column T©0S Pomphouders grensstreek dagen de overheid vanwege dieselaccijns Verdrijven 2 IN HET NIEUWS ZINLOOS GEWELD Omstanders die ingrijpen bij agressie worden vaak zelf slachtoffer. Over de risico's wordt te weinig nagedacht. Maak iemand abonnee! 0 www.bndestem.nl/abonneewerftabonnee paul kusters DeStem Sinds een tijdje werk ik in een kantoortoren langs de snel weg. Als gevolg daarvan breng ik voortaan op werkdagen een uur of wat op die snelweg door. Woon-werkverkeer heet dat en het is een apart wereldje. Het doet hoe dan ook iets met mensen, maar weinig positiefs. De inhaal manoeuvres zijn soms levensgevaarlijk, bumperkleven is vanzelf sprekend en al bellend houdt niemand zijn rijbaan. Sommige van die gedragingen kan ik wel begrijpen. Iedereen heeft haast en er rijdt altijd wel een slak voor je. Waar ik niets van begrijp, is van het ritsgedrag. En dan vooral niet dat van de ritser die al halverwe ge het onherroepelijke verdrijvingsvlak nog net voor je een plekje vlak achter een vrachtwagen weet te bemachtigen. Wat zou er in het hoofd van zo iemand omgaan? Als de met elkaar vervlochten cijfers op de motorkap opgeteld staan voor zijn IQj dan zal dat waarschijnlijk niet veel zijn. Ik vind het hoe dan ook wel lekker als er zich een auto tussen mij en die vrachtwagen nestelt. Beter tien gekken voor je, dan één achter je. Maar verdrijvingsvlak? Pas als die strepen niet meer uit een dun laagje verf, maar uit twee decimeter hoog beton bestaan, gaan ze echt hun werk doen. Gek genoeg is het werk-woonverkeer 's avonds in de regel veel ont- spannender. Waar mensen zich 's ochtends rot haasten om toch vooral op tijd ergens aan te komen, daar sluipt er tegen vijven een zekere gelatenheid in het gemoed van de au tomobilist. Het besef dat je hoe dan ook thuis komt en dat het op die be stemming doorgaans veel aangena mer is dan de plek waar je 's och tends heen moet, zal daar debet aan zijn. Enkel bij afritten halen mensen je nog wel eens onge duldig in. Staan ze onderaan bij de kruising twee auto's voor je voor het stoplicht. toosenhenk.nl O bRINKENbE JONGEREN PRESTEREN NIET SLECHTER als een doorgedraaide moorde naar, zwaaiend met een mes, de supermarkt in rent? De meeste mensen zouden het waarschijn lijk op een rennen zetten. Toch gebeurde dat dinsdagavond niet, toen supermarktklanten in Zwolle een 17-jarige jongen in de kladden grepen. De jongen had kort daarvoor een argeloze straat muzikant doodgestoken en rende als een dolle de supermarkt in. Een 57-jarige supermarktklant, die de jongen met zijn winkelwa gentje probeerde te stoppen, raak te daarbij zwaargewond. „Burgers lijken in dit soort situa ties steeds vaker in te grijpen", zegt Ingrid de Jong, directeur van de Stichting Maatschappij en Vei ligheid (SMV). „Dat komt door de veranderende samenleving: de overheid wijst mensen steeds va ker op hun eigen verantwoorde lijkheid. Op de politie kun je niet meer rekenen." Een gevaarlijke ontwikkeling, vindt De Jong. „Het is natuurlijk heel mooi dat mensen de held uit hangen, maar de risico's kunnen ze vaak niet inschatten. Veel men sen hebben geen idee waar ze aan beginnen." Op dezelfde avond dat de messen trekker in Zwolle werd gestopt, kreeg een treinconducteur in Al melo rake klappen. De conduc teur sprak twee mannen aan die een vrouw lastigvielen in de trein. Hij bracht de vrouw in vei ligheid, maar werd even later zélf belaagd op het station. Een twee de conducteur die zijn collega te hulp schoot, kreeg ook klappen. Beiden belandden met ernstige Voor meer Paul Kusters zie www.bndestem.nl/paulkusters Erik Koelman uit het Gelderse Aal ten is een van de twee pomphou ders uit de grensstreek die de over heid in kort geding gedaagd heb ben. Zij claimen vergoeding van de schade die ze lijden door de ver hoging van de diesel- en lpg-ac- cijns per 1 januari 2014. In het geval van Koelman gaat het om 500.000 euro, omdat de Aal- tenaar eigenlijk een bodemproce dure tegen de staat wil aanspan nen, maar het duurt tot 2016 voor dat er een uitspraak komt. Een pomphouder uit het Limburgse Kelpen-Oler claimt 30.000 euro omdat hij verlies lijdt nadat zijn klanten massaal naar Duitsland en België zijn uitgeweken. De pomphouders worden bijgestaan door Stichting Accijnslaim Pomp- houders, waarin de Bovag en onaf hankelijke tankstations (Beta) sa menwerken. Honderd niet merk gebonden pomphouders in de grensregio hebben zich bij de stichting aangesloten. Volgens Eds- ko Schuitema van Beta zijn pomp houders in de grensstreek, zoals Zeeuws-Vlaanderen, 'buitenpro portioneel getroffen' door de ac cijnsverhoging en willen zij - net als na de accijnsverhoging in 1997 - schadevergoeding van de over heid. Staatssecretaris Wiebes (Fi nanciën) wees dat steeds van de hand. Koelman hoopt dat de rech ter hem gelijk geeft. „Want als we zo doorgaan, gaan we failliet." WIM VAN LEEST WIM.VANLEEST@BNDESTEM.NL ©ELUKKI© IS 2 KJ tsRANKSEBRUIK RUIM VOLQOEMGE HAALT IE MOOI 2'n SEMI6&ELÖE MEE OP door Peter Winterman ZWOLLE/DEN HAAG - Wat doe je En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.bndestem.nl/abonneewerftabonnee *Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. door Chris van Alem AALTEN - „Vorig jaar verkocht ik nog 120.000 liter diesel per week. Ik mag blij zijn als ik nu de 20.000 liter nog haal." Stichting Accijnsclaim Pomphouders verte genwoordigt honderd niet merkgebonden pomphouders.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49