Van Budel tot de Bahama's. Van Maastricht tot Marrakech. First Class Aviation in Eindhoven huurt en verhuurt privé jets. Voor zakenlieden, artiesten, patiënten of vakantiegangers. 14 SPECTRUM Namen noemt hij niet. Privacy in de private jet luchtvaart is ten slotte een groot goed. Maar het zou zomaar kun nen dat dj Tiësto of Armin van Buuren vliegt via First Class Aviation in Eindhoven. Of (inmiddels ex-)voet- ballers als Ruud van Nistelrooij en Ruud Gullit. Of captains of industry. Zoals VDL-topman Wim van der Leegte? Die moet tenslotte wel eens naar München, sinds VDL-Nedcar Mi ni's maakt in Born. Voor vergaderin gen bij BMW? Toch? Geen ja, geen nee. Hans Noorlander van First Class Aviation in Eindhoven zegt niks. Elton John. Die naam kan hij wel noe men. „Hij vindt het prima als we ver tellen dat wij reizen voor hem rege len." Iets heroïsch dan? De meest geheim zinnige vlucht? Noorlander: „Die ging van Brussel naar Noord-Ierland. Mid den in de nacht. Een delegatie die on derhandelde in het Ierse conflict, zo'n twintig jaar geleden. Ook voor ons ge heimzinnig. We wisten alleen hoe veel mensen moesten worden ver voerd. Niet wie. Het toestel landde in Noord-Ierland op een afgezet stuk snelweg. Vier uur later, vroeg in de ochtend, vloog die delegatie weer te rug. We weten doorgaans alleen wie waar naartoe reist. Niet waarom. Vaak Elton John vindt het prima als we vertellen dat we reizen voor hem regelen vliegen we zakenmensen, soms cele brities. Juist die mijden graag het pu blieke domein als ze reizen." First Class Aviation maakt meestal zo'n honderd vluchten per jaar. Met vliegtuigen die de Eindhovense lucht vaartmakelaar huurt van particuliere eigenaren. Doorgaans met vaste pilo ten en stewardessen. „Toestellen die bedrijven of particulie ren zelf hooguit een paar weken of maanden per jaar nodig hebben. Van een vierpersoons Cessna tot een Gulf- stream waar achttien passagiers in kunnen. Of van een Fokker 50 tot Boeing 737 voor grote gezelschappen. Soms huren we ook vliegtuigen van reguliere luchtvaartmaatschappijen die plots beschikbaar zijn omdat er een wijziging is in vluchtschema's of bestemmingen. Via verhuur kunnen bedrijven of privé-eigenaren de vaste lasten van hun vliegtuig drukken. We hebben onlangs nog een lijnvliegtuig gehuurd dat een aantal uren aan de grond stond in Spanje. Konden we snel een vlucht regelen naar Portugal. Dat toestel was weer keurig op tijd te rug. Daarvoor moet je kunnen be schikken over een enorme database met toestellen en vluchtschema's." Die database is Noorlanders belang rijkste 'gereedschap'. Private jets. Dan denk je met een aan klanten met geld. „We hebben een gepensio neerde zakenman van Rot terdam naar Mexico gevlo gen. Omdat hij niet wilde dat zijn twee hondjes op een gewone lijn- vlucht in het vrachtruim zouden moe ten meevliegen. Zo'n klant let niet op een paar centen. Zo'n vlucht kost al gauw twee ton. Tussenstop in New foundland. Om te tanken. En de hond jes uit te laten." „Soms heeft iemand geluk. Die kan bijna voor niks meevliegen als een leeg toestel ergens iemand moet opha Pr ivé j et voor twee hond j es door Joep Crolla

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 42