B
m
4
i
Debuut nieuwe dieselmotor
in comfortabele Mazda2
16 AUTO
De Autowebsite
van het Jaar: Toyota
The Mini Story
in BMW Museum
Maserati put uit
luchtvaarttechniek
Studio Harcourt
naar DS Wereld
RIJTEST LEXUS NX300H
NIEUWTJES
-
Vanaf 1 januari worden
de grenzen voor lagere
bijtelling aangescherpt.
Tot die dag profiteert
Lexus met de nieuwe
NX300h van 20 procent.
Lexus positioneert de
nieuwe NX onder de
grotere RX. Toch is
het lengteverschil
maar 14 centimeter,
terwijl het standaard
bagagevolume van de
NX zelfs royaler uitvalt (550 liter).
Waar Lexus in de beginjaren nog
al eens terugviel op vooral Duitse
stylingelementen, is de vormge
ving van dit model heel Japans.
Strakke, keiharde lijnen bepalen
het beeld. De optisch aflopende
daklijn geeft de achterkant een
coupéachtig voorkomen. Daar
zijn het de lichtunits die scherpte
in het ontwerp brengen.
Lexus voert al vele jaren in het in
terieur een eigen stijl. Die is min
der extreem dan de buitenkant.
Door materialen en afwerking
straalt de kwaliteit ervan af. Het
merk kreeg in het verleden vaak
heftige kritiek op de joystickbedie
ning van het centrale scherm
voor onder meer de navigatie. Die
is nu vervangen door een 'pad',
waarop de bestuurder de cursor
met de vinger bedient. Een verbe
tering? Totaal niet! Iets foutiefs
aanklikken, gebeurt in een fractie
van een seconde, waardoor de
chauffeur tijdens het rijden veel
te lang op het scherm bezig is en
dus niet op de weg kijkt.
Op elektronisch gebied levert
Lexus ongeveer alles wat denk
baar is om het comfort en de vei
ligheid te dienen. Zo kan een mo
biele telefoon onder de midden-
armsteun via inductie worden op
geladen. De 360 graden camera
geeft heel grappig een bijna 3D
beeld en helpt bij manoeuvreren
onder krappe omstandigheden.
De functie van het losse spiegel
tje tussen de voorstoelen is niet
helemaal duidelijk.
Het zal niemand verwonderen
dat ook deze Lexus NX een hybri
de aandrijflijn heeft. De 2.5 liter
viercilinder stamt uit de IS-reeks,
maar kent een eigen afstemming.
Afhankelijk van het uitrustingsni
veau voegt het merk een of twee
elektromotoren toe. Voor maxi
maal vermogen (197 pk), koppel
en prestaties maakt dat niets uit.
De NX rijdt uitermate comforta
bel, maar is niet zo scherp als het
uiterlijk doet vermoeden. Bij het
geboden comfort sluiten ook de
fantastisch zittende stoelen aan.
Het gerealiseerde brandstofver
bruik blijft onder de 1 op 12. Al
leen versies met één elektromotor
krijgen tot eind 2014 nog 20 pro
cent bijtelling. De prijzen begin
nen bij 45.990 euro. Deze maxi
maal uitgeruste President Line is
de duurste voor 70.990 euro.
LEXUS NX300H EN DE CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE MAZDA2
Met de nieuwe Maz-
da2 debuteert een
1.5 liter dieselmo
tor. Deze heeft een
enkelvoudige turbo. Mazda
tornt aan de verbrandingska
mers en integreert een nieuw
injectiesysteem. Resultaat: een
105 pk sterke krachtbron met
een soepel karakter. De nieuwe
2 is ook leverbaar met 1.5 liter
benzine (75, 90 en 115 pk). Op
de 115 pk na allemaal goed voor
20 procent bijtelling. De 2 rijdt
volwassen, stuurt uitstekend
en voorziet, in combinatie met
hoogwaardige materialen, in
veel comfort. Er is volop zit
ruimte, ook op de achterbank.
Uiteraard wordt de auto omvat
door de bekende SkyActiv-tech-
niek. Het infotainment- en con-
nectiviteitssysteem verhoogt
het luxueuze gevoel. De vooras
is ten opzichte van zijn voor
ganger 8 centimeter naar voren
verplaatst en de A-stijlen net
zo veel naar achteren. Daar
door oogt het model evenwich
tig. Vanafprijs: 14.490 euro.
Door zijn strakke lijnen valt de nieuwe Lexus NX300h op. foto's Automedia
door Tony Vos
Lexus NX300h
Bagage 550 liter, gew.
1.595 kg. Hybride 2.5
liter, 197 pk. Vanaf
45.990 euro, President
Line 70.990 euro.
Audi Q5
Bagage 460-1.480 liter,
gew. 1.885 kg. Hybride
2.0 liter, 245 pk. Vanaf
46.760 euro, 2.0 TFSI
BMWX3
Bagage 550-1.600 liter,
gew. 1.745 kg. Benzine
2.0 liter, 245 pk. Vanaf
47.990 euro, xDrive 28i
Hyb. Quat. 66.470 euro. High Ex. 67.995 euro.
Mercedes CLK
Bagage 450-1.550 liter,
gew. 1.725 kg. Benzine
2.0 liter, 211 pk. Vanaf
47.400 euro, 250 4Ma-
tic Prest. 61.691 euro.
Toyota heeft in Nederland in de ca
tegorie 'Auto' de Website van het
Jaar-verkiezing gewonnen. Bijna
een miljoen stemmen werden er in
ons land online uitgebracht. Stem
mers beoordeelden sites op onder
meer de inhoud, navigatie en ont
werp. Toyota liet in de categorie
'Auto' elf websites achter zich. Me-
trixLab en Emerce organiseerden
de verkiezing.
De 55-jarige Nederlandse Mini (re-
Born) heeft een hoofdrol in het
BMW Museum in München. De
tentoonstelling is een goede reden
onderweg naar bijvoorbeeld win
tersport een stop te maken. The
Mini Story omvat dertig iconische
modellen, fel begeerde collectors
items en veel achtergrondinfo.De
expositie loopt tot eind januari
2016. Info: www.bmw-welt.com
bsite va
Publieksprijs voor Toyota-site.
Maserati gaat samenwerken met
Airbus Croup Innovations, actief in
aeronautica, ruimtevaart en aanver
wante dienstverlening. De Italiaan
se autofabrikant krijgt zo toegang
tot hoogwaardige fabricageproces
sen, toegepast in de luchtvaart, zo
als productiemethoden, expertise
op gebied van metalen en samen
gestelde materialen, lijmprocessen
en integratie van systemen.
Mini's in alle facetten.
Studio Harcourt vereeuwigt al de
cennialang de Parijse high society
en internationale coryfeeën. Nu is
het de beurt aan fans van Citroën.
De topfotografen en visagisten van
het bureau strijken van 13 decem
ber tot 3 januari 2015 met een
pop-up studio neer in DS Wereld,
33 rue Francois 1er in Parijs. Er
worden duizend portretten van
Citroënfans gemaakt.
Luchtvaarttechniek.
DS geportretteerd.
door Willem de Volder
Mazda2 oogt goed en biedt veel binnenruimte, foto Mazda