die van de betrouwbaarheid van de NIPT voor vrouwen zonder verhoogd ri sico. Kamerlid Wolbert ziet de resulta ten liever vandaag dan morgen: „Zeker nu vrouwen uitwijken naar België voor dure testen. Dat moeten we niet willen." DEN HAAG - De Belastingdienst zal het kindgebonden budget van zo'n 40.000 alleenstaande ouders ongemoeid laten. De toeslagen zullen niet worden verrekend met geld dat eerder te veel werd uitgekeerd. De Belastingdienst wil voorko men dat de gezinnen onder het bestaansminimum zouden ko men. De Nationale Ombudsman heeft dat gisteren bekendgemaakt in het journalistieke onderzoeks programma Reporter Radio van de KRO. De ombudsman drong eerder aan op het stopzetten van het verreke nen van het kindgebonden bud get. Hij deed dat na het rapport Be lastingdienst: bron van armoede? van de Landelijke Organisatie So ciaal Raadslieden. Daaruit blijkt dat de Belastingdienst steeds va ker mensen in de problemen brengt. Bij het terughalen van te veel be taalde bedragen houdt de Belas tingdienst geen rekening met de beslagvrije voet. Dit is een bedrag dat mensen minimaal moeten ontvangen om op het bestaansmi nimum te blijven. Het bestaans minimum bedraagt 90 procent van de bijstand. In de Tweede Kamer heeft vooral de Christenunie er al vaker op aangedrongen dat de Belasting dienst rekening gaat houden met de belastingvrije voet. DEN HAAG - Belastingplichtigen krijgen volgend jaar een maand uitstel voor het doen van hun belastingaangifte. De aangifte hoeft pas op 1 mei binnen te zijn in plaats van op 1 april. Dat heeft een woordvoerder van het minis terie van Financiën gisteren ge zegd. Door het uitstel kunnen, zo hoopt de fiscus, zoveel mogelijk mensen gebruikmaken van de vooraf inge vulde aangifte. Die is op 1 maart binnen. UTRECHT - De NS trekt naar schat ting 750 miljoen euro uit voor de aanschaf van 178 nieuwe Sprinter- treinen. Wie denkt dat reizigers organisatie Rover straks het meld punt voor volle treinen kan sluiten, heeft het mis. „De volle trein zal altijd blijven. In de spits hoort staan er nu een maal soms bij", stelt een woord voerder van de NS. „Maar de reizi ger zal straks merken dat we rui mer in ons jasje zitten." In 2016 hopen de spoorwegen de eerste zestig nieuwe treinen bin nen te hebben. Ze zijn besteld bij de Zwitserse fabrikant Stadler, die onder meer ook de treinen voor de Limburgse vervoerder Veolia maakte. Vooral de snelle le vertijd zorgde ervoor dat de NS de bestelling van de zestig Stad- ler-Flirts onderhands gunde aan de Zwitsers. De overige 118 nieu we Sprinters zijn via een Europe se aanbesteding besteld bij de Spaanse fabrikant CAF die al va ker treinen voor de NS heeft ge bouwd. Deze Civity-treinen wor den vanaf 2018 geleverd. Het interieur van de twee ver schillende nieuwe generatie Sprinters zal weinig afwijken van de Sprinters die nu rondrijden. Grote ramen zorgen voor veel licht. Grote deuren moeten er voor zorgen dat mensen snel in en uit kunnen stappen. Voor rol stoelers wordt ruimte gereser veerd en worden invalidentoilet ten ingebouwd. Die eis heeft de reizigersorganisatie ook gesteld. Dat de klant in de toekomst regel matig moet staan, vindt Rover geen groot probleem. Zeker in de Sprinter, die op kortere trajecten rijdt, is staan vaak geen punt. De spoorwegen hebben bij de aan schaf nadrukkelijk gekozen voor degelijkheid, zegt de woordvoer der. „We hebben lessen getrok ken uit het verleden met bijvoor- Zestig nieuwe treinen zijn van Zwitserse makelij. De overige 118 komen van een Spaanse fabrikant beeld de aanschaf van de V250." De V250 is de Italiaanse trein vol gebreken die in Nederland beter bekendstaat als de Fyra. De 178 treinen die nu besteld zijn, zijn bestaande modellen die zich elders al bewezen hebben. Het materieel vervangt deels de Mat-64, oftewel de apenkop, die nog op enkele plekken als stop trein wordt ingezet. Het cijfer 64 staat voor het bouwjaar van de trein die na dertig jaar afgeschre ven zou zijn. Niet alle nieuwe treinen zijn be doeld als vervanging van ouder materiaal. Het totale wagenpark van de NS wordt uitgebreid. Vol gens de woordvoerder heeft de NS nu te weinig materieel. Door het wegvallen van de Fyra-trei- nen op de hogesnelheidslijn is re- servematerieel daar ingezet om vervangende dienstregelingen te draaien. De komende jaren moeten be staande treinen ook voorzien wor den van het nieuwe beveiligings systeem ERTMS. Tijdens het in bouwen van het systeem zijn ver vangende treinen nodig. Verder verwacht de NS meer reizigers doordat straks ook mbo-leerlin- gen een studentenkaart voor het openbaar vervoer krijgen. Voor de nog langere termijn zijn de spoorwegen een aanbestedings procedure begonnen voor nieuwe intercitytreinen. Vier fabrikanten dingen mee naar de opdracht. De nieuwe intercity moet over een jaar of zeven gaan rijden. MAANDAG 8 DECEMBER 2014 Bij de NIPT wordt het bloed in een laboratorium onderzocht op DNA-sporen. foto Getty Images door Paul Bots

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64