REIZEN 21 In het Tunesische Douz, Poort van de Sahara, komen de bedoeïenen ieder jaar rond kerst samen om hun cultuur te vieren. Met dans en poëzie, maar ook met bloedstollende paarden- en kamelenraces. Wolken opstuivend zand geven aan waar heen de hazewind honden hun prooi achtervolgen. Het zijn de beroemde sloughi-honden, Noord-Afrikaanse jachthonden die jagen op klein wild. En jawel, daar komt er een te rug met een konijn in zijn bek. De beste heeft gewonnen. En die beste is niet alleen de hond die het (uitgezette) konijn vangt, maar het ook nog in leven laat. Voor de rondtrekkende bedoeïenen waren deze honden van groot belang voor de voedsel voorziening, het broodnodige kluifje op het bord. Een goeie sloughi voorzag de he le familie van vlees. Hij was dan ook vele kamelen waard en vele vrouwen. Het nomadische leven van de bedoeïenen in de Sahara is zo goed als voorbij. Ze trek ken niet meer met hun kudden door de woestijn, de meesten wonen in dorpen in de regio. Ieder jaar komen ze vanuit de ver ste hoeken van de Sahara nog wel naar het Festival van Douz. In traditionele kledij vie ren ze daar hun cultuur. Bovendien tonen ze hun oude overlevingsvaardigheden. Net buiten Douz staat het enorme H'naiech-stadion, een grote tribune eigen lijk, met de voorkant naar de woestijn ge richt. In het woestijnzand voor de tribune worden de demonstraties gehouden voor een uitzinnig enthousiaste menigte. De ka- melengevechten hebben we net gehad, niet echt een pretje om te zien hoe die beesten elkaar schuimbekkend te lijf gaan als ze concurreren om een vrouwtjeska meel. Maar ze worden tijdig uit elkaar ge haald om verwondingen te voorkomen. Vervolgens zijn er kamelenraces. Onver schrokken jongens zitten op de beesten, vóór de bult, met hun voeten op de hals van de kameel. Dat is kennelijk de manier om snel te gaan. Mijn buurman op de tribu ne legt het me allemaal uit. Dat je je ka meel goed moet uitkiezen. De witte zijn ge bouwd op snelheid, de gele zijn beter om te eten. Wie kameel wil eten, kiest voor de bult, zeker als hij van zout vlees houdt. De sfeer op de tribune is gemoedelijk tot verhit. Mannen schreeuwen instructies, vrouwen geven dadels, koekjes en gekook te eieren door. Nu volgt een rustiger onderdeel, de haar- dans. Zo'n vijftien jonge meisjes met prach tige bossen lang zwart haar zitten op hun knieën en slierten hun haar wild in het rond. Door de lucht, naar achter, naar vo ren, door het zand, en dit alles op de mu ziek van fluiten en trommels van een orkes tje dat achter hen staat. Het lijkt de meisjes in trance te brengen. Maar na zo'n vijf mi nuten is het plotseling afgelopen en ver- WAAR EN WAT dwijnen ze in een van de kamelenharen be doeïenententen, die in een boog om het festivalterrein heen zijn neergezet. Geta toeëerde vrouwen bakken hier berberpiz za's boven een houtvuurtje. Dan volgen de paardenraces. Waarbij het er wel degelijk om gaat wat het snelste paard is, maar ondertussen halen de ruiters ook de ijzingwekkendste strapatsen uit. Zo als al rijdend van het paard springen en meteen weer terug erop. En op hun hoofd staan boven op zo'n racend paard. Prachtig om te zien; wat een training, wat een lef. Opeens loopt er een jochie van een jaar of 3 de renbaan op. Mijn hart staat stil, die gaat verpletterd worden door de voorbijflit sende hoeven! Maar de tribune juicht en stampt, het blijkt onderdeel van de show. Als het paard in volle vaart langs het jochie scheert, laat de ruiter zich naar beneden vallen, grijpt het kind en sleurt hem en zichzelf snel weer omhoog het paard op. Het lijkt wel een indianenfilm. Dan houdt de redder het kind triomfantelijk boven zijn hoofd. Uitzinnig gejuich... Er volgt een meisje, niet veel ouder. Ook zij dwarrelt het zand op en ook zij wordt 'gered'. Door diezelfde ruiter, die nu dus twee kleuters op zijn paard heeft en gewoon doorracet. Nee, dit is niet voor watjes. Deze show is het hoogtepunt van de dag en het publiek reageert met daverend applaus. De zon staat inmiddels laag, kleurt het Sa- hara-zand oranjeroze. Het wordt koud, de bezoekers verlaten het stadion. Vanavond is er buikdansen. Ook wordt er poëzie voor gedragen, dat is eveneens onderdeel van de cultuur van de bedoeïenen. Dan zie ik een wat pips jongetje lopen met een hokje waarin een dier zit. Het is een ko nijn: het konijn van de windhondenrace. Dat was zijn konijn. ZATERDAG 6 DECEMBER 2014 Kerst bij de bedoeïenen door Willemijn Bos TUNESIE Tunis Foto boven: Bedoeïenen te paard. Onder: Meisje in traditionele kleding. In ruil voor een blikje Fanta wilde ze wel op de foto. foto's Willemijn Bos Douz ligt op 2100 kilometer hemelsbreed van Schiphol. Vliegen kan op de luchthaven Tunis-Carthage, op 393 kilometer van Douz. Het Saharafestival duurt vier dagen en wordt jaarlijks rond kerst gehouden. Meer info: Tunesisch Verkeers bureau: www.ont- dektunesie.nl; www.festival- douz.org.tn; www.douz.org.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 45