SPECTRUM 7 achtergrond Hij kan de zon niet evenaren, maar moet proberen te doen wat binnen zijn vermogen ligt. Ie moet je inzet ten om iets voor anderen te beteke nen." Richa is aanhanger van Arya Samaj (ASAN), een Hindoeïstische organisa tie die is opgericht door de Indiase swami Dayanand. Het uitgangspunt is dat God in elk mens aanwezig is en dat iedereen gelijk is. Haar schoonva der Suruj (spreek uit: Soeroedj) Biere is voorzitter van ASAN. „Eén van on ze belangrijkste grondbeginselen is dat we pas echt geluk vinden als we anderen helpen", zegt hij. „Als je eet zonder anderen eten te geven, leef je eigenlijk in zonde omdat je niet soli dair bent. Dienstbaarheid is bedoeld om jezelf ervan bewust te maken dat aan alles wat je gebruikt, van eten tot kleding, mensen hebben gewerkt." In de moderne maatschappij is het niet zo vanzelfsprekend om belange loos iets te doen voor een ander of de samenleving. Zeker niet als die ander geen familie is, want daarvoor wil on geveer een kwart van de volwassenen nog wel mantelzorger zijn. Maar ver der toont het ene na het andere onder zoek aan dat de solidariteit met ande ren en vooral tussen groepen geleide lijk afbrokkelt. Uit de Mentaliteitsmonitor van onder zoeksbureau Motivaction blijkt dat het overgrote deel van de Nederlan ders vindt dat onze maatschappij egoïstisch en verhard is. Men vindt de eigen persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Zaken als betrokkenheid bij de maatschappij zijn op hun re tour. De onderzoekers typeren de hui dige samenleving als de 'BV ik'. Het meest zichtbare symbool van de ze ontwikkeling: de selfie. We kun nen tegenwoordig zelf vorm geven aan ons leven. Veel meer in elk geval dan eerdere generaties dat konden. Ze ker vrouwen, bij wie dienstbaarheid en zorg er tot ver in de vorige eeuw met de paplepel werd ingegoten. Tegenwoordig hoeven we niet meer andermans sloof te zijn. Doorgaans willen we dat ook niet, want dat tast ons gevoel van waardigheid aan. Veel van de vroegere sociale verhoudingen en verbindingen die het leven van mensen voor een belangrijk deel be paalden, zijn vervaagd of verdwenen. In een nog niet zo heel ver verleden waren mensen uit lagere sociale klas sen afhankelijk van welgestelden en daardoor als vanzelfsprekend dienst baar, om niet te zeggen gedienstig aan die groep. Die tijd komt naar voren in het recent verschenen boek Alstublieft mevrouw, een geschiedenis van de Ne derlandse dienstmeisjes. Tot in de ja ren zestig van de vorige eeuw waren er in Nederland honderdduizenden meisjes, vaak tieners nog, die dienden bij welgestelde huishoudens van boe ren, advocaten, artsen, burgemeesters en fabrieksdirecteuren. „Destijds was het volstrekt normaal dat meisjes na de lagere school geen onderwijs meer volgden", zegt Piet de Rooy, emeritus-hoogleraar Nederland se geschiedenis. „De tijd tot ze in het huwelijk konden treden, moesten ze volmaken en dat deden ze als 'dienst- je'. Voor hun ouders betekende dat extra inkomsten en een mond minder te voeden in doorgaans heel grote ge zinnen. En de meisjes leerden hoe ze een huishouden moesten runnen." Na de Tweede Wereldoorlog neemt het opleidingsniveau toe, waardoor meisjes minder beschikbaar zijn als dienstmeisje. Bovendien verandert het huishouden enorm van karakter. De Rooy: „De technologie rukt op, waardoor opruimen veel minder belas tend en veel minder zwaar wordt. Dan komt de parttime werkster in beeld, die veelal uit recente migran tengezinnen komt." Pas eind jaren zestig, begin jaren zeventig kunnen bur