'Goes is klaar voor
de nieuwe zorgtaken'
Voor het eerst afschot damherten Oude tankstations Mol
op eiland Haringvreter Veerse Meer begin 2015 gesloopt
Witte pakken op het dak
28 BEVELANDEN en THOLEN
NIEUWE ONTSLUITINGSWERK YERSEKE
Zowel verbreding van Zanddijk/Molendijk
als compleet nieuwe weg van A58 naar
Yerseke gaat tientallen miljoenen kosten.
Goes is al anderhalf jaar bezig om
de decentralisaties zo goed moge
lijk voor te bereiden. „De op
dracht die we onszelf hebben ge
geven is dat inwoners de weg
naar zorg eenvoudig moeten kun
nen vinden", zegt De Bat aan de
vooravond van de ingrijpende om
slag. „We gaan er vanuit dat we
op januari draaien, onze opgave
voor de komende weken is om
heel Goes te laten weten wie ze
kunnen bellen en waar ze terecht
kunnen als het nodig is. En bij de
zogeheten 'vindplaatsen' (bijvoor
beeld huisartsen, onderwijzers of
trainers van de sportclub, red.)
moeten we tussen de oren krijgen
dat wanneer zij iets signaleren, ze
niet moeten afwachten, maar er-
ASBESTVERWIJDERING
mee moeten komen. Iedere speler
moet het juiste spoor weten."
De WIZ (Werk, Inkomen, Zorg)
is op De Bevelanden onderge
bracht in een gemeenschappelijke
regeling. Om nieuwe doelgroepen
zoals Wajongers en WSW'ers aan
reguliere of gesubsidieerde banen
te helpen, wordt sociale werkvoor
ziening De Betho gereorgani
seerd. De gemeenten en het
UWV creëren samen zogeheten
garantiebanen voor de doelgroep.
In alle gevallen van zorgvragen
zal in eerste instantie worden ge
keken wat binnen het eigen net
werk van de zorgvrager kan wor
den opgevangen, aan de hand van
'keukentafelgesprekken'. Bij com
plexere problematiek komen ge-
biedsteams in beeld. Maar alles ge
beurt altijd in overleg met de
mensen/gezinnen zelf
Inmiddels is ook de website goes-
voorelkaar.nl in de lucht, waarop
alles op een rij is gezet. Op maan
dag 15 december is er tussen 16.00
en 20.00 uur een inloopbijeen
komst in het stadskantoor voor
Goesenaren met vragen op het ge
bied van (jeugd)zorg, werk of in
komen.
YERSEKE - Hij viel nog net niet
van zijn stoel, maar op het mo
ment dat gedeputeerde Kees van
Beveren (CDA, verkeer) de bedra
gen onder ogen kreeg die nodig
zijn om een veilige ontsluiting-
weg naar Yerseke aan te leggen.
„Ik had echt niet op deze bedra
gen gerekend", zegt hij.
Het afgelopen jaar liet de provin
cie diverse varianten onderzoe
ken om Yerseke op een veilige ma
nier aan te laten sluiten op de
A58. De goedkoopste optie, de hui
dige dijk verbreden, kost naar
schatting 46 miljoen. Aan de
duurste variant, waarbij een weg
dwars door de polders wordt aan
gelegd naar knooppunt Luchten-
burg, hangt een prijskaartje van
maar liefst 90 miljoen euro.
Helemaal niets doen kost het aller
minst, maar dat is volgens Van Be-
veren geen optie. „De afgelopen
vijf jaar zijn er zo'n dertig onge
vallen geweest. Daarnaast wordt
de weg steeds drukker. Nu rijden
er tussen de 6000 en 9000 voer
tuigen per dag, waaronder veel
vrachtwagens. Dat is behoorlijk
belastend voor een dijk die daar
helemaal niet op is berekend."Als
gevolg hiervan verzakt de weg en
vertoont het asfalt scheuren. Vol
gens beleidsambtenaar Wijnand
Blommaert is de provincie door
deze slijtage jaarlijks dubbel zo
veel aan onderhoudskosten kwijt
dan bij andere provinciale wegen.
In 2013 is de provincie daarom
een onderzoek gestart om alterna
tieven te bekijken waarmee Yerse
ke ook na verdere uitbreiding van
het bedrijventerrein Olzendepol-
der goed bereikbaar blijft voor in
woners en het bedrijfsleven. Des
kundigen kwamen met een aan
tal varianten, waar leden van een
klankbordgroep nog een aantal op
ties aan toevoegden. De uitkomst
van deze zogeheten tracéstudie is
gisteren aan raadsleden en staten
leden gepresenteerd.
Wat de provincie betreft worden
twee varianten nader uitgewerkt.
De eerste is de 'nulplus-variant'.
Daarbij blijft het tracé ongewij
zigd, maar wordt de dijk fors ver-
breed.Ook komt er een tunnel on
der de spoorwegovergang.
„Bij elke variant moet er een onge
lijkvloerse kruising komen met
het spoor. Dat is noodzakelijk bij
een dergelijke weg, waar uiteinde
lijk meer dan 10.000 voertuigen
per dag over rijden", vertelt Blom
maert. Bovendien staat de Zand
dijk in een landelijke lijst van het
rijk en Prorail van overwegen die
aangepakt moeten worden. Mede
De afgelopen vijf
jaar hebben zo'n
dertig ongevallen
plaatsgevonden op
de Zanddijk
daarom zal de spoorbeheerder
wel bijdragen aan een ongelijk
vloerse kruising.
