Minister
Schippers
positief
over NIPT
40.000
gezinnen
behouden
toeslag
Spoorwegen kopen 178 Sprinters, maar volle trein blijft
IN HET NIEUWS 3
S®i
Maand meer tijd
voor aangifte
y-^HaaaS
saste
DEN HAAG - De kans dat de Niet-
Invasieve Prenatale Test (NIPT)
volgend jaar voor alle zwangeren
wordt opengesteld, is aanzienlijk.
De minister van Volksgezondheid
Edith Schippers (WD) staat er po
sitief tegenover. Ze besloot vorig
jaar de NIPT niet alleen toe te
staan, maar ook te laten vergoe
den voor vrouwen met een ver
hoogd risico op een kindje met
een chromosoomafwijking.
Als uit het advies van de Gezond
heidsraad blijkt dat de bloedtest
ook aan vrouwen zonder ver
hoogd risico op een chromosoom-
afwijking kan worden aangebo
den, zal ze die zo snel mogelijk in
voeren, liet de minister onlangs
bij een debat in de Tweede Kamer
weten.
Over hoe toegankelijk de test dan
is, maakt PvdA-Kamerlid Agnes
Wolbert zich zorgen: „Ik wil niet
dat een goede test alleen beschik
baar is voor mensen die 500 euro
kunnen betalen."
De combinatietest kost ongeveer
160 euro en wordt per 1 januari
niet meer vergoed. Dat was al niet
het geval voor vrouwen jonger
dan 36 jaar, maar straks dus voor
geen enkele vrouw. De Gezond
heidsraad heeft namelijk gecon
cludeerd dat de leeftijdsgrens van
de moeder geen goede indicatie
geeft van een verhoogd risico, ter
wijl dat jaren wel de overtuiging
was. Het is de hoogste tijd het ge
hele screeningsbeleid tegen het
licht te houden, vindt de minis
ter. Die opdracht heeft ze dan ook
aan de Gezondheidsraad gegeven.
De resultaten worden in de loop
van 2015 verwacht, net als die van
de betrouwbaarheid van de NIPT
voor vrouwen zonder verhoogd ri
sico.
Kamerlid Wolbert ziet de resulta
ten liever vandaag dan morgen:
„Zeker nu vrouwen uitwijken
naar België voor dure testen. Dat
moeten we niet willen."
DEN HAAG - De Belastingdienst zal
het kindgebonden budget van
zo'n 40.000 alleenstaande ouders
ongemoeid laten. De toeslagen
zullen niet worden verrekend
met geld dat eerder te veel werd
uitgekeerd.
De Belastingdienst wil voorko
men dat de gezinnen onder het
bestaansminimum zouden ko
men. De Nationale Ombudsman
heeft dat gisteren bekendgemaakt
in het journalistieke onderzoeks
programma Reporter Radio van de
KRO.
De ombudsman drong eerder aan
op het stopzetten van het verreke
nen van het kindgebonden bud
get. Hij deed dat na het rapport Be
lastingdienst: bron van armoede?
van de Landelijke Organisatie So
ciaal Raadslieden. Daaruit blijkt
dat de Belastingdienst steeds va
ker mensen in de problemen
brengt.
Bij het terughalen van te veel be
taalde bedragen houdt de Belas
tingdienst geen rekening met de
beslagvrije voet. Dit is een bedrag
dat mensen minimaal moeten
ontvangen om op het bestaansmi
nimum te blijven. Het bestaans
minimum bedraagt 90 procent
van de bijstand.
In de Tweede Kamer heeft vooral
de Christenunie er al vaker op
aangedrongen dat de Belasting
dienst rekening gaat houden met
de belastingvrije voet.
DEN HAAG - Belastingplichtigen
krijgen volgend jaar een maand
uitstel voor het doen van hun
belastingaangifte. De aangifte
hoeft pas op 1 mei binnen te zijn
in plaats van op 1 april. Dat heeft
een woordvoerder van het minis
terie van Financiën gisteren ge
zegd.
