66 Doodleuk heb ik SBS6 gebeld met de boodschap 'Ik heb een leuk idee'. En ja hoor, ik mocht langskomen ZEELAND 37 rond de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans. Van hotel boekingen en andere zorg voor de VIP's tot en met de catering. „Dit is wel even andere koek. Tweehonderd miljoen mensen volgen dat op televisie en internet. Falen is geen optie. Ja, dit is erg spannend en tegelijkertijd voel ik me als een vis in het water. Ik hou van druk. Je moet gewoon je hoofd niet verliezen. Als je dingen simpel houdt, goed selecteert welke za ken je wel en niet moet doen, kun je grote sla gen maken." Hoe hengelde hij dat evenement binnen? „Ik hield een pitch bij de provincie en het viel onze kant op. Een week voor de Con- tacta hoorde ik het. Nu willen we Zeeland als provincie op de kaart zetten." Aangezien de provincie weinig pecunia heeft, moet Kentin het vooral met sponsorgelden zien te rooien. Dat wordt nog een hele toer. Zestig procent van de omzet boekt LMG in Zeeland. De rest wordt buiten de provincie grenzen verdiend. Hoe smalend er soms ook wordt gedaan over het perifere eilandenrijk (ver weg, onvoldoende hoogwaardige banen), vanuit Zeeland kun je volgens Kentin prima zaken doen. „Voor jezelf en je personeel is dit een betere werkomgeving dan een stad waar je helemaal wordt opgeslorpt door de hectiek. We hebben strand en water, het is de beste provincie om te werken en te wonen. Ont spanning is noodzakelijk om goed te kunnen presteren. In mijn kofferbak liggen standaard een zwembroek en een paar teenslippers. Tus sendoor duik ik wel eens de Oosterschelde in. In Kortgene ligt mijn bootje. Om zes uur sme ren we boterhammen en dan gaan we 's avonds met het hele gezin het water op. Heerlijk! Meer heb ik niet nodig." Toch heeft Kentin de indruk dat Zeeland zijn kansen te weinig benut. „Ik begrijp niet dat we de voordelen van onze lig ging, tussen de havens van Rotterdam en Ant werpen, niet veel beter in de markt zetten. Hallo, we zitten hier op een uur vliegen van Londen. Ik mis puntigheid bij onze bestuur ders. Ja, er is nu een leuk fdmpje 'Something Different', waarin de Zeeuwen worden neerge zet als een beetje vreemd, maar nijver volk. Het scoorde meteen 5000 likes. We zijn dan supertrots, maar geloof me, daar gaan we dus geen geld mee verdienen. We moeten veel meer doen om werk te creëren." Zijn vinger priemt noordwaarts. Inzet op iet gaat banen opleveren. Kijk, Groningen weet een datacenter van Google binnen te halen. Zorg datje als Zeeland ook iets organiseert dat grote ondernemingen prikkelt. Bijvoor beeld een E-Campus, een universiteit voor nieuwe computerberoepen. Zet je zeifin de markt als een regio waar ict-nerds ongestoord hun gang kunnen gaan. En zorg nou eens dat er een datacenter komt. Dat kunnen enkele Zeeuwse bedrijven, waaronder Delta, samen doen. Waarom niet? Zo schep je op korte ter mijn nieuwe banen. Banen die vijfjaar gele den nog niet bestonden: frontend webdevelo per, screenengineer, bidmanager, ik noem er maar een paar. We kampen met vergrijzing, de bevolking krimpt. We moeten ergens op nieuw beginnen. Waar Zeeland behoefte aan heeft, is een visionair." ZATERDAG 6 DECEMBER 2014 I Perry Kentin, eigenaar en oprich ter van de Leisure Media Group Strategie+Creatie in Goes. foto Mechteld Jansen Perry Kentin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 117