De andere voorkeursvariant is 'al
ternatief groen'. Hierbij wordt
een volledig nieuwe weg aange
legd die aansluit op bedrijventer
rein Olzendepolder en via een on
gelijkvloerse kruising met het
spoor ter hoogte van de Gover-
weg op de A58 aansluit. Blommae
rt: „Daar ligt een viaduct, dat ver
breed zou moeten worden. Om
dat de aansluiting op de A58 te
dicht bij de huidige afslag Yerseke
zou komen, moet die afslag wor
den opgeheven." Daardoor wordt
de Zanddijk, die in dat scenario
wordt afgewaardeerd tot 6o-kilo-
meterweg, meteen onaantrekke
lijk voor doorgaand verkeer.
De alternatieven blauw en rood
zijn vergelijkbaar met de groene
variant. Omdat deze langer en
duurder zijn, liggen deze minder
voor de hand om nader te onder
zoeken. Variant groen kost volgen
de eerste grove schattingen 58 mil
joen. Volgens Van Beveren nog
steeds een zeer fors bedrag. „Voor
datzelfde geld verbreden we mo
menteel de hele Sloeweg met alle
nieuwe aansluitingen erbij!"
Komend jaar worden de 'groene
variant' en de 'nulplusvariant' ver
der uitgewerkt. Over een jaar zou
een keuze tussen die twee kun
nen worden gemaakt, denkt Van
Beveren. Daarna is het volgens
hem een kwestie van gezamenlijk
optrekken met de gemeente om
bijvoorbeeld Europese subsidies
en steun van de minister van Ver
keer te vergaren. Volgens Van Be
veren is dit, refererend aan de
tweede afslag bij Goes die binnen
kort werkelijkheid wordt, wel de
gelijk mogelijk. „Maar het is een
proces dat vele jaren zal duren."
Om die reden zijn ook ingrepen
op korte termijn onvermijdelijk.
De dieren, met name de manne
tjesherten, zwemmen daardoor
over naar het 'vasteland' en gaan
rondzwerven op zoek naar nieuw
leefgebied, licht woordvoerder Im-
ke Boerma van Staatsbosbeheer
toe. Met alle gevolgen van dien,
zoals aanrijdingen en gewasscha-
de voor de landbouw. „Als je
niets doet, groeit de populatie
met zo'n 30 procent per jaar. De
provincie heeft ons gevraagd de
populatie op het huidige peil te
houden."
Het is voor het eerst dat er wordt
ingegrepen in de damhertenpopu
latie op Haringvreter. Ergens in
de jaren tachtig verscheepte een
toenmalige pachter een aantal
damherten naar het eiland en dat
aantal is sindsdien gestaag ge
groeid. „Dit is niet iets wat we als
beheerder graag doen, maar er
zijn geen andere opties. We zijn
hartstikke dol op die dieren. In
ecologisch opzicht zijn ze belang
rijk omdat ze het landschap open
houden en ze geven een fantas
tische meerwaarde aan de recrea
tie", aldus Boerma. De afschot
van damherten vindt begin vol
gend jaar plaats.
Haringvreter is het grootste ei
land op het Veerse Meer. De kern
van het eiland wordt gevormd
door een ongeveer 20 hectare
groot bos. De rest is veel open
vlakte. De naam Haringvreter ver
wijst naar de zeehonden die ooit
in grote getalen lagen te rusten
op de zandplaat van weleer. Nu
vormen vooral damherten de gro
te attractie van het eiland.
Een gecertificeerd bedrijf is op dit
moment in opdracht van eigenaar
Mol Schuddebeurs bezig een plan
van aanpak te schrijven voor de
provincie. Bij het onttakelen van
een tankstation komt meer kijken
dan louter het slopen van de ge
bouwen boven de grond. „Onder
de grond ligt minstens evenveel
aan opslagtanks en leidingwerk",
verduidelijkt Marcel Mol van het
brandstoffenbedrijf.
Vanwege de aard van het bedrijf
wordt het sloopwerk volgend jaar
ook verricht door een gecertifi
ceerd aannemer.
De (schone) grond die vrij is geko
men bij de bouw van de nieuwe
tankstations, wordt straks ge
bruikt om de gaten op de oude lo
catie op te vullen.
De nieuwe tankstations, die aan
het stukje Deltaweg liggen dat
vier rijbanen heeft, bevallen goed.
„Het is lekker ruim, makkelijk
op- en af te rijden en er is vooral
ook goed te parkeren."
Verbreding óf een
nieuwe weg. Niets
doen is geen optie
door Luc Oggel
goes - Goes is op papier klaar voor
alle zorgtaken die gemeenten per
1 januari op hun bord krijgen. „We
weten waar we mee bezig zijn en
wat we willen, maar de effecten zul
len we moeten afwachten", zeggen
wethouders André van der Reest
(sociale zaken) en Jo-Annes de Bat
(jeugdzorg).
door Joeri Wisse
Kees van Beveren
WILHELMINADORP - Mannen in witte pakken, dat wijst op gevaar. Gisteren wa
ren ze aan het werk op het dak van een schuur van de hoeve Hongersdijk aan
de Langeweg in Wilhelminadorp. Het schuurdak, dat deel uitmaakt van de
maatschap Wilhelminapolder, wordt vervangen. Vanwege de asbest in het dak
dragen werklui van Sagro beschermende kleding, foto Johan van der Heijden
door Esme Soesman
veere - Om de populatie damher
ten op het eiland Haringvreter in
het Veerse Meer op peil te houden,
is een afschotvergunning aange
vraagd. Er leven rond de 120 dam
herten op Haringvreter, wat fors is
voor de omvang van het door
Staatsbosbeheer beheerde eiland.
door Esme Soesman
kats - De buiten gebruik gestelde
tankstations die langs de 1e Delta
weg staan tussen Goes en Zierik-
zee, gaan - als alles volgens plan
verloopt - in het eerste kwartaal
van 2015 tegen de vlakte.