De Zeeuwse arbeidsmarkt kan de groeiende ofFshore-windindustrie niet bijbenen. Er is al een nijpend tekort aan technisch personeel, zegt algemeen di recteur Patrick van der Ploeg van Huma- res. 32 ZEELAND TEKORT AAN TECHNISCH PERSONEEL Humares Het is bijna geruis loos gegaan. Zee land heeft zich ont popt tot hotspot voor de ofFsho re-windindustrie door haar gunstige ligging en de open verbinding met de Noordzee. Dankzij bedrijven die al voor de offshore werkten zoals Heere- ma, Hoondert, VDS Staalbouw en GS Staalwerken of er zich steeds meer op toeleggen zoals Damen Shiprepair, Ver- brugge en Kloosterboer groeit het offs hore-cluster in de Zeeuwse havens als kool. Vlissingen is inmiddels dé offsho re-haven van Nederland. De regionale arbeidsmarkt kan die groeistuipen bij lan- na niet bijbenen. Gepokte en gemazelde lassers worden ingevlogen uit Polen. Ook rond reizende Spaanse en Portugese hoog- t gekwalificeerde lassers werken re gelmatig in de Zeeuwse havens. En dat is niet on- logisch, want tech nische bedrijven be steden werk steeds meer op projectba sis uit. Het in Vlissingen ge vestigde Humares, een internationale opereren de leverancier van tech nisch en maritiem perso neel, herkent die trend. De komende jaren wordt het knap lastig in Zeeland vol doende goed opgeleid tech nisch personeel te vinden. Dat geldt overigens niet al leen voor de groeimarkt off shore. „Veel ervaren men sen in de techniek en mari tieme sector gaan de komen de jaren met pensioen. Ook zie je dat mensen die al langer in de scheepvaart of de offsho re werken, een geregelder leven wen sen en daarom aan land komen. Overi gens kun je hun kennis daar ook goed gebruiken, want de energie die een windpark produceert, moet je aan land brengen. Daarnaast groeit de off shore ook in Azië, Afrika en het Mid den-Oosten, wat een aanzuigende wer king heeft op personeel uit Europa. De banen in onze offshore moeten echter wel worden ingevuld", zegt algemeen directeur Patrick van der Ploeg van Hu mares. Jarenlang worstelde de techniek (ten onrechte) met een besmeurd imago: vies en zwaar werk. Daar betalen we nog steeds de prijs voor. De vraag naar personeel in de techniek, industrie en maritieme sector is veel groter dan het aantal instromende studenten. Tot 2016 zouden er landelijk 440.000 jon geren een technisch opleiding moeten volgen om de gaten te vullen die door de vergrijzing ontstaan. Het zijn er nu een kleine 300.000. In Zeeland gaat om zo'n 3500 studenten in het vmbo, mbo en hbo, waarbij het mbo tweeder de van de opleidingen voor zijn reke ning neemt „Het bedrijfsleven en het onderwijs hebben te laat gereageerd, waardoor we nu last van dat tekort hebben. Ik bespeur wel een revival. Het aantal techniekstudenten aan de HZ en Scalda neemt toe. Het gaat de goede kant op. Alleen komen die stu denten pas over vier tot zes jaar van school af." Onder de vleugels van de Huma- res-holding gaan de perso- neelsleveranciers Oceanwide (offshore en scheepvaart), Maintec (techniek op land) en Nova Enginee ring (witte boorden, knappe koppen) en Impact (België, uitzendwerk specia listen) schuil. Recent verwierf Huma res de bedrijven Isoper en Primat, om in te spelen op de groeiende vraag naar hooggekwalificeerd personeel in de olie- en gasindustrie. Van der Ploeg stelt vast dat Humares in Nederland veel buitenlandse krach ten opleidt. Daar kleven nadelen aan. „Wij doen het huiswerk, maar vervol gens exporteren we onze kennis, om dat de Spanjaarden en Portugezen weer vertrekken. Bovendien kost een buitenlandse lasser per saldo meer. Je moet hem huisvesten en aan zijn ei sen voldoen, want hij wil zoveel we ken per jaar terug naar zijn geboorte land." Dat geschikt technisch personeel steeds moeilijker te krijgen is, ligt niet alleen aan de aantallen. Er is dikwijls sprake van een mismatch. Voor techni sche vacatures zijn best veel gegadig den, maar hun opleiding en kennis