Hij is de man die de stervende netwerkbeurs Contacta reanimeerde. Met grote bedrijven als Lufthansa, Coren- don, Centerparcs en Air Miles is zijn klantenkring min stens zo imposant. Nu mag hij ook het programma in el kaar steken voor de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans. 66 36 ZEELAND PERRY KENTIN, ONDERNEMER Wat Goesenaar Perry Kentin aanraakt, lijkt in goud te ver anderen. Hij moet bijkans naast zijn zorgvuldig gepoets te schoenen lopen. Even kijken. Ah nee, de voeten van de 39-jari- ge directeur van de Leisure Media Group Strategie+Creatie, een Goes' reclamebureau, steken strak in het schoeisel. „Ik ben een een voudige jongen hoor. Ik werk hard en wat ik verdien, steek ik in mijn bedrijf." En ook hij heeft zwarte sneeuw gezien, haast hij zich te zeggen. Hij dacht dat hij zijn klanten, die zich voor 40 procent buiten Zeeland bevinden, be ter zou kunnen bedienen vanuit de Randstad. Dus kocht hij vier jaar terug een erkend recla mebureau in Leiden. Dat was de spreekwoor delijke kat in de zak. „Toen puntje bij paaltje kwam, bleek dat bureau aan de rand van de af grond te staan. Ik heb twaalf mensen moeten ontslaan en zelf heb ik dikke verliezen gele den. Als je zo stevig op je vingers wordt ge tikt, leer je waar de grenzen liggen." Gelukkig werkt mijn zus Ursula al acht jaar bij LMG. Als financial controller behoedt ze me voor ongelukken. Ik ben nogal head first, zeg maar avontuurlijk ingesteld. Zij zegt dan: 'Ik vind het een leuk idee, maar is het wel een goed plan?' Neem ons nieuwe evenement Kerst aan de Kust. Dat hadden we in de Zee landhallen gepland, maar dat werd financieel toch riskant. Met Nielson, Lange Frans, Do, Xander de Buissonjé, Anita Meyer en de New Amsterdam Orchestra hebben we een line up van bijna een ton. Recent hebben we besloten het evenement te verplaatsen naar de Grote Kerk in Goes. Het resultaat: een uitverkocht huis en een beter financieel plaatje. Je moet niet wachten tot je kop eraf gaat." Een kortgeschoren bol waarin twee vriendelij ke, doch alerte ogen je vorsen. Daaronder een baard op weg naar volle wasdom. Een grijns: „Als ik me niet hoef te scheren, houd ik meer tijd over voor andere dingen, hahaha." Hier spreekt een gedreven pragmaticus. Perry groeit op in een warm Goes' katholiek gezin, dat alleen op hoogtijdagen de mis viert. Vader Guus (nu 68) was loodgieter, moeder Christien (67, half Nederlands-Vlaams) zat in de schoonmaak. Noeste werkers met bijbeho rende fysieke slijtage. Al jong beseft Perry dat de kost niet voor de baat uitgaat. Middenstandsonderwijs op het Delta College, opleidingen marketing en voorlichting aan het Economisch Lyceum in Eindhoven, ge volgd door een Master Merkenmanagement aan het European Institute for Brandmanage- ment dat behoort tot de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Alles duidt erop dat adolescent Perry zijn toekomst in het bedrijfsleven ziet. Hij vindt zijn eerste baan bij het Zeeuwse re- creatiebedrijf Roompot. Onder de vleugels van algemeen directeur Henk van Koeveringe en commercieel directeur Yamina Abdoun is hij in een perfecte leerschool geland. Zes jaar lang is hij manager touroperating bij Room pot, tot hij in 2003 een drastisch besluit neemt. „Ik nam ontslag zonder dat ik een an dere baan had. Ik wilde iets nieuws doen. Thuis schreef ik op een A4-tje een format voor een tv-programma. Holiday TV noemde ik het, een soort Tell Sell voor de reisbranche. Wat er daarna gebeurde, is een fantastisch ver haal..." Productiegeld bezit hij immers niet, maar hij weet hetzelfde kunstje te flikken als de oprich ters Alexander Klopping en Marten Blanke- steijn van de digitale krantenkiosk Blendle. In hun kloffie stapte dat duo onlangs binnen bij de mediabastions Axel Springer en de New York Times, om er weg te wandelen met drie miljoen euro aan investeringsgeld. „Ik moest geld en een uitzendkanaal zien te vinden. Doodleuk heb ik SBS6 gebeld met de bood schap 'Ik heb een leuk idee'. En ja hoor, ik mocht langskomen. En zo gebeurde het dat ik voor 125.000 euro een tijdvenster van 24 minu ten netto kocht. Dan krab je even achter je oren: 'Waar ben ik nu in verzeild geraakt.In feite heb ik hetzelfde gedaan met de Contacta, waar we al redamewerk voor deden. Door het ontslag van Libéma-medewerkers dreigde Contacta kopje onder te gaan. