Stilstaan in
Sint-Catharinadal
Stilte rond een dj is geen goed teken. Bredanaar
Cor Fijneman verbreekt die stilte. Praat over zijn
Russische roots, verdriet en hervonden passie:
'Ik zit nog steeds niet aan mijn plafond.'
8 SPECTRUM
Gunnen wij onszelf in deze jachtige
tijd nog de mogelijkheid af en toe
stil te staan?
Stilstaan in de vorm van op adem
komen, lekker niks doen of tot jezelf
komen. Stilstaan om op je gemak de krant te lezen.
Staan we nog wel ergens bij stil? Gunnen we onszelf
de tijd om na te denken, te bidden of te mediteren,
om stil te staan bij onze eigen vreugde of ons
verdriet, stil te staan bij wat een ander overkomt, bij
de zegeningen van onze jeugd, etcetera.
En: hoezo is stilstaan altijd achteruitgang?
'Stilstaan' vormt de rode draad in de maandelijkse
interviewserie van BN DeStem. Het zijn
gesprekken met - min of meer - bekende
West-Brabanders op een vaste locatie, die uitnodigt,
inspireert tot stilstaan: Sint-Catharinadal in
Oosterhout, waar sinds 1647 zusters norbertinessen
zijn gevestigd.
De priorij staat bekend om haar gastvrijheid. Er
worden sinds enige tijd workshops gehouden, je
kunt er trouwen en mensen kunnen er verblijven
voor persoonlijke en/of stille bezinning, met de
mogelijkheid deel te nemen aan de gebedsdiensten
van de gemeenschap. Daarmee beantwoorden de
nonnen ook aan een van hun opdrachten: te
getuigen van hun leven in het klooster.
In het dancecircuit is Hardwell uit
Breda de populairste dj ter wereld.
Stadgenoot Tiësto heeft nog altijd
een mythische status.
Maar er was toch nóg zo'n
supertalent: dj en producer Cor
Fijneman?
De laatste jaren is het stil rond Fijneman.
Alle reden om deze 37-jarige Bredanaar uit
te nodigen in Sint-Catharinadal. Een
decibellenadept in een klooster!
Stil, hè?
„Het is hier echt prachtig! Als je de Kloos-
terdreef inloopt, kom je in een andere
wereld terecht, zo rustig is het ineens. Je
verwacht het misschien niet, maar ik kan
heel erg genieten van stilte. Af en toe moet
dat ook echt. Als ik een avond gedraaid heb
en terug naar huis rijd, zet ik de radio uit.
Soms ga ik even weg, wil ik niemand om
me heen. Dat kan overal zijn, ik kan me vrij
goed afsluiten van geluid."
Lang niks gehoord, hoe is het met
„Het is een tijdje minder geweest. Ik moest
er zelfs een baan bij nemen, kwaliteits
controleur bij een callcenter. Liep ik nog de
hele dag met een koptelefoon op mijn
hoofd... Inmiddels ben ik gestopt met die
baan en focus ik me weer volledig op de
muziek. Ik heb de inspiratie terug om te
produceren en draai in de weekends. Dit
jaar heb ik onder meer in Polen, Brussel en
Praag gestaan."
Waar staat u in de dj-scene 2014?
„Ik daag mezelf graag uit, kies nooit voor de
gemakkelijke weg. Vroeger maakte ik
trance, maar daar ligt mijn hart wat
minder. Ik ben overgestapt op deephouse,
techno. Dat is creatiever, experimenteier, je
zou het de jazz van de housemuziek
kunnen noemen. Trance en vooral EDM
(Elektronic Dance Music, red.), dat is wat
Hardwell maakt, dat kun je meer pop
noemen."
Er was een tijd dat u in één adem werd
genoemd met Tiësto, nu is het Hardwell voor
en na. Voelt u wel eens afgunst?
„Nee, ik vind het tof dat die jongens het zo
goed doen. Waarom zou ik afgunst voelen?
