Stilstaan in Sint-Catharinadal Stilte rond een dj is geen goed teken. Bredanaar Cor Fijneman verbreekt die stilte. Praat over zijn Russische roots, verdriet en hervonden passie: 'Ik zit nog steeds niet aan mijn plafond.' 8 SPECTRUM Gunnen wij onszelf in deze jachtige tijd nog de mogelijkheid af en toe stil te staan? Stilstaan in de vorm van op adem komen, lekker niks doen of tot jezelf komen. Stilstaan om op je gemak de krant te lezen. Staan we nog wel ergens bij stil? Gunnen we onszelf de tijd om na te denken, te bidden of te mediteren, om stil te staan bij onze eigen vreugde of ons verdriet, stil te staan bij wat een ander overkomt, bij de zegeningen van onze jeugd, etcetera. En: hoezo is stilstaan altijd achteruitgang? 'Stilstaan' vormt de rode draad in de maandelijkse interviewserie van BN DeStem. Het zijn gesprekken met - min of meer - bekende West-Brabanders op een vaste locatie, die uitnodigt, inspireert tot stilstaan: Sint-Catharinadal in Oosterhout, waar sinds 1647 zusters norbertinessen zijn gevestigd. De priorij staat bekend om haar gastvrijheid. Er worden sinds enige tijd workshops gehouden, je kunt er trouwen en mensen kunnen er verblijven voor persoonlijke en/of stille bezinning, met de mogelijkheid deel te nemen aan de gebedsdiensten van de gemeenschap. Daarmee beantwoorden de nonnen ook aan een van hun opdrachten: te getuigen van hun leven in het klooster. In het dancecircuit is Hardwell uit Breda de populairste dj ter wereld. Stadgenoot Tiësto heeft nog altijd een mythische status. Maar er was toch nóg zo'n supertalent: dj en producer Cor Fijneman? De laatste jaren is het stil rond Fijneman. Alle reden om deze 37-jarige Bredanaar uit te nodigen in Sint-Catharinadal. Een decibellenadept in een klooster! Stil, hè? „Het is hier echt prachtig! Als je de Kloos- terdreef inloopt, kom je in een andere wereld terecht, zo rustig is het ineens. Je verwacht het misschien niet, maar ik kan heel erg genieten van stilte. Af en toe moet dat ook echt. Als ik een avond gedraaid heb en terug naar huis rijd, zet ik de radio uit. Soms ga ik even weg, wil ik niemand om me heen. Dat kan overal zijn, ik kan me vrij goed afsluiten van geluid." Lang niks gehoord, hoe is het met „Het is een tijdje minder geweest. Ik moest er zelfs een baan bij nemen, kwaliteits controleur bij een callcenter. Liep ik nog de hele dag met een koptelefoon op mijn hoofd... Inmiddels ben ik gestopt met die baan en focus ik me weer volledig op de muziek. Ik heb de inspiratie terug om te produceren en draai in de weekends. Dit jaar heb ik onder meer in Polen, Brussel en Praag gestaan." Waar staat u in de dj-scene 2014? „Ik daag mezelf graag uit, kies nooit voor de gemakkelijke weg. Vroeger maakte ik trance, maar daar ligt mijn hart wat minder. Ik ben overgestapt op deephouse, techno. Dat is creatiever, experimenteier, je zou het de jazz van de housemuziek kunnen noemen. Trance en vooral EDM (Elektronic Dance Music, red.), dat is wat Hardwell maakt, dat kun je meer pop noemen." Er was een tijd dat u in één adem werd genoemd met Tiësto, nu is het Hardwell voor en na. Voelt u wel eens afgunst? „Nee, ik vind het tof dat die jongens het zo goed doen. Waarom zou ik afgunst voelen? Het is meer dat ik naar mezelf kijk. Wat had ik beter kunnen doen? En ik weet dat ik, als ik nu het succes zou hebben dat ik in 2003-2004 had, ook hoger in de DJ Mag Top 100 zou staan en alleen maar in Amerika zou touren. De dancescene is enorm veranderd. Geaccepteerd bijna. Al is die door die doden laatst bij het Amsterdam Dance Event (ADE) wel weer in een minder goed daglicht komen te staan." Drie drugsdoden bij ADE, zet dergelijk nieuws u aan het denken? „Natuurlijk is dat heel erg. Maar ik vind dat het wel wat opgeblazen is. Mensen gebruiken ieder weekend, iedere dag drugs. Er vallen vaker slachtoffers. En ik moet eerlijk zeggen: ik sta liever voor een zaal met mensen die drugs gebruiken dan met mensen die veel gedronken hebben. Die sfeer is echt veel beter, hoor." Gebruikt u zelf pillen ter inspiratie? „Die vraag krijg ik vaak. 'Jij weet dat gevoel zo goed in je muziek te leggen, jij gebruikt vast ook.' Maar het gaat vanzelf, ik word euforisch van bepaalde dingen die ik in muziek hoor en weet dat over te brengen. Daar heb ik geen drugs voor nodig." Staat u nog wel eens stil bij uw eerste muzikale herinnering? „Absoluut. Dat was War of the Worlds van Jeff Wayne (1978). Daar kon ik heel erg in verdwijnen, zeker die ruimtegeluidjes op de achtergrond vond ik heel interessant. Later werd ik gegrepen door de muziek van Jean-Michel Jarre en de eerste elektronische dansmuziek. Mijn vriendjes vonden dat geen muziek, maar ik hoorde er wel wat in. Kwam bij dat ik bij toeval van iemand een keyboard kreeg, dan ga je er vanzelf mee aan de slag." Bij toeval? Wie was die gulle gever? Lachje. „Hans Vermeulen." Toe maar, de zanger, componist en grond legger van Sandy Coast! Verklaar u nader! „Mijn moeder kwam uit Rusland. Orsk, in de Oeral, tegen Azië aan. Ze werkte ooit als begeleidster mee aan een initiatief van Tineke de Nooy, Kinderen van Tsjernobyl, om die zieke kinderen een leuke vakantie in ons land te bezorgen. De toenmalige vrouw van Hans Vermeulen, zangeres Dianne Marchal, was ook bij dat project betrokken en raakte bevriend met mijn moeder. Zodoende kwamen we daar bij verjaardagen over de vloer." „Ze hadden een studio aan huis, daar zat ik met open mond naar te kijken. Een van hun zoons zag mij op een gegeven moment een beetje bezig in die studio en toen kreeg ik die keyboard mee. 'Daar doen we toch niks meer mee. En we zien iets in jou, jij moet ermee aan de gang.' Uiteindelijk hebben ze dat toch goed gezien..." „Als je het over stilstaan hebt, dat is wel een belangrijk moment in mijn leven geweest. Ik was een jaar of 13,14 en begon toen ook een beetje met plaatjes draaien. Dat was het begin." Een Bredase vader en een Russische moeder. Heeft u veel cultuur uit haar vaderland mee gekregen? „Mijn moeder was een schoolvoorbeeld van goed inburgeren, we spraken gewoon Nederlands met elkaar. Maar ze luisterde graag naar Russische muziek. En de kinderverhalen die ze voorlas, waren zowel Nederlands als Russisch. Mijn oma kwam vaak over en bleef dan een paar maanden bij ons. Ik was op een gegeven moment tolk tussen de twee oma's. Ik spreek steen- kolenrussisch, maar kan het heel goed verstaan." Cor Fijneman wil een ï-ivEvi: suissnKi www.sintcatharinadal.nl door Jacques Hendriks jacques.hendriks@bndestem.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 100