De Zeeuwse arbeidsmarkt kan de
groeiende ofFshore-windindustrie niet
bijbenen. Er is al een nijpend tekort aan
technisch personeel, zegt algemeen di
recteur Patrick van der Ploeg van Huma-
res.
32 ZEELAND
TEKORT AAN TECHNISCH PERSONEEL
Humares
Het is bijna geruis
loos gegaan. Zee
land heeft zich ont
popt tot hotspot
voor de ofFsho
re-windindustrie
door haar gunstige
ligging en de open verbinding met de
Noordzee. Dankzij bedrijven die al
voor de offshore werkten zoals Heere-
ma, Hoondert, VDS Staalbouw en GS
Staalwerken of er zich steeds meer op
toeleggen zoals Damen Shiprepair, Ver-
brugge en Kloosterboer groeit het offs
hore-cluster in de Zeeuwse
havens als kool. Vlissingen
is inmiddels dé offsho
re-haven van Nederland.
De regionale arbeidsmarkt
kan die groeistuipen bij lan-
na niet bijbenen. Gepokte
en gemazelde lassers
worden ingevlogen
uit Polen. Ook rond
reizende Spaanse
en Portugese hoog-
t gekwalificeerde
lassers werken re
gelmatig in de
Zeeuwse havens.
En dat is niet on-
logisch, want tech
nische bedrijven be
steden werk steeds
meer op projectba
sis uit.
Het in Vlissingen ge
vestigde Humares, een
internationale opereren
de leverancier van tech
nisch en maritiem perso
neel, herkent die trend. De
komende jaren wordt het
knap lastig in Zeeland vol
doende goed opgeleid tech
nisch personeel te vinden.
Dat geldt overigens niet al
leen voor de groeimarkt off
shore. „Veel ervaren men
sen in de techniek en mari
tieme sector gaan de komen
de jaren met pensioen. Ook
zie je dat mensen die al langer
in de scheepvaart of de offsho
re werken, een geregelder leven wen
sen en daarom aan land komen. Overi
gens kun je hun kennis daar ook goed
gebruiken, want de energie die een
windpark produceert, moet je aan
land brengen. Daarnaast groeit de off
shore ook in Azië, Afrika en het Mid
den-Oosten, wat een aanzuigende wer
king heeft op personeel uit Europa. De
banen in onze offshore moeten echter
wel worden ingevuld", zegt algemeen
directeur Patrick van der Ploeg van Hu
mares.
Jarenlang worstelde de techniek (ten
onrechte) met een besmeurd imago:
vies en zwaar werk. Daar betalen we
nog steeds de prijs voor. De vraag naar
personeel in de techniek, industrie en
maritieme sector is veel groter dan het
aantal instromende studenten. Tot
2016 zouden er landelijk 440.000 jon
geren een technisch opleiding moeten
volgen om de gaten te vullen die door
de vergrijzing ontstaan. Het zijn er nu
een kleine 300.000. In Zeeland gaat
om zo'n 3500 studenten in het vmbo,
mbo en hbo, waarbij het mbo tweeder
de van de opleidingen voor zijn reke
ning neemt „Het bedrijfsleven en het
onderwijs hebben te laat gereageerd,
waardoor we nu last van dat tekort
hebben. Ik bespeur wel een revival.
Het aantal techniekstudenten aan de
HZ en Scalda neemt toe. Het gaat de
goede kant op. Alleen komen die stu
denten pas over vier tot zes jaar van
school af."
Onder de vleugels van de Huma-
res-holding gaan de perso-
neelsleveranciers Oceanwide
(offshore en scheepvaart), Maintec
(techniek op land) en Nova Enginee
ring (witte boorden, knappe koppen)
en Impact (België, uitzendwerk specia
listen) schuil. Recent verwierf Huma
res de bedrijven Isoper en Primat, om
in te spelen op de groeiende vraag
naar hooggekwalificeerd personeel in
de olie- en gasindustrie.
Van der Ploeg stelt vast dat Humares
in Nederland veel buitenlandse krach
ten opleidt. Daar kleven nadelen aan.
„Wij doen het huiswerk, maar vervol
gens exporteren we onze kennis, om
dat de Spanjaarden en Portugezen
weer vertrekken. Bovendien kost een
buitenlandse lasser per saldo meer. Je
moet hem huisvesten en aan zijn ei
sen voldoen, want hij wil zoveel we
ken per jaar terug naar zijn geboorte
land."
