UIT 11
Houten koppen van markante
mannen
Dave Meijer schildert subtiel en
meeslepend
Wim Jonker maakt van
achterbuurten kunst
Over eten, drinken, vrijheid en
avontuur
Retrospectieve Constantin
Meunier
Anders dan op de meeste loca
ties waar ik in Zeeland kunst
zie, loop ik in de Vleeshal en
de Kabinetten vaak tegen onbe
grijpelijke zaken aan. Althans
op het eerste gezicht.
S Paolo Chiasera (Bologna, IT,
1978) heeft een enorm stuk op
gespannen linnen beschilderd
met voorstellingen die mij
doen denken aan een antieke
tuin. Het is er nachtelijk don
ker. Ik moet denken aan de
wandschilderingen in Pompei. Het illusoi
re karakter van de voorstelling wordt ver
sterkt doordat onder de tuin een geschilder
de wand zichtbaar is die in stukken is ver
deeld. Elk stuk lijkt op een lijst waarin tek
sten en schema's zijn te zien. Ze gaan over
het maken en interpreteren van een ten
toonstelling. Dat verklaart waarom Chiase
ra ook werken uit de Vleeshalcollectie
'toont'. Ik zie dat er over de tuin heen strak
ke, Minimal Art-achtige, lijnen zijn geschil
derd. Chiasera etaleert het oude streven
naar harmonisch naturalisme, waarin
schoonheid en waarheid samen kwamen.
En hij zet dat naast de Minimal Art, die de
illusie achter zich liet en alles, inclusief
zichzelf, als een vorm van waarheid zag.
Langzaam ontvouwt zich nu een zinvol ge
heel aan betekenissen. Ik hoor de serene
klanken van het eerder in de Vleeshal ge
realiseerde project 'Innere Stimme' van
Olaf Nicolai. Het immateriële van die erva
ring, staat dan in contrast met de hightech
aluminium constructie van Riccardo Previ-
di die een fysieke plaats markeert. Met de
zee van witte keramische tegels wijst Katin-
ka Bock op het samengaan van ruimte en
tijd, van natuur en cultuur. Dat laatste
komt doordat zij het vlak van tegels de con
touren gaf van een plas water die zich over
de vloer verspreidt. Chisaera biedt dus een
kader voor het stilstaan bij de relaties tus
sen verschillende kunstwerken en de ruim
te waarin zij zich bevinden. Geleidelijk aan
breekt bij mij het besef door dat het hier
gaat om het samenbrengen van 'beelden'
waarin de uitersten van ruimte en tijd en
de uitersten van onze menselijke ervaring
samenkomen. Waar wij ook staan, altijd is
er een relatie met waar we vandaan ko
men. Letterlijk en figuurlijk. De kunst kan
ons bijstaan onze weg te vinden door ons
te prikkelen stil te staan bij verleden, he
den en toekomst.
Hetzelfde gebeurt in de Kabinetten waar
Charlotte Moth (Carshalton GBR, 1978)
een film toont, samen met een aantal inge
lijste posters met teksten en twee, met ar
chitectuur verwante sculpturen. Moth pre
senteert verbanden tussen de Duitse stad
Marl, het daar door de Nederlandse archi
tecten Broek en Bakema ontworpen ge
meentehuis, een elementair woonhuis aan
een Canadees meer en beelden van Max
Ernst en Donatello die beiden Habakuk tot
onderwerp hebben. Deze oudtestamenti
sche profeet zie ik als iemand die het gewe
ten belichaamt van wat mensen in de toe
komst zullen doen. Dat sluit mooi aan bij
het concept van het raadhuis dat zo ont
worpen is dat het aangepast kan worden
aan de veranderende behoeften van de sa
menleving. Zoals ook het woonhuis,
mocht het water stijgen, in staat is om te
drijven. De geschiedenis van de gebouwen
is echter zodanig dat er in praktijk geen
aanpassingen of veranderingen zijn aange
bracht. Verandering kan gevoed worden
uit verlangen. Het blijkt echter dat de hang
naar het statische het vaak wint. Het ge
bouw van Bakema oogt leeg en verstard.
