'Goes is klaar voor de nieuwe zorgtaken' Voor het eerst afschot damherten Oude tankstations Mol op eiland Haringvreter Veerse Meer begin 2015 gesloopt Witte pakken op het dak 28 BEVELANDEN en THOLEN NIEUWE ONTSLUITINGSWERK YERSEKE Zowel verbreding van Zanddijk/Molendijk als compleet nieuwe weg van A58 naar Yerseke gaat tientallen miljoenen kosten. Goes is al anderhalf jaar bezig om de decentralisaties zo goed moge lijk voor te bereiden. „De op dracht die we onszelf hebben ge geven is dat inwoners de weg naar zorg eenvoudig moeten kun nen vinden", zegt De Bat aan de vooravond van de ingrijpende om slag. „We gaan er vanuit dat we op januari draaien, onze opgave voor de komende weken is om heel Goes te laten weten wie ze kunnen bellen en waar ze terecht kunnen als het nodig is. En bij de zogeheten 'vindplaatsen' (bijvoor beeld huisartsen, onderwijzers of trainers van de sportclub, red.) moeten we tussen de oren krijgen dat wanneer zij iets signaleren, ze niet moeten afwachten, maar er- ASBESTVERWIJDERING mee moeten komen. Iedere speler moet het juiste spoor weten." De WIZ (Werk, Inkomen, Zorg) is op De Bevelanden onderge bracht in een gemeenschappelijke regeling. Om nieuwe doelgroepen zoals Wajongers en WSW'ers aan reguliere of gesubsidieerde banen te helpen, wordt sociale werkvoor ziening De Betho gereorgani seerd. De gemeenten en het UWV creëren samen zogeheten garantiebanen voor de doelgroep. In alle gevallen van zorgvragen zal in eerste instantie worden ge keken wat binnen het eigen net werk van de zorgvrager kan wor den opgevangen, aan de hand van 'keukentafelgesprekken'. Bij com plexere problematiek komen ge- biedsteams in beeld. Maar alles ge beurt altijd in overleg met de mensen/gezinnen zelf Inmiddels is ook de website goes- voorelkaar.nl in de lucht, waarop alles op een rij is gezet. Op maan dag 15 december is er tussen 16.00 en 20.00 uur een inloopbijeen komst in het stadskantoor voor Goesenaren met vragen op het ge bied van (jeugd)zorg, werk of in komen. YERSEKE - Hij viel nog net niet van zijn stoel, maar op het mo ment dat gedeputeerde Kees van Beveren (CDA, verkeer) de bedra gen onder ogen kreeg die nodig zijn om een veilige ontsluiting- weg naar Yerseke aan te leggen. „Ik had echt niet op deze bedra gen gerekend", zegt hij. Het afgelopen jaar liet de provin cie diverse varianten onderzoe ken om Yerseke op een veilige ma nier aan te laten sluiten op de A58. De goedkoopste optie, de hui dige dijk verbreden, kost naar schatting 46 miljoen. Aan de duurste variant, waarbij een weg dwars door de polders wordt aan gelegd naar knooppunt Luchten- burg, hangt een prijskaartje van maar liefst 90 miljoen euro. Helemaal niets doen kost het aller minst, maar dat is volgens Van Be- veren geen optie. „De afgelopen vijf jaar zijn er zo'n dertig onge vallen geweest. Daarnaast wordt de weg steeds drukker. Nu rijden er tussen de 6000 en 9000 voer tuigen per dag, waaronder veel vrachtwagens. Dat is behoorlijk belastend voor een dijk die daar helemaal niet op is berekend."Als gevolg hiervan verzakt de weg en vertoont het asfalt scheuren. Vol gens beleidsambtenaar Wijnand Blommaert is de provincie door deze slijtage jaarlijks dubbel zo veel aan onderhoudskosten kwijt dan bij andere provinciale wegen. In 2013 is de provincie daarom een onderzoek gestart om alterna tieven te bekijken waarmee Yerse ke ook na verdere uitbreiding van het bedrijventerrein Olzendepol- der goed bereikbaar blijft voor in woners en het bedrijfsleven. Des kundigen kwamen met een aan tal varianten, waar leden van een klankbordgroep nog een aantal op ties aan toevoegden. De uitkomst van deze zogeheten tracéstudie is gisteren aan raadsleden en staten leden gepresenteerd. Wat de provincie betreft worden twee varianten nader uitgewerkt. De eerste is de 'nulplus-variant'. Daarbij blijft het tracé ongewij zigd, maar wordt de dijk fors ver- breed.Ook komt er een tunnel on der de spoorwegovergang. „Bij elke variant moet er een onge lijkvloerse kruising komen met het spoor. Dat is noodzakelijk bij een dergelijke weg, waar uiteinde lijk meer dan 10.000 voertuigen per dag over rijden", vertelt Blom maert. Bovendien staat de Zand dijk in een landelijke lijst van het rijk en Prorail van overwegen die aangepakt moeten worden. Mede De afgelopen vijf jaar hebben zo'n dertig ongevallen plaatsgevonden op de Zanddijk daarom zal de spoorbeheerder wel bijdragen aan een ongelijk vloerse kruising. De andere voorkeursvariant is 'al ternatief groen'. Hierbij wordt een volledig nieuwe weg aange legd die aansluit op bedrijventer rein Olzendepolder en via een on gelijkvloerse kruising met het spoor ter hoogte van de Gover- weg op de A58 aansluit. Blommae rt: „Daar ligt een viaduct, dat ver