Dat geschikt technisch personeel
steeds moeilijker te krijgen is, ligt niet
alleen aan de aantallen. Er is dikwijls
sprake van een mismatch. Voor techni
sche vacatures zijn best veel gegadig
den, maar hun opleiding en kennis
schieten tekort. En dat betreft ook vak
mensen op land, zoals loodgieters. „Er
is niet aan te komen. Hetzelfde gaat
voor de bouw gelden, die tijdens de
crisis enorme klappen heeft gekregen,
waardoor vakmensen een andere rich
ting op zijn gegaan. Tekorten doen
zich ook voor in de industrie, scheeps
bouw en machinebouw", weet Van
der Ploeg.
Hoe los je dat op? Humares
zoekt het onder meer in gede
gen, kortlopende opleidingen.
„We willen ons verder specialiseren in
het afleveren van de vakmensen waar
dringend vraag naar is. Ik heb het over
engineers, loodgieters, lasser, enfin,
het kan van alles zijn. We willen graag
investeren in mensen met de juiste be
roepshouding. Mensen die iets willen
leren en die willen aanpakken."
Zo is Humares begonnen met een op
leiding tot fietsenmaker, in samenwer
king met gerenommeerde, Nederland
se fietsfabrikanten. Doordat oude rot
ten afzwaaien, is er landelijk een ge
brek aan fietstechnici ontstaan. „Los
van die ontwikkeling wordt het vak
steeds technischer. Door de opkomst
van de elektrische fiets moet een fiet
senmaker meer weten van elektrische
en mechanische aandrijving."
De module die Humares heeft ontwik
keld, spijkert iemand met twee rech
terhanden in acht weken bij. Na die
stoomcursus kan hij aan de slag. „Een
fietsdetaillist kan het zich niet veroor
loven om iemand twee maanden op te
leiden. Die wil iemand die hij meteen
kan inzetten."
Met campagnes wordt geprobeerd
meer jongeren in technische opleidin
gen te laten instromen, zoals leerwerk
trajecten (bbl) ofwel vier dagen wer
ken en één dag naar school. In het la
ger technisch onderwijs leidt dat tot
een grotere toeloop van jongeren die
timmerman of loodgieter willen wor
den. Ook voor de maakindustrie be
staat een dergelijke campagne.
In Zeeland zoeken 1200 jongeren een
baan. Het aantal jonge ww'ers liep
zelfs vorige maand op tot boven de
500. Volgens Van der Ploeg biedt de
techniek goede kansen op werk. „Door
de crisis beseffen jongeren meer dan
vroeger dat een technische opleiding
een baan oplevert. Zeker in Zeeland
hebben technische studenten toe
komst. Door de offshore-windindus-
trie ontstaan nieuwe banen. Na de
bouw moet een windpark worden on
derhouden. Straks hebben we bijvoor
beeld ook mensen nodig die de wind
molens schoonmaken."
Er moeten nog wel wat bakens wor
den verzet. Van der Ploeg vindt dat
overheid en bedrijfsleven meer moe
ten investeren in menselijk kapitaal.
„Ook bij onze opdrachtgevers liggen
kansen, die wat mij betreft meer leer-
werkbanen kunnen scheppen."
Overheid en werkgevers zouden zich
nog wat meer kunnen inspannen om
een carrièreswitch financieel makkelij
ker te laten verlopen. Bijvoorbeeld
met tijdelijke loonkostenvergoedin
gen. Van der Ploeg: „In verschillende
trajecten werken wij al succesvol sa
men met de UWV, vooral als het gaat
om het opleiden van mensen die uit
een uitkeringssituatie komen. Helaas
zijn de mogelijkheden zeer beperkt als
iemand zelfbewust vanuit een baan
kiest om zijn carrière voort te zetten
in de techniek. Ik heb er geen oplos
sing voor, want ik zit niet in de poli
tiek, maar er moet wel wat gebeuren."
Humares levert flexi
bel inzetbaar personeel
voor de technische en
maritieme sector
Dat gebeurt via de
werkmaatschappijen
Oceanwide (offshore en
scheepvaart), Maintec
(techniek op land), No
va Engineering (engi
neers), Impact (België,
uitzendwerk, techni
sche specialisten) en Iso
per en Primat (hoogge
kwalificeerd personeel
voor de olie- en gasin
dustrie.)
Hoofdkantoor staat in
Vlissingen
3500 mensen zijn via
Humares aan het werk,
het merendeel in Neder
land en België
20 procent werkt in
de Nederlandse en Bel
gische offshore
Omzet in 2014 stijgt
door overname van Iso
per en Primat naar 140
miljoen euro, verwacht
Humares
Dat is 15 procent groei
www.humares.com
Buitenlandse lasser
kost per saldo meer
door Frank Balkenende