In 2 5 jaar tijd sneuvelden drie
Mannen voor een racecircuit in
iet buitengebied bij Bath. De
gemeente Reimerswaal en
racesport blijkt op z'n zachtst
gezegd een ongelukkige
combinatie te zijn.
28 ZEELAND
AMBITIE IN ZEELAND
TUSSEN DROOM EN DAAD
Het buitengebied bij Bath is één
van de bijzonderste uithoeken
van Zeeland. Tussen drukbeva
ren waterwegen, uitgestrekte ak
kers, snippers natuurgebied, tal
van windmolens en chemische industrie van
de Antwerpse haven hebben allerlei groeperin
gen hun stek gevonden. Op een willekeurige
zondagmiddag slaan keurig geklede dames en
heren een balletje bij de Golfvereniging Rey-
merswael terwijl een stukje verderop crossmo
toren ronkend over de heuveltjes vliegen en le
den van de jachtschietvereniging hun vaardig
heden oefenen. Met een beetje geluk zijn ook
nog wat bezoekers te vinden van één van de
illegale houseparty's die regelmatig worden
gehouden op steenworp afstand van de even
eens onwettige doorsteek naar de Scheldelaan,
de rondweg om het havengebied.
Deze plek lijkt op het eerste oog dé ideale loca
tie voor een racecircuit. Het gebied is ver ver
wijderd van woonkernen, bovendien heeft de
provincie Zeeland de omgeving van Bath aan
gewezen als gebied waar geluidssporten mo
gen worden geconcentreerd. Wie echter een
plan heeft voor een racebaan, doet er goed aan
eens in de archieven te duiken. In 25 jaar tijd
hebben drie initiatiefnemers zich er op stukge
beten. Opvallend is dat de gemeenteraad van
Reimerswaal nooit over één van de initiatie
ven heeft gestemd. Telkens bleek gedurende
de plannenmakerij de politieke steun af te
brokkelen, waardoor een finaal oordeel van
volksvertegenwoordigers telkens uitbleef.
Wie met een dergelijk plan in Reimerswaal
op de proppen komt, moet zich realiseren dat
het politiek draagvlak nooit breed zal zijn. De
SGP, sinds jaar en dag de grootste partij, is al
tijd consequent tegen geweest. Niet alleen
hebben de mannenbroeders weinig op met ra
cesport, ook zijn ze faliekant tegen activitei
ten die de zondagsrust aantasten. Overigens
hebben andere partijen nooit inhoudelijk be
zwaar gemaakt tegen een circuit, maar was
het telkens weer de verkeersafwikkeling die
formeel het initiatief de nekslag gaf.
De gesneuvelde plannen kennen grote over
eenkomsten, maar ook duidelijke verschillen.
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig, ging
het nog om een baan waar geen karts maar au
to's en motoren zouden racen. Het circuit was
ook twee kilometer verderop, aan de andere
kant van het kanaal, gepland. Qua ruimtelijke
impact zijn de race-plannen ook steeds klein
schaliger geworden. In 1989 was er nog sprake
van een circuit dat zich kon meten met Zand-
voort. Initiatiefnemer stichting Ontwikkeling
Nationaal Circuit had voor het racecircuit en
bijbehorend themapark ruim 200 hectare no
dig, zo ongeveer de hele Anna-Mariapolder.
Het plan uit 1992 van Stichting Geluidproduce-
rende Sporten Reimerswaal zou 72 hectare be
slaan en had een 'regionale functie'. De kart-
baan van Kartclub Zeeland had in het laatste
en onlangs definitief ten grave gedragen plan
genoeg aan een kavel van zeven hectare.
De basis voor elk plan voor een racecir
cuit was smal, omdat telkens duidelijk
was dat de grootste fractie in de ge
meenteraad - de SCP - tegen zou zijn.
Opeenstapeling van
Wat is er terechtgekomen van de
Grote Plannen die blijkens indruk
wekkende artist's impressions het
Zeeuwse landschap zouden her
scheppen?
De omgeving van het Schelde-Rijn-
kanaal bij Bath is meerder malen
in beeld geweest voor de komst
van een racecircuit. Het recent af
geblazen kartcircuit was voorzien
op het bosperceel westelijk van
het Bathse Spuikanaal. Eind jaren
tachting en begin jaren negentig
waren de ogen gericht op de Anna
Mariapolder, oostelijk gelegen van
de zuiveringinstallatie die nog net
rechts op deze luchtfoto uit 2007
is te zien. foto Rijkswaterstaat
door Joeri Wisse