Het is meer dat ik naar mezelf kijk. Wat
had ik beter kunnen doen? En ik weet dat
ik, als ik nu het succes zou hebben dat ik in
2003-2004 had, ook hoger in de DJ Mag Top
100 zou staan en alleen maar in Amerika
zou touren. De dancescene is enorm
veranderd. Geaccepteerd bijna. Al is die
door die doden laatst bij het Amsterdam
Dance Event (ADE) wel weer in een
minder goed daglicht komen te staan."
Drie drugsdoden bij ADE, zet dergelijk nieuws
u aan het denken?
„Natuurlijk is dat heel erg. Maar ik vind dat
het wel wat opgeblazen is. Mensen
gebruiken ieder weekend, iedere dag drugs.
Er vallen vaker slachtoffers. En ik moet
eerlijk zeggen: ik sta liever voor een zaal
met mensen die drugs gebruiken dan met
mensen die veel gedronken hebben. Die
sfeer is echt veel beter, hoor."
Gebruikt u zelf pillen ter inspiratie?
„Die vraag krijg ik vaak. 'Jij weet dat gevoel
zo goed in je muziek te leggen, jij gebruikt
vast ook.' Maar het gaat vanzelf, ik word
euforisch van bepaalde dingen die ik in
muziek hoor en weet dat over te brengen.
Daar heb ik geen drugs voor nodig."
Staat u nog wel eens stil bij uw eerste
muzikale herinnering?
„Absoluut. Dat was War of the Worlds van
Jeff Wayne (1978). Daar kon ik heel erg in
verdwijnen, zeker die ruimtegeluidjes op
de achtergrond vond ik heel interessant.
Later werd ik gegrepen door de muziek van
Jean-Michel Jarre en de eerste elektronische
dansmuziek. Mijn vriendjes vonden dat
geen muziek, maar ik hoorde er wel wat in.
Kwam bij dat ik bij toeval van iemand een
keyboard kreeg, dan ga je er vanzelf mee
aan de slag."
Bij toeval? Wie was die gulle gever?
Lachje. „Hans Vermeulen."
Toe maar, de zanger, componist en grond
legger van Sandy Coast! Verklaar u nader!
„Mijn moeder kwam uit Rusland. Orsk, in
de Oeral, tegen Azië aan. Ze werkte ooit als
begeleidster mee aan een initiatief van
Tineke de Nooy, Kinderen van Tsjernobyl,
om die zieke kinderen een leuke vakantie
in ons land te bezorgen. De toenmalige
vrouw van Hans Vermeulen, zangeres
Dianne Marchal, was ook bij dat project
betrokken en raakte bevriend met mijn
moeder. Zodoende kwamen we daar bij
verjaardagen over de vloer."
„Ze hadden een studio aan huis, daar zat ik
met open mond naar te kijken. Een van
hun zoons zag mij op een gegeven moment
een beetje bezig in die studio en toen kreeg
ik die keyboard mee. 'Daar doen we toch
niks meer mee. En we zien iets in jou, jij
moet ermee aan de gang.' Uiteindelijk
hebben ze dat toch goed gezien..."
„Als je het over stilstaan hebt, dat is wel
een belangrijk moment in mijn leven
geweest. Ik was een jaar of 13,14 en begon
toen ook een beetje met plaatjes draaien.
Dat was het begin."
Een Bredase vader en een Russische moeder.
Heeft u veel cultuur uit haar vaderland mee
gekregen?
„Mijn moeder was een schoolvoorbeeld van
goed inburgeren, we spraken gewoon
Nederlands met elkaar. Maar ze luisterde
graag naar Russische muziek. En de
kinderverhalen die ze voorlas, waren zowel
Nederlands als Russisch. Mijn oma kwam
vaak over en bleef dan een paar maanden
bij ons. Ik was op een gegeven moment
tolk tussen de twee oma's. Ik spreek steen-
kolenrussisch, maar kan het heel goed
verstaan."
Cor Fijneman wil een
ï-ivEvi:
suissnKi
www.sintcatharinadal.nl
door
Jacques Hendriks
jacques.hendriks@bndestem.nl