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben afgereisd naar Rosmalen voor een gesprek met Libéma-direc- teur Dirk Lips. Wij wilden de organisatie over nemen. Dat begreep hij. Het was van: 'Als je een huurovereenkomst sluit en vooraf betaalt, heb je hier de sleutel van de Zeelandhallen. Veel plezier ermee!'. We hebben dat netwerk- event in drie jaar naar een hoger plan getild." Hoewel hij op dat moment geen bal van fil men weet, gieren de zenuwen hem allerminst door de keel. „Dankzij Roompot beschikte ik over veel contacten in de reisbranche. Aan ver schillende bedrijven verkocht ik zendtijd voor Holiday TV. In een zucht had ik voldoende geld bij elkaar om 48 afleveringen te maken. Ik zocht een producer erbij en zo zijn we bin nen een halfjaar de hele wereld rondgetrok ken, van wintersport in Oostenrijk tot verzen gende hitte in Bangkok. Twee kwartalen was het programma dagelijks op tv te zien. Tja, je zou het een vorm van naïef ondernemen kun nen noemen. Ik was een jonge hond. Dat ben ik nog hoor, alleen niet meer zo naïef." Perry's rit in de achtbaan komt op gang. Na Holiday TV moet er brood op de plank ko- 200 miljoen mensen volgen de aankomst van de Tour de France op Neeltje Jans. Falen is geen optie. men. Dan blijkt maar weer hoe belangrijk een netwerk voor een ondernemer is. „Ik ken de grote spelers in de reisbranche. Ze hebben be hoefte aan commerciële en marketingplan nen. Corendon vroeg me een mediaplan met commercials te schrijven. Daaruit is mijn recla mebureau LMG Strategie+Creatie ontstaan. De business werd groter. Ik nam wat grafische mensen aan. We gingen van drie naar acht mensen. Gelukkig volgden er meer opdrach ten. In 2007 klopte Centerparcs aan om al hun internetfilms van hun parken te vernieuwen." De succes-sneeuwbal begint nu echt te rollen. Op een goede dag belt Air Miles: 'Kunnen jul lie onze klanten precies duidelijk maken wat hun spaarplan waard is?" Dat kunnen ze in Goes. Ook Lufthansa vliegt het portfolio van LMG binnen, alsook Arke FlySingapore Airli nes en TUI Nederland. Ze worden bediend vanuit een kantoortje aan de Frans den Hol landerlaan in Goes, waar vijftien mensen als haren op een hond bijeengepakt zitten. Inmid dels draaien ze een respectabele omzet van 1,8 miljoen euro. ]r e begint je ernstig af te vragen of Perry Kentin de Guus Geluk is van onderne- mend Zeeland. „Nou ja, ik kan soms ook iet beschrijven wat er gebeurt. Het is echter geen puur geluk. Ik denk dat onze benadering en ons streven naar perfectie de doorslag ge ven. We maken het verschil door combinaties van merkenmanagement, marketing en reda mewerk. Ik neem Lufthansa als voorbeeld. In hun jubileumjaar vroegen ze zich af hoe ze kunnen laten zien dat Nederland - Lufthansa heeft een kantoor in Amsterdam - trots is op Lufthansa. Wij hebben die slag gewonnen door het accent te leggen op identiteit en au thenticiteit. Bij een feestje hoort een hapje en het Nederlands symbool daarvan is kaas. We bedachten de leus 'Wij hebben er kaas van ge geten' en een poster met een gatenkaas, met in de gaten alle bestemmingen van Lufthansa vanaf Schiphol. Lufthansa zei: 'Voer het maar uit!'. Later hebben we dat herhaald met stroop wafels, drop en bitterballen." Hou het simpel, klanten blieven geen blabla, zegt Kentin, die overkomt als de wandelende Zeeuwse nuchterheid. „Ik ben vrij beschei den, ik blijf liever op de achtergrond. Op de Contacta zal ik nooit een lange openings speech houden. De bezoekers komen voor el kaar, niet voor mij. Mijn moeder zegt: 'Jongen, wees nou eens trots op wat je hebt bereikt'. Maar nee, dat voel ik niet zo. Ik ben ook abso luut niet binnengelopen, heb geen fortuin ver gaard. Weet je, ik ben nog maar net begon nen!" Zondag 5 juli 2015 wordt D-Day voor Kentin en zijn crew. LMG organiseert het programma Je moet niet wachten tot j e kop eraf gaat door Frank Balkenende Perry Kentin (39) uit Goes is eigenaar/ op richter van LMG Strategie+ Creatie. Zijn partner is Kim de Hart (36), se nior vormgever bij LMG. De twee kinderen heten Lizzy (8) en Bibi (1). Kentin geniet in Zeeland vooral bekendheid als organisator van het netwerke- vent Contacta, dat in novem ber in de Zee landhallen plaatsvindt. Recent kreeg hij een mooie opdracht: orga niseer het pro gramma rond de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France, die in 2015 fi nisht op Neeltje Jans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 118