schieten tekort. En dat betreft ook vak mensen op land, zoals loodgieters. „Er is niet aan te komen. Hetzelfde gaat voor de bouw gelden, die tijdens de crisis enorme klappen heeft gekregen, waardoor vakmensen een andere rich ting op zijn gegaan. Tekorten doen zich ook voor in de industrie, scheeps bouw en machinebouw", weet Van der Ploeg. Hoe los je dat op? Humares zoekt het onder meer in gede gen, kortlopende opleidingen. „We willen ons verder specialiseren in het afleveren van de vakmensen waar dringend vraag naar is. Ik heb het over engineers, loodgieters, lasser, enfin, het kan van alles zijn. We willen graag investeren in mensen met de juiste be roepshouding. Mensen die iets willen leren en die willen aanpakken." Zo is Humares begonnen met een op leiding tot fietsenmaker, in samenwer king met gerenommeerde, Nederland se fietsfabrikanten. Doordat oude rot ten afzwaaien, is er landelijk een ge brek aan fietstechnici ontstaan. „Los van die ontwikkeling wordt het vak steeds technischer. Door de opkomst van de elektrische fiets moet een fiet senmaker meer weten van elektrische en mechanische aandrijving." De module die Humares heeft ontwik keld, spijkert iemand met twee rech terhanden in acht weken bij. Na die stoomcursus kan hij aan de slag. „Een fietsdetaillist kan het zich niet veroor loven om iemand twee maanden op te leiden. Die wil iemand die hij meteen kan inzetten." Met campagnes wordt geprobeerd meer jongeren in technische opleidin gen te laten instromen, zoals leerwerk trajecten (bbl) ofwel vier dagen wer ken en één dag naar school. In het la ger technisch onderwijs leidt dat tot een grotere toeloop van jongeren die timmerman of loodgieter willen wor den. Ook voor de maakindustrie be staat een dergelijke campagne. In Zeeland zoeken 1200 jongeren een baan. Het aantal jonge ww'ers liep zelfs vorige maand op tot boven de 500. Volgens Van der Ploeg biedt de techniek goede kansen op werk. „Door de crisis beseffen jongeren meer dan vroeger dat een technische opleiding een baan oplevert. Zeker in Zeeland hebben technische studenten toe komst. Door de offshore-windindus- trie ontstaan nieuwe banen. Na de bouw moet een windpark worden on derhouden. Straks hebben we bijvoor beeld ook mensen nodig die de wind molens schoonmaken." Er moeten nog wel wat bakens wor den verzet. Van der Ploeg vindt dat overheid en bedrijfsleven meer moe ten investeren in menselijk kapitaal. „Ook bij onze opdrachtgevers liggen kansen, die wat mij betreft meer leer- werkbanen kunnen scheppen." Overheid en werkgevers zouden zich nog wat meer kunnen inspannen om een carrièreswitch financieel makkelij ker te laten verlopen. Bijvoorbeeld met tijdelijke loonkostenvergoedin gen. Van der Ploeg: „In verschillende trajecten werken wij al succesvol sa men met de UWV, vooral als het gaat om het opleiden van mensen die uit een uitkeringssituatie komen. Helaas zijn de mogelijkheden zeer beperkt als iemand zelfbewust vanuit een baan kiest om zijn carrière voort te zetten in de techniek. Ik heb er geen oplos sing voor, want ik zit niet in de poli tiek, maar er moet wel wat gebeuren." Humares levert flexi bel inzetbaar personeel voor de technische en maritieme sector Dat gebeurt via de werkmaatschappijen Oceanwide (offshore en scheepvaart), Maintec (techniek op land), No va Engineering (engi neers), Impact (België, uitzendwerk, techni sche specialisten) en Iso per en Primat (hoogge kwalificeerd personeel voor de olie- en gasin dustrie.) Hoofdkantoor staat in Vlissingen 3500 mensen zijn via Humares aan het werk, het merendeel in Neder land en België 20 procent werkt in de Nederlandse en Bel gische offshore Omzet in 2014 stijgt door overname van Iso per en Primat naar 140 miljoen euro, verwacht Humares Dat is 15 procent groei www.humares.com Buitenlandse lasser kost per saldo meer door Frank Balkenende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 54