SPECTRUM 15
privé-vliegtuigen
len. Maar dan moet die heenbestem
ming maar net schikken. En je moet
vaak meteen klaar staan. Of uren kun
nen wachten. Want vluchtschema's
willen nogal eens veranderen. We
hebben vluchten gemaakt met een te
vroeg geboren kind van Kreta naar
Rotterdam. Of met beaujolais pri
meur. Of omdat mensen terug wilden
naar hun geboorteland. Ze waren
doodziek en wilden in hun eigen land
begraven worden. Soms hebben fami
lies daarvoor alles bij elkaar gespaard.
We regelen ambulancevluchten. Voor
mensen die een harttransplantatie on
dergaan, of voor patiënten die een se
cond opinion willen in gespecialiseer
de universiteitsziekenhuizen in het
buitenland. Of voor Nederlanders die
zijn opgenomen in ziekenhuizen, er
gens achteraf in Oost-Europa en liefst
zo snel mogelijk terug willen naar ei
gen land."
Aan reizigers geen gebrek, vertelt
Noorlander. „Vanuit het buitenland
krijgen we vooral via internet klan
ten. Mijn zoon Niels werkt in die sec
tor. Hij weet ons steeds meer 'zicht
baar' te maken op het web. We vlie
gen ook wintersporters naar Lech.
Met kleinere vliegtuigen kunnen we
vlakbij die plaats landen. Anders vlieg
je via Zürich of Innsbruck. Daarna
moet je dan weer uren verder reizen.
Soms vinden mensen het gemakkelijk
om snel ergens te kunnen zijn. Kos
ten voor een vlucht naar Lech? Met
achttien man: 814 euro per persoon.
Retour. Dat is zo'n 250 euro duurder
We organiseerden een
feestje voor een
jongen die 18 werd.
Een luchtdisco
dan met lijnvluchten. Vertrek: wan
neer je wil. Inchecken: twintig minu
ten voor take off. Met kleinere toestel
len kunnen we in Europa naar 1.600
bestemmingen. We hebben een feest
je georganiseerd voor een jongen die
18 werd. Een luchtdisco. En voor ie
mand die zijn vriendin ten huwelijk
heeft gevraagd boven de Alpen. Nu
werken we aan een vlucht met vijftig
passagiers langs zeven wereldwonde
ren. Zo'n reis op maat zou je anders
niet gauw kunnen maken."
Nooit gezeur van eigenaren over
'puikjes' onder de stoel of gelvlekken
op het antimakassartje als privé-vlieg-
tuigen weer worden ingeleverd? „Niet
echt. Al hadden we wel wat uit te leg
gen toen een rottweiler pardoes in
een paar stoelen beet. Dat is achteraf
keurig opgelost door de verzekering
van de passagiers."
ZATERDAG 6 DECEMBER 2014
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Sven (I.) en Hans
Noorlander tussen
twee van 'hun'
vliegtuigen.
foto Peter Hils/HH
Links:
Bestemmingen van
First Class Avia
tion.
Geschatte omzet First Class Aviation
in 2014: 3 miljoen euro.
Werknemers: 2, Hans en zoon Sven
Noorlander.
Andere private jetbedrijven in Eindho
ven: Abelag, Jet Netherlands, ASL en
Exx Aero (die hebben eigen vliegtui
gen in beheer) en Global Aviation,
evenals First Class Aviation een 'be
middelaar'.
De private jetbedrijven beschikken
over een eigen 'vertrekhal' met vip
lounge op Eindhoven Airport. Wie
zich echt vip wil voelen, kan een vlieg
tuig met naam of bedrijfslogo laten
bestickeren.
De markt voor privé- en zakenjets
herstelt weer langzaam. De komende
tien jaar worden naar verwachting
9500 private jets verkocht voor in to
taal 220 miljard euro, aldus Honey
well dat motoren en elektronica le
vert aan vliegtuigbouwers.