gers zich dankzij collectie ve regelingen van de verzor gingsstaat, zoals de sociale zekerheid en de zorg, losmaken uit de beknelling van rangen en standen. Niemand is nog afhankelijk van de goodwill en grillen van de rijke boven laag. Arbeiders kunnen zich losweken uit hun klasse en zichzelf ontwikke len tot zelfstandige individuen. In die egalitaire samenleving wordt dienstbaarheid niet meer opgelegd door klasse, geslacht of kerk, maar door een levensovertuiging. Daarmee is ze tevens vrijblijvend geworden. En als gevolg van de relatieve welvaart lijkt een groot deel van de bevolking te neigen naar individualisme en ge brek aan dienstbaarheid. We denken dat dit de enige manier is om de huidi ge, gerieflijke positie te kunnen be houden. Geschiedkundige De Rooy ziet dat an ders. Hij spreekt liever niet van indivi dualisering, maar van privatisering. „Mensen zijn meer prijs gaan stellen op hun privacy. Ouders wonen niet meer in bij de kinderen. Iedereen in het gezin heeft zijn eigen kamer, ook de kinderen. Mensen willen een privé- ruimte in hun eigen huis en zo min mogelijk met anderen worden gecon fronteerd. „Als het een kwestie van individuali sering zou zijn, dan zou dat erop dui den dat we ons minder aan elkaar ge legen laten liggen. Dat is zeer de Als je eet zonder anderen eten te geven, leef je in zonde omdat je niet solidair bent vraag. Vanaf de jaren tachtig zie je weliswaar een terugkeer naar verschil len in inkomen en opleiding, maar dat heeft er niet toe geleid dat men sen minder bereid zijn tot dienstbaar heid. Onderzoeken van onder meer het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) laten door de jaren heen zien dat ongeveer één op de drie Nederlan ders vrijwilligerswerk doet. Zij zetten zich onbetaald in voor anderen. Dat onderschatten we vaak." Volgens het laatste SCP-onderzoek, in maart dit jaar, besteden mensen die vrijwilligerswerk doen daaraan onge veer een uur per week. Het gaat voor al om mensen van middelbare leeftijd met hogere inkomens, autochtonen en kerkgangers. Marsja Broeksteeg-Putmans herkent dat. Ze is landelijk coördinator van de Vincentiusvereniging. Die van oor sprong christelijke organisatie van ruim zestig lokale vrijwilligersorgani saties is vooral in Brabant en Limburg actief. Ze richt zich op daklozen, oude ren, vluchtelingen en nadrukkelijk ook op mensen die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. „We leven in een gejaagde maatschap pij", zegt Broeksteeg-Putmans. „Ik word ook wel eens teleurgesteld als ik heel hard vrijwilligers nodig heb, maar gelukkig zijn er nog altijd men sen die voor een ander klaarstaan. Dat zijn vooral ouderen; sommigen zijn heel actief, anderen doen af en toe iets. We hebben de jongeren hard no dig, zeker gezien de toekomst waarin als gevolg van de vergrijzing steeds meer mensen op hulp aangewezen zullen zijn. Jongeren en jong volwasse nen hebben het, begrijpelijk, vaak druk. Vooral als ze in de kinderen zit ten, worden ze geleefd. Maar ik ben er van overtuigd dat ook jongeren op zoek zijn naar een toegevoegde waar de in het leven. In dat licht pleit ik voor een maatschappelijke stage tij dens de schooljaren." Dat klinkt als muziek in de oren voor Suruj Biere. Volgens de voorzitter van ASAN is er voor iedereen altijd en overal maar één levenshouding moge lijk. „Je moet jezelf in dienst stellen van de samenleving. Onbaatzuchtig. Doe goed en kijk niet om." ZATERDAG 6 DECEMBER 2014 foto Getty Images Suruj Biere reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 35