'Zwakke loongroei raakt economie' I CARAVAN BEDRIJF 4 2014 2 KCK 20 WERKEN MIJN BEDRIJF VAN HET JAAR De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) heeft gewaarschuwd voor nega tieve gevolgen van zwakke loongroei. Wereldwijd bedroeg de groei vorig jaar slechts 2 procent. In onder meer Duitsland wordt er zelfs meer gevraagd van de werknemer, terwijl het loon niet meegroeit. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport van de ILO, dat gisteren werd gepubliceerd. Volgens de ILO, een organisatie van de Vere nigde Naties, kan zwakke loongroei leiden tot minder vraag van de markt en een toene mend risico op inflatie. De gemiddelde loon groei van 2 procent is vooral te danken aan de opkomende economieën. In ontwikkelde landen is de groei de afgelopen twee jaar zelfs gedaald tot nul procent. Ook wordt in het rapport de inkomensongelijkheid tus sen mannen en vrouwen aangehaald. Mannen verdienen nog steeds meer voor hetzelfde werk, vooral in Europa, Rusland en Brazilië. Het inkomensverschil tussen mannen en vrouwen is het grootst in de Verenigde Sta ten. Vrouwen verdienen daar gemiddeld zo'n 64 dollar voor elke 100 dollar die een man ver dient. Dat komt volgens het ILO waarschijnlijk vanwege het verschil in productiviteit, oplei ding en ervaring. In Europa verdienen vrouwen gemiddeld 0,9 procent minder dan mannen, terwijl ze volgens berekeningen juist 18,9 procent meer dan mannen horen te verdienen. Dat komt volgens de ILO onder meer door dis criminatie. Naam: Björn van den Bijgaart (37) woont in: Ovezande functie: Verkoop en organisatie Sinds 2008 weet Caravanlife Gorter uit Heinkenszand elk jaar opnieuw de landelijke top 10 in de verkiezing 'Ca ravan bed rijf van het Jaar' van de ANWB Kampeer en Caravan Kam pioen (KCK) te halen. Als je nagaat dat er bij de Bovag branchegroep Camper en Caravan 305 leden zijn aangesloten, dan is dat een opmerke lijke prestatie. De lezers van de KCK stemmen niet voor niets Caravanlife Gor ter al zes jaar op rij in de top 10 van beste caravanbedrij- ven. Vanaf het moment dat je het terrein op loopt, adem je de sfeer van vakantie en de vrijheid van het kamperen, zelfs in decem ber. „We willen dat je zin krijgt om op vakantie te gaan als je bij ons binnenloopt", zegt Björn van den Bijgaart (37) uit Ovezande. Directeur en ei genaar Siewert Gorter (56) uit Heinkenszand: „Wij gaan een relatie aan met onze klanten, je bent hier geen nummer. Daarnaast denk ik dat we een grote meerwaarde bieden in de combinatie van dealerships, een zeer complete winkel voor accessoires en kampeerartikelen en onze werkplaats. We besteden veel aan dacht aan aftersales. Dat alles maakt het voor de klant de moeite waard om speciaal naar ons te komen." In 1992 nam Siewert Gorter een caravanbedrijf in 's-Gravenpolder over. Binnen drie jaar groeide het uit zijn jasje en verhuisde Caravan life Gorter als één van de eerste bedrijven naar de Noordzak in Heinkenszand. „Oorspronkelijk was ik op zoek naar een autobedrijf, maar dit kwam op mijn pad en het heeft ook wielen. fanujb Ik ben blij dat het zo is gegaan, dit is een veel zijdige branche. We zijn dealer van LMC, Hobby, Fendt en Elddis en servicepunt voor Kip Caravans. We voeren onderhoud en schade- herstel uit, leveren en monteren accessoires en we hebben een reguliere en online kam peerwinkel. Al met al veel gevarieerder", vertelt Gorter. De eenheid van dealership, winkel en werk plaats vormen samen een service waarmee de klant op één adres heel de vakantie voor het tweede huis kan laten ontzorgen. Ook voor cara vans is periodieke controle en onderhoud be langrijk. Schade laat je het best door een specia list herstellen. „Het herstel van caravans en kampeerauto's is heel iets anders dan dat van een auto. De constructie bestaat uit sandwich- De loongroei zwakt af. foto Rob Huibers/HH Je verkoopt niet iets wat noodzakelijk is, daarom moe ten we als branche zorgen dat kamperen leuk blijft. Cara- vanlife Gorter doet dat met het aanbieden van een com plete kampeerbeleving. Ik ben dagelijks aan het kijken wie onze doelgroep is en wat voor deze groep belangrijk is. Dat is een stukje interpretatie van de markt. We moeten daarin soms strikte keuzes maken want we voeren vier merken die allemaal een enorm programma hebben. Naam: Kelly Gorter (29) woont in: Lewedorp functie: Inkoop en verkoop kampeerwinkel In onze kampeerwinkel heb ben we alles wat de gemiddel de kampeerder nodig heeft. Van onderdelen, technische artikelen, interieur tot huis houdelijk artikelen speciaal voor de caravan. Vooral in ca- ravanaccessoires hebben we een uitgebreid assortiment. We hebben veel vaste klan ten die we leren kennen. Het schept een band en het geeft ons inzicht in wat ze nodig hebben. In de inkoop, maar zeker ook in de verkoop is productkennis essentieel. Naam: Bianca Relyveld (30) woont in: Lewedorp functie: Aftersales/ garantie Een caravan verkopen is één ding, de klant tevreden hou den is een uitdaging die wij graag aangaan. Als er proble men zijn, ga ik dat samen met de werkplaats goed op lossen. Je wilt dat de klant te vreden op vakantie kan, daar in gaan we ver. Desnoods zor gen we voor een noodoplos sing. In maart begint voor ons de topdrukte, de cara vans komen uit de stalling. Soms komt net voor vertrek een gebrek aan het licht, dan kan het hier bijzonder hec tisch zijn. Kampeervakantie door John de Kok TBI -t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 24