8 BINNENLAND CREATIEF SOLLICITEREN Om op te vallen tussen talloze andere sollicitanten worden werkzoekenden creatief. Facebookbericht leverde gesprek op bij Heineken 'Het werd tijd voor wat anders: een filmpje' what my parents would say Afperser bekent bedreigen De Mol Een 70-jarige man uit Zeist heeft bekend dat hij John en Linda de Mol langer dan een jaar heeft afgeperst. De man die woensdag werd opge pakt, is geen bekende van de mediafamilie of bij Talpa. Volgens de politie is aan hem nooit geld betaald. De mediafamilie reageerde 'blij en opgelucht'. PvdA wil debat over homo-emancipatie De PvdA wil in de Tweede Kamer een debat en een hoorzitting met deskundi gen houden over de gebrek kige homo-emancipatie. Aanleiding is het gisteren verschenen SCP-rapport waaruit blijkt dat een meer derheid van de moslims en strenggelovige protestanten homoseksualiteit afkeurt. België laat weer pluimvee toe België heeft de grenzen voor Nederlands pluimvee weer opengesteld. Dat heeft staats secretaris Dijksma (Econo mische Zaken) gisteren ge meld aan de Tweede Kamer. De Belgen weerden kippen en kuikens na de uitbraak van vogelgriep in Neder land. Dijksma had donder dag overlegd met België. Identificatie drie slachtoffers MH17 Experts hebben deze week nog drie slachtoffers van de vliegramp met vlucht MH17 geïdentificeerd. Daarmee is de identiteit van in totaal 292 van de 298 slachtoffers vastgesteld. Dat heeft pre mier Mark Rutte gisteren ge zegd. Onder de drie geïden- tificeerden is één Nederlan der. Sinterklaasjournaal trekt meer kijkers De sinterklaasjournaals trok ken dit jaar meer kijkers dan ooit Dat kwam voor een groot deel omdat het pro gramma inspeelde op de dis cussie over Zwarte Piet De NTR claimt dat de afgelopen weken gemiddeld een mil joen mensen naar het Sinter klaasjournaal keken, 150.000 meer dan in 2013. Prinses Amalia jarig Prinses Amalia is morgen ja rig. Ze wordt elf jaar. XUAN THAI BOB VEEN LELYSTAD - Bob Veen wil piloot worden en die droom moet nu eindelijk maar eens werkelijk heid worden. Onder het motto 'Get Bob the job' maakte hij daar om een gelikt filmpje, nadat ge woon solliciteren in vier jaar tijd nog niks had opgeleverd. Zijn vi deo werd talloze malen bekeken, gedeeld en geliked. Landelijke én Belgische media doken er bo venop. Bob is niet de enige die zich zo probeert te onderscheiden. Via websites, powerpointpresenta- ties of filmpjes, maar ook met lu dieke acties in de offline wereld proberen mensen op te vallen tussen de talloze andere werk zoekenden. Goed om onder de aandacht te komen van werkge vers, vindt personal branding coach Fiona Stoop. Of het ook werkt, is een tweede. Het moet passen bij de functie die je zoekt, bij je kwaliteiten en bij je persoon. „Neem www.helpniekuitde- ww.nl. Die jongen stak de draak met het werkloze bestaan en creëerde het beeld van zichzelf als de werkloze die al chips etend zijn tijd verdoet op de bank", illustreert Stoop. „Maar hij was websitebouwer en liet zo zien wat hij kon. Juist voor zo'n sollicitatie past het dus bij el kaar." Om die reden zijn het vaak dege nen met aspiraties in de creatie ve industrie of marketingsector die solliciteren anders aanpak ken. Stoop: „Maar een telefoniste bijvoorbeeld kan het ook. Waar om stuurt die alleen een brief en cv? Stuur ook je stem mee, want die is belangrijk. Of een re ceptioniste, die zichzelf kan la ten zien via een webcam." Een baan als piloot zoeken via een video klinkt dan niet erg lo gisch. „Het moet bij je passen als persoon en zorgt er in ieder ge val voor dat bijvoorbeeld de KLM Bob kent. Dat kan genoeg zijn voor een gesprek." Xuan Thai (32) solliciteerde bij Heineken naar de functie van so cial media manager met een open bare sollicitatiebrief via Facebook. Die ging 'viral'. „Het leek me voor de hand liggend om meteen te be wijzen dat de baan bij me paste en dat ik het ook kon. Dus sollici teerde ik via Facebook. Ik kreeg snel veel reacties en likes. Ik deed meteen aan beheer van de reac ties, zodat Heineken live kon mee kijken hoe ik dat deed", blikt Thai terug. De post werd door meer dan 25.000 bezoekers gelezen. „Zondagavond erna stonden twee brandmanagers met een groot bord voor mijn deur om me uit te nodigen voor een gesprek. Maar tijdens het gesprek merkte ik dat procedures bij Heineken erg be langrijk zijn. Ik had het gevoel dat mijn actie meer als een gevaar werd gezien, dan als een creatieve actie waar ze wat mee konden. En dat klikte niet, wederzijds." Ze kreeg nog wel andere aanbiedin gen. Bij OnDemand Group, een verhuurbedrijf van computerappa ratuur, zit ze nu als marketing ma nager helemaal op haar plek. Bob Veen (23) droomt van een baan als piloot, maar heeft vier jaar na zijn afstuderen welgeteld zes afwijzingsbrieven gekregen. Op de andere 244 sollicitaties kreeg hij überhaupt geen ant woord. „Ik was een beetje geïrri teerd dat ik weer geen reactie had gekregen. Het werd echt tijd voor wat anders. Het filmpje bedach ten we eerst als grap, maar uitein delijk werd het wel serieus." In de video droomt Bob van een baan als piloot, maar de ruwe wer kelijkheid is dat hij alleen maar 'nee' te horen krijgt. Toch houdt hij vol, in navolging van het mot to van Virgins baas Richard Bran son: dreams do come true (dromen komen wel uit). De video is in middels al bijna 60.000 keer beke ken. „Direct nadat het online kwam, werd ik gebeld door RTV Noord-Holland en 3FM, daarna Volkskrant en Metro. Nu nog een baan. Ik heb nog geen reacties ge had van werkgevers." Van wie hoopt hij een telefoontje te krij gen? „Richard Branson. Met hem wil ik wel een kopje koffie drin ken." IW m "™D,« BASTIAAN DE GROOT JORDAN MCPONELL BOB VEEN HILVERSUM DEN HAAG DEN HAAG DEN HAAG HILVERSUM WASSENAAR 15 minutes of fame' door Freke Remmers /binnenland Bekijk voorbeelden op de site 7 .jniw IWWWM6 ui ok, J|B IG;™°"ME D°°«ErrSR 'V ^MM,t«MSCH£IOEN/DR,Esup VADfR moeten heb»,, "Indeed, and Jordan cares intensely aboul doing the right thing and helping others. I hope he uses his skills and creotivity to fulfill his dreams. He could do with visiting us more ollen though"' •Xtsfètf WERKZOEKEND VANUIT DE SUSSMAART 2013. kimt?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15