UIT 11 Houten koppen van markante mannen Dave Meijer schildert subtiel en meeslepend Wim Jonker maakt van achterbuurten kunst Over eten, drinken, vrijheid en avontuur Retrospectieve Constantin Meunier Anders dan op de meeste loca ties waar ik in Zeeland kunst zie, loop ik in de Vleeshal en de Kabinetten vaak tegen onbe grijpelijke zaken aan. Althans op het eerste gezicht. S Paolo Chiasera (Bologna, IT, 1978) heeft een enorm stuk op gespannen linnen beschilderd met voorstellingen die mij doen denken aan een antieke tuin. Het is er nachtelijk don ker. Ik moet denken aan de wandschilderingen in Pompei. Het illusoi re karakter van de voorstelling wordt ver sterkt doordat onder de tuin een geschilder de wand zichtbaar is die in stukken is ver deeld. Elk stuk lijkt op een lijst waarin tek sten en schema's zijn te zien. Ze gaan over het maken en interpreteren van een ten toonstelling. Dat verklaart waarom Chiase ra ook werken uit de Vleeshalcollectie 'toont'. Ik zie dat er over de tuin heen strak ke, Minimal Art-achtige, lijnen zijn geschil derd. Chiasera etaleert het oude streven naar harmonisch naturalisme, waarin schoonheid en waarheid samen kwamen. En hij zet dat naast de Minimal Art, die de illusie achter zich liet en alles, inclusief zichzelf, als een vorm van waarheid zag. Langzaam ontvouwt zich nu een zinvol ge heel aan betekenissen. Ik hoor de serene klanken van het eerder in de Vleeshal ge realiseerde project 'Innere Stimme' van Olaf Nicolai. Het immateriële van die erva ring, staat dan in contrast met de hightech aluminium constructie van Riccardo Previ- di die een fysieke plaats markeert. Met de zee van witte keramische tegels wijst Katin- ka Bock op het samengaan van ruimte en tijd, van natuur en cultuur. Dat laatste komt doordat zij het vlak van tegels de con touren gaf van een plas water die zich over de vloer verspreidt. Chisaera biedt dus een kader voor het stilstaan bij de relaties tus sen verschillende kunstwerken en de ruim te waarin zij zich bevinden. Geleidelijk aan breekt bij mij het besef door dat het hier gaat om het samenbrengen van 'beelden' waarin de uitersten van ruimte en tijd en de uitersten van onze menselijke ervaring samenkomen. Waar wij ook staan, altijd is er een relatie met waar we vandaan ko men. Letterlijk en figuurlijk. De kunst kan ons bijstaan onze weg te vinden door ons te prikkelen stil te staan bij verleden, he den en toekomst. Hetzelfde gebeurt in de Kabinetten waar Charlotte Moth (Carshalton GBR, 1978) een film toont, samen met een aantal inge lijste posters met teksten en twee, met ar chitectuur verwante sculpturen. Moth pre senteert verbanden tussen de Duitse stad Marl, het daar door de Nederlandse archi tecten Broek en Bakema ontworpen ge meentehuis, een elementair woonhuis aan een Canadees meer en beelden van Max Ernst en Donatello die beiden Habakuk tot onderwerp hebben. Deze oudtestamenti sche profeet zie ik als iemand die het gewe ten belichaamt van wat mensen in de toe komst zullen doen. Dat sluit mooi aan bij het concept van het raadhuis dat zo ont worpen is dat het aangepast kan worden aan de veranderende behoeften van de sa menleving. Zoals ook het woonhuis, mocht het water stijgen, in staat is om te drijven. De geschiedenis van de gebouwen is echter zodanig dat er in praktijk geen aanpassingen of veranderingen zijn aange bracht. Verandering kan gevoed worden uit verlangen. Het blijkt echter dat de hang naar het statische het vaak wint. Het ge bouw van Bakema oogt leeg en verstard. Het woonhuis aan het meer is verlaten. Is de mens bereid en in staat zich te houden aan de missie die hij zelf formuleert? Of zijn het slechts woorden? De twee sculptu ren openen de blik voor mogelijkheden. Binnen de kaders van de drie of vier wan den kan er bewogen en geschoven worden, waardoor verrassingen en veranderingen ontstaan. Kunst biedt inspiratie en model len om die veranderingen teweeg te breng en. Met deze gedachte krijgen tentoonstel lingen die op het eerste gezicht vreemd en zelfs hermetisch lijken, uiteindelijk inspire rende betekenis voor het leven van alledag! DONDERDAG 4 DECEMBER 2014 Marijn Kluijfhout fotografeerde karak teristieke mannenkoppen, ongepo lijst en rauw. Hij drukte de foto's con trastrijk af op platen hout die hij voor elke kop speciaal uitzoekt. De verbin ding met de boom, de textuur en de hardheid van het hout voegt iets toe aan het beeld. Het oppervlak van het hout onthult de aard van degene die er op is afgebeeld. Laatste weekend. T/m 8/12. Arsenaaltheater, Arsenaal plein 1, Vlis. Dagelijks 12.00- 22.00. Aan de schilderijen van Dave Meijer liggen waarnemingen ten grondslag zoals de grens tussen land en lucht, de contouren van een schoorsteen of van een deurkozijn. Hij heeft ze opge slagen in schetsboeken en in zijn hoofd en put eruit voor composities in een ordening van vorm en kleur. T/m 4/1 2015. Mon Capitaine, Kinder dijk 56, Middelburg. Zo. 14.00 - 17.00 uur. Opening zo. 7 november 14.00 uur. Op reis ziet Wim Jonker de onafzien bare slums, waarin mensen opeenge pakt wonen. Met karton, lijm en verf maakt hij er thuis kleine monumen ten van, die je doen stilstaan bij men senlevens ver van hier. Naast Jonker zijn er nog bijna 20 kunstenaars die in de volgepakte galerie gepassio neerd werk tonen van diverse aard. T/m 31/1 2015. Galerie de Ouvertu re. Boulevard de Wielingen 64, Cad- zand Bad. Do. t/m zo. 14.00-18.00. Feestelijke groepsexpositie met ex pressief geschilderde bacchanalen van Anna Blom, prachtige miniaturen geïnspireerd op het Zeeuwse onder waterleven van Charlotte Beunders en de fotoserie 'De Wijnboer bij u over de vloer' van Gerard van Groe ningen. Mieke de Waal leidt u in oude kaarten naar verre oorden. Ope ning St proeverij 6/12,15.00 uur. T/m 31/1. Anna Blom Art, Vrijpoortje 2, Zierikzee. Wo. t/m za. 13.00-17.00. Constantin Meunier (1831 -1905) is een realistische Belgische schilder en beeldhouwer die industriearbeiders in de beeldende kunst introduceerde, als iconen van de moderniteit. Zijn kijk op mens en wereld is vol mededogen, geëngageerd en verbon den met de industriële, sociale en po litieke ontwikkelingen. Indrukwek kend. T/m 11/1. KMSK, Regentschapsstraat 3, Brussel. Di. t/m vr. 10.00 -17.00. Paolo Chiasera brengt 'beelden' samen in de Vleeshal in Middelburg. Charlotte Moth maakt modellen van mogelijke verandering. Te zien in de Kabinetten. Stilstaan bij verleden en heden T/m 14/12. Paolo Chiasera, The Gardens of Sar dinia, Cyprus and Jerusalem'. Vleeshal, Markt, Middelburg. Charlotte Moth The story of a diffe rent thought', Kabinetten, Zusterstraat 7, Mid delburg. Beiden di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 30