breed zou moeten worden. Om dat de aansluiting op de A58 te dicht bij de huidige afslag Yerseke zou komen, moet die afslag wor den opgeheven." Daardoor wordt de Zanddijk, die in dat scenario wordt afgewaardeerd tot 6o-kilo- meterweg, meteen onaantrekke lijk voor doorgaand verkeer. De alternatieven blauw en rood zijn vergelijkbaar met de groene variant. Omdat deze langer en duurder zijn, liggen deze minder voor de hand om nader te onder zoeken. Variant groen kost volgen de eerste grove schattingen 58 mil joen. Volgens Van Beveren nog steeds een zeer fors bedrag. „Voor datzelfde geld verbreden we mo menteel de hele Sloeweg met alle nieuwe aansluitingen erbij!" Komend jaar worden de 'groene variant' en de 'nulplusvariant' ver der uitgewerkt. Over een jaar zou een keuze tussen die twee kun nen worden gemaakt, denkt Van Beveren. Daarna is het volgens hem een kwestie van gezamenlijk optrekken met de gemeente om bijvoorbeeld Europese subsidies en steun van de minister van Ver keer te vergaren. Volgens Van Be veren is dit, refererend aan de tweede afslag bij Goes die binnen kort werkelijkheid wordt, wel de gelijk mogelijk. „Maar het is een proces dat vele jaren zal duren." Om die reden zijn ook ingrepen op korte termijn onvermijdelijk. De dieren, met name de manne tjesherten, zwemmen daardoor over naar het 'vasteland' en gaan rondzwerven op zoek naar nieuw leefgebied, licht woordvoerder Im- ke Boerma van Staatsbosbeheer toe. Met alle gevolgen van dien, zoals aanrijdingen en gewasscha- de voor de landbouw. „Als je niets doet, groeit de populatie met zo'n 30 procent per jaar. De provincie heeft ons gevraagd de populatie op het huidige peil te houden." Het is voor het eerst dat er wordt ingegrepen in de damhertenpopu latie op Haringvreter. Ergens in de jaren tachtig verscheepte een toenmalige pachter een aantal damherten naar het eiland en dat aantal is sindsdien gestaag ge groeid. „Dit is niet iets wat we als beheerder graag doen, maar er zijn geen andere opties. We zijn hartstikke dol op die dieren. In ecologisch opzicht zijn ze belang rijk omdat ze het landschap open houden en ze geven een fantas tische meerwaarde aan de recrea tie", aldus Boerma. De afschot van damherten vindt begin vol gend jaar plaats. Haringvreter is het grootste ei land op het Veerse Meer. De kern van het eiland wordt gevormd door een ongeveer 20 hectare groot bos. De rest is veel open vlakte. De naam Haringvreter ver wijst naar de zeehonden die ooit in grote getalen lagen te rusten op de zandplaat van weleer. Nu vormen vooral damherten de gro te attractie van het eiland. Een gecertificeerd bedrijf is op dit moment in opdracht van eigenaar Mol Schuddebeurs bezig een plan van aanpak te schrijven voor de provincie. Bij het onttakelen van een tankstation komt meer kijken dan louter het slopen van de ge bouwen boven de grond. „Onder de grond ligt minstens evenveel aan opslagtanks en leidingwerk", verduidelijkt Marcel Mol van het brandstoffenbedrijf. Vanwege de aard van het bedrijf wordt het sloopwerk volgend jaar ook verricht door een gecertifi ceerd aannemer. De (schone) grond die vrij is geko men bij de bouw van de nieuwe tankstations, wordt straks ge bruikt om de gaten op de oude lo catie op te vullen. De nieuwe tankstations, die aan het stukje Deltaweg liggen dat vier rijbanen heeft, bevallen goed. „Het is lekker ruim, makkelijk op- en af te rijden en er is vooral ook goed te parkeren." Verbreding óf een nieuwe weg. Niets doen is geen optie door Luc Oggel goes - Goes is op papier klaar voor alle zorgtaken die gemeenten per 1 januari op hun bord krijgen. „We weten waar we mee bezig zijn en wat we willen, maar de effecten zul len we moeten afwachten", zeggen wethouders André van der Reest (sociale zaken) en Jo-Annes de Bat (jeugdzorg). door Joeri Wisse Kees van Beveren WILHELMINADORP - Mannen in witte pakken, dat wijst op gevaar. Gisteren wa ren ze aan het werk op het dak van een schuur van de hoeve Hongersdijk aan de Langeweg in Wilhelminadorp. Het schuurdak, dat deel uitmaakt van de maatschap Wilhelminapolder, wordt vervangen. Vanwege de asbest in het dak dragen werklui van Sagro beschermende kleding, foto Johan van der Heijden door Esme Soesman veere - Om de populatie damher ten op het eiland Haringvreter in het Veerse Meer op peil te houden, is een afschotvergunning aange vraagd. Er leven rond de 120 dam herten op Haringvreter, wat fors is voor de omvang van het door Staatsbosbeheer beheerde eiland. door Esme Soesman kats - De buiten gebruik gestelde tankstations die langs de 1e Delta weg staan tussen Goes en Zierik- zee, gaan - als alles volgens plan verloopt - in het eerste kwartaal van 2015 tegen de vlakte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3