Het woonhuis aan het meer is verlaten. Is
de mens bereid en in staat zich te houden
aan de missie die hij zelf formuleert? Of
zijn het slechts woorden? De twee sculptu
ren openen de blik voor mogelijkheden.
Binnen de kaders van de drie of vier wan
den kan er bewogen en geschoven worden,
waardoor verrassingen en veranderingen
ontstaan. Kunst biedt inspiratie en model
len om die veranderingen teweeg te breng
en. Met deze gedachte krijgen tentoonstel
lingen die op het eerste gezicht vreemd en
zelfs hermetisch lijken, uiteindelijk inspire
rende betekenis voor het leven van alledag!
DONDERDAG 4 DECEMBER 2014
Marijn Kluijfhout fotografeerde karak
teristieke mannenkoppen, ongepo
lijst en rauw. Hij drukte de foto's con
trastrijk af op platen hout die hij voor
elke kop speciaal uitzoekt. De verbin
ding met de boom, de textuur en de
hardheid van het hout voegt iets toe
aan het beeld. Het oppervlak van het
hout onthult de aard van degene die
er op is afgebeeld. Laatste weekend.
T/m 8/12. Arsenaaltheater, Arsenaal
plein 1, Vlis. Dagelijks 12.00- 22.00.
Aan de schilderijen van Dave Meijer
liggen waarnemingen ten grondslag
zoals de grens tussen land en lucht,
de contouren van een schoorsteen of
van een deurkozijn. Hij heeft ze opge
slagen in schetsboeken en in zijn
hoofd en put eruit voor composities
in een ordening van vorm en kleur.
T/m 4/1 2015. Mon Capitaine, Kinder
dijk 56, Middelburg. Zo. 14.00 -
17.00 uur. Opening zo. 7 november
14.00 uur.
Op reis ziet Wim Jonker de onafzien
bare slums, waarin mensen opeenge
pakt wonen. Met karton, lijm en verf
maakt hij er thuis kleine monumen
ten van, die je doen stilstaan bij men
senlevens ver van hier. Naast Jonker
zijn er nog bijna 20 kunstenaars die
in de volgepakte galerie gepassio
neerd werk tonen van diverse aard.
T/m 31/1 2015. Galerie de Ouvertu
re. Boulevard de Wielingen 64, Cad-
zand Bad. Do. t/m zo. 14.00-18.00.
Feestelijke groepsexpositie met ex
pressief geschilderde bacchanalen
van Anna Blom, prachtige miniaturen
geïnspireerd op het Zeeuwse onder
waterleven van Charlotte Beunders
en de fotoserie 'De Wijnboer bij u
over de vloer' van Gerard van Groe
ningen. Mieke de Waal leidt u in
oude kaarten naar verre oorden. Ope
ning St proeverij 6/12,15.00 uur.
T/m 31/1. Anna Blom Art, Vrijpoortje
2, Zierikzee. Wo. t/m za. 13.00-17.00.
Constantin Meunier (1831 -1905) is
een realistische Belgische schilder en
beeldhouwer die industriearbeiders
in de beeldende kunst introduceerde,
als iconen van de moderniteit.
Zijn kijk op mens en wereld is vol
mededogen, geëngageerd en verbon
den met de industriële, sociale en po
litieke ontwikkelingen. Indrukwek
kend.
T/m 11/1. KMSK, Regentschapsstraat
3, Brussel. Di. t/m vr. 10.00 -17.00.
Paolo Chiasera brengt 'beelden' samen in de Vleeshal in Middelburg.
Charlotte Moth maakt modellen van mogelijke verandering. Te zien in de Kabinetten.
Stilstaan bij verleden en heden
T/m 14/12. Paolo Chiasera, The Gardens of Sar
dinia, Cyprus and Jerusalem'. Vleeshal, Markt,
Middelburg. Charlotte Moth The story of a diffe
rent thought', Kabinetten, Zusterstraat 7, Mid
delburg. Beiden di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.