tn ZEELAND 29 vent en niet zomaar een projectontwikkelaar met een wild plan. Hij liet met de gemeente een marktonderzoek uitvoeren. „Ook omdat de provincie Zeeland dat wilde, want die moest eerst toestemming geven voordat we iets konden doen." Het onderzoek, uitgevoerd door het bureau Kolprom, pakte redelijk gunstig uit. Wat tegenstanders in de wijde omgeving vreesden, ver lies van veel klanten aan het nieuwe Sasse winkelcentrum, bleek op los zand gebaseerd. Ja, Hulst zou wat aan aantrekkingskracht in boeten, geschat op twee procent. De rest van Zeeuws-Vlaanderen zou juist van de nieuwe trekpleister profiteren. En, niet onbelangrijk, het outletcentrum zou ruim zeshonderd ba nen opleveren en een economische impuls ge ven van honderd miljoen gulden (bijna vijftig miljoen euro). De onderzoeksresultaten waren veelbelovend, zelfs zo veelbelovend dat de al bestaande jaloe zie in de omliggende gemeenten Terneuzen en Hulst werd aangewakkerd. Hulst kwam met een eigen project. Terneuzen deed het voorkomen dat ook te hebben. Goes bleef niet achter en lanceerde eveneens een plan voor een factory outlet center. Het was aan de provincie om als scheidsrech ter een keuze te maken. Lonink kijkt nu nog met weerzin terug op wat er gebeurde. Ter wijl de vorming van een Groot Terneuzen - met de toenmalige gemeenten Terneuzen, Sas van Gent en Axel - al in het verschiet lag, be gon de 'oude' gemeente Terneuzen als geen ander aan de stoelpoten van de Sasse planma kers te zagen. Een door het georganiseerde Zeeuws-Vlaamse midden- en kleinbedrijf aan gemoedigde lobby deed er nog een schepje bo venop om het Sasse outletcentrum te torpede ren. Lonink: „De Zeeuwse ziekte, verdeeld heid, stak de kop op. Het werd ons niet ge gund én onder provincieambtenaren heerste een enorm conservatisme." Het dagelijks provinciebestuur besloot een ei gen onderzoek te laten doen, door BRO uit Vught. De uitkomst was vernietigend. De komst van een factory outlet center, waar dan ook in Zeeland, zou de bestaande midden stand ontwrichten. Het was aan toenmalig ge deputeerde Gert van Zwieten om op basis hiervan de trekker over te halen. De provincie besloot nergens toestemming te geven voor een outletcenter. Smit heeft Sas van Gent alweer lang achter zich gelaten, maar het besluit van de provin cie, genomen in maart 2000, staat hem nog al tijd bij. Hij omschrijft het in twee woorden: „Dom en kortzichtig." Ten Hoor en Lonink kunnen zich daar hele maal in vinden. Lonink spreekt van 'bekrom penheid'. Het gedrag van de provincie en het hele bestuurlijke klimaat in Zeeland - 'elkaar niks gunnen' - was voor hem een reden in 200t uit Sas van Gent te vertrekken om burge meester te worden in Rijssen-Holten. Om ver volgens in 2003 terug te keren als burgemees- Dat het factory outlet center afketste op puur conservatisme, was mede een reden Zeeland een tijdje te verlaten ter van Groot Terneuzen. „Het is altijd nog een open zenuw, hoe met dat outlet center in Sas is omgegaan." Hoe anders had Sas van Gent eruit kunnen zien, als het funshop-dorp er was gekomen. In Nederland zijn uiteindelijk drie factory outlet centra verrezen, Batavia Stad in Lelystad (juli 200t), Designer Outlet Roermond in Roer mond (november 2oor) en Rosada in Roosen daal (november 2006). Batavia Stad verwacht dit jaar 2,3 miljoen bezoekers. Rosada scoort aanzienlijk lager met één miljoen bezoekers, maar breidt na een moeizame periode weer uit. Het succesvolst is Outlet Roermond met vorig jaar 4,7 miljoen bezoekers, een massa die zelfs het Nederlandse toppretpark De Efte- ling niet haalt. Of Sas van Gent succesvol was geworden, staat in de sterren geschreven. De kans van sla gen was groot, is Loninks overtuiging. „Het terrein in Sas van Gent was ideaal voor een outletcentrum, met net over de grens de Ex- presweg Antwerpen-Knokke, dus uitstekend bereikbaar vanuit België, zoals Roermond van uit Duitsland." Achteraf maken Lonink en Ten Hoor zich ook wel verwijten. „We zijn altijd heel open ge weest over het plan", steekt Ten Hoor de hand in eigen boezem, „wellicht te open." De vesti ging van het outlet center in Sas van Gent was volgens hem 'een unieke kans en die krijg je maar één keer'. Lonink zegt nog altijd 'zwaar de pest erin te hebben dat de provincie het project feitelijk nooit inhoudelijk heeft be oordeeld, maar het domweg niet wilde'. Hij heeft uit de hele affaire een wijze les getrok ken. „Als je vernieuwing geen kans geeft, ben je ten dode opgeschreven." Wij zijn altijd open geweest over het plan, achteraf wellicht zelfs iets te open MAANDAG 8 DECEMBER 2014 Sas van Cent fataal Wim ten Hoor (links), oud-voorzit ter van ondernemersvereniging Sas'70, en Jan Lonink, burgemees ter van Sas van Gent van 1998 tot 2001, op het nog altijd bijna maag delijke terrein van de Centrale Sui ker Maatschappij (CSM) aan de zuidkant van Sas van Gent. In 2011 heeft zich er een grote pallet centrale gevestigd. Dat is ook al les. „Dat het outletcentrum er niet mocht komen, is een gemiste kans." foto Peter Nicolai Jan Lonink, indertijd burgemeester Sas van Gent Wim ten Hoor, Sas'70

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 50