Door het uitstel kunnen, zo hoopt
de fiscus, zoveel mogelijk mensen
gebruikmaken van de vooraf inge
vulde aangifte. Die is op 1 maart
binnen.
UTRECHT - De NS trekt naar schat
ting 750 miljoen euro uit voor de
aanschaf van 178 nieuwe Sprinter-
treinen. Wie denkt dat reizigers
organisatie Rover straks het meld
punt voor volle treinen kan sluiten,
heeft het mis.
„De volle trein zal altijd blijven.
In de spits hoort staan er nu een
maal soms bij", stelt een woord
voerder van de NS. „Maar de reizi
ger zal straks merken dat we rui
mer in ons jasje zitten."
In 2016 hopen de spoorwegen de
eerste zestig nieuwe treinen bin
nen te hebben. Ze zijn besteld bij
de Zwitserse fabrikant Stadler,
die onder meer ook de treinen
voor de Limburgse vervoerder
Veolia maakte. Vooral de snelle le
vertijd zorgde ervoor dat de NS
de bestelling van de zestig Stad-
ler-Flirts onderhands gunde aan
de Zwitsers. De overige 118 nieu
we Sprinters zijn via een Europe
se aanbesteding besteld bij de
Spaanse fabrikant CAF die al va
ker treinen voor de NS heeft ge
bouwd. Deze Civity-treinen wor
den vanaf 2018 geleverd.
Het interieur van de twee ver
schillende nieuwe generatie
Sprinters zal weinig afwijken van
de Sprinters die nu rondrijden.
Grote ramen zorgen voor veel
licht. Grote deuren moeten er
voor zorgen dat mensen snel in
en uit kunnen stappen. Voor rol
stoelers wordt ruimte gereser
veerd en worden invalidentoilet
ten ingebouwd. Die eis heeft de
reizigersorganisatie ook gesteld.
Dat de klant in de toekomst regel
matig moet staan, vindt Rover
geen groot probleem. Zeker in de
Sprinter, die op kortere trajecten
rijdt, is staan vaak geen punt.
De spoorwegen hebben bij de aan
schaf nadrukkelijk gekozen voor
degelijkheid, zegt de woordvoer
der. „We hebben lessen getrok
ken uit het verleden met bijvoor-
Zestig nieuwe treinen zijn
van Zwitserse makelij. De
overige 118 komen van een
Spaanse fabrikant
beeld de aanschaf van de V250."
De V250 is de Italiaanse trein vol
gebreken die in Nederland beter
bekendstaat als de Fyra. De
178 treinen die nu besteld zijn,
zijn bestaande modellen die zich
elders al bewezen hebben.
Het materieel vervangt deels de
Mat-64, oftewel de apenkop, die
nog op enkele plekken als stop
trein wordt ingezet. Het cijfer 64
staat voor het bouwjaar van de
trein die na dertig jaar afgeschre
ven zou zijn.
Niet alle nieuwe treinen zijn be
doeld als vervanging van ouder
materiaal. Het totale wagenpark
van de NS wordt uitgebreid. Vol
gens de woordvoerder heeft de
NS nu te weinig materieel. Door
het wegvallen van de Fyra-trei-
nen op de hogesnelheidslijn is re-
servematerieel daar ingezet om
vervangende dienstregelingen te
draaien.
De komende jaren moeten be
staande treinen ook voorzien wor
den van het nieuwe beveiligings
systeem ERTMS. Tijdens het in
bouwen van het systeem zijn ver
vangende treinen nodig. Verder
verwacht de NS meer reizigers
doordat straks ook mbo-leerlin-
gen een studentenkaart voor het
openbaar vervoer krijgen.
Voor de nog langere termijn zijn
de spoorwegen een aanbestedings
procedure begonnen voor nieuwe
intercitytreinen. Vier fabrikanten
dingen mee naar de opdracht. De
nieuwe intercity moet over een
jaar of zeven gaan rijden.
MAANDAG 8 DECEMBER 2014
Bij de NIPT wordt het bloed in
een laboratorium onderzocht op
DNA-sporen. foto Getty Images
door Paul Bots