Van Budel tot de Bahama's. Van Maastricht
tot Marrakech. First Class Aviation in
Eindhoven huurt en verhuurt privé jets.
Voor zakenlieden, artiesten, patiënten of
vakantiegangers.
14 SPECTRUM
Namen noemt hij
niet. Privacy in
de private jet
luchtvaart is ten
slotte een groot
goed. Maar het
zou zomaar kun
nen dat dj Tiësto of Armin van
Buuren vliegt via First Class Aviation
in Eindhoven. Of (inmiddels ex-)voet-
ballers als Ruud van Nistelrooij en
Ruud Gullit. Of captains of industry.
Zoals VDL-topman Wim van der
Leegte? Die moet tenslotte wel eens
naar München, sinds VDL-Nedcar Mi
ni's maakt in Born. Voor vergaderin
gen bij BMW? Toch? Geen ja, geen
nee. Hans Noorlander van First Class
Aviation in Eindhoven zegt niks.
Elton John. Die naam kan hij wel noe
men. „Hij vindt het prima als we ver
tellen dat wij reizen voor hem rege
len."
Iets heroïsch dan? De meest geheim
zinnige vlucht? Noorlander: „Die ging
van Brussel naar Noord-Ierland. Mid
den in de nacht. Een delegatie die on
derhandelde in het Ierse conflict, zo'n
twintig jaar geleden. Ook voor ons ge
heimzinnig. We wisten alleen hoe
veel mensen moesten worden ver
voerd. Niet wie. Het toestel landde in
Noord-Ierland op een afgezet stuk
snelweg. Vier uur later, vroeg in de
ochtend, vloog die delegatie weer te
rug. We weten doorgaans alleen wie
waar naartoe reist. Niet waarom. Vaak
Elton John vindt het
prima als we vertellen
dat we reizen voor
hem regelen
vliegen we zakenmensen, soms cele
brities. Juist die mijden graag het pu
blieke domein als ze reizen."
First Class Aviation maakt meestal
zo'n honderd vluchten per jaar. Met
vliegtuigen die de Eindhovense lucht
vaartmakelaar huurt van particuliere
eigenaren. Doorgaans met vaste pilo
ten en stewardessen.
„Toestellen die bedrijven of particulie
ren zelf hooguit een paar weken of
maanden per jaar nodig hebben. Van
een vierpersoons Cessna tot een Gulf-
stream waar achttien passagiers in
kunnen. Of van een Fokker 50 tot
Boeing 737 voor grote gezelschappen.
Soms huren we ook vliegtuigen van
reguliere luchtvaartmaatschappijen
die plots beschikbaar zijn omdat er
een wijziging is in vluchtschema's of
bestemmingen. Via verhuur kunnen
bedrijven of privé-eigenaren de vaste
lasten van hun vliegtuig drukken. We
hebben onlangs nog een lijnvliegtuig
gehuurd dat een aantal uren aan de
grond stond in Spanje. Konden we
snel een vlucht regelen naar Portugal.
Dat toestel was weer keurig op tijd te
rug. Daarvoor moet je kunnen be
schikken over een enorme database
met toestellen en vluchtschema's."
Die database is Noorlanders belang
rijkste 'gereedschap'.
Private jets. Dan denk je met
een aan klanten met geld.
„We hebben een gepensio
neerde zakenman van Rot
terdam naar Mexico gevlo
gen. Omdat hij niet wilde dat zijn
twee hondjes op een gewone lijn-
vlucht in het vrachtruim zouden moe
ten meevliegen. Zo'n klant let niet op
een paar centen. Zo'n vlucht kost al
gauw twee ton. Tussenstop in New
foundland. Om te tanken. En de hond
jes uit te laten."
„Soms heeft iemand geluk. Die kan
bijna voor niks meevliegen als een
leeg toestel ergens iemand moet opha
Pr ivé j et
voor twee
hond j es
door Joep Crolla