-«ftis ECONOMIE 17 Veel Nederlandse snoepfabrikanten zijn ingelijfd door multinationals, maar er zijn nog familiebedrijven. UIT'0)D)ÊO)P 199,- DOKKUM - Het was natuurlijk een grapje van het CBS, het bericht dat Sinterklaas nauwelijks snoep goed meeneemt uit Spanje. Neder land heeft in 2013 voor bijna een miljard euro snoep geïmporteerd, liet het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren weten. En daar van kwam maar drie procent uit Spanje. Maar in werkelijkheid doet Sinter klaas zijn inkopen gewoon in Ne derland, want Nederland is een snoepexportland: er gaat meer snoep uit dan erin komt. En we eten zelf ook een berg zoetigheid: de totale markt voor snoep in Ne derland bedraagt 3,6 miljard euro, zegt Tom de Reuver van het stu diecentrum snacks en zoetwaren. En dat is inclusief chips en koek jes. Nederland heeft nog een aantal echte snoepfabrieken, al zijn veel van oorsprong Nederlandse bedrij ven inmiddels opgeslokt door mu- litnationals. De pepermuntfa- briek King uit Sneek is bijvoor beeld sinds 2012 eigendom van Cloetta, dat in datzelfde jaar fu seerde met Leaf International. Cloetta is inmiddels ook de eige naar van het oer-Hollandse Ven- co, van RedBand en van Xylifresh. De snoepmarkt is prooi voor enor me internationaal opererende be drijven. „Mars heeft bijvoorbeeld Wrigley overgenomen in 2008", zegt De Reuver. „Dat waren op zichzelf al miljardenbedrijven. Net als Kraft, dat Lu overnam. Die beweging kwam ook voor ons als een verrassing." En Kiene klinkt misschien als een authentiek Hollands dropje, maar het komt uit de fabriek van Perfet- ti Van Melle, die in Breda staat, aan de Zoete Inval. Het bedrijf produceert voor 355 miljoen euro snoep voor de Europese markt, wereldwijd is de omzet 2,4 mil jard euro. Tussen dat grote geweld zijn er nog een paar kleine zelf standige fabrikanten die stand houden. Concorp uit Oisterwijk bijvoorbeeld, de nummer drie op de Nederlandse markt, met mer- ken als Autodrop, Fisherman's friend en Ricola. En Holland Foodz, de grootste lollyproducent van de Benelux, die helemaal zelf standig opereert. „We hebben zelfs geen financiering", zegt eige naar Harm Jan Spijkervet. „We willen niet afhankelijk zijn van bankiers." Holland Foodz maakt in Oosterhout ouderwetse snoep jes: wijnballen, kaneelstokken, bo- terwafeltjes en kaneelkussentjes. Ook Fortuyn in Dokkum, produ cent van Wilhelmina Pepermunt, HOEVEEL SNOEP ETEN WE? is een zelfstandige producent van snoepgoed. „Wij zijn een echt fa miliebedrijf', vertelt commercieel directeur René Alkema. „Het is echt ons doel om het bedrijf de komende jaren in stand te hou den. We willen het doorgeven aan de volgende generaties." Fortuyn produceert in Dokkum en bedient van daaruit tevens de internationale markt. „We maken ook de bekende vruchtenhartjes, de ijsbonbons met de papiertjes met tekst erop en salmiakpastil les. Ja, die ijsbonbons bestaan nog steeds, maar de markt voor zuur tjes is wat teruggelopen. Alleen ouderen vinden dat nog echt lek ker. Jongere mensen eten liever zachte snoepjes, zoals winegums. De markt voor pepermunt en drop is redelijk constant." 5 of 8 dagen Sonthofen in de Beierse Allgau/ Zwarte Woud U raist Y CamroriCUiss fefj 10 dagen Istrië Opatija Rovinj 10 dagen Barcelona en omgeving 15 dagen rondreis Spanje - Portugal Spanje Andalusie 8/10 dagen Wenen en het Donaudal ZATERDAG 6 DECEMBER 2014 De Sint koopt zijn snoepgoed gewoon hier in Nederland door Nadia Berkelder DROP EN FRUITGUM DUO'S 3,6 In Nederland wordt jaarlijks voor 3,6 miljard euro aan snoep, chips en koek jes gegeten. Nederland is een snoepex portland: er gaat meer snoep uit dan er in komt. Nederlanders eten elk jaar gemiddeld 34 kilo snoep en koek. We eten 83,9 mil joen kilo chocolade, 103,9 miljoen kilo zoete snoepjes, 232 miljoen kilo koekjes en 142,7 miljoen ki lo hartige snacks. De snoepconsump- tie is de afgelopen vijftien jaar vrijwel constant, zegt het Studiecentrum Sui ker en Zoetwaren. Tot het jaar 2000 nam de vraag toe. Dat we elk jaar de zelfde hoeveelheid eten, wil niet zeggen dat we ook hetzelf de eten. Wat we snoepen is afhanke lijk van trends. De laatste tijd groeit de vraag naar snoep met natuurlijker in grediënten. v.a. slechts v.a. slechts v.a. slechts HÉL J"|lj ./.A---"*'" v.a. slechts Diverse vertrekdata 2015 Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Diverse vertrekdata 2015 Diverse vertrekdata 2015 Diverse vertrekdata 2015

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 21