SPECTRUM 15 privé-vliegtuigen len. Maar dan moet die heenbestem ming maar net schikken. En je moet vaak meteen klaar staan. Of uren kun nen wachten. Want vluchtschema's willen nogal eens veranderen. We hebben vluchten gemaakt met een te vroeg geboren kind van Kreta naar Rotterdam. Of met beaujolais pri meur. Of omdat mensen terug wilden naar hun geboorteland. Ze waren doodziek en wilden in hun eigen land begraven worden. Soms hebben fami lies daarvoor alles bij elkaar gespaard. We regelen ambulancevluchten. Voor mensen die een harttransplantatie on dergaan, of voor patiënten die een se cond opinion willen in gespecialiseer de universiteitsziekenhuizen in het buitenland. Of voor Nederlanders die zijn opgenomen in ziekenhuizen, er gens achteraf in Oost-Europa en liefst zo snel mogelijk terug willen naar ei gen land." Aan reizigers geen gebrek, vertelt Noorlander. „Vanuit het buitenland krijgen we vooral via internet klan ten. Mijn zoon Niels werkt in die sec tor. Hij weet ons steeds meer 'zicht baar' te maken op het web. We vlie gen ook wintersporters naar Lech. Met kleinere vliegtuigen kunnen we vlakbij die plaats landen. Anders vlieg je via Zürich of Innsbruck. Daarna moet je dan weer uren verder reizen. Soms vinden mensen het gemakkelijk om snel ergens te kunnen zijn. Kos ten voor een vlucht naar Lech? Met achttien man: 814 euro per persoon. Retour. Dat is zo'n 250 euro duurder We organiseerden een feestje voor een jongen die 18 werd. Een luchtdisco dan met lijnvluchten. Vertrek: wan neer je wil. Inchecken: twintig minu ten voor take off. Met kleinere toestel len kunnen we in Europa naar 1.600 bestemmingen. We hebben een feest je georganiseerd voor een jongen die 18 werd. Een luchtdisco. En voor ie mand die zijn vriendin ten huwelijk heeft gevraagd boven de Alpen. Nu werken we aan een vlucht met vijftig passagiers langs zeven wereldwonde ren. Zo'n reis op maat zou je anders niet gauw kunnen maken." Nooit gezeur van eigenaren over 'puikjes' onder de stoel of gelvlekken op het antimakassartje als privé-vlieg- tuigen weer worden ingeleverd? „Niet echt. Al hadden we wel wat uit te leg gen toen een rottweiler pardoes in een paar stoelen beet. Dat is achteraf keurig opgelost door de verzekering van de passagiers." ZATERDAG 6 DECEMBER 2014 reageren? spectrum@depersdienst.nl Sven (I.) en Hans Noorlander tussen twee van 'hun' vliegtuigen. foto Peter Hils/HH Links: Bestemmingen van First Class Avia tion. Geschatte omzet First Class Aviation in 2014: 3 miljoen euro. Werknemers: 2, Hans en zoon Sven Noorlander. Andere private jetbedrijven in Eindho ven: Abelag, Jet Netherlands, ASL en Exx Aero (die hebben eigen vliegtui gen in beheer) en Global Aviation, evenals First Class Aviation een 'be middelaar'. De private jetbedrijven beschikken over een eigen 'vertrekhal' met vip lounge op Eindhoven Airport. Wie zich echt vip wil voelen, kan een vlieg tuig met naam of bedrijfslogo laten bestickeren. De markt voor privé- en zakenjets herstelt weer langzaam. De komende tien jaar worden naar verwachting 9500 private jets verkocht voor in to taal 220 miljard euro, aldus Honey well dat motoren en elektronica le vert aan vliegtuigbouwers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41