column
T©0S
Pomphouders grensstreek dagen
de overheid vanwege dieselaccijns
Verdrijven
2 IN HET NIEUWS
ZINLOOS GEWELD
Omstanders die ingrijpen bij agressie worden vaak zelf
slachtoffer. Over de risico's wordt te weinig nagedacht.
Maak iemand
abonnee!
0 www.bndestem.nl/abonneewerftabonnee
paul kusters
DeStem
Sinds een tijdje werk ik in een kantoortoren langs de snel
weg. Als gevolg daarvan breng ik voortaan op werkdagen
een uur of wat op die snelweg door. Woon-werkverkeer
heet dat en het is een apart wereldje. Het doet hoe dan
ook iets met mensen, maar weinig positiefs. De inhaal
manoeuvres zijn soms levensgevaarlijk, bumperkleven is vanzelf
sprekend en al bellend houdt niemand zijn rijbaan. Sommige van
die gedragingen kan ik wel begrijpen. Iedereen heeft haast en er
rijdt altijd wel een slak voor je. Waar ik niets van begrijp, is van
het ritsgedrag. En dan vooral niet dat van de ritser die al halverwe
ge het onherroepelijke verdrijvingsvlak nog net voor je een plekje
vlak achter een vrachtwagen weet te bemachtigen. Wat zou er in
het hoofd van zo iemand omgaan? Als de met elkaar vervlochten
cijfers op de motorkap opgeteld staan voor zijn IQj dan zal dat
waarschijnlijk niet veel zijn. Ik vind het hoe dan ook wel lekker als
er zich een auto tussen mij en die vrachtwagen nestelt. Beter tien
gekken voor je, dan één achter je. Maar verdrijvingsvlak? Pas als
die strepen niet meer uit een dun laagje verf, maar uit twee
decimeter hoog beton bestaan, gaan ze echt hun werk doen.
Gek genoeg is het werk-woonverkeer 's avonds in de regel veel ont-
spannender. Waar mensen zich 's ochtends rot haasten om toch
vooral op tijd ergens aan te komen,
daar sluipt er tegen vijven een zekere
gelatenheid in het gemoed van de au
tomobilist. Het besef dat je hoe dan
ook thuis komt en dat het op die be
stemming doorgaans veel aangena
mer is dan de plek waar je 's och
tends heen moet, zal daar debet
aan zijn. Enkel bij afritten halen
mensen je nog wel eens onge
duldig in. Staan ze onderaan
bij de kruising twee auto's
voor je voor het stoplicht.
toosenhenk.nl O
bRINKENbE JONGEREN PRESTEREN NIET SLECHTER
als een doorgedraaide moorde
naar, zwaaiend met een mes, de
supermarkt in rent? De meeste
mensen zouden het waarschijn
lijk op een rennen zetten.
Toch gebeurde dat dinsdagavond
niet, toen supermarktklanten in
Zwolle een 17-jarige jongen in de
kladden grepen. De jongen had
kort daarvoor een argeloze straat
muzikant doodgestoken en rende
als een dolle de supermarkt in.
Een 57-jarige supermarktklant,
die de jongen met zijn winkelwa
gentje probeerde te stoppen, raak
te daarbij zwaargewond.
„Burgers lijken in dit soort situa
ties steeds vaker in te grijpen",
zegt Ingrid de Jong, directeur van
de Stichting Maatschappij en Vei
ligheid (SMV). „Dat komt door de
veranderende samenleving: de
overheid wijst mensen steeds va
ker op hun eigen verantwoorde
lijkheid. Op de politie kun je niet
meer rekenen."
Een gevaarlijke ontwikkeling,
vindt De Jong. „Het is natuurlijk
heel mooi dat mensen de held uit
hangen, maar de risico's kunnen
ze vaak niet inschatten. Veel men
sen hebben geen idee waar ze aan
beginnen."
Op dezelfde avond dat de messen
trekker in Zwolle werd gestopt,
kreeg een treinconducteur in Al
melo rake klappen. De conduc
teur sprak twee mannen aan die
een vrouw lastigvielen in de
trein. Hij bracht de vrouw in vei
ligheid, maar werd even later zélf
belaagd op het station. Een twee
de conducteur die zijn collega te
hulp schoot, kreeg ook klappen.
Beiden belandden met ernstige
Voor meer Paul Kusters zie www.bndestem.nl/paulkusters
Erik Koelman uit het Gelderse Aal
ten is een van de twee pomphou
ders uit de grensstreek die de over
heid in kort geding gedaagd heb
ben. Zij claimen vergoeding van
de schade die ze lijden door de ver
hoging van de diesel- en lpg-ac-
cijns per 1 januari 2014.
In het geval van Koelman gaat het
om 500.000 euro, omdat de Aal-
tenaar eigenlijk een bodemproce
dure tegen de staat wil aanspan
nen, maar het duurt tot 2016 voor
dat er een uitspraak komt. Een
pomphouder uit het Limburgse
Kelpen-Oler claimt 30.000 euro
omdat hij verlies lijdt nadat zijn
klanten massaal naar Duitsland
en België zijn uitgeweken. De
pomphouders worden bijgestaan
door Stichting Accijnslaim Pomp-
houders, waarin de Bovag en onaf
hankelijke tankstations (Beta) sa
menwerken. Honderd niet merk
gebonden pomphouders in de
grensregio hebben zich bij de
stichting aangesloten. Volgens Eds-
ko Schuitema van Beta zijn pomp
houders in de grensstreek, zoals
Zeeuws-Vlaanderen, 'buitenpro
portioneel getroffen' door de ac
cijnsverhoging en willen zij - net
als na de accijnsverhoging in 1997
- schadevergoeding van de over
heid. Staatssecretaris Wiebes (Fi
nanciën) wees dat steeds van de
hand. Koelman hoopt dat de rech
ter hem gelijk geeft. „Want als we
zo doorgaan, gaan we failliet."
WIM VAN LEEST
WIM.VANLEEST@BNDESTEM.NL
©ELUKKI© IS 2 KJ
tsRANKSEBRUIK
RUIM VOLQOEMGE
HAALT IE MOOI
2'n SEMI6&ELÖE
MEE OP
door Peter Winterman
ZWOLLE/DEN HAAG - Wat doe je
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
24/7 digitaal nieuws 2 maanden
gratis en betaalt vervolgens normaal
tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.bndestem.nl/abonneewerftabonnee
*Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.
door Chris van Alem
AALTEN - „Vorig jaar verkocht ik
nog 120.000 liter diesel per week.
Ik mag blij zijn als ik nu de 20.000
liter nog haal."
Stichting Accijnsclaim
Pomphouders verte
genwoordigt honderd
niet merkgebonden
pomphouders.