Diversiteit in De Cabaretpoel met jong aanstormend talent Volgende album van Those Metal Boys With Their Metal Toys duurt geen tien jaar meer UIT 3 Nederland barst uit zijn voegen van het cabarettalent. Daardoor is het zo druk op de Nederlandse podia dat het voor nieuwe talenten moei lijk is aan optredens te komen en zich te ont wikkelen", zegt Tim van der Sluijs. Hij is de motor achter De Cabaretpoel, die woensdag to december met vier deelnemers een avond vullend programma brengt in de Truffino- zaal van de Blaauwe Hoeve in Hulst. Voor dit project selecteert Van der Sluijs (zelf oud-ca baretier en nu regisseur en coach) elk jaar vier tot zes cabaretiers die hij talentvol vindt en graag met hun ontwikkeling wil helpen. Hij biedt ze regie, coaching, begeleiding en stimulans om nieuw materiaal te ontwikke len. Onder het motto 'Vier keer leuk' wordt de avond in Hulst woensdag verzorgd door Jasper Dijkema, Marco Lopes, Robin Koek en Kitty Goemaat. Zij verzorgen ieder een optre den van 25 minuten met elk een eigen the ma. Jasper twijfelt tussen zijn talenten: lied jes maken, verhalen vertellen of een act met zijn hond? Marco staat stil bij het 'moeten' in de huidige maatschappij en vraag zich af dat wel moet. Volgens Robin kan het leven veel brengen als je niet de gemakkelijkste weg in slaat, maar hij wil zijn belevenissen wel met iemand delen. Kitty is op weg naar haar ei gen geluk, maar kan wel wat hulp gebruiken bij het vinden van de juiste balans. Bij de voorbereiding experimen teerde Pannekeet met nieuwe me lodische concepten. „Ik was al een tijdje bezig met het bestuderen van contrapunt", zegt de bassist. „Dit inspireerde me om uit te gaan van twee melodieën die langs elkaar bewegen. Het stuk 'Field Division' is een stuk dat be staat uit twee lijnen die je in het begin hoort. Dit is het vertrek punt voor de compositie. In plaats van één melodie die geharmoni seerd wordt door akkoorden ben ik uitgegaan van twee lijnen die harmonie en beweging suggere ren." Pannekeet houdt er van als muziek in het moment ontstaat, wanneer musici intuïtief spelen. Daarom liet hij in de composities bewust veel ruimte om te impro viseren. „De compositie is het ver trekpunt voor de improvisatie. Al hoewel sommige dingen gedetail leerd uitgewerkt zijn is er alle ruimte om de grenzen van de compositie te verkennen. Daar ge beuren elke keer nieuwe dingen. Sommige stukken zijn ook, door dat we het vaker spelen, aan het evolueren. Heel spannend. Ook gaan we vaak vrij om met de vorm van het stuk." De muziek werkt ook echt het best met deze musici, het is een delicaat evenwicht., zo onder streept Pannekeet. „Als er iemand anders meespeelt verandert de ba lans. Dat is logisch. De band en het geluid ontwikkelen zich heel goed. We spelen niet veel, omdat we ook niet alles doen." Dat het niet een tijdelijk project is blijkt ook uit de setlijst. Daar staan ook nieuwe stukken op. „En, het idee is om in 2015, als Jeroen klaar is met zijn boy Edgar jaar, weer een nieuwe cd met de ze groep te nemen. Het begon als een initiatief van mij. Vandaar ook onder eigen naam. Maar het is een echte band geworden. Ik ga het omdopen tot On-quartet denk ik. Zo werd de band in Bel gië een keer genoemd, dat vond ik wel mooi eigenlijk." In de tijd dat metal als snoeiharde versie van rock zijn intrede deed, ontdekte gita rist en zanger Luc Coene uit het Vlaamse Assenede zijn liefde voor een uitvinding uit 1927; de metalen of resonator gitaar van de naar de VS geïmmigreerde Oost-Europeaan John Dopyera. Die vinding opende voor de nog jonge Coene een nieuwe wereld. Vol overgave dook hij in het tijdperk dat als ba kermat geldt voor vrijwel alle blues, folk, swing, jazz en populaire muziek. Hij vond in zijn woonplaats de muzikale vrienden die hem met hetzelfde enthousiasme op die ont dekkingsreis vergezelden. De antieke meta len instrumenten en bijbehorende antieke muziek kregen een functie in het musiceren. Een nieuwe band was geboren en de bijbeho rende naam 'Those Metal Boys With Their Metal Toys' eigenlijk niet meer dan logisch. Het eerste optreden kwam al in 1976. Vele optredens volgden en niet zelden stonden er metalfans klaar om headbangend uit hun dak te gaan. „Die druipen na het eerste num mer voor een deel wel af. De orkaan van ge luid uit een muur van boxen blijft bij ons uit. Maar niet zelden hebben we voor een aantal van hen ook een inspirerende ontdek king kunnen ontvouwen." En dat ontdekken is voor Luc Coene en zijn vijf bandleden ook na bijna 30 jaar nog steeds de vlam die de be vlogenheid brandend houdt. „Achter de geboorte van de resonator gitaar, de dobro, hawaiian steel guitar, lapsteel en ukeleles en mandolines met een metalen om hulsel gaat een wereld van muziek schuil. Dat gaat terug tot eind negentiende eeuw. De metalen instrumenten komen meer naar de voorgrond. De klank is wat harder en ru wer dan de houten voorgangers. Dat levert een dominantere rol op in de klankkleur van de muziek in bijvoorbeeld jugbands of vau deville orkesten. Evengoed blijft het een akoestisch instrument en dat zorgt weer voor een aandoenlijk zoete klank." Coene vertelt over zijn passie als een musemdirec- teur, maar is tegelijkertijd de man die met zijn bandleden dat museum van een muzika le inhoud voorziet. Behalve drie gitaristen hebben ook een bassist, violist, ukele- en mandoline speler en een zangeres een plek in de band. „We gaan niet voor het meest bekende werk uit die periode. Jazz klassieker 'Sweet Geor gia Brown' bijvoorbeeld beschouwen als te populair hoeveel interessante versies er van dat nummer ook zijn. Hetzelfde geldt voor een muzikant als Leadbelly. We gaan het niet uit de weg als het publiek er om vraagt, maar liever werken we in themavorm en kie zen voor een pionier op de slide gitaar als Ca sey Blill Weldon. De Metal Boys zijn niet zomaar conservators van muziek. Met respect voor de originele versies laten ze de muziek fris klinken. „Vaak is er geen bladmuziek, we gaan af op ons gehoor en laten vervolgens de originelen bij het uitwerken links liggen. Pas als we een versie hebben die ons bevalt luisteren we weer en merken hoe dicht we die authen tieke sfeer zijn benaderd." Na tien jaar toeren langs kroegen, zalen en festivals verscheen in 2001 het album 'Feels Like Stepping Out', tien jaar later kwam 'Boodle Am Shake' op de markt. Beide al bums genereerden veel radio airplay en nog meer optredens. „We dachten dat een al bum in de tien jaar moet volstaan. Het gaat om de optredens, contact met publiek en zelf nieuwe ontdekkingen doen. Maar nu we op leeftijd raken en nog zoveel muziek heb ben ontdekt die we ook wereldkundig wil len maken is een nieuw album bijna urgent. Het zal geen tien jaar duren", belooft Coene. ;7 '->4» Mk&i- (ioLw" DONDERDAG 4 DECEMBER 2014 Logo voor het 'Aanstormend jonge talent' bij project De Cabaretpoel Woensdag 10 december, Truffinozaal, Blaauwe Hoeve, Hulst, 20.00 uur. open Bezetting: Udo Pannekeet (bas), Erwin Vann (saxofoon), Pascal Vermeer (drums), Jeroen van Vliet (piano) Zondag 7 december, Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang 15.30 uur. door René de Dreu Those Metal Boys With Their Metal Toys treedt za terdagavond 6 december op in Razzmatazz Oost-Souburg. I'-*■ - -y j- 7 Luc Koene (met rode jasje in het midden), gitarist van Those Metal Boys With Their